Under "Dartträning" har jag sammanställt några bra tips på träningsrutiner som man kan utöva ensam eller tillsammans. Det är perfekt för att träna upp träffsäkerheten. Dessa rutiner vevar jag så ofta jag kan. Inte för att det har gjort mig till nån stjärna utan för att jag annars skulle få stryk av min egen morsa. Jag är nämligen Stockholms mest talanglösa dartspelare som spelat i superligan utan att göra bort mig. Dessa tips är menade att göra det lite roligare att träna.


2 SAKER ATT TÄNKA PÅ INNAN DU BÖRJAR....

Koncentrera dig under hela träningen, annars kan du lika gärna låta bli. Tomas Caris, som räknas som en av de bättre i Stockholm och vars bror Magnus, är en av Sveriges bästa dartspelare genom tiderna, sa att han tränar högst 15-20 minuter om dagen. Men han får ändå effektivare träning än de flesta andra eftersom han koncentrerar sig stenhårtvarje pil.

De flesta som tränar i två timmar koncentrerar ordentligt endast sporadiskt medan Tomas alltså koncentrerar sig varenda pil. Det kan man inte göra längre än 10-20 minuter, alltså skall man inte träna längre än så, anser han. Nåt att tänka på. Visst kan man träna 5-6 timmar om dagen om man vill - som jag och en av Sveriges absolut bästa spelare - Veikko Holmqvist - gjorde i stort sett dagligen på 90-talet för att det var kul, men rent träningsmässigt - speciellt om man tränar ensam - räcker det med 15-20 minuter om man koncentrerar sig hela tiden.


En annan elitspelare - Pär Riihonen - tränar/tränade nästan uteslutande på bullen. Hans filosofi är helt enkelt att kan du bullen så kan du alla andra fält på tavlan också eftersom bullen är den minsta och svåraste. Han har ju rätt. Det är bara ett "fel" med det; Är man inte redan duktig så är det ganska tråkigt att stå och nöta bara på bullen. Det är inte kul att träna på något som man inte träffar mer än en gång vart tionde kast. Alltså kommer man få svårt att koncentrera sig varje pil vilket nämndes ovan som en viktig faktor för att träningen skall göra riktig nytta. Är man flera kan man ju alltid köra bulle-race. (Se "Dartspel" i menyn ovan)

Har du lätt för att bli nervös har jag ett litet tips här på mental träning som man kan prova på. Det tar 5-10 minuter per dag och kan i slutändan göra dig mer avslappnad och fokuserad på 10 sekunder vilket alltså betyder att du kan använda det här tricket mellan två kastomgångar mitt i en match.

Att ha en "trygg" kaststil är viktigt. Ännu viktigare är det att man vågar lita på den även i avgörande lägen. Alla har ju inte ett robotliknande muskelminne, vilket jag hävdar att eliten har, det är därför de är så träffsäkra som de är. Jag kan nämna ett typiskt "dartfel" där man inte litar på sin känsla, för dom som inte läst min sammanfattning av Frank Beck's idrottspsykologibok (Se "Dartträning/mental träning" i menyn ovan):

Jag ser ofta att dartspelare ändrar kaststil både på sista pilen och vid dubbelförsök. Jag har många gånger stått och tränat och varit "ljusår" i från trippeln på de två första pilarna och bara skickat sista pilen för att bli av med den. Vad händer? Jo den sitter naturligtvis i trippeln. Varför? Jo det spelar ju ingen roll längre, kastomgången är förstörd. Alltså slappnar man av och kastar "naturligt", dvs. som man skulle ha kastat även de två första, utan "tvånget" att träffa.

När man ändrar kaststil på sista pilen i varje kast så beror det på att hjärnan omedvetet registrerat att det är sista pilen och därför tar i lite extra för att sätta trippeln. Man litar inte på sin känsla, speciellt om inte de två första satt i trippeln. Hjärnan registrerar att det är sista pilen eftersom handen som man håller pilarna i är tom.


Här skall du få ett litet mentalt träningstips:

Försök att träna med fyra pilar i handen (fast du kastar förstås bara tre) Då kastar man även tredje pilen som man normalt sätt kastar andrapilen eftersom hjärnan registrerar att det finns en pil kvar i handen. Det är ett bra sätt att "lära" hjärnan att kasta alla tre pilarna likadant. När det gäller de som kastar lite annorlunda när det är dags att kasta på dubbel så är det i ännu högre grad för att man inte litar på sin känsla eller sin "inlärda" kaststil. Det är som om hjärnan talar om för din arm att -"Nu gäller det. Nu har du bara en pil kvar. Koncentrera dig extra noga nu. Nu måste du sätta den". (Här kan du läsa om varför man inte skall använda orden "inte" och "måste" under en match.)

Därför kan man se många som kastar max en centimeter från trippeln hela setet, men när det är dags för dubbeln kan första pilen sitta fem-tio centimeter ifrån. Det funkar förstås inte. Man måste tänka på dubbeln som ett vanligt poängkast. Man kastar ju ett helt set genom att försöka komma så nära trippeln som möjligt och i näst bästa fall - sätta enkla tjugo hela tiden. Där har man inte det där "jag måste sätta trippeln" på samma sätt som "jag måste sätta dubbeln". När man kommer dit så är det som om hjärnan säger "nu får du inte hamna ovanför eller under dubbeln" och vips - så har man den där mentala spärren jag skrev om ovan. Tricket är ju förstås enkelt att lära sig men bra mycket svårare att utföra - speciellt i ett avgörande skede i en jämn match; kasta på dubbeln som om du kastade på trippeln. Låtsas som om det inte är hela världen om den hamnar lite över eller under.

En bra variant i poängspelet är att sikta ett par centimeter ovanför det man vill träffa eftersom pilarna har en förmåga att dippa lite, speciellt om det är en lång match. Skaffa ett fokus (en liten prick mitt i stora tjugofältet) som du siktar stenhårt på. Då kommer tripplarna garanterat. När man kommer till dubblarna gör man likadant. Jag försöker tänka mig dubbeln som trippelfältet i tjugo och "visualisera" att det stora tjugofältet ligger ovanför dubbeln så jag inte kastar för löst.

Min styrka var aldrig poängspelet, det var att jag klev direkt jag fick chansen. Det gjorde jag för att jag såg dubbeln som en trippel tjugo. Se bilderna nedan. De grå linjerna är min "visualisering" och den lilla punkten är den punkten jag siktar på.

Om jag har dubbel 16 ser det ut så här: Om jag har dubbel 18 ser det ut så här:
 




Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program