Här kommer en del träningsvarianter som du kan göra själv eller i sällskap. Det finns flera under "Dartspel" i menyn ovan men dessa kan du med fördel göra ensam. Du kan hålla poängen i huvudet för att inte bryta koncentrationen.

  • Lär dig kasta rakt
  • Träffa rätt nummer
  • Klockan (variant)
  • 81
  • 121 plus
  • 57 plus

  • I Sverige kastar man på 20 i cup- eller seriesammanhang. Det är bara i el-dart eller soft-tip som det kallas som man går på bullen. Här kommer ett bra träningsspel som man med fördel kan köra ensam.

    Man får poäng efter hur nära trippel 20 man träffar. (Eller missar.) Enkel 20 ger 3 poäng. Trippel 20 ger 5 poäng. Dubbel 20, trippel 1 och trippel 5 ger 1 poäng. Enkel 1 och enkel 5 ger 0 poäng. Allt annat ger minus 3. Att D20 bara ger en poäng beror ju på att det ligger relativt långt ifrån T20 som är "målet" med denna träning och att T1 och T5 ger 1 poäng trots att det inte är rakt beror på att du då åtminstone är i rätt höjd. Sen kan man själv avgöra hur många omgångar man skall kasta. Det vanliga är 10. Då dividerar man enkelt totalpoängen med 10, (för att få poängsnitt per omgång) eller med 30, (för att få snittpoängen per pil.) Enkelt och begripligt.

    Som vägledning kan jag tala om att jag själv snittar 8-9 poäng per omgång. (Dom 150-200 omgångar som jag har fört statistik.) Ibland varvat med ett 15 poängs-kast dvs. 180. En elitspelare kastar mellan 10 och 12 i snitt, vilket jag har ca 10% av gångerna jag testar.


    Tänk på att ett snitt på 9 efter 10 omgångar är ganska bra. Det är ju detsamma som 30 pilar i rad i enkel 20 utan en enda miss eller att man kastar en trippel-20 för varje 1:a eller 5:a man får. Vidare så är ett snitt på 12 detsamma som 5 st 100-kast och 5 st 140-kast. Försök hålla det snittet. en 45:a ger ju bara 6 poäng. Dessutom ger ju varje kast utanför segmentet 5-20-1 inte bara 3 minus rent matematiskt. Det är ju även en pil som vid en träff i 20 hade gett 3 poäng och alltså måste du kasta ytterligare 2 pilar för att komma upp i samma poäng som du hade haft om du träffat 20 från början om du förstår mitt resonemang. Exempel: 20-20-18 ger ju 3 poäng (3, 3 och -3) medan 20-20-20 ger 9 poäng. (3, 3 och 3) Varje minus tar alltså en hel kastomgång att kompensera under förutsättning att man träffar minst enkel 20 med båda kvarvarande pilar. Så ett snitt på 8 poäng är ganska krävande och 9 eller mer är väldigt bra.

    Det här är en sorts "enmanscricket". Man börjar på 20 och går sen 19, 18, 17, 16, 15 och bullen. En kastomgång på varje nummer. Min "motståndares" poäng beror helt med hur jag träffar. Tre träff är "Ground Zero". Ingen får poäng. Så här funkar det: Jag börjar på 20. Om jag inte träffar någon 20 alls får min motståndare 60 poäng. Om jag träffar en får min motståndare 40 poäng. Träffar jag två får min motståndare 20 poäng. Träffar jag tre är det lika. Kastar jag fyra får jag 20 poäng, kastar jag en hundring får jag 40 poäng osv. Dvs. allt över 60 poäng får jag, allt under 60 poäng får min motståndare.

    Sen kastar jag tre pil på 19 med samma räknesätt: Om jag kastar 0 får min motståndare 57 poäng, om jag kastar 19 får min motståndare 38 poäng, om jag kastar 38 får min motståndare 19 poäng, om jag kastar 57 får ingen av oss poäng, om jag kastar 76 får jag 19 poäng osv. Det är inte så lätt att vinna som det ser ut. Jag har legat före fram till bullen bara för att torska på endast en träff på bullen eftersom man måste ha tre grönbullar eller en röd och en grön bara för att få lika (75 poäng). För att ta poäng måste du alltså ha minst fyra träff, dvs. två röda eller en röd och två gröna. Det ger i det här fallet 25 poäng (100-75), dvs. allt över 75 poäng kastat tillfaller dig. Det låter lätt men är klart svårare än man tror.

    Här kommer en variant av Klockan eller Känguru som den heter när man får hoppa. (Se "Dartspel" i menyn ovan) Det här är samtidigt en väldigt bra mental träning.

    Det hela är väldigt enkelt: Du skall bara gå tavlan runt från 1 till bulle. Enkel, dubbel eller trippel, röd eller grön spelar ingen roll i just det här fallet. Enda kruxet är att du måste börja om i fall du missar ett nummer. Snart kommer du att märka samma mentala press som du får under tajta matcher. När du har missat den där jättelätta 19 och måste börja om på 1 är det inte kul. Vid 10 börjar svetten rinna, vid 15 börjar armbågen värka, vid 19 bankar hjärtat som en stångjärnshammare och på 20 börjar handen skaka. Den kastar du ju på 99 % av tiden. Den får du ju bara inte missa. Den är ju normalt sett s-å-å-å  lätt. Jo, tjenare. Hur du mår när det är dags för bullen skall vi inte ens tala om. Snacka om att kasta under press!!

    Alltså: du hamnar i samma "måste-träffa-rätt-enkelnummer"-situation som i en riktig match vilket ger en ruskigt bra träning i att hantera just den "stressen". När du har kört det här ett tag och kommer till den här situationen när det verkligen gäller kommer du att märka att du faktiskt blir lugnare i själva matchen än när du tränar hemma. Här skall du ju inte sätta 21 nummer i rad utan bara den där enda enkelsiffran som du tränat hundratals gånger. Det är ju en barnlek i jämförelse, eller hur?

    Detta spel heter i original "Grind Out". Det spelas med fördel ensam. Det går ut på att kliva på max 6 pil. Gör man det på max 3 pil så har man låst den siffran och kan aldrig åka ner längre än den siffran. Missar man på 6 pil åker man ner ett steg, såvida inte den siffran är låst.
    Exempel:
    Du kliver på 81 på 5 pil, på 82 på 6 pil, på 83 på 4 pil, på 84 på 6 pil, på 85 på 2 pil, sen missar du att kliva på 86 på 6 pil. Då skall du egentligen åka bakåt ett steg, men eftersom du gjorde 85 på 2 pil så har du ju låst den siffran så du får hålla på på 86 tills du sätter den på 6 pil eller mindre. sen gör du 86 på 5 pil, 87 på 4 pil, 88 på 6 pil och missar på 89 på 6:e pilen. Nu backar du till 88, som du också missar på 6:e pilen. Då åker du ner ett steg till, till 87 som du nu lyckas kliva på på på 3 pil. Då är 87 låst och du kan aldrig åka längre ner än 88. Enkelt att lära, svårare att utföra, men mycket bra träning eftersom meningen är att man skall försöka kliva på 3 pil för att låsa den siffran, vilket gör att om man går på ex. 86 så börjar man ju på T18 för att ställa 32. Får man enkel 18 skall man då alltså kasta på 18 igen för att få skotta på bullen. (Ev T18-D7). Självklart kan man ju gå E18-E20-E8 och bara ställa D20 efter 3 och kliva på den på pil 4, 5 eller 6, men det tycker inte jag är lika roligt. Det är myckat roligare att ALLTID försöka låsa på 3 pil. Men man gör förstås som man vill.

    Detta spel blir roligare om man är två. Då kastar man varannan gång på det som din medspelare lämnar, precis som i en dubbelmatch. Det går ut på att kliva på max 9 pil. Gör man det på max 6 pil så har man låst den siffran och kan aldrig åka ner längre än den siffran. Missar man på 9 pil åker man ner ett steg, såvida inte den siffran är låst.

    Ni kliver på 121 på 7 pil, på 122 på 8 pil, på 123 på 9 pil, på 124 på 4 pil, sen missar ni att kliva på 125 på 9 pil. Då skall ni egentligen åka bakåt ett steg, men eftersom ni gjorde 124 på 4 pil så har ni ju låst den siffran så ni får hålla på på 125 tills ni sätter den på 9 pil eller mindre. sen gör ni 126 på 8 pil, 127 på 9 pil, 128 på 7 pil och missar på 129 på 9:e pilen. Nu backar ni till 128, som ni också missar på 9:e pilen. Då åker ni ner ett steg till, till 127 som ni nu lyckas kliva på på på 6 pil. Då är 127 låst och ni kan aldrig åka längre ner än 128. Enkelt att lära, svårare att utföra, men mycket bra träning eftersom meningen är att man skall försöka kliva på de pilar man har i handen för att låsa den siffran, vilket gör att om man går på ex. 122 så börjar man ju på T18. Sätter man den har man 68 kvar. Då kan man förstås kasta på T20 för att kanske få T20 och en dubbel kvar. Men jag går på 18 för att ställa bullen - eller vid trippelträff - dubbel 7. Då får jag i alla fall chansen att kliva vilket jag tycker är myckat roligare än att bara ställa till min medspelare. Jag gillar att ALLTID försöka låsa siffran vare sig jag kastar pil 1, 2, och 3 eller pil 4, 5 och 6. Det är bättre träning, tycker jag. Men man gör förstås som man vill.

    Spela ett vanligt set 501. Du måste ha minst 57 poäng för att det skall räknas. (Lite som man brukar köra hundringar med bulleräddning före match). När du väl kommer ner till utgång måste du tänka dig för: du skall även kliva på 57 eller mer så om du har 170 och kastar 60 måste du kliva på 110 eftersom 110 minus 57 ger mindre än 57 kvar. Den minsta siffran du kan "minska" är alltså 114. (114-57=57). Så undvik att ställa 113 eller mindre. Då måste du kliva på det du har på tre pil. En bra poäng- och hög-utgångsträning.





    Allt om mitt favoritlag Förolämpningar i form av E-kort Humor i kubik, Grodor, citat, historier, språkligt mm. Mina tecknade favoritserier Min favoritmusik och musiker Allt om det kultförklarade bilprogrammet Top Gear 2002-2015 Allt om världens roligaste tv-program