(2-4 spelare)


Det här spelet spelas helst med max 2 spelare. 4 spelare endast om man spelar dubbel. Fler spelare blir enligt min erfarenhet alldeles för grötigt och komplicerat det vill man undvika när man spelar dart. Det tar bort mycket av spelglädjen. Poängberäkningen är naturligtvis precis som i riktig snooker, därav namnet.


Man middlar om vem som börjar. Spelaren som börjarmåste kasta på en siffra mellan 1 och 15. Dessa räknas som röda bollar. Om han missar 1-15 är det nästa spelares tur.

Om spelaren träffar 1-15 får han en poäng och skall nu träffa en färgad boll som är 16, 17, 18, 19, 20, grön- eller rödbulle). (Se nedan)

1-15 (röd boll): 1 poäng
16 (gul boll): 2 poäng
17 (grön boll): 3 poäng
18 (brun boll): 4 poäng
19 (blå boll): 5 poäng
20 (rosa boll): 6 poäng
Grön- eller rödbulle (svart boll): 7 poäng

Man skall alltså kasta varannan röd och varannan "ickeröd" boll. Efter en röd boll (1 poäng) måste man "nominera" numret (den "ickeröda" färgen) man siktar på innan man kastar. Om man träffar rätt nummer (färg) skall man återigen träffa något av numren 1-15 (röd) UTOM den siffran man började med. (Kastade man en trea första gången så är alltså den "död" och räknas inte mer). Om man träffar rätt nummer skall man nominera en ny färgad boll. Så länge det finns röda bollar kvar (1-15) kan man naturligtvis nominera vilken "ickeröd" färg som helst. Som synes så minskar de röda bollarna (1-15) för varje gång man träffat dem. Om man skall ha en "ickeröd" och råkar träffa en röd så är den dock kvar i spel.

När alla (15) röda bollar har träffats skall man träffa de "ickeröda" i turordning (16, 17, 18, 19, 20, bulle). I takt med att de träffas i rätt ordning så försvinner de från spelet.

    Straffpoäng:
  • Om man missar en röd (1-15): motståndaren får fyra poäng om man träffar 16, 17 eller 18, 5 poäng om man träffar 19, 6 om man träffar 20 och 7 om man träffar bullen.
  • Om man träffar fel "ickeröd" (16-bulle): motståndaren får fyra poäng om man träffar 16, 17 eller 18, 5 poäng om man träffar 19, 6 om man träffar 20 och 7 om man träffar bullen.
    Om man träffar en röd (1-15) blir det inga straffpoäng men man får naturligtvis inte fortsätta spelomgången.
    Övriga regler:
  • Om man kastar utanför dubbelcirkeln, fast fortfarande på tavlan, räknas det som en miss men det ger inga straffpoäng.
  • Om man får studs får man 4 straffpoäng.
  • Dubblar och tripplar räknas som enkelnummer.
  • "Felträffade" nummer är kvar i spelet.


(2 spelare)

Spelare 1 kastar följande:
Pil 1: 7 (röd) - 1 poäng
Pil 2: 19 (blå) - 5 poäng
Pil 3: 11 (röd) - 1 poäng
Pil 4: 1 (röd) - inga poäng (nominerade 20 och missade)
På den 4:e pilen missar spelaren den "ickeröda" boll han skulle kastat, i det här fallet 20, och träffar en röd (1-15). Det blir dock inte ger straffpoäng.
Spelaren får 7 poäng och hans kastomgång är slut. Nu är det nästa spelares tur.
Nummer 7 & 11 är inte med i spelet längre men missen på 4:e pilen (1:an) är kvar i spelet.

Spelare 2 kastar nu följande:
Pil 1: 12:an (röd) - 1 poäng
Pil 2: 18 (brun) - 4 poäng
Pil 3: 14 (röd) - 1 poäng
Pil 4: 19 (blå) - 5 poäng (nominerade 17 och missade)
På fjärde pilen kastar spelaren 19 fast han nominerade 17 (grön boll) som den färg han siktade på. Spelaren får 6 poäng för numren som kastades korrekt med avdrag för 5 poäng för felträffen på 19 vilket ger totalt 1 poäng och hans kastomgång är slut. Nu är det nästa spelares tur.
Numren 12 & 14 är inte längre med i spelet (totalt är 7, 11, 12 och 14 borta från spelet).

Spelare 1 kastar följande:
Pil 1: 9 (röd) - 1 poäng
Pil 2: 7 (röd) - inga poäng (nominerade 16 och missade)
På andra pilen missar spelaren 16, träffar en 7:a. Det blir dock inte ger straffpoäng.
Spelaren får 1 poäng och hans kastomgång är slut. Nu är det nästa spelares tur.

9:an är inte längre med i spelet (totalt är 7, 9, 11, 12 och 14 borta från spelet)

Spelare 2 kastar följande:
Pil 1: 6 (röd) - 1 poäng
Pil 2: 19 (blå) - 5 poäng
Pil 3: 20 (rosa) - minus 6 poäng
På tredje pilen kastar spelaren 20 fast han skulle haft en röd (1-15).
Spelaren får 6 poäng för numren som kastades korrekt med avdrag för 6 poäng för felträffen på 20 vilket ger totalt 0 poäng och hans kastomgång är slut. Nu är det nästa spelares tur.
6:an är inte längre med i spelet (totalt är 6, 7, 9, 11, 12 och 14 borta från spelet)

Spelet fortgår på det här sättet tills alla "bollar" är spelade eller tills någon ger upp. Dvs. om någon har 70 poäng och den andra har 10 är det ju ingen idé att fortsätta om det bara finns t.ex 2 röda och de "ickeröda" kvar. Det kan ju max ge 43 poäng.

Så här får man 43 poäng med 2 röda kvar: (poängen inom parentes)
röd (1), grönbulle (7), röd (1), grönbulle (7), 16 (2), 17 (3), 18 (4), 19 (5), 20 (6) och grön- eller rödbulle (7).




Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program