(2-8 spelare)



Man skriver siffrorna 10 till och med 90 på varje rad i 10-intervall.

Nr: Namn 1
Sparat
Namn 2
Sparat
10    
20    
30    
40    
50    
60    
70    
80    
90    
20-kast    

Spelet går ut på att kasta den summan som står på tur på så få pilar som möjligt. Det låter lätt men när du kommer till 90 så är det inte så lätt att klara det på tre pil. Därför har man möjlighet att spara pilar till kommande kast. Dvs. kastar du 10 eller mer på första kastet har du sparat två pilar och skriver ner det på 10-raden i "din" kolumn. Kastar du däremot en 7:a så måste du få tre poäng till på de två pilar du har kvar. Normalt har man 4 sparade pilar när man kommer till 30. (Både 10 och 20 är ju ganska lätt att få på 1 pil) Nu börjar det. Sätter du en trippel eller dubbel som ger minst 30 poäng (Det räcker med samma poäng dvs dubbel 15 eller trippel 10) så sparar du ytterligare 2 pil och har nu 6 pilar sparade. Om du däremot kastar en 1:a måste du ha ytterligare 29 poäng. Det borde ju inte vara nåt problem, du har ju en massa sparade pilar.

Men nu kommer finessen: Det gäller att ha så många sparade pilar som möjligt när man är klar med 90 för man får lika många pilar på sig på 20 som antalet sparade pilar + de tre du har i handen. Har du sparat 4 pil har du alltså 7 pilar på 20. Du skall nu ha så mycket poäng som möjligt på 20 (Inga andra siffror ger poäng) Kastar du en trippel, en dubbel, tre enkla och resten på andra nummer har du alltså fått ihop 160 poäng. Det är din slutsumma. Den som får högst poäng vinner.

Om du däremot skulle trassla till det för dig på vägen så du har använt de tre pilarna du har i handen plus alla sparade, ja då är du borta. Gå och ta en öl och invänta en ny omgång. Om du skulle komma upp i rätt poängsumma på sista pilen av dina sparade + de du har i handen så har du överlevt till nästa omgång. Men då har du bara de tre pilarna i handen på dig. Om du då skall kasta på 90 och du lyckas kasta 90 eller mer på de tre så får du också tre pilar på 20 i "poängfinalen". (Det går ju att kasta 180 och sätta lite press på de andra).

Så långt låter det ju enkelt, men det är inte så lätt som man tror att klara sig förbi 90 med mer än 2-3 pilar kvar. Om någon då råkar få en eller två tripplar på två pil på 90-nivån så sparar han ju till och med en pil. Om han då redan hade 7 sparade så innebär det att han får 11 pilar på 20! Då ligger dina 160 poäng rätt risigt till. Har man sparat så många pil är det inte troligt att man missar 7-8 st på 20.

Stirra dig inte blind på 20. Använd hela tavlan:
  1. På 10 är det lämpligt att gå på fältet 14-11 eller 15-10 som ju sitter brevid varandra. Då har du större chans att klara dig på ett kast. Om du brukar träffa lägre än du siktar, siktar du på 14 eller 10 så du får 11 respektive 15 om du missar.

  2. På 30 är det också bättre att gå på 14-11 eller 15-10. Tripplarna ger ju 30 eller mer direkt. Om du missar trippeln går du på 20 och får 30 på 2 pil sammanlagt. (Under förutsättning att du inte missade 14-11 eller 15-10 helt förstås.) Det är bara onödigt att gå på 20 direkt eftersom du ändå måste kasta minst två pil om du inte får T20 på en gång. Då riskerar du inte heller att få en etta som inte är speciellt bra i det läget.

  3. Glöm inte bullen! Om du exempelvis på "40" får en T5 är det ju kanske lämpligt att gå bullen (grön eller röd) med nästa. du måste ju ändå ha en T20 för att slippa kasta två pil till då du har 25 poäng kvar. Om du sen skulle missa bullen är ju chansen stor att du får mer än fem och då kastar du på det enkelnumret som är kvar. Resultatet blir ju detsamma som om du gick på 20 på andra pilen och inte sätter trippeln. Återigen: Om du missar bullen och får ex. vis en enkel 18 så är det ju lämpligt att gå på vänstersidan (12 ner till 19) eftersom alla nummer där ger 7 poäng eller mer. Om du skulle få ex.vis 15 så går du återigen på 14-11 eller 15-10 som ger minst de 10 poäng du saknar.

  4. När du kommer till 90 och "råkar" få en T20 på första kan det vara lämpligt att åter utnyttja 14-11 eller 15-10 eftersom en etta eller femma direkt efter T20 tvingar dig till minst ytterligare två pilar på enkelnummer eller en trippel eller en dubbel. Om du då istället går på 15-10 kan du ju få en trippel och klara dig med 2 pil totalt eller så får du en E10 och går på 20 på sista. Eventuellt får du en E15 och kan gå på E15 en gång till. I vilket fall som helst ger det ju 2 fördelar: 1. Du får samma resultat som med T20-E20-E20. 2. Du minskar risken att kasta 1 eller 5 och därmed behöva en extrapil för att få ihop de saknade 30 poängen. Visserligen kan du få en femma och gå på bullen. Det blir ju också två pil. Men vilket är lättast: E10 + E20/E15 + E15 eller E5 + grönbulle?

  5. Om du har 26 poäng kvar, gå inte på dubbel 13 som många gör. Om du mot förmodan skulle stolpa ut en E4 så behöver du 22 poäng till. Det är inte bra. Om du absolut måste gå på en dubbel (vilket jag inte rekommenderar eftersom risken att inte få några poäng alls är för stor) så tycker jag att man skall gå på D14 eftersom en miss (innanför tavlan) ger minst 9 eller 11 poäng och då har du kvar mindre än 20 poäng och kan rädda dig med en pil på 20. Om du lämnar 22 har du kastat bort en pil till (bortsett från en helmiss på dubbel elva eller bullen som naturligtvis ger lika mycket - eller lite - som att kasta i taket) Av det här resonemanget förstår du säkert min lilla poäng: Försök alltid kasta på fält som vid miss ger max 20 poäng kvar, vilket är den högsta poängen du kan få utan trippel eller bulle som är det man skall undvika eftersom det naturligtvis gör det svårare.




Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program