(2-8 spelare)


Det här spelat kallas Cricket eller Tactic beroende på om man kör med dubblar och tripplar eller inte.
Det här är ett mycket roligt spel om man har kastat lite förut. Det går helt enkelt inte att göra en samling med dartregler utan att ta med cricket, även om det verkar lite krångligt vid första anblicken. (Det är taktiken som tar tid att lära sig, själva spelreglerna är inte ett dugg krångliga.) Det här är ett suveränt roligt spel om man, något så när iallafall, kan träffa det man siktar på. Det här spelet kräver taktiskt sinne och hyfsad träffsäkerhet.

Är man fler än 2 spelare kallas spelet ibland "Cut-Throat Cricket".
De reglerna finns här.
Här finns fler varianter:
Amerikansk cricket, Mickey Mouse, Mulligan, Gentlemanscricket och Självmordscricket.


(Samma för både Cricket och Tactic):

Spelprotokollet för 2 spelare ser du lite längre ner. Målet är att "stänga" alla rutor. En ruta stängs med tre träff. Det kan göras på flera sätt; tre enkla, en enkel och en dubbel eller en trippel. Om man kastar exempelvis två dubblar, 18 och 20, kan man välja på följande sätt: Två träff på dubbel eller en träff på dubbel och två träff på 18 eller en träff på dubbel och två träff på 20. Som synes många varianter, och det gäller att tänka sig för.

Om man får fyra träff på ex.vis 17 så tar man tre av dom för att "stänga" 17 och den enkla 17 får man poäng för om inte din motståndare också har stängt den. Spelet är slut när den som stängt alla rutor har fått mest poäng. Det låter lite kryptiskt men om du har stängt alla rutor och har 20 poäng och din motståndare har 50 poäng och har stängt allt utom ex.vis 15 så får ju du fortsätta att kasta på 15 för att komma över 50 p. Han kan ju inte ta fler poäng eftersom du har stängt allt på din sida. Du däremot kan ju hålla på tills han också stängt 15.

Om han stänger femton innan du tagit minst 30 poäng vinner han. Om du däremot kastar en dubbel 15 innan han stängt den får du också 50 poäng. (2 x 15 + dina 20) Om han sen stänger 15 nästa gång det är hans tur blir det oavgjort annars kan du fortsätta tills du får en 15 till och kommer upp i 65 p. Då vinner du. Det gäller alltså att stänga allt så fort som möjligt så inte din motståndare kan ta poäng. Om du har fler poäng än honom redan när du stänger sista fältet har du vunnit direkt.

Varje träff i resp. ruta ger alltså inga poäng förrän fjärde träffen då man får det faktiska värdet.
Rödbulle ger 50, grön 25, trippel 16 ger 48, osv. (Obs: rödbullen räknas som två bullar eller som dubbel.)

Man får inget för sidotripplar eller -dubblar, utan endast för 15-20 + bullen. (dubbel) Allt annat, dvs. trippel eller dubbel 1 - t.om - 14 är missar.

Man får inte "bryta" tripplar eller dubblar. Dvs. har du 2 träff i 20 och får en dubbel eller trippel 20 så stänger du 20 men du får inga poäng. Om du har en eller två träff i 20 och får en trippel 20 på sista (och redan har stängt trippeln) så stänger du alltså 20. Inget annat. Om du däremot inte har stängt trippeln skall du naturligtvis räkna den som en trippel i trippelrutan. Om vi säger att du har två träff i 20 och får en trippel 20 på första eller andra pilen skall du försöka få en enkel 20 också för då kan du räkna den enkla som en 20 som du därmed stänger och kan använda trippeln i trippelrutan eller att ta 60 poäng med. (Om inte din motståndare redan stängt både 20 och trippeln.)

Samma gäller för dubbel 20: om du har två träff i 20 och får en dubbel 20, försök träffa en enkel 20 för att stänga så du kan använda dubbeln i dubbelrutan eller ta 40 poäng. (Fortfarande gäller att du får poäng endast om inte din motståndare redan stängt 20 eller dubbeln.)

Man skall alltså inte gå på en siffra mer än nödvändigt om man inte måste ta poäng.

Vi tar ett exempel: Du möter Bo och ni har kastat enligt schemat t.h. Nu är det din tur. Som du ser har du inte stängt 17, trippel, dubbel eller bulle. 17 och dubbel har däremot din motståndare stängt och därmed kan han ta poäng där. På samma sätt kan du ta poäng på det som du har stängt men inte han: 16 och 20.

Det uppenbart smartaste att göra nu är ju att få en träff till i 17 och "stänga" den. (Den är ju förhållandevis enkel för din motståndare att ta poäng på).

Träffar du en 17 med första pilen så går du på trippel 16 eller 20. Dom har din motståndare inte stängt. Tänk dig att du får en dubbel 20 och en trippel 20 ! Då har du helt plötsligt en massa valmöjligheter:

  • Stäng din trippelruta, och ta 40 poäng med dubbeln. (Då har du 80 poäng.) Du får alltså 40 poäng trots att han stängt dubbeln eftersom han inte stängt 20! Hade du däremot fått en dubbel 18 hade du inte fått nånting eftersom han "stängt" både dubbeln och 18.

  • Stäng din dubbelruta, och ta 60 poäng med trippeln. (Då har du 100 poäng och leder samtidigt som din motståndare inte kan ta poäng på dubblarna.)

  • Stäng både trippel- och dubbelrutan. Din motståndare har ju två träff kvar i trippelrutan innan han kan ta poäng på dom och du tar poäng så fort du träffar en trippel 15-20. Så poäng kan du ta senare. Därför så är det optimala att kasta enkel 17, dubbel 20 och trippel 20. Varför? Jo, du stänger tre av dina fyra öppna rutor och kan fortfarande ta poäng på flera olika fält som din motståndare inte stängt.

  • Du kan naturligtvis gå på vilka dubblar och tripplar som helst från 15 och uppåt för att stänga dina rutor, men du bör gå på 20 iallafall. Varför? Jo för en trippel eller dubbel ger dig möjlighet att stänga dina rutor, och en "miss" dvs. en enkel 20 ger ju poäng eftersom din motståndare inte stängt den. Går du på trippel 19 får du ju inget för en enkel 19 eftersom den är helt stängd. Du kan ju naturligtvis gå på 16 också men en enkel 16 är ju mindre poäng, för inte att tala om att 20 oftast är lättare att träffa efterom man kastar på den oftare.

  • Ponera nu att du kastade 17, T20 och D20 i förra kastet. Om din motståndare nu missar helt eller kanske stänger 20 så går du på bullen tills du har två gröna eller en röd, dvs. två träff och stängt. Nu kan du börja sikta på det som din motståndare inte stängt för att ta poäng. Låt oss säga att du får en dubbel 20 till och har 80 poäng och din motståndare fortfarande inte stängt trippeln eller bullen. Då behöver du 3 poäng till för att vinna. Då går du på bullen eftersom den är lättare att träffa än en trippel. Eftersom du också har stängt allt och din motståndare har fält "öppna" så kan du gå på allt som han inte har stängt tills du fått mer än 2 poäng. (han leder ju 82 mot 80)

  • Om du träffar en trippel eller en bulle innan han stänger dom så vinner du. Om han stänger allt innan du träffar nåt som han har lämnat "öppet" vinner han då du inte kan ta fler poäng och han redan leder med 82 mot dina 80.

3 eller fler spelare:

Är man fler än 2 spelare kallas spelet ibland "Cut-Throat Cricket". Man får inte poäng, utan ger motståndarna minus istället med samma summa som man kastar. Det är ju inte rätt att en spelare som stängt samma saker som dig skall förlora på att du träffar en siffra som en tredje motståndare har lämnat öppen. Alltså; alla som inte stängt en siffra som du stängt, och träffar, får minus. Alla som stängt samma siffra får ingenting.

Det här gör det lite knepigare men fortfarande är det viktigt att stänga allt så fort som möjligt för att ingen skall kunna ge dig minuspoäng. Nu är spelet slut när alla har stängt allt. Så länge någon har rutor "öppna" kan vem som helst ta poäng på det som är öppet och därmed vinna. När sista man har stängt allt kan ingen längre ta poäng och den som då har mest poäng vinner.

Här finns det en hel massa taktiska grepp att ta till men jag tänker bara nämna några få. Resten ger sig självt ju mer man spelar.

Tänk på ditt eget spel i första hand. Satsa inte på att ge dina motståndare minuspoäng direkt utan försök stänga så mycket som möjligt i början. Sen beror mycket på hur duktiga dina motståndare är på att träffa.

Tänk även på att det inte är speciellt kul att spela med de här reglerna om spelarna är olika duktiga eftersom det inte är slut förrän siste man stängt allt. En spelare som är mycket sämre än de övriga kan ju få hålla på ett tag innan han stänger allting och då kan alla andra komma upp i flera hundra poäng medan den som inte stängt allt bara skall försöka få slut på elendet. Han blir ju den som avgör hur länge de andra skall kunna "mata" poäng samtidigt som han själv är chanslös. Det blir iallafall inte kul för nån, så spela inte på fler än 2 om ni inte har ungerfär samma kapacitet. På 2 kanske det inte heller är så stor chans att den "sämre" vinner men där kan ju åtminstone den som är bättre göra slut på spelet tan at behöva "vänta in" den sämre.


  • Har du och nån till stängt nästan allt och dom andra nästan inte träffat någonting, kan du försöka ge den som "hänger med" dig lite minuspoäng innan det är försent (dvs. att han också stängt allt.)

  • Är du ensam om att ha stängt massor kan du hålla på tills du stängt allt innan du börjar ge folk minus eftersom ingen rimligtvis kan komma ikapp dig.

  • Om ni är väldigt jämna och stänger nästan allt samtidigt, så sikta på det som flest motståndare har lämnat öppet för att ge flera stycken minus samtidigt.

  • Till sist: övning ger färdighet. Träna och ha kul. Om man är nybörjare är det här spelet roligast på två. Är alla hyfsat jämna är det roligast att spela fyra man lagvis två och två. Är det två som är likvärdiga och två som är betydligt sämre, eller bättre för den delen, så dela upp det med en duktig och en mindre duktig i samma lag så det blir jämnt. Det finns inget som är så glädjedödande som ojämna lag.


    1. Mickey Mouse. Där går man från 12 till 20 och lägger till ett segment som kallas "tre" och betyder tre träff i samma fält. (Oftast lilla tårtbiten på tjugo, den mellan bullen och trippeln)


    2. Amerikansk cricket. Man använder inte dubbel- och trippelrutorna. Man kör bara tre träff i 15-20 plus bullen.


    3. Mulligan. Här väljer man 6 slumpmässsiga nummer. Endast tripplar räknas. Man skall ha tre trippelträff för att stänga ett nummer. Sist går man på bullen. Även här skall man ha tre träff, fast här är grönbulle en träff och rödbulle två. Den som först stänger alla nummer vinner.


    4. Gentlemanscricket. Spelaren måste annonsera vilket nummer han vill träffa. Om man träffar andra nummer räknas dom inte. Om man inte annonserar något nummer får man bara räkna det numret man kastade på senaste gången man annonserade.


    5. Självmordscricket. Man använder samma nummer, 20, 19, 18, 17, 16, 15, bullen och samma räknesätt som i vanlig cricket. Men sen börjar det riktigt svåra:
      1. Man måste stänga i fallande ordning från 20 till bulle.
      2. Du får bara träffa samma nummer tre gånger.
      3. Om du träffar ett nummer mer än tre gånger backar man lika många som antal träff över tre. Dvs. om du har två träff i 19 och träffar en trippel (som du inte kan använda som trippelkast) så får du två träff för mycket och får dra bort det från maxgränsen tre. Exempel: Du står på två 19 och kastar trippel 19. Då har du fem träff, backar två och står på en träff totalt (2+3=5=2 träff för mycket. 3-2=1). Alltså måste du kasta en dubbel eller två enkla till för att komma till tre träff. Skulle du sen träffa en till trippel med andra pilen står du på två träff (1+3=4=1 träff för mycket. 3-1=2) och måste ha en träff till för att stänga 19. Träffar du då en dubbel står du kvar på två träff (2+2=4=1 träff för mycket. 3-1=2).
      4. Om du träffar ett stängt nummer (där du redan har tre träff) så "öppnas" numret igen. Dvs om du har stångt 18 och träffar den igen med en dubbel står du på en träff och behöver ytterligare två 18 för att stänga den igen.
      5. Om du träffar ett stängt nummer (där du redan har tre träff) så numret öppnas igen så försvinner automatiskt alla träff i de lägre numren. Dvs. om du har stängt 20, 19, 18 och 17 och träffar en enkel 18 så öppnas den igen och du står på två 18 och 17 åker ner på noll igen. Detta beror på att man måste stänga alla nummer i fallande ordning. Lite som i yatzy när man går i fast ordning. När du kommer till rutan för treor så får du ju inte räkna fyror, femmor eller sexor.
      Var väldigt noga när du kommer till bullen. Det finns bara 2 "säkerhetszoner: mellan 5 och 8 och mellan 4 och 10. Så missar du bullen är det bättre att missa i sidled än i höjdled eftersom du då riskerar att öppna ett nummer igen. Tänk på att en träff i 20 innebär att du i princip får börja om. Då har du ju två träff i 20 och noll på alla nummer under 20 vilket ju är... just det, alla nummer!!




Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program