Kung Gustaf VI Adolf åtog sig redan som kronprins 1907 att vara "AIKs beskyddare och förste hedersledamot" och förblev detta fram till sin död 1973. Hans sonson kung Carl XVI Gustaf bär vidare den kungliga traditionen genom att från 1974 vara förste hedersledamot och "AIKs beskyddare". Dessa hedersutnämningar har lett till ett utbrett missförstånd, att "kronan" i AIKs klubbmärke skulle ha kunglig anknytning. Så är dock inte fallet.

  Märkets skapare Fritz Carlsson-Carling berättade själv på sin ålders höst att, så vitt han kom ihåg, hade han använt något inslag i Stockholms gamla stadsmur sorn förlaga till de krenelerade tornen i "kronan" på AIK-märket (krenelerad innebär att tornen hade tinnar). De skulle markera AIK som äkta Stockholmsklubb.

Mästare i fotboll och löpning

  Låt oss börja denna vandring tillbaka i historien med att berätta om skaparen av "världens vackraste klubbmärke", Fritz Carlsson-Carling. Som så många AIK-are kring sekelskiftet och flera decennier framåt var han en idrottslig mångsysslare. Duktig löpare, bl a medlem av det AIK-lag som 1900 vann SM i stafett 4x100 meter. Vann också flera individuella tävlingar i sprinterlopp samt längdlopp. Spelade centerhalvback i AIKs första svenska mästarelva i fotboll, som slog Örgryte med 1-0 den 29 juli 1900. Det saknas visserligen uppgift på Fritz Carlings födelseår, men han måste ha varit något över 20 då han skapade det nya märket. 1901 valdes han in i AIKs styrelse som "tävlingssekreterare". 1905 blev han vice ordförande och 1907 skattmästare. Han hade även därefter många olika förtroendeuppdrag i klubben.

  Under hela denna tid var han känd under namnet Fritz Carlsson, men bytte senare efternamnet till Carling i samband med att han flyttade från Stockholm till Gävle. Trots SM-segrarna i fotboll och friidrott är det en annan seger som gör att Fritz Carlsson-Carlings namn förr alltid kommer att hållas levande inom AIK. Nämligen då han 1898 vann en pristävling om ett nytt klubbmärke, i stället för den AIK-symbol som mer liknade skylten till en sportaffär och som användes under de första åren.

Försvarare av huvudstadens ära

  Tyvärr var det ingen som på ett tidigt stadium tog reda på vad som hade inspirerat Fritz Carlsson-Carling till utformningen av AIKs klubbrmärke. Långt senare, då han nått en ganska hög ålder, framställde jag genom en mellanhand den frågan till honom. Fick ett ganska svävande svar: "Troligen ingick kronorna i ett vapen i Stockholms stadsmur". Det är möjligt att detta till viss del var riktigt. I Storkyrkan finns en oljemålning som 1535 utfördes på beställning av Olaus Petri och myntmästare Anders Hansson och kallas "Vädersolstavlan". I den ingår stadsmuren med några torn, som kan ha varit förebild och stiliserats, då Stockholm 1281 fick sitt första sigill med ett vapen i blått fält med Sankt Eriks huvud i guld och tre krenelerade torn på stadsmuren. På ett pergamentsbrev från 1326 finns ett annat sigill med bibehållet motiv men med fem torn på en krenelerad mur. Jämsides med detta sigill, som var i bruk ända fram till 1607, har alltsedan 1376 använts ett annat, med bilden av ett kungahuvud.

  Under nyare tiden har detta huvud i allmänhet ansetts syfta på rikets skyddshelgon Sankt Erik. På senare år har det emellertid av forskningen tolkats som en allmän symbol för Stockholm såsom konungens residensstad. På Stockholms stadsmuseum har man dragit slutsatsen, att det inte är Vädersolstavlans gamla stadsmur för Stockholrm som varit som förebild för de torn som kröner AIKs klubbmärke, utan tornen i Sankt Eriks vapen, även om dessa till skillnad mot tornen i AIK-märket är fem till antalet. En markering av AIKs traditioner som försvarare av huvudstadens ära.

"De guldkantade"

  De kraftfullt utformade initialerna A.I.K. är placerade på en s k ginbalk. Och den strålande solen - vad symboliserar den? De som trott att solen skulle ha något gemensamt med dess motsvarighet i Solna stadsvapen har varit på fel spår. Gamla Råsunda idrottsplats, AIKs hemmaplan under många år, invigdes 1910. Solna blev stad först 1943, sex år efter tillkomsten av Fotbollstadion (Råsunda Stadion).

  Med största sannolikhet anslöt Fritz Carlsson till "Sol invictus" (den oövervinnerliga solen). En proklamation i vilken den romerske kejsaren Aurelianus år 274 förklarade att solell var den högsta i gudarnas krets, kejsarnas beskyddare och deras garant för segrar och framgångar. Kejsarnas inte alldeles tillförlitliga segergarantier ville Fritz Carlsson överföra till att gälla AIK. Det finns också ett inslag av nationalism i kompositionen: blå botten och gul ginbalk. Krona, sol, initialer och årtalet 1891 i guld, liksom ytterkanten runt märket.

"Världens vackraste"

  Det är självklart att AIK-are i alla generationer har uppfattat klubbmärket som det vackraste av alla. Uppskattningen av dess formfulländade skönhet har emellertid nått långt utanför den egna kretsens "patriotiska" känslor. Begreppet "världens vackraste klllbbmärke" är inte bara ett uttryck för en intern stolthet. Det är också förankrat i en - om också mycket begränsad - extern värdering av märkets komposition.

  1934 spelade AIK, som första svenska fotbollslag, två matcher i England (1-6 mot West Ham, 3-2 mot Luton). AIK-ledningen passade då på att beställa nya tröjor av brittisk skjortmodell i en liten sportaffär ägd av en Mr.John Bowman, känd som leverantör till den tidens mest berömda klubb, Arsenal, och många andra. AIK bar denna tröja vårsäsongen 1937, då de Allsvenska guldmedaljerna spelades hem på nyinvigda Fotbollstadion. Sarmtidigt beställdes hos Bowman broderade tygmärken för tröjan. Bowman & Co var leverantör inte bara till engelska klubbar utan ocksa till många på den europeiska kontinenten och i Sydamerika. Man gjorde en skyltning med tröjor och klubbmärken från olika klubbar, som var firmans kunder. Där låg Arsenals, "The Gunners", med kanonerna, Tottenharn Hotspurs med tuppen, AIKs med "kronan" och en rad italienska, spanska, franska rnfl. "Vilket märke är snyggast? Kom in och rösta!" stod det textat på en skylt. Om det var den engelska rojalismen vid åsynen av "kronan" eller andra omständigheter som spelade in är svårt att bedöma, men faktum kvarstår att av alla som avgav sina röster tyckte flertalet att AIKs märke var det snyggaste.

  Ur detta växte sedan fram begreppet "Världens vackraste klubbmärke", förstärkt av alla sanna AIK-ares stolthet över det som 1898 hade skapats av den unge löparen och fotbollsspelaren Fritz Carlsson. I märket ville han symlbolisera tre avgörande "eviga' egenskaper för AIK:

    1.Tradition-tornen
    2.Styrka -balken
    3.Framgång -solen
  Men störst av alla är solen, ty den står också för en fjärde AIK-egenskap: glädjen. Detta är "den odödliga själen" i "Världens vackraste klubbmärke".

av Tore Nilsson

Fotnot: Denna essä har tidigare varit publicerad i AIKs 100-årsbok.