(2-4 spelare)


Spelet går ut på att kliva in på en dubbel, kasta poäng tills man har en dubbel kvar och sen kliva ut på den. Samtidigt kan man knuffa upp sina motståndare till 101 igen om de lämnat en dubbel.Man får 1 poäng för varje gång man kliver oavsett när eller hur. Vinner gör den som först kommer till 5 eller 10 poäng.

Man skall träffa en (valfri) dubbel innan man får börja räkna ner. När man sen kliver har man 1 poäng. Det optimala är ju naturligtvis att göra det på tre pil. Det kan göras på ungefär 500 olika sätt, men det vanligaste är D16, enkel 19 och rödbulle. Då går man in, ner och ut på tre pil. Andra vanliga vägar är D20, (61 p kvar) GB (36 p kvar) och D18, D18, GB, D20 eller D8, T15, D20. Ett kaxigt sätt är RB, E1, RB. Enkelt i teorin.

Det finns dock en fallgrop: (Det heter ju inte "101 med knuff" utan anledning). Om man lämnar en dubbel så får alla andra knuffa bort dig genom att träffa den dubbeln du har kvar - förutsatt att de själva har minst lika många poäng kvar - vilket gör att du åker upp på 101 igen och måste börja om med en ny dubbel samtidigt som den som träffar din dubbel får räkna in den i sina poäng: om han har 101 så räknas den ju som en dubbel och den personen är "inne", eller om personen redan är inne och ex. vis har 84 p. när den träffar din D12 så har han 60 p kvar.


Vi tar ett...

Om ni är tre stycken. (Du, Anna och Lasse) Du har 101, Anna har 40 (D20) och Lasse har 36 (D18) och det är din tur. Du kastar D20 och har 61 kvar, (Anna åker tillbaks på 101) sen kastar du GB (25 p) och har 36 kvar. Då har du samma som Lasse och kan med en D18 både skicka upp Lasse till 101 och själv ta en poäng. Men du kan ju också missa, och då får Lasse (om det är hans tur) samma chans att ta en poäng och skicka upp dig på 101 genom att ta D18. Får han då en E18 har han D9 kvar och kan inte längre knuffa bort dig om han inte först tar sin D9 på andra (då han ju har 101 igen och får gå på vad som helst) och lyckas med D18 på tredje pilen.

Man får alltså inte ta bort någon som har fler poäng än man själv. Då räknas det inte, man blir "tjock" och står kvar på samma siffra som man hade innan kastomgången började.

Det är två slags taktik inblandad i spelet:
Antingen så har man en färdig dubbel med en pil i handen och siktar på ex vis enkel 1 så man får en udda siffra kvar och alltså inte kan bli knuffad (FEGIS!!!!). Eller så tillhör man den skaran som - liksom jag - aldrig fegar utan skjuter på dubbeln och riskerar lämna den öppen för alla som kastar efter mig. Personligen anser jag att det är fegt att ställa en udda siffra för att inte kunna bli knuffad. Däremot ställer jag ofta bullen, den är trots allt svårare att träffa även för mina motståndare.

Min normala väg ser ut så här: D16, (lämnar 69) E19 (lämnar 50) och ett försök på rödbullen. Sitter den har jag tagit en poäng och lämnar ingen dubbel till nästa, sitter den inte träffar jag oftast grönbullen (25) och lämnar således 25 som inte går att knuffa bort, men jag har heller inte "fegat" utan faktiskt gått på min dubbel. Jag får ju bara en bonus i form av en "bra" miss som gör att jag nästa gång kan kasta exempelvis enkel 1 och få två pilar på dubbel 12, vilket jag (oftast) sätter.

Kasta inte en för "liten" dubbel. (1-15) Då måste man ha en trippel för att kunna kliva ut på tredje pilen. Man skall alltid sträva efter att komma ner så "enkelt" som möjligt. En bra regel är "dubbel, enkel, bulle." Eftersom bulle är den högsta och svåraste dubbeln är den bra att ha på sista pilen. (Se ovan) Och eftersom bullen är 50 så bör du kasta en dubbel som ger mer än 31 så att du kan kasta en enkel för att ställa bullen.

Om du du räknar bort högsta enkelnumret (20) och bullen (50) så har du 31 poäng kvar att kliva in på för att skjuta på dubbel utan trippel. Så D16 (= 32) är den minsta dubbeln du bör gå på. Träffar du då den på första så har du 69 kvar, dvs. E19 för bullen och den kan du ju "missa" utan att riskera lämna en dubbel åt dina motståndare. På samma sätt ger ju D17, (34 kastat) 67 kvar och E17 ställer sen bullen osv. upp till D20. Capische?



Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program