James Daniel May är född 16 januari 1963 och kallas för Captain Slow (*) på grund av sin försiktiga körstil, trots att han kört en Bugatti Veyron i 407 km/h och har flygcertifikat. James har - förutom Top Gear - även gjort nästan samma saker som Jeremy Clarkson. James är också författare (11 böcker sedan 1999), journalist (skriver i The Daily Telegraph) och är berättarröst i otaliga filmer och dokumentärer (17 st sedan 2003), såsom "Inside Killer Sharks" 2006, "Helicopter Heroes" 2007, "Movies' Greatest Cars" 2005, "Car of the Year" 2005, "TV's Greatest Cars" 2004 och "Driven" 1998.

(*) Alternativa smeknamn: Dr James May BMus, James of Bristol, Agnetha May, Archbishop Desmond May, Charlie May, Ellie May May, Francis Ford May, Sir James May, Sir Ranulph May och Terry May.

James har en mycket bipolär bilsmak. Han älskar antingen mycket stora enormt lyxiga landgående slagskepp eller små, billiga superminis. Detta framgår tydligt av hans egen uppfart, som innehåller både en Rolls-Royce och en Fiat Panda. I rättvisans namn äger han också en Porsche Boxster. Men tack vare det specialbeställda bruna taket, de bruna sätena och den bruna ratten är körupplevelsen lite som att sitta i en gigantisk myspys-soffa. Detta är märkligt passande.

James är en man med många och varierande talanger. Han är den enda personen i världen som förstår hur "momentkraft" fungerar. En gång uppfann han en ny typ av paj och han har på egen hand hållit tweed-industrin flytande under de senaste två decennierna. Han har också känsligt hår, en rad färgglada tröjor och en djup och bergfast misstro mot fransmän. Han gillar bilar av två typer: jättelyxiga land-yachter som oftast bara nyttjas av större-än-livet kabarésångare och diktatorer, och små billiga superminis.


Här är några av James teknikrelaterade program:

Top Toys
21 december 2005

En hyllning till de leksaker som har överlevt över årtionden, framlagt av en man som fortfarande leker med dem. När James May var tre, gav hans far honom en leksaksbil till jul, och ett liv bakom ratten och under en motorhuv blev hans öde. Fyrtiotvå år gammal James tar oss med på en rundtur i sin barndom åtanke när han gevär genom hans favoriter boy toy som omfattar Meccano, Lego, Scalectrix, Airfix, och hans hela tiden nummer ett leksak, som tåget. Hans kärlek till verkstads-och bygga saker har format de ingredienser av hela hans leksak skåp. Det finns inte ett mikrochip i sikte. Han spelar fortfarande med sina leksaker - fortfarande älskar att bygga saker med sina olika uppsättningar. Varje leksak föranleder en historia - en historia berättade via arkiv, anekdot och besatt samlare. Se även längst ned.

My Sister's Top Toys
23 december 2007

Stackars James May. När han satt fast mellan hans äldre och yngre systrar, var Jane och Sarah, den enda leksaker spelade han med sin hand-me-downs. Siktning genom familjen leksakslådan frågar James att dela hans veklagan. Jane och Sarah får säga sitt, men inte innan James spränger trädet huset familjen, tävlingar i en ombyggd "silver cross" barnvagn, gör över en "Girl's World" huvud, projekt en Spirograph på sidan av Royal Festival Hall och gör sin egen Fuzzy Filt animerad film.

James May's 20th Century
10 juli 2007 – 24 juli 2007

Serien omfattar olika uppfinningar och upptäckter under det senaste århundradet med någon hänvisning till upptäckter som gjorts före det senaste århundradet. Serien innehåller eponymous James May, ställa ut och diskutera konsekvenserna av många av de stora framsteg och uppfinningar som gjorts under denna period. Varje avsnitt har något tema, som diskuterades ingående under showen, ofta efter sekventiell framsteg i kronologisk ordning. Programmet visas nu på Eden, igår och Dave. Temat låten heter "The Long Boot", av Jeff Knowler.

James May's Big Ideas
28 september - 12 oktober 2008

James May's Big Ideas är ett tredelat brittisk tv miniserie som James maj, journalist och egenföretagare erkände nörd reser världen i jakt på implementationer för begrepp som allmänt anses science fiction, eller hans stora idéer. Serien är producerad av BBC och det öppna universitetet och började sändas på 20:00 på söndagar den 28 september 2008.

Den första episoden dokument sitt sökande efter den ultimata formen av personliga transporter, allt från jetpacks till flygande bilar. I det andra avsnittet, ser maj kl bionik och robotteknik och om robotar kan gå utöver gränserna för sin planering. Det tredje avsnittet fokuserar på energi.

1: Come Fly With Me (28 september 2008)
James May reser världen på jakt efter sin ultimata flygmaskin. Fordon testade inkluderar Kaspiska havet Monster, en Jetpack, en bil som kan förvandlas till ett plan och många andra.

2: Man-Machine (5 oktober 2008)
James May upptäcker om hans barndom dröm om en värld av robotar någonsin kommer att bli sann. Episode featured ASIMO

3: Power to the People (12 oktober 2008)
I den sista av hans Big Ideas resor, sätter James May iväg för att hitta smartare, starkare och djärvare metoder för att driva vår planet för kommande generationer. Episod visas avsnitt om solenergi bilar, solenergi tornet, ENV, vindkraftverk, Pelamis Wave Energy Converter (kallad ormen), energi från vågkraft, el från tidvatten och den senaste utvecklingen på kärnfusion.

James May at the Edge of Space
21 Juni 2009

James May på Edge of Space är en brittisk dokumentär där programledare James May var nära att uppfylla sin livslånga dröm att bli astronaut som flyger till kanten av rymden i en Lockheed U-2 spionplan. Det var först sändes på BBC Four den 21 juni 2009 som en del av högtidlighållandet av 40-årsjubileet av den första Apollo månlandningen, och hänger samman med en annan maj dokumentär en timme tidigare på BBC Two heter James May på månen.

 Programmet följde kan tre dagars träning med United States Air Force på Beale Air Force Base i vilken han utövade säkerhetsövningar och lärt sig att använda en rymddräkt korrekt. Med utbildning komplett, togs han på en tre timmars flygresa når en höjd på över 70.000 fot (21.000 m), som leds av major Flyginstruktören John "disken" Cabigas.

James May on the Moon
21 juni 2009

För att fira 40-årsdagen av den första månlandningen, 1969 av Neil Armstrong och Buzz Aldrin, det fanns en hel del månlandningen och månen relaterade program och dokumentärer på tv, och detta var en av dem. Top Gear presentatör James May hade drömt om att gå på månen ända sedan han var barn, och han såg månlandningen själv, även när de inte förstå alla de komplikationer, teknik inblandade etc. kan intervjuer många av de människor som hade erfarenhet att gå på månen och genomföra de nödvändiga förberedelserna och uppdragen, inklusive moonwalkers Harrison Schmitt, Alan Bean, och Charlie Duke. Han hade också tester och förberedelser göras för att få en liknande erfarenhet själv, liksom tyngdlöshet och G-krafter, genom att, som en passagerare i en Lockheed U-2 spionplan, flyga till kanten av rymden med sin instruktör pilot, major John "CABI "Cabigas, där de kan se krökningen av jorden och atmosfären. Hans utbildning för denna visades i BBC Four dokumentär James May på Edge of Space.

James May's Man Lab
31 oktober 2010

Showen utforskar traditionella färdigheter som går förlorade genom den moderna människan och hur man kan stoppa dem från att vara förlorad för alltid. Varje episod har en mängd olika teman uppgifter, inbegripet konstruktion, förförelse och mer, och en kändis man uppgift om en kändis försöker slå personbästa av en viss "människa uppgift", som att ändra ett däck.
Ledmotivet är skrivet av May själv, som bokförts som "Dr James May BMus".
En andra serie har fått i uppdrag, för vädring i slutet 2011/early 2012.


1: James visar hur avväpna en WWII bomb, bygger en bänkskiva cement kök, lär konsten att förförelse i stil med Thomas Campion (1567-1620), lär sig att polera en boot, bygger en stor järnväg skalmodell, gör en fiskpinne smörgås och bygger en radiostyrning drivs picknickbord.
Gäst: Alexander Armstrong
31 October 2010

2: James visar hur man bygger en egen bar, navigera på haven med hjälp av pulver av sympati och en hund, hur man duell med flintlås pistoler, sluta ta slut toalettpapper och bygga en orkester bestående av klass 1-nivå musiker.
Gäst: John Sergeant
7 November 2010

3: James visar hur man gör en gammal film och hur man bygger en biograf, hur man duell med sablar och hur man agerar på första träffen. Äntligen spelar Grade 1 orkestern på St Martins i fält.
Gäst: Hugh Dennis
14 November 2010

Uppsägning från Autocar

James May dolda budskap
In en intervju med Richard Allinson på BBC Radio 2 erkände May att han fick sparken från tidningen Autocar 1992 efter att ha satt ihop ett dolt budskap - en s.k. akrostikon - i tidningen. I slutet av året publicerades tidningens årliga biltest-utgåva. Varje uppslag bestod av fyra recensioner och varje recension började med en stor röd bokstav (Initial). Mays uppgift var att sammanställa alltihopa vilket han erkände "var extremt tråkigt och tog flera månader". Han fortsatte med att säga:

"Så jag fick en idé att om jag redigerade början på alla del-texter kunde jag sprida ett budskap med alla dessa röda initialer vilket jag tyckte var lysande. Jag minns inte exakt vad det stod men det var om att "Du kanske tror att detta är en riktigt bra sak, men om du satt här och satte ihop detta skulle du inse att det är ett riktigt skitgöra". Det tog mig ungefär två månader att göra det och samma dag som den kom ut hade jag faktiskt glömt att jag hade gjort det för det är rätt långt mellan att "gå till sängs" och tills det kommer ut i hyllorna. När jag kom till jobbet på morgonen tittade alla ned i backen och jag kallades till bolagets verkställande direktörs kontor. Mitt lilla "hyss" hade uppmärksammats av läsare, fast ingen på jobbet hade uppmärksammat vad jag hade gjort för det var ju bara 4 bokstäver per sida så att man aldrig såg ett helt ord. Men några läsare hade uppmärksammat det och de hade skrivit in till tidningen i tro att de hade vunnit ett pris eller en bil eller något. -->Klicka på bilden för större bild.

Mays ursprungliga budskap löd: "So you think it's really good, yeah? You should try making the bloody thing up; it's a real pain in the arse." (Så du tycker det är riktigt bra, eller hur? Du borde prova att komma på det här själv, det är ett riktigt skitgöra).

Sen rekommenderar jag varmt den mycket underhållande serien "James May's Toy Stories", som är en vidareutveckling av avsnitt 1 av programmet "Top Toys" från 2005, som handlar om att bygga fullskaligt med hjälp av leksaker. Det är riktigt ambitiösa projekt som i många fall lett till officiella världsrekord. På bilden till vänster har han några av de modellerade blommorna från avsnitt 2, "Plasticine", där han som första - och troligen sista - person fick delta i världens mest prestigefulla blomster- och trädgårds-utställning utan att ställa ut blommer, vilket modellera inte räknas som trots att man måste gå väldigt nära för att se att de inte är äkta.


1: "Airfix"
27 oktober 2009
James bygger ett Spitfire krigsflygplan i skala 1:1 av Airfix modellbyggsatser. Bitarna är ju av naturliga orsaker "något" förstorade, som man kan se på bilden i mitten, men annars är det ingen skillnad alls.
       

2: "Plasticine"
3 november 2009
James skapar en modell-lera-trädgård och deltar i världens största blomsterutställning i Chelsea. Han fick hjälp med vissa bitar av skulptörer och konditorer. Resultatet blev makalöst naturtroget.
       

3: "Meccano"
10 november 2009
James bygger en fullskalig bro endast av befintliga Meccano-delar och går sen själv på den över ett vattendrag. Även här tog han hjälp av entusiaster och "Meccano-freaks".
       

4: "Scalextric"
17 november 2009
James racar med två Scalextric-bilar på en "normalstor" - fast extremt lång - leksaks-bilbana runt den gamla befintliga Grand Prix-banan Brooklands i Surrey, som en gång i tiden var världens första officiella tävlingsbana. (Världsrekord)
       

5: "Lego"
20 december 2009
James bygger världens första - och förstås största - fullskaliga hus enbart av normalstora Lego-bitar, i två våningar, UTAN att limma ihop bitarna. OCH - fick det godkänt av byggnadsinspektionen som fullvärdig bostad. (!) Största problemet var att lego fungerar precis tvärtemot det man är ute efter när man bygger hus: det är gjort för att gå itu, inte hålla ihop. (En treåring skall ju kunna få isär bitarna). Det blev mycket huvudbry innan han kom på hur det skulle göras. Det gick åt 3.250.000 bitar. Mestadels sk. "åttor", dvs bitar med 8 fästelement.
       

6: "Hornby"
25 december 2009
James länkar samman städerna Barnstaple och Bideford med 16 kilometer modelljärnväg. (Världsrekord). För den som inte förstår titeln "Hornby" så är det Englands svar på Märklin, som nog de flesta känner igen från sin barndom. Det gick åt nåt 1000-tal frivilliga, 1600 meterlånga rälsbitar, över 100 12-voltsbatterier och ett ton sand för att jämna till marken där det behövdes.