Skall du gå med i en klubb så kommer du behöva träna dubblar, eftersom det är 501 som gäller i Sverige och el-darten - eller softtipdart som det också kallas - inte har slagit igenom här än. (Då går man på bullen eftersom även grönbullen ger 50 poäng vilket jag tycker är fusk. Dessutom är ju hela bullen större på el-tavlorna vilket gör det hela ännu mer löjligt. Vid tävlingar i Tyskland där el-darten är dominerande, kan en match innehålla bara tio-pilars-set (!) där den som vinner slantsinglingen också vinner matchen. Och det stora flertalet av dessa spelare som alltså kan göra 10-pilars hela tiden på el-tavla skulle faktiskt inte vara några "bergvinnare" i superligan i Stockholm.)

Här kommer en del dubbelträningsvarianter som du kan göra själv eller i sällskap. Det finns flera under "Dartspel" (t.ex. Hockey, 6-15 och Bullerace) men dessa kan du med fördel göra ensam.

Vi börjar med en enkel men mycket effektiv dubbelträningsvariant:

Man går hela tavlan runt och kastar en pil på varje dubbel oavsett om man träffar eller inte. Man börjar på D1 och slutar på bullen. Alltså; dubbel 1, dubbel 2 och dubbel 3 i turordning med de första tre pilarna. Sen går man på dubbel 4, dubbel 5 och dubbel 6. Så fortsätter man i totalt sju omgångar tills man i sista omgången kastat på dubbel 19, dubbel 20 och rödbullen. En träff i fel ordningsföljd, dvs att träffa dubbel 17 när man skall ha dubbel 15 räknas inte. Det innebär att man gått runt tavlan på 7 kastomgångar. Enkelt, eller hur? Nåja det är just det som gör det svårt. Många som kastat ett tag kan träffa en dubbel med en eller två riktpilar, men i matchsituationer får man ofta bara en enda chans. (Sista pilen)

På det här sättet tränar man dubblar utan att ha några som helst riktpilar. Då får man tvinga sig att sikta ordentligt eftersom man bara har en pil på sig. I en match är man oftast lite spänd när man skall kliva och det här är ett perfekt sätt att - litegrann i alla fall - få fram den där nervositeten som gör träningen extra nyttig, speciellt om man är flera som tränar så man har ögonen på sig. ag tycker att 4 är skamgränsen för en aktiv spelare. Det är i stort sett detsamma som en träff varannan kastomgång. 7 är riktigt bra. Kan man sätta en dubbel med tre pilar i handen så vinner man nog rätt många matcher i dart. Kommer man upp i 10 eller mer så sätter man varannan dubbel. Det är landslagsklass. Jag kan säga att jag stod i flera timmar varje dag på ett dartställe 1998-2000 tillsammans med Veikko Holmqvist (min f.d dubbelpartner i serie- och cupspel - som fortfarande håller landslagsklass). Då låg jag mellan 5-8 träff medan Veikko låg mellan 8-11. (Om han verkligen var tvungen skulle han kunna träffa uppåt 14-15) Men för oss dödliga är 5-7 bra. 7 betyder ju en träff per kastomgång och det är nödvändigt att kunna i match. En mycket bra dubbelträning.

Nästa träning är också mycket enkel och effektiv. Det är Dennis Priestleys favoritvariant:

Kasta för dubbel 1 dubbel 2 & dubbel 3 med de tre första pilarna. Nästa gång kastar du på de dubblar du missade första gången och sedan fortsätter du till nästa dubbel i stigande ordning. dvs. om du i första omgången träffade D2 & D3 går du alltså på D1, D4 och D5. Om du då träffar D1 & D5 går du på D4, D6, D7 nästa gång, osv. Fortsätt tills du satt alla dubblar till och med rödbullen.

Det här är ytterligare en mycket enkel variant att träna normala 501-utgångar där man får träna på både enkelnummer, tripplar och dubblar. Man startar på 60. Kliver du på max tre pil ökar du på med 10 poäng och om du missar backar du en poäng. Alltså: kliver du på 60, lägg på 10 och försök på 70. Missar du 70 backar du ett nummer och försöker på 69. Missar du 69 backar du ett nummer och försöker på 68. Kliver du på 68, öka med 10 och försök på 78, osv.) Se om du kommer upp i 90 (fyra steg) innan du "ramlar" ner till närmaste 10-tal under. (max 10 steg).Det är inte så lätt som man tror.

  • Har du mellan 61-65 och bränner är det slut när du backat till 55.
  • Har du mellan 66-69 och bränner är det slut när du backat till 60.
  • Har du mellan 71-75 och bränner är det slut när du backat till 55.
  • Har du mellan 76-79 och bränner är det slut när du backat till 70.
  • Har du mellan 81-85 och bränner är det slut när du backat till 75.
  • Har du mellan 86-89 och bränner är det slut när du backat till 80.
  • Har du mellan 91-95 och bränner är det slut när du backat till 85.
  • Har du mellan 96-99 och bränner är det slut när du backat till 90.
  • Så fort du klarar en klivning mellan 90-99 har du vunnit.
  • Har du mellan 81 och 89 åker du i upp 10 steg trots att det är över 90. Klarar du att kliva igen innan du backat till 90 har du vunnit. Annars är det slut.

Du har 79 och missar. Då åker du ner till 78. Du missar igen och åker ner på 77. Den kliver du på och åker upp på 87. Du kliver en gång till och är då på 97. Sen missar du 97, 96, 95, 94, 93, 92, 91 och 90. Då är det slut. Klarar du någon av utgångarna innan du missat en gång på 90 har du vunnit.

Här kommer en till bra dubbelträning. Välj din favoritdubbel. Ex.vis D16.
Då börjar man med D16 + D1, D16 + D2, D16 + D3, osv. tills du har satt rödbullen.
Gör två kolumner på ett papper.

Skriv ner i kolumn ett: 16-1-16-2-16-3-16-4-16-5-16-6-16-7-16-8-16-9-16-10.
Skriv ner i kolumn två: 16-11-16-12-16-13-16-14-16-15-16-16-16-17-16-18-16-19-16-20-16-RB.

Börja med kolumn ett. Ge dig själv sex pilar på varje dubbel. Så fort du träffat en dubbel markerar du den med en ring. Missar du markerar du den med ett X. När du gått igenom alla dubblar kollar du hur många och vilka dubblar du missat med sex pilar. Då gör man om alltihopa med bara de dubblar man missade. Även nu har du sex pil på dig per dubbel. Målet är naturligtvis att träffa alla dubblar på pappret inom sex pil så man inte behöver gå tillbaka. Man kan ju naturligtvis ändra antalet försök utefter hur duktig man är men i mitt tycke är 9 pil per dubbel lite för mycket. Det tar för lång tid och risken finns att man tröttnar och då är ju träningen meningslös.

Åt andra hållet (3 pil) är inte heller riktigt bra. Antingen får man så få träff att man deppar ihop eller också är man så duktig att man sätter de flesta inom tre pil. (Jaså du, Caris. Du tjuvkikar på min dartsida?) Tja, Magnus är väl en av de få som gör det på beställning. Så fixar du även det behöver du nog större utmaningar än den här träningen. Åk runt och sno åt dig prispengar i stället.






Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program