Längd: 2820 meter
Kurvor: 12
Varvrekord:
...alla kategorier: 0:31.2 - BAE Sea Harrier (militärt jetplan i luften)
...ej trafiklagliga fordon: 0:59.0 (Vita Stig i en Renault R24 F1-bil 2004)
...trafiklagliga fordon: 1:15.1 - Ariel Atom 500
...Suzuki Liana (2002->) Elitförare: 1.44.3 - Rubens Barrichello
...Suzuki Liana (2002-2005) Gäst: 1:46.7 - Ellen MacArthur
...Chevrolet Lacetti (2005-2010) Gäst: 1:45.83 - Jay Kay
...Kia Cee'd (2010->) Gäst: 1:42.1 – Matt LeBlanc

Top Gears provbana ligger vid Dunsfold Aerodrome i Surrey, Storbritannien. Banan är designad av Lotus Cars. Den används för att testa både bilar och förare i tre segment - "Power Lap", "Stjärna i en prisvärd bil" och "Utmaningar".

Innehåll:
1 Layout
2 Användning
2.1 Power Laps
2.1.1 Power Lap-listan
2.1.2 Varvtider av icke-kvalificerade fordon
2.1.3 Ej TV-visade varv
2.2 Stjärna i en prisvärd bil
2.2.1 Suzuki Liana (2002-2005)
2.2.1.1 Lianas ledartavla
2.2.2 Chevrolet Lacetti (2006-2009)
2.2.2.1 Lacettis ledartavla
2.2.3 Kia Cee'd (2010-)
2.2.3.1 Kia's ledartavla
2.4.1 F1-förare
2.4.1.1 F1 ledartavla
2.5 Tidsavdrag
2.6 Spelvarianter


(Klicka för större bild)

1. Layout:

Banan ligger på en flygbas byggd under andra världskriget och användes senare av British Aerospace som en tillverknings- och testanläggning. Layouten på banan är designad för att testa provocerad understyrning, bromsar, balans och däck. Banan är cirka 2,82 km lång. Den anses vara rättvis för biltestning enligt Richard Hammond, eftersom banan inte favoriserar bilar med snabb acceleration 0-100 och hög toppfart, utan bara dess vägegenskaper.

Banan startar utanför Top Gear-studion.
"Crooner-kurvorna" är de första snabba höger-vänsterböjarna.
"Willsons Bend" är den första riktiga kurvan på banan.
"Chicago" är lång högersväng runt en däcksvall som leder ut på den riktiga banan som designats av Lotus som ett "Steady State Corner" avsedd att påvisa över- eller understyrning.
Sen kommer "Hammerhead", ytterligare en vänster-höger-kurva, vilket återigen belyser ev. över- och understyrning.
Sen kommer man till en högerkurva och ut på en raksträcka som kallas "Follow Through".
Efter vänstersvängen "Bentley Bend" kommer "Bacharach Bend", som sedan säsong 2 har kallats "Penultimate Corner" eller "Second-to-last Corner" (helt enkelt näst sista kurvan) och betraktas ofta som en av banans mest utmanande.
Den sista svängen före mållinjen kallas "Gambon" för att hedra Sir Michael Gambon som avslutade sitt varv på två hjul i första säsongens avsnitt 8.
Dessförinnan kallades det "Carpenters Corner".

2. Användning:

Banan används rutinmässigt för segmenten "Stjärna i en prisvärd bil" och Power Laps.
Den tjänar också otaliga roller i andra delar av programmet, särskilt under testning bilar och utmaningar. Bilar som förvärvats under utmaningar måste ofta fastställa en varvtid (antingen av en av programledarna eller av The Stig) runt banan mot antingen en speciell sluttid eller en tid som fastställs av Stig i ett annat fordon. Under många utmaningar används banan mer okonventionellt - till exempel tjänar den som en provisorisk motorväg under en utmaning där man testade att ligga tätt bakom i "suget" efter en skåpbil. Banan används också för att rent allmänt testa bilar och för rena drag race. Hittills har fem formel 1-förare kört den "rimligt prissatta bilen" i serien.

2.1 Power Lap

Power Laps är ett segment där Stig fullbordar ett varv runt banan på tid för att jämföra dess prestanda med tidigare utmanare. För att vara kvalificerad för att registrera en varvtid måste fordonet vara trafiklagligt, besiktat och vara eller ha varit i seriell produktion (inga prototyper) och måste ha tillräcklig höjd för att klara ett normalt hastighetsgupp. Ibland testar de fordon som inte hamnar på listan, men då bara för kul skull. När ett icke-kvalificerat fordon tävlar jämförs tiden med den officiella Power Lap-listan men tas sedan bort. Till exempel så innehas det ultimata rekordet - satt av en Sea Harrier Jump Jet i jämförande syfte - med tiden 31.2 sekunder. Ferrari FXX (1:10.7) togs också sedermera bort eftersom den både underlåtit att uppfylla väg-juridisk standard och körde på slicks (däck utan mönster).

Alla varv är gjorda med biltillverkarens rekommenderade inställningar konfigurerade för maximal prestanda - alla justerbara fjädringar är inställda på det mest effektiva sättet, växellådan är inställd på den mest aggressiva körstilen och alla hjälpmedel som antispinnsystem och ABS är avstängda.
Varvtiderna erbjuder inte helt kompletta och rättvisa jämförelser mellan bilarna främst på grund av våta banor eller på annat sätt dåliga väderförhållanden (se tidsavdrag nedan) som påverkar varvtiderna negativt.

2.1.1 Power Lap-listan

  1. 1:15.1 - Ariel Atom 500
  2. 1:16.2 - McLaren MP4-12C
  3. 1:16.5 - Lamborghini Aventador
  4. 1:16.8 - Bugatti Veyron Super Sport
  5. 1:17.1 - Gumpert Apollo
  6. 1:17.3 - Ascari A10
  7. 1:17.6 - Koenigsegg CCX (med Top Gear-vingen)
  8. 1:17.7 - Noble M600 (kalla däck)
  9. 1:17.8 - Pagani Zonda Roadster F Clubsport
  10. 1:17.8 - Nissan GT-R
  11. 1:17.9 - Caterham Seven R500 (kalla däck)
  12. 1:18.3 - Bugatti Veyron
  13. 1:18.4 - Pagani Zonda Roadster F
  14. 1:18.9 - Maserati MC12
  15. 1:19.0 - Enzo Ferrari
  16. 1:19.0 - Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce
  17. 1:19.1 - Ferrari 458 Italia
  18. 1:19.5 - Ariel Atom 2 300
  19. 1:19.5 - Lamborghini Gallardo LP560-4
  20. 1:19.5 - Porsche 997 GT2
  21. 1.19.6 - Mercedes SLS AMG Roadster
  22. 1:19.7 - Ferrari 430 Scuderia
  23. 1:19.7 - Nissan GT-R
  24. 1:19.8 - Lamborghini Murciélago LP640
  25. 1:19.8 - Porsche Carrera GT
  26. 1:20.4 - Chevrolet Corvette C6 ZR1 (fuktigt)
  27. 1:20.4 - Koenigsegg CCX (utan Top Gear-vingen)
  28. 1:20.7 - Ascari KZ1 (fuktigt)
  29. 1:20.9 - Mercedes-Benz SLR McLaren
  30. 1.21.0 - Mercedes-Benz C63 AMG Black Edition
  31. 1:21.2 - Ferrari 599 GTB Fiorano
  32. 1:21.6 - Audi R8 V10 (fuktigt)
  33. 1:21.9 - Ford GT
  34. 1:22.3 - Ferrari 360 Challenge Stradale
  35. 1:22.3 - Porsche 911 GT3 RS (996 mk.II)
  36. 1:22.4 - Chevrolet Corvette C6 Z06
  37. 1:22.5 - Noble M15
  38. 1:22.8 - Lexus LFA (våt bana)
  39. 1:22.9 - Ferrari F430 F1
  40. 1:23.0 - Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series
  41. 1:23.1 - KTM X-Bow (Ej visad på TV)
  42. 1:23.1 - Porsche 911 GT3
  43. 1.23.1 - Maserati GranTurismo MC Stradale
  44. 1:23.2 - Ferrari F430 Spider F1
  45. 1:23.3 - Jaguar XKR-S
  46. 1:23.7 - Lamborghini Murciélago (återtestad)
  47. 1:23.8 - Pagani Zonda C12 S 7.3 (delvis fuktigt)
  48. 1:23.9 - Aston Martin DBS
  49. 1:23.9 - Koenigsegg CC8S
  50. 1:24.0 - Ariel Atom 1 220
  51. 1:24.2 - Veritas RS III
  52. 1:24.3 - Prodrive P2 (concept-bil)
  53. 1:24.4 - Audi R8 (fuktigt)
  54. 1:24.4 - Aston Martin Virage
  55. 1:24.6 - TVR Sagaris
  56. 1:24.8 - Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-400
  57. 1:24.8 - TVR Tuscan Mk.II
  58. 1:25:0 - BMW 1 M Coupe
  59. 1:25.0 - Caterham R400
  60. 1:25.0 - Noble M12 GTO-3R
  61. 1:25.1 - Lotus Exige S
  62. 1:25.3 - BMW M3 (E90)
  63. 1:25.7 - Audi RS4[9]
  64. 1:25.7 - Lamborghini Gallardo Spyder
  65. 1:25.7 - Lotus Evora
  66. 1:25.8 - Lamborghini Gallardo (våt bana)
  67. 1:25.9 - Morgan Aero 8 GTN
  68. 1:26.0 - BMW Z4 M roadster (E85)
  69. 1:26.0 - Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black series
  70. 1:26.0 - Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ320
  71. 1:26.0 - Noble M400 (Visad på Top Gear Revved Up-DVD'n)
  72. 1:26.2 - BMW M5 (E60)
  73. 1:26.2 - Brabus S Biturbo Roadster
  74. 1:26.2 - Porsche 911 Carrera S (997) (våt bana)
  75. 1:26.3 - Vauxhall VXR8 Bathurst S
  76. 1:26.4 - Lotus Exige (lite fuktigt)
  77. 1:26.7 - Jaguar XFR
  78. 1:26.7 - Porsche Cayman S
  79. 1:26.8 - Aston Martin V12 Vantage (Ej visad på TV)
  80. 1:26.8 - Chevrolet Corvette C6 LS2
  81. 1:26.8 - Ferrari 575M Maranello GTC
  82. 1:26.9 - Lexus IS-F
  83. 1:26.9 - Mercedes-Benz CLS55 AMG
  84. 1:27.1 - Aston Martin DB9
  85. 1:27.1 - Aston Martin Vanquish S
  86. 1:27.1 - HSV Maloo
  87. 1:27.2 - Porsche 911 GT3 RS (996) (lite fuktigt)
  88. 1:27.2 - Tesla Roadster (lite fuktigt)
  89. 1:27.3 - Spyker C8 Spyder
  90. 1:27.4 - Aston Martin DBS (våt bana)
  91. 1:27.5 - Nissan 370Z GT
  92. 1:27.5 - TVR T350C
  93. 1:27.9 - Wiesmann MF 3
  94. 1:27:0 - BMW M5 E39
  95. 1:28.0 - BMW M3 CSL (E46) (våt bana)
  96. 1:28.0 - Ford Mustang
  97. 1:28.1 - Renault Mégane R26.R.
  98. 1:28.2 - BMW X5 M (E70) (våt bana)
  99. 1:28.2 - BMW Z4 sDrive35i (E89)
  100. 1:28.2 - Lotus Elise Sport 190
  101. 1:28.2 - Marcos TSO GT2
  102. 1.28.2 - Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-300
  103. 1.28.2 - Subaru Impreza WRX STI
  104. 1:28.5 - Dodge Viper SRT-10 (mycket våt bana)
  105. 1:28.6 - MG XPower SV
  106. 1:28.7 - Audi TT MTM Bimoto (kalla däck)
  107. 1:28.7 - Porsche Boxster S
  108. 1:28.9 - Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ-300
  109. 1:28.9 - Porsche 911 Carrera S (997) (mycket våt bana)
  110. 1:29.0 - Alpina Z8 Roadster
  111. 1:29.0 - Lamborghini Murciélago (delvis fuktigt)
  112. 1:29.0 - Mercedes-Benz CL65 AMG
  113. 1:29.2 - BMW M5 F10 (vått)
  114. 1:29.3 - Ford Focus RS Mk II
  115. 1:29.4 - AS One
  116. 1:29.4 - Subaru Impreza WRX STI WR1
  117. 1:29.6 - Volkswagen Golf GTI W12-650 Concept
  118. 1:30.0 - Autodelta Alfa Romeo 147 GTA 3.7
  119. 1:30.0 - Ford Shelby GT500
  120. 1:30.1 - Subaru Impreza WRX STi
  121. 1:30.1 - Vauxhall Monaro VXR
  122. 1:30.4 - Aston Martin DB7 GT (med full tank)
  123. 1:30.4 - Volkswagen Golf R32 mk.V
  124. 1:30.9 - Audi S4 quattro 4.2
  125. 1:31.0 - Porsche 911 Turbo (996) (mycket våt bana)
  126. 1.31.0 - Opel Corsa Nurburgring Edition
  127. 1:31.2 - BMW 760Li (våt bana)
  128. 1:31.3 - Vauxhall VX220
  129. 1:31.3 - Vauxhall VXR8 (våt bana)
  130. 1:31.4 - Audi TT Mk.II 2.0T
  131. 1:31.6 - Honda NSX-R (mycket våt bana)
  132. 1:31.8 - BMW 535d
  133. 1:31.8 - BMW M3 E46
  134. 1:31.8 - Mazda RX-8
  135. 1:31.8 - Nissan 350Z
  136. 1:31.9 - BMW 130i (E87)
  137. 1:32.1 - Mercedes-Benz S63 AMG (våt bana)
  138. 1:32.2 - Ford Focus RS Mk I
  139. 1:32.2 - Mazda 6 MPS
  140. 1:32.5 - Lotus Esprit V8 (kalla däck)
  141. 1:32.5 - Renaultsport Mégane 225 Cup
  142. 1:32.7 - Audi TT 3.2 quattro
  143. 1:32.8 - Honda Civic Type-R (EP3-2004)
  144. 1:32.8 - Jaguar E-Type (moderniserad)
  145. 1:32.9 - Mercedes-Benz SLK350
  146. 1:32.9 - SEAT León Cupra R
  147. 1:33.0 - Audi RS6 (våt bana)
  148. 1:33.0 - Mercedes-Benz SL55 AMG (Jeremy Clarkson's egen) (mycket våt bana)
  149. 1:33.0 - Vauxhall Astra VXR
  150. 1:33.1 - Noble M12 GTO (våt bana)
  151. 1:33.3 - Audi Q7 V12 (våt bana)
  152. 1:33.3 - Volkswagen Golf Mk.IV R32
  153. 1:33.4 - Cadillac CTS-V (mycket våt bana)
  154. 1:33.5 - Honda Civic Type-R (FN2-2007)
  155. 1:33.5 - SEAT Leon Cupra Mk2
  156. 1:33.7 - 2002 Honda NSX (mycket våt bana)
  157. 1:33.7 - MG ZT 260
  158. 1:33.7 - Volkswagen Golf Mk.V GTI
  159. 1:33.8 - Clio Renault Sport 182
  160. 1:33.9 - Holden Monaro (våt bana)
  161. 1:34.0 - Renault Clio 200 Cup (Ej visad på TV)
  162. 1:34.0 - Renault Mégane 225
  163. 1:34.2 - Ford Mondeo ST220
  164. 1:34.2 - MINI Cooper S Works
  165. 1:34.7 - Jaguar XKR (melted snow)
  166. 1:34.9 - Ford Focus ST (våt bana)
  167. 1:35.0 - Volvo S60 R
  168. 1:35.2 - Ferrari 575M Maranello (mycket våt bana)
  169. 1:35.3 - Vauxhall Vectra VXR
  170. 1:35.4 - Renault Avantime (trimmad av programledarna)
  171. 1:35.5 - Fiat 500 Abarth Essesse SS
  172. 1:35.6 - Alfa Romeo 147 GTA
  173. 1:35.6 - Lotus Elise (våt bana)
  174. 1:35.8 - Citroën C4 VTS
  175. 1:35:5 - Mercedes Benz W211 (E55 AMG) (mycket våt bana)
  176. 1:36.2 - Aston Martin Vanquish (mycket våt bana)
  177. 1:36.2 - Renaultsport Clio V6 (mycket våt bana)
  178. 1:36.9 - Alfa Romeo Brera 2.2
  179. 1:37.0 - Mercedes-Benz SL500 (Ronnie O'Sullivan's) (våt bana)
  180. 1:37.0 - Porsche Boxster (mycket våt bana)
  181. 1:37.3 - BMW Z4 3.0i (tankad med E85) (mycket våt bana)
  182. 1:37.4 - Honda S2000 (mycket våt bana)
  183. 1:37.9 - Saab 9-5 Aero
  184. 1:38.0 - Honda Civic Type-R (EP3) (våt bana)
  185. 1:38.0 - Maserati 4200 GT (mycket våt bana)
  186. 1:38.2 - Alfa Romeo 8C Competizione (mycket våt bana)
  187. 1:39.4 - Bowler Wildcat
  188. 1:39:0 - Subaru Impreza WRX (Europa-specifikationer)
  189. 1:40.8 - Bentley Arnage T (våt bana)
  190. 1:42.5 - Renault Avantime (senare modifierad av programledarna, då med tiden 1:35:4)
  191. 1:44.0 - Overfinch 580 S (mycket våt bana)
  192. 1:44.4 - Suzuki Liana (Vita Stig)
  193. 1:46.0 - Aston Martin DB5
  194. 1:48.2 - Hawk HF3000 (våt bana) (Lancia Stratos-replica, kit car med Alfa Romeo V6-motor. Bilen spann två gånger under tidskvalet)
  195. 1:50:03 - 20-tals Bentley med stridsvagnsmotor
  196. 2:02:05 - Hemmagjord tysk bil som drivs av en flygplansmotor

Den mest kraftfulla serietillverkade bil någonsin som visats på Top Gear var den 987 hästar starka Bugatti Veyron som kördes runt banan av The Stig säsong 12, avsnitt 4, efter 3 års väntan. Besvikelsen var stor bland programledarna när den inte fick bättre än femte tid på listan. En oväntat låg placering som till slut hänföras till bilens vikt på 1.888 kg, klart mer än någon av de fyra snabbare bilarna.

Koenigsegg CCX (skrivet som "Koenigseggisseggggnignigsegigisegggg CCX med Top Gear-vinge" på en mycket längre magnetremsa eftersom ingen av programledarna kunde stava till Koenigsegg) gjorde två försök. På det snabbaste varvet var den utrustad med en extra bakre spoiler för att ge extra downforce på bakhjulen efter att The Stig kört av banan med originalversionen. Stig rekommenderade denna ändring och förutspådde - helt korrekt - att bilen då skulle bli den snabbaste någonsin runt banan även om Koenigsegg själva uppgav att förbättringen berodde på andra justeringar. Dess varvtid har senare bättrats av Ascari A10 och Gumpert Apollo Sport.

2.1.2 Varvtider av icke-kvalificerade fordon:

Ett "icke-kvalificerat" fordon är ett som inte uppfyller programledarna krav, det vill säga en som inte är godkänd för att köras på allmänna vägar. Detta innebär att den inte är tillgänglig att köpa och/eller fullt ut trafiktillåten (lampor, blinkers, registreringsskyltar, däcksprofil etc.), samt körbar på allmän väg dvs. kunna ta sig över ett farthinder eller väggupp).

Inofficiell lista:


    Saab 9-5 Aero vs. BAE Sea Harrier
  1. 0:31.2 - BAE Sea Harrier (Pilot: löjtnant Nick Arkle. Tävlade mot Saab 9-5 Aero. Lyfte sedan, flög runt banan och slutade i luften.)
  2. 0:59.0 - Renault R24 formel 1-bil (våt bana)
  3. 1:08.5 - Zonda R
  4. 1:08.6 - Aston Martin DBR9
  5. 1:10.6 - Caparo T1 (*) (**)
  6. 1:10.7 - Ferrari FXX (Körd av Michael Schumacher på slicks)
  7. ?:??.? - CAP 232 konstflygningsplan (Flugen av den brittiska konstflygningsmästaren Tom Cassells. Den tävlade mot Radical SR3 och sågs gå i mål framför denne men tiden visades inte)
  8. 1:16.8 - Bugatti Veyron Super Sport
  9. 1:19.1 - Radical SR3 (*)
  10. 1:22.6 - Westfield XTR2 (*)

(*) Caparo, Radical och Westfield är trafiklagliga i Storbritannien men klarade inte den "sovande polisen" (fartgupp).
(**) Caparo T1 modifierades sedan så den fick justerbar höjd och därmed kunde ha en inställning som gjorde att den kunde ta sig över fartgupp.

2.1.3 Ej TV-visade varv:

Ibland görs försök till Power Lap-rekord utan BBC's tillstånd. Följande varv på Dunsfold har registrerats, filmats och visats utan Top Gear's medverkande.

Inofficiell lista:

  1. 1:09.9 - Ultima GTR 720 (Anonym förare, slicks. Ultima's andra försök (2009) där den slog både sin tidigare tid och 15-miljonerkronors banmonstret Ferrari FXX's tid)
  2. 1:12.8 - Ultima GTR720 (Anonym förare, mönstrade däck, sponsrad av Ultima Sports)
  3. 1:17.4 - Caterham CSR 7 260 (Körd av Rob Jenkinson, sponsrad av Dunlop Tyres - Injection

Ultima hävdar att deras motiv för att köra ett icke-tv-sänt varv var att de ansåg att bilen medvetet hade ignorerats av Top Gear's producenter.
Varför Dunlop - Injection valde att köra ett varv på Dunsfold-banan har inte förklarats, om inte tillverkaren ville markera att den långsammare "officiella" Caterham-tiden (6:an på Power Lap-listan) gjordes på kalla däck.

2.2 Stjärna i en prisvärd bil:

"Stjärna i en prisvärd bil" är ett återkommande segment i Top Gear. I de flesta program blir en kändis (vanligtvis, men inte enbart britter) intervjuad av Jeremy Clarkson. Diskussionen är oftast roande och fokuserar på bil-relaterade frågor, såsom kändisens bilägarhistoria. Sedan får Clarkson och studiopubliken se på gästens snabbaste varv på Top Gear-banan.

2.2.1 Suzuki Liana (2002-2005):

De första 7 säsongerna använde man en Suzuki Liana som referensbil. Den kostade 140.000 kr i inköp 2002. Den var helt original förutom störtbåge och racingstolar för säkerhetens skull. Varje gäst övar med Stig innan han eller hon får ett antal försök att köra igenom banan på snabbaste tiden. Gästen får inte veta sin tid innan intervjun. Övningsvarv, krascher och förarnas ansiktsuttryck och ibland svordomar visas också.

De två långsammaste varven i Lianans kändislista innehas av Terry Wogan och Richard Whiteley som båda blev slagna av Billy Baxter, en blind krigsveteran från Bosnienkriget. Han körde Lianan under guidning av Clarkson - som satt i passagerarsätet - på en tid av 2 minuter och 2 sekunder, vilket var 1,4 sekunder snabbare än Terry Wogan, och 4 sekunder snabbare än Richard Whiteley.

Den snabbaste icke-professionella föraren var Ellen MacArthur. Till skillnad från de flesta andra gjorde hon inga kommentarer alls till kameran under sitt varv. Hon slutförde varvet på 1 minut och 46,7 sekunder och slog tidigare ledaren Jimmy Carr med 0,2 sekunder. Det är inte någon dålig tid. Det är till exempel bara 4 tiondelar långsammare än formel 1-föraren Damon Hill i samma bil.

Lianan har fått utstå betydande missbruk från kändisarna under åren. I en incident genade skådespelaren

Suzuki Liana
Michael Gambon i den sista kurvan så han nästan voltade. Det var så spektakulärt att kurvan hädanefter kallades "Gambon Corner". När Lionel Richie körde bilen lossnade ett av de främre hjulen, vilket fick Clarkson att mynta uttrycket "att göra en Lionel". Trevor Eve tappade också ett hjul. "Starsky och Hutch"-stjärnan David Soul lyckades förstöra två växellådor på grund av sin aggressiva körstil. Dessutom har Patrick Kielty knäckt Lianans främre hjulupphängning och den förre brittiske transportministern Stephen Ladyman bucklade till bakluckan när han smällde in i däcksvallen - baklänges.

Christopher Eccleston är den enda kändisen som använt en Liana med en automatlåda eftersom han medgav att han var "endast behörig att köra automat". För att tillgodose hans behov lyckades Top Gear låna en Liana med automatlåda trots att det endast fanns 40 i hela Storbritannien.

Lianan har också modifierats flera gånger.
David Soul's Liana var försedd med en röd saftblandare och en vit rand med hänvisning till hans polisroll i "Starsky och Hutch". Johnny Vegas Liana var försedd med övningskörningsskyltar då han inte hade tagit körkort på den tiden. Justin Hawkins körde med flam-dekaler påklistrade. Skådespelaren Sanjeev Bhaskar hade en brokig vävnad placerad i bakrutan, en hyllning till indiska förare.

Under sin tid på Top Gear fullgjorde Lianan 1.600 varv på banan, dess däck och bromsar byttes 100 gånger och det behövdes sex nya kopplingar, två nya drivknutar, drivaxlar, länkarmar, växellådsstag och en backspegel.

Vid några tillfällen har det varit mer än en person i bilen. Detta var fallet för Clarksons varv när han hade hade både Hammond och Jason Dawe i bilen. Clarkson var också närvarande som Billy Baxters handledare (Billy är ju blind).

Det är lite fascinerande att fyra tider återkommer väldigt ofta. Det är 1.48.0. (5 st) 1.50.0 (7 st), 1.52.0 (4 st) och 1.54.0. (7 st), alltså mer än 30% (23 av 66) av alla tider är satta på fyra jämna sekund-tal med två sekunders hopp mellan varje. (Något för konspirationsteoretikerna att fundera på)I övrigt finns det ingen tid med mer än två förare förutom 1:51.5 som har tre. Dessa tre är Omid Djalili, Sanjeev Bhaskar och Joanna Lumley. Rätt kul: de enda två i hela TG's historia som inte är vita tillsammans med den vitaste av vita (Lumley) har alla fått samma tid.

2.2.1.1 Lianas ledartavla:

  1. 1:46.7 - Ellen MacArthur
  2. 1:46.9 - Jimmy Carr
  3. 1:47.1 - Simon Cowell
  4. 1:47.3 - Ronnie O'Sullivan
  5. 1:47.8 - Ian Wright
  6. 1:47.9 - Chris Evans
  7. 1:47.9 - Rory Bremner
  8. 1:48.0 - Jodie Kidd
  9. 1:48.0 - Justin Hawkins
  10. 1:48.0 - Patrick Kielty
  11. 1:48.0 - Paul McKenna
  12. 1:48.0 - Trevor Eve
  13. 1:48.3 - Jay Kay
  14. 1:48.6 - Rob Brydon
  15. 1:48.8 - Stephen Ladyman
  16. 1:49.0 - Neil Morrissey
  17. 1:49.6 - Roger Daltrey (fuktig bana)
  18. 1:50.0 - Cliff Richard
  19. 1:50.0 - Gordon Ramsay
  20. 1:50.0 - Jamie Oliver
  21. 1:50.0 - Jeremy Clarkson (med 2 passagerare)
  22. 1:50.0 - Lionel Richie
  23. 1:50.0 - Martin Clunes
  24. 1:50.0 - Patrick Stewart
  25. 1:50.7 - David Walliams
  26. 1:51.0 - Sir Ranulph Fiennes
  27. 1:51.1 - Timothy Spall
  28. 1:51.2 - Carol Vorderman (lite fuktig bana)
  29. 1:51.3 - James Nesbitt
  30. 1:51.4 - Christian Slater
  31. 1:51.5 - Joanna Lumley
  32. 1:51.5 - Omid Djalili
  33. 1:51.5 - Sanjeev Bhaskar (våt bana)
  34. 1:52.0 - David Dimbleby
  35. 1:52.0 - Eddie Izzard
  36. 1:52.0 - Jordan
  37. 1:52.0 - Rick Parfitt
  38. 1:52.4 - Christopher Eccleston (I lånad Liana med automatlåda)
  39. 1:52.7 - Tim Rice
  40. 1:53.0 - Steve Coogan (mycket våt bana)
  41. 1:53.0 - Vinnie Jones
  42. 1:53.2 - Johnny Vaughan (med passagerare)
  43. 1:53.3 - Fay Ripley (fuktig bana)
  44. 1:53.4 - Bill Bailey (våt bana)
  45. 1:53.5 - Jack Dee
  46. 1:54.0 - Alan Davies (lätt fuktig bana)
  47. 1:54.0 - David Soul
  48. 1:54.0 - Martin Kemp (våt bana)
  49. 1:54.0 - Rich Hall
  50. 1:54.0 - Ross Kemp (våt bana)
  51. 1:54.0 - Stephen Fry (lätt fuktig bana)
  52. 1:54.0 - Tara Palmer-Tomkinson (våt bana)
  53. 1:54.1 - Trinny Woodall (mycket våt bana, med passagerare)
  54. 1:55.0 - Michael Gambon (våt bana)
  55. 1:55.4 - Geri Halliwell
  56. 1:55.7 - Susannah Constantine (våt bana, med passagerare)
  57. 1:56.0 - Boris Johnson
  58. 1:57.0 - Anne Robinson
  59. 1:57.0 - Jonathan Ross (mycket våt bana och straffad för att gena i en kurva)
  60. 1:57.1 - Davina McCall (mycket våt bana)
  61. 1:58.6 - Johnny Vegas (med tillfälligt körkort)
  62. 2:01.0 - Harry Enfield
  63. 2:02.0 - Billy Baxter (Blind man med Clarkson som guide)
  64. 2:04.0 - Terry Wogan
  65. 2:06.0 - Richard Whiteley

2.2.2 Chevrolet Lacetti (2006-2010):

Från och med den åttonde säsongen ersattes Lianan av en Chevrolet Lacetti och en ny, tom resultattavla. Formatet ändrades så att varje gäst skulle få fem övningsvarv och sedan ett tidsavgörande varv utan chans till att göra om varvet om man snurrar eller gör en miss.

För att få lite tider i den nya bilen höll man ett öppet hus för alla kändisar som ville delta. Sju stjärnor registrerade tider den dagen: James Hewitt, komikerna Alan Davies och Jimmy Carr, rockstjärnorna Rick Wakeman och Justin Hawkins, fotbollsspelaren Les Ferdinand och skådespelaren Trevor Eve som fick bästa tiden med 1 minut och 47 sekunder.


Chevrolet Lacetti
Jimmy Carr, som hade näst bästa tiden i Lianan efter Ellen MacArthur, snurrade av banan under sitt officiella varv och fick den långsammaste tiden någonsin runt banan med 2 minuter och 9 sekunder.

Den 11 november 2007 återtog Simon Cowell förstaplatsen med tiden 1:45.9. Stig hävdade att hans konstanta varvtider vid båda framträdanden visade att han hade en naturlig talang för att köra fort. Cowell's tid slogs av Jay Kay säsong 11, vilket fortfarande är den snabbaste tiden i Lacettin. Clarkson valde Jay Kay's snabbaste varv i stället för det sista, som var långsammare än Cowell's, till synes på grund av en motvilja mot Cowell (han hävdade tidigare i avsnittet att Cowell hade stått högst upp på resultattavlan alldeles för länge).

Clarkson har hänvisat till den del av listan med tider över 1:51 som "den tespiska zonen" på grund av alla klassiskt utbildade skådespelares benägenhet att köra långsamt.

Till säsong 11 blev det en smärre ändring av formatet, med två "stjärnor" per avsnitt i stället för som tidigare en (även om det hade varit ett par avsnitt tidigare säsonger med mer än en gäst). Varje par är oftast kolleger som antingen spelar med i eller presenterar samma TV-serie. Till skillnad från tidigare avsnitt med två gäster, körde de nu var separata varv utan den andra i bilen.

Den 28 mars 2010 åkte Richard Hammond till platsen för rivningen av de två 550 meter höga skorstenarna på Lafarge Cement Northfleet Works. I det första avsnittet av säsong 15 visade man att Lacettin delvis krossades genom att placera den i vägen för en av de fallande skorstenarna.

2.2.2.1 Lacettis ledartavla:

  1. 1:45.83 - Jay Kay
  2. 1:45.87 - Kevin McCloud
  3. 1:45.9 - Brian Johnson
  4. 1:45.9 - Simon Cowell
  5. 1:46.1 - Jennifer Saunders
  6. 1:46.3 - Gordon Ramsay
  7. 1:46.3 - Michael Sheen
  8. 1:46.5 - Usain Bolt
  9. 1:46.9 - Peter Jones
  10. 1:47.0 - Trevor Eve
  11. 1:47.1 - Peter Firth
  12. 1:47.4 - Lawrence Dallaglio
  13. 1:47.4 - Les Ferdinand
  14. 1:47.5 - Eric Bana (våt bana)
  15. 1:47.6 - Well Spoken Man (James Hewitt)
  16. 1:47.7 - Hugh Grant
  17. 1:47.7 - Jamie Oliver (Smält snö och pölar med vatten)
  18. 1:48.0 - Ewan McGregor
  19. 1:48.1 - Chris Evans (våt bana)
  20. 1:48.1 - Rupert Penry-Jones
  21. 1:48.3 - Billie Piper (Genade, ingen bestraffning)
  22. 1:48.3 - James Blunt (våt bana)
  23. 1:48.4 - Justin Hawkins
  24. 1:48.5 - Simon Pegg
  25. 1:48.5 - Theo Paphitis
  26. 1:48.7 - Mark Wahlberg
  27. 1:48.7 - Michael McIntyre
  28. 1:48.8 - David Tennant
  29. 1:48.8 - Jay Leno
  30. 1:48.9 - Will Young (fuktigt)
  31. 1:49.4 - Michael Parkinson
  32. 1:49.6 - Ronnie Wood
  33. 1:49.7 - Harry Enfield
  34. 1:49.8 - Sienna Miller
  35. 1:49.9 - Jools Holland
  36. 1:50.3 - Alan Davies
  37. 1:50.3 - Michael Gambon
  38. 1:50.9 - Steve Coogan (Varmt)
  39. 1:51.0 - Stephen Fry (Varmt)
  40. 1:51.2 - Alan Carr
  41. 1:51.4 - Ray Winstone (Varmt)
  42. 1:51.7 - Keith Allen (mycket våt bana)
  43. 1:51.7 - Rob Brydon (våt bana)
  44. 1:51.8 - Justin Lee Collins
  45. 1.51.8 - Seasick Steve (fuktigt)
  46. 1:52.2 - Tom Jones
  47. 1:52.5 - Guy Ritchie (våt bana)
  48. 1:52.8 - Dame Helen Mirren
  49. 1:53.6 - James Corden (mycket våt bana)
  50. 1:54.0 - Kristin Scott Thomas
  51. 1:54.3 - Philip Glenister (våt bana)
  52. 1:54.7 - Kate Silverton (mycket våt bana)
  53. 1:55.3 - Rick Wakeman
  54. 1:57.4 - Boris Johnson (mycket våt bana)
  55. 1:57.4 - Fiona Bruce (mycket våt bana)
  56. 2:01:0 - Brian Cox
  57. 2:08.9 - Jimmy Carr (Snurrade av banan under varvet)

2.2.3 Kia Cee'd (2010-):


Kia Cee'd

I sista avsnittet av fjortonde säsongen avslöjade Clarkson att de tänkte skaffa en ny prisvärd bil till nästa säsong. Den 27 juni, i det första avsnittet av säsong femton, visade det sig bli Kia Cee'd och, liksom med Chevrolet Lacettin, hölls det öppet hus för att

välkomna den nya bilen. Peter Jones, Al Murray, Bill Bailey, Peta Todd och Louie Spence var bland de första förarna. Clarkson hänvisar ofta till Kia som "C Apostrophe D".

Topplaceringen har växlat snabbt hittills under säsongen. I det första avsnittet toppade Peter Jones och förklarade att ingen skulle slå hans tid på länge. Det dröjde två veckor, sen tog Rupert Grint över första platsen. Ytterligare två veckor senare tog Cameron Diaz toppositionen bara för att några minuter senare få se Tom Cruise göra en ännu snabbare tid. "Vänner"-stjärnan Matt LeBlanc innehar nu den snabbaste varvtiden av alla prisvärda bilar, en hundradel före komikern Rowan Atkinson.

2.2.3.1 Kia Cee'ds ledartavla:

  1. 1.42.1 - Matt LeBlanc
  2. 1:42.2 - Rowan Atkinson
  3. 1:42.8 - Michael Fassbender
  4. 1:42.8 – John Bishop
  5. 1:43.5 - Ross Noble
  6. 1:43.7 - Ryan Reynolds
  7. 1:43.7 - Matt Smith
  8. 1:44.2 – Tom Cruise
  9. 1:44.5 – Nick Frost
  10. 1:44.9 – Simon Pegg
  11. 1:45.2 – Cameron Diaz
  12. 1:45.2 - Alex James
  13. 1:45.5 – Rupert Grint
  14. 1:45.9 – Boris Becker (vått)
  15. 1:45.9 – Peter Jones
  16. 1:46.1 – Andy García
  17. 1:47.0 – Alastair Campbell
  18. 1:47.7 - Ludvig Walsh
  19. 1:47.8 – Danny Boyle (vått)
  20. 1:48.1 - Sir Bob Geldof (vått)
  21. 1:48.1 – Al Murray
  22. 1:49.0 – Jeff Goldblum
  23. 1:49.0 – Jonathan Ross (vått)
  24. 1:49.1 - Slash
  25. 1:49.4 - will.i.am (automatlåda, vått)
  26. 1:49.9 – Peta Todd (fuktigt) (Listad som "Peta, 23, från Essex" på ledartavlan)
  27. 1:49.9 – Nick Robinson
  28. 1:50.3 - Amber Heard
  29. 1:50.8 – Bill Bailey (vått) (Listad som "Angelina Jolie" på ledartavlan)
  30. 1:50.9 – Amy Williams (vått)
  31. 1:53.3 – Johnny Vaughan (vått)
  32. 1:53.7 – Louie Spence (vått)
  33. 1:56.3 - Alice Cooper
  34. 1.56.7 - John Prescott (vått) (automatlåda)

2.4.1 F1-förare:

(Suzuki Liana)

Alla formel 1-förare hamnar på en egen lista med varvtider på grund av sin exceptionella skicklighetsnivå. När Lianan plockades fram igen för att Jenson Button skulle få sätta en tid konstaterade Clarkson att Lianan skulle användas av Formel 1-förare i framtiden. Den senaste F1-föraren att köra Lianan var Kimi Räikkönen den 11 mars 2012. Jenson Button är den enda som har kört Lianan på Top Gear's bana två gånger. Michael Schumachers försök visades men han fick ingen tid då han överstegrade, studsade som en hare och till slut körde vilse, som ett skämt.

Den första Stig var Perry McCarthy, som en gång provkörde för Williams F1-teamet. Den andra vita "Stig" var (är?) Ben Collins. I det första avsnittet av säsong 13 "avslöjades" att Michael Schumacher var Stig, men det var bara ett skämt i samma anda som resten av hans framträdande i programmet.

Stig II tar en annan linje genom första kurvan jämfört de flesta F1-förare. Den 11 juli 2010 lyckades Rubens Barrichello klämma sig in före honom med en tiondel. Under loppet konstaterade Clarkson att Barrichello tog en liknande linje genom första kurvan som Stig gör (vad det nu kan betyda).

2.4.1.1 F1 ledartavla:

  1. 1:44.0 - Sebastian Vettel
  2. 1.44.3 - Rubens Barrichello
  3. 1:44.4 - The Stig II (Vita)
  4. 1:44.6 - Nigel Mansell
  5. 1:44.7 - Jenson Button (varm bana)
  6. 1:44.7 - Lewis Hamilton (våt och oljig bana)
  7. 1:44.9 - Jenson Button (snöfall)
  8. 1:46.0 - The Stig I (Svarta)
  9. 1:46.1 - Kimi Räikkönen (våt bana)
  10. 1:46.3 - Damon Hill
  11. 1:47.1 - Mark Webber (mycket våt bana)
  12. Ingen tid - Michael Schumacher

2.5 Tidsavdrag:

Ibland skrivs en bokstav intill tiden (exvis W eller H). Detta tyder på att Stig och Top Gear-teamet anser att de rådande väderförhållandena har drabbat varvtiden eller bilens prestanda negativt. Tiden på tavlan är dock inte justerad: t.ex. tiden 1:50 MM (lätt fuktig bana) anses vara likvärdig med 1:48 på en normal torr bana, men man använder inte omräkningstiden 1:48 på tavlan utan den reella tiden 1:50. I följande lista beskrivs hur många sekunder det "hindrar" en bil i olika förhållanden. Dessa avdrag tillämpas inte heller på formel 1-förare.
OBS: Inom parentes står bokstaven för den engelska beteckningen på de olika förhållanden, den som står efter resp. namn i Top Gear-studion. Därav att jag inte skriver ex.vis MV för "mycket våt" utan VW (Very Wet).

Detta är så många sekunder Stig och Top Gear-teamet anser att man förlorar per varv i olika väglag:

Varm (H=Hot)
Körbanan eller bilens prestanda påverkas av hög temperatur eller fuktighet
-2 sekunder
Lätt fuktigt (MM=Mildly Moist)
Daggvått (D=Damp)
Körbanan lätt fuktad med några torra fläckar efter lätt regn eller duggregn
-2 sekunder
Fuktigt (M=Moist)
Körbanan fuktig på grund av kort regnskur
-3 sekunder
Vått (W=Wet)
Smält snö (MS=Melted Snow)
Körbanan våt på grund av lätt regn eller smält snö
-4 sekunder
Mycket vått (VW=Very Wet)
Körbanan genomvåt (med stora pölar) på grund av ihållande regn
-6 sekunder

2.6 Spelvarianter

Spelkonsoller:
Den 24 oktober 2007 meddelades det att Playstation 3-spelet "Gran Turismo 5 Prologue" kommer att kunna ladda ner avsnitt av Top Gear till spelet och att testbanan är en av de som ingår i fullversionen (Gran Turismo 5).

PC:
En mycket enkel men fullt körbar version av banan dök upp runt 2003 för racingsimulatorn "Grand Prix Legends". Det finns också en version av testbanan i den realistiska racingsimulatorn "rFactor", producerad med tillstånd av Dunsfold Park. Banan har också tagits fram som ett tillägg till "World Racing 2".

Online:
Top Gear har också lagt ut en basversion av testbanan i spelavsnittet på sin egen hemsida med titeln "Bli en stjärna i vår prisvärda bil".

Mobilt:
Ett Top Gear mobiltelefonspel har också släppts.

Kommande:
Det förväntas att banan kommer att finnas med i nästa version av Forza Motorsport då Top Gears logotyp dök upp i en trailer för Forza 4 på Top Gears webbplats.