Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Dart är numera en internationell tävlings-och sällskapssport (nej, inte "spel") som kan utövas utan gränser för plats, kön och ålder. Många av våra handikappade kan tävla på lika villkor inom darten, till skillnad från många andra sporter. Spelet är utrymmessnålt och kan spelas på så små ytor som 150 x 300 cm. Tävlingsredskapen är billiga och kostar för nybörjaren inte mer än en eller ett par hundralappar.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Dart spelas mot en tavla vars centrum befinner sig 173 cm högre än kastlinjen - mätt vågrätt. Ett lutande underlag skall kompenseras. Kastavståndet skall vara 237 cm från tavlans framsida till bortersta kanten på kastlinjen. Avståndet skall alltså inte mätas från väggen eller det underlag tavlan är fäst på. Kastlinjen skall vara parallell med tavlans framsida och vara högst 90 cm lång. Till en välutrustad bana hör också en belysning av spotlighttyp för att få en så snäv belysning av själva tavlan som möjligt. En obelyst bakgrund är en fördel. För att kunna börja spela behöver man nu inte mera än ett protokollsblock av vanligt vitt eller linjerat papper samt en omgång pilar.

Jämförelsetabell mellan olika banstorlekar:
SDF:s seniorbana: tavelhöjd 173 cm, kastavstånd 237 cm.
SDF:s juniorbana: tavelhöjd 140 cm, kastavstånd 195 cm. Ca 20% mindre än seniorbana.
SDF:s bana för rullstolsburna: tavelhöjd 140 cm, kastavstånd 237 cm. Höftpartiet får ej befinna sig framför kastlinjen.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

På 1600-talet sågade man skivor av stora almstammar för att få lämpliga darttavlor, och på många ställen i England används almtavlor fortfarande. Problemet med almtavlan är att den måste ligga i blöt varje natt för att den inte skall spricka eller bli för hård att kasta på. Ibland har almtavlan knaggar som gör att pilarna studsar.

Papperstavlor av hårt rullade pappersband duger utmärkt för sällskapsspel på landet eller balkongen samt för den som spelar dart mer sporadiskt. Vid tävlingar och vid regelbunden träning behövs tavlor med längre livslängd (5-6 år vid hemmabruk). Samma sak gäller på pubar, företagens fritidslokaler, klubblokaler mm, och där väljer man tavlor av borst (fibrer).

Tavlor av borst tillverkas genom att man samlar ca 16 miljoner styva fibrer i ett antal mindre buntar med pappersomslag. Dessa buntar ställs sedan upprätt på en limbestruken skiva (tavlans bakstycke), varpå ett stålband pressas runt buntarna med 10 tons tryck. När tavlan sedan tryckts med färgfält och försetts med trådar och siffror har man en tavla som håller för dagligt bruk under en mycket lång tid. (Se även under "Darthistorik/Tavlans historia" i vänstermenyn)

I skötseln av darttavlan ingår att man vrider tavlan och flyttar den löstagbara sifferringen regelbundet - en till sju gånger per vecka - beroende på hur mycket den brukas. Vid tävlingsspel kastar nämligen spelarna ofta många pilar mot samma ställe på tavlan, t ex trippel 19, trippel 20. Träffpunkten försvagas då ganska snabbt, och borsten "kryper ut". En regelbunden vridning av tavlan förlänger livslängden avsevärt.

Varning: Skydda tavlan mot stänk av vatten eller regn, borsten "exploderar" ut ur tavlan när fibrerna sväller av vätskan - tavlan blir helt förstörd. Samma sak gäller för "OK-tavlorna" i papp.





























Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Dart ("Pil" på engelska) spelas mot en tavla vars mittpunkt monterats 173 cm över golvet. Avståndsmarkeringen (kallad "plankan") ska vara 45 mm hög och minst 900 mm bred samt befinna sig 237 cm från tavlans framkant till plankan bakkant och/eller 193 cm från bullens framsida till baksidan på plankan (Se bilden högst upp). Belysningen bör vara av typen spotlightl och minst två till antalet för att minimera skuggor. Placeringen skall vara sådan att kastbanan inte störs och spelarna efter färdig kastomgång inte bländas på sin väg tillbaka.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Ett pilset består av tre pilar. Pilar finns i en mängd varianter och prislägen. Det enda krav som ställs på en tävlingspil är att den inte får väga mindre än 12 gram - och ej mer än 55 gram. Längd utan flights får ej överstiga 15 cm. Flights får ej vara längre än 15 cm. En pil består av pilkropp med spets samt skaft med fjädrar.

Pilkroppen var förr vanligen gjord av mässing, men under senare år har tungsten - en wolframlegering med hög specifik vikt - blivit allt vanligare i tävlingssammanhang. Fördelen med en tungstenskropp är att den kan göras smalare med bibehållen vikt. Tre tungstenspilar ryms därmed på en märkbart mindre yta.

Skaft och vingar (kallas mest "flights" eller "fjäder") finns i många varianter. Förr var det vanligt med träskaft med fasta, limmade flights av naturfjäder, men numera är det stolpar i aluminium, plast eller nylon och plastflights, så konstruerade att de skall falla av när de stöter mot en annan pil i tavlan (att pilarnas flights stöter samman orsakar då inte att pilens bana genom luften rubbas). Skaften gängas fast vid pilkroppen med standardgänga. Samtliga delar till en pil finns att köpa som reservdelar i den välsorterade butiken. Din butik kan också ta emot beställningar på standarddelar. Innan du köper dyra tävlingspilar skall du köpa ett set trevliga pilar av den billiga sorten och i övrigt låna så många olika pilar som möjligt av dina kamrater för att prova dig fram till den vikt, längd och form på pilen som passar ditt sätt att kasta. Var ändå beredd på att du kommer att behöva experimentera dig fram till "den perfekta pilen" (för dig).










































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Kastställningen bör vara sådan att du inte förlorar distans till tavlan genom att komma för långt bak med axeln. Kastarmens axel skall vara närmast tavlan. Fötterna kan antingen placeras i 45 graders vinkel till kastlinjen, med kastsidans fot närmast linjen, eller med båda tåhättorna i kontakt med kastlinjen. Kastställningen skall framför allt vara bekväm för spelaren och vara exakt lika från kast till kast. Kastställningen är nämligen den enda fasta utgångspunkt du har för att kunna träffa i samma punkt med två pilar i följd. Stå i fullständig balans. Svaja eller vagga inte fram och tillbaka före eller under kastet.

Kastet utförs med kastarmens armbåge helt stilla och vänd mot tavlan, endast underarmen skall röra sig i kastet. Håll pilen i ett ganska löst grepp mellan tummen och pekfingret och stöd lätt med resten av fingertopparna. Börja kastet med pilen framför ansiktet, nära ögat, inte bakom huvudet - eller vid örat - du kan ändå inte sikta med örat. För sedan fram pilen i en lugn accelererad rörelse, slit inte fram pilen, man behöver inte kasta hårt. "Följ med" pilen så långt som möjligt precis som man följer med i en golfsving. Träffresultatet blir bättre ju längre sträcka du kan kontrollera pilens flykt. Du skall sträva mot en kastställning och kastteknik som du själv trivs med sedan du tränat in de grundläggande momenten.

Att tänka på vid dartspel:
1. Perfekt balans, absolut stilla och avslappnad innan du kastar.
2. Några ögonblicks koncentration på träffpunkten.
3. Kasta pilen lugnt och behärskat, utan att svaja eller vagga i kastet.
4. Räkna till fem innan du kastar nästa pil, annars är det risk för att den slarvas iväg.
5. Alla pilar fordrar samma omsorg.




































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Börja med att försöka få alla tre pilarna samlade i en snygg träffbild, utan hänsyn till var på tavlan de hamnar. När kastet känns vant och träffbilden ser bra ut är det dags att försöka flytta träffbilden till en punkt på tavlan som du valt före kastet. Lyckas även detta bör man lära sig alla siffrorna på tavlan genom att försöka träffa sektorn för varje nummer i tur och ordning. För gärna ett protokoll över hur många pilar du behöver för att träffa nr 1, nr 2, osv. Alla nummer som du träffar med en av de tre pilarna i första omgången hoppar du över i nästa omgång, och specialtränar då de siffror som du har svårt för. När man träffar alla siffrorna "klockan runt" med en pil av tre kan man börja pröva sin skicklighet mot andras. Se vidare under "Dartträning" i vänstermenyn.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Tävlingsdräkten består av tröja, blus eller skjorta med långbyxor/kjol. Plaggen kan ha vilken färg som helst och får gärna utgöras av klubbdräkt eller klubbtröja. Vid internationella tävlingar ser förbundsstyrelsen helst att spelarna bär clubjacka med förbundsemblemet på bröstfickan, men detta är inte något absolut krav. Skor kan väljas efter egen smak. British Dart Organization (BDO), som är världens största dartorganisation och vars regler SDF följer, tillåter bara ett enda undantag från regeln om förbud mot huvudbonad: Indiska Sikher tillåts bära turban.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

En vanlig dartmatch döms av den/dem som skriver matchen (den som fyller i protokollet). Det är han och/eller hon som är enväldig domare om det uppstår oklarheter.

Darttävling ledes av matchdomare och tävlingssekreterare vilka har till uppgift att föra spelschemat, ropa ut nya matcher, samla in och notera matchresultat samt att biträda bandomaren vid behov.

Tävlingsledning består av en tävlingsledare tillika överdomare, biträdd av övriga ledamöter av varierande antal. Tävlingsledning utses av Svenska Dartförbundet för varje tävling och innehåller vanligen en eller flera personer ur förbundets tävlingskommitté (TK).









































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Spelet börjar med en "middling", varvid spelarna kastar en pil vardera mot tavlans centrum. Den spelare som hamnar närmast centrum börjar första set. Hamnar båda spelarna inom "bulls ring" eller "bulls eye" samtidigt görs ny middling. Detta kan behöva upprepas till dess att någondera spelaren vinner klart (det hör till god ton att ta bort sin pil ur tavlan om man som första kastare har blockerat bulls eye). Behöver spelarna ett tredje set för att avgöra en tresetsmatch görs ny middling om vem som skall börja i avgörande set. Svenska Dartförbundet (SDF) kan för vissa tävlingar föreskriva slantsingling. Den som vinner en slantsingling skall börja alla set med udda nr 1, 3, 5 osv beroende på hur många set matchen omfattar.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

  1. Tavla och bana skall ha de mått som anges under "redskap" och "bana".
  2. Maxvikt och längd på en dartpil inklusive stolpen är 30,48 cm respektive 50 gram.
  3. Den längsta tid en spelare får använda från första till sista pil är tre minuter.
  4. Man har bara rätt till 9 värmningspilar (3 kastomgångar) innan man måste påbörja matchen.
  5. En kastomgång omfattar tre pilar i följd.
  6. Man räknar endast de pilar som vidrör tavlan med spetsen när tredje pilen är kastad. Pilar som studsar, faller ur, missar tavlan eller fastnar i annan pil utan att nudda tavlan med spetsen räknas inte och får inte heller kastas om.
  7. Spelare får ej beträda kastlinjen eller golvet mellan den och tavlan - övertramp gör kastet ogiltigt.
  8. Tappas en pil så den träffar ovanför listen på väggen som tavlan är fäst i räknas den som kastad.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

301. In och utgång på dubbel. Man börjar på 301. Spelarna måste börja med ingång dvs. poängen börjar räknas från det att man träffat valfritt nummer i dubbelringen. Man drar av den poäng man uppnått, t.ex. dubbel 20, även kallad "topp" (= ingång på 40 poäng) + T20 = 60 p + T20 = 60 p = 160 p. 301 minus 160 = 141 poäng kvar att kasta i nästa omgång. Man fortsätter på detta vis tills en av spelarna har kommit ned till ett tal som gör det möjligt att komma på noll genom att träffa en dubbel eller rödbullen (50 poäng), även kallat att "kliva". Högsta möjliga utgång på 3 pilar är 170 poäng. Det kliver man på genom att kasta T20 + T20 + RB (rödbullen).

501. Rak ingång och utgång på dubbel. Spelas på samma sätt som 301 med den skillnaden att det inte krävs någon dubbel för att få börja räkna poäng utan allt man kastar från början räknas. Precis som i 301 drar man av den poäng man uppnått, t.ex. 20 + T20 + E5 = 85 p. 501 - 85 = 416 poäng kvar. Man fortsätter på detta vis på samma sätt som i 301. Detta är det allenarådande seriespelet i Sverige idag. Det finns cuper och specialtävlingar där man spelar både 301 och half men i seriesammanhang är det 501 som gäller.

Om du är nybörjare och vill börja kasta pil råder jag dig till att först och främst lära dig att räkna på dartvis. Plugga utgångstabellen. (Den finns här) Sen gäller det att träna, träna och träna ännu mer. Sen kan du ju alltid kolla på Svenska Dartförbundets sida på nätet om du bor utanför Stockholm och på Stockholms Dartförbund om du bor i Stockholm. Där finns det en länk till deras Facebook-sida där du kan se när och var det spelas dart i ditt område. Bor du i Stockholm finns det - oftast - flera cuper dagligen. Dit kan du gå och fråga om det du vill veta och kanske delta. Det kostar oftast mellan 20 och 50 kronor att vara med.





































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Det avgörs på 2 sätt. Är man 2 kan man singla slant. Annars middlar man mot bullen i mitten. Närmast mitten gäller. Man låter alla kasta var sin gång. Om pilen sitter i grön eller rödbullen tar man bort den direkt, annars skall den sitta kvar. Pilar som inte kan skiljas åt med ögonmått, dvs utan att vicka på dom, kastas om. Alla som sitter i grönbullen kastas om även om man visuellt kan se vem som är närmast mitten. Detsamma gäller alla som sitter i rödbullen.

















































Grundläggande regler | Banan | Tavlan | Tavlans placering | Pilarna | Kastteknik | Övning | Klädsel
Funktionärer | Spelet | Allmänna regler för dartspel | 301 & 501. De rådande spelen | Vem börjar?
Vad ger fälten för poäng?

Den yttre, omväxlande gröna och röda, ringen är dubbelringen (dubbla poäng). Den inre, även den omväxlande grön och röd är trippelringen (tre gånger poängen). Mitten består av en yttre grön del (grönbullen som ger 25 poäng) och en inre röd (följdaktligen kallad rödbullen, som ger 50 poäng). Lägg märke till att rödbullen också fungerar som en dubbel i '01-spel. Dvs. har man 50 poäng kvar behöver man inte komma ner till 40 som är den högsta poängen i det yttre dubbelfältet.

En pil som kastas utanför den yttre ringkanten ger inga poäng. (Det fält jag delvis färgat blått) En pil som inte är kvar på tavlan efter kastet (till exempel en pil som träffar en list och studsar av tavlan eller en pil som ramlar ner efter att ha träffats av en senare pil) ger inga poäng. Grundregeln är att om skrivaren har hunnit skriva ner pilens poängvärde så räknas den även om den ramlar ner strax efter.

Den högsta möjliga poängen med 3 pilar är 180, som fås då alla 3 pilar träffar trippel 20. Ett set eller "leg" i dart spelas vanligtvis mellan två spelare som växelvis kastar upp till tre pilar. Båda spelarna börjar på ett visst poängantal, oftast 501 eller 301, och den som först kommer ner till noll poäng vinner. Den sista pilen måste träffa antingen en dubbel eller den inre delen av bullseye (rödbullen) och måste ge spelaren exakt noll poäng.

Att lyckas med detta kallas att "gå ut" eller att "kliva". Ett kast som reducerar en spelares poäng till 1 eller mindre än noll räknas inte - det kallas att "tjocka sig" eller "för mycket" - spelarens tur är över och hans poäng återställs till vad den var innan hans tur började. Eftersom dubbel-fälten är små och man inte kastar lika frekvent på dem är detta oftast den svåraste och mest avgörande delen av en match.

Rödbullen (inre röda mittenfältet) = 2 x 25 (*)
Grönbullen (yttre gröna mittenfältet) = 1 x 25 (*)
Trippelring (inre kransen) = 3 x poäng
Dubbelring (yttre kransen) = 2 x poäng
Alla stora (beiga eller svarta) fält = 1 x poäng
Utanför den yttre röd/gröna kransen (Det fält jag delvis färgat blått) = 0 poäng

(*) Det kan ibland vara lite förvillande eftersom vissa tavlor har en yttre mittenring som är röd (25 p) och en inre som är svart (50 p). Den tavelsorten är dock mycket sällsynt i Sverige.

VIDARE REGLER FÅS PÅ SVENSKA DARTFÖRBUNDET's HEMSIDA.




Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program