(2-833 spelare)


Detta är ett bra spel för ett stort antal spelare, ju fler spelare, desto bättre. Den kan spelas med valfritt antal, även två. Den har den märkligaste twisten jag någonsin sett i ett dartspel. Målet är att vara först att få en träff i varje nummer "klockan runt" medurs från 1 till 20. Man behöver inte skriva poäng så länge varje spelare kan komma ihåg vilket nummer de var på senaste gången de kastade.

Den första spelaren försöker sätta en pil i varje nummer i ordning med början på nummer 1. Endast dubbelfältet och stora tårtbiten (mellan dubbeln och trippeln) räknas. Trippeln och lilla tårtbiten (mellan trippeln och bullen) och bullen räknas som miss. Efter en giltig träff i någon av de spelbara områdena på 1 är nästa mål 18 och så vidare, medsols runt tavlan.

Om man sätter pilen utanför dubbelringen eller får en studs får man inte kasta med den pilen nästa omgång. Man kastar alltså bara två pilar nästa gång och först kastomgången efter det kan man använda den pilen igen.

Nu kommer "twisten": Om en spelare kastar en pil i trippeln, lilla tårtbiten eller i bullen, skall pilen sitta kvar i i tavlan, den är alltså "gisslan". En sådan pil skall sitta kvar i tavlan tills alla spelare (inklusive spelaren som kastade pilen) träffar ett giltigt område på samma nummer (eller i fallet med bullen, kastar en till bulle och får ta över "gisslan"-pilen). När en spelare fångar en "gissaln, är den pilen hans att kasta med resten av matchen (om den inte försvinner på samma sätt).

Om det finns mer än en "gisslan"-pil som kan erövras, får man endast ta en i taget. Till exempel, om det finns två pilar i 18 mellan bullen och trippeln måste två pilar kastas in i spelbart område på 18 för att erövra dem båda. Efter att en "gisslan" erövrats har den spelaren nu fyra pilar att kasta med medan spelaren som förlorade pilen bara har två. Det betyder att en spelare i slutet av spelet kan spela med 7 pilar och ingen av dem behöver ens vara din egen!

Spelet fortsätter tills någon spelare har fått en pil i varje nummer från 1 till 20. Den första spelaren att göra detta vinner spelet.

Strategi: Bestäm dig för om du skall försöka nå 20 i stället för att försöka fånga "gisslan"-pilar. Medan du "slösar" bort kast på att försöka få tag i en pil som sitter som "gisslan" kan andra spelare hamna alltför långt framför dig och därmed vinna spelet. Kom ihåg att behålla dina egna pilar kan vara den bästa strategin. Andras pilar är förmodligen inte lika lätta att träffa med.





Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program