Här har jag listat specialavsnitt som är helt separata, dvs. inga andra segment och själva resan eller utmaningen måste tidsmässigt vara minst lika lång som ett normalt avsnitt. (undantaget är USA Road Trip som är det första specialprogrammet med andra segment än själva resan. Den innehåller både nyhets- och gäst-segmentet med "en stjärna i en prisvärd bil") De åker förstås ibland utomlands en och en för kortare utmaningar eller tester och de åker nästan alltid till Norge eller Island närhelst de skall testa vinterförhållanden, men det räknas inte.

Ibland åker de iväg på en exotisk resa med massor av strapatser och utmaningar som är mer inriktade på de tre programledarnas vedermödor än bilarna (Afrika, Bolivia, Botswana, Burma, Mellanöstern, Patagonien, Vietnam, USA hyrbils-special), ibland åker de ut för att hitta världens bästa bilväg (Rumänien, Alperna), ibland verkar det som de bara åker iväg med varsin superbil eller muskelbil för att komma hemifrån (Albanien, Frankrike, USA Road Trip) och ibland åker de i gamla "erövrare" och hjältars fotspår; Nordpolen (polarforskare), Skottland (gamla tiders fordon), Norge (OS-hjältar).

Nedan står de alfabetiskt: Resor till länder eller platser (1-11), diverse mer eller mindre seriösa äventyr (11-12) och - definitivt inte - särskilt seriösa specialavsnitt för Sport Relief (13) och Comic Relief (14-15). För den som inte vet det är Sport Relief och Comic Relief två typer av underhållningsprogram som motsvarar vår faddergalor och humorgalor, fast mer proffsigt och underhållande.

Notera:
Det finns segment i en del avsnitt med utmaningar som tagit dem utomlands som är på gränsen till specialavsnitt - men ändå inte - på grund av sina ibland icke bil-relaterade och mer humoristiska "utsvävningar". De ingår som segement i vanliga avsnitt och är inte mer än 15-30 minuter långa (mot specialavsnittens 60-90 minuter). De är dock betydligt längre än de flesta utmaningarna på hemmaplan. Dessa specialsegment finns under "Road Trips" i menyn ovan.

För kronologisk ordning, se episodlistan.

(Mina favoriter är Vietnam, Bolivia, Botswana, Burma (där de åker med varsin inhemsk, med betoning på hemsk, lastbil) och Top Gear Ground Force).

.-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-. LIGGER LÄNGST NER! .-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.-. Africa Special - Hitta Nilens källa: (BMW 528i Touring, Volvo 850R Estate, Subaru Impreza WRX Estate) 3/10 Mars 2013 Burma Special - Bygg en bro över floden Kwai: (Isuzu TX, Isuzu TX, Hino FB110) 9/16 Mars 2014 Patagonia Special - Åk från Bariloche till Ushuaia: (Porsche 928 GT, Lotus Esprit V8, Ford Mustang Mach 1) 27/28 December 2014 .-.-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-. LIGGER LÄNGST NER! .-.-.-.-.-.-.-.-..-.-.-.-.-.-.-.-.

1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special, 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Bolivia Special (Avsnitt 6, säsong 14)
Datum: 27 december 2009


Vi skall börja ungefär... här.


Denna special börjar djupt inne i Amazonas i Bolivia. Utrustad med begagnade terränggående fordon som köps online i Bolivia för högst 50.000 kr vardera, utan att ens ha tittat på bilarna först. Den första utmaningen trion står inför är att åka igenom terrängen i regnskogen för att påbörja sin resa till Chiles Stilla havs-kust. Längs vägen möter de knarkkungarna och känner av effekterna av höjdsjuka när de kommer upp på 5000 meters höjd och passerar genom ett en 40 mil långt, notoriskt livsfarligt bergspass som fått det passande namnet El Camino de la muerte (Dödens väg).


Richard Hammond köpte en beige FJ40 Toyota Land Cruiser som hade omvandlats till en canvascabriolet av en tidigare ägare.

En Suzuki Jimny, en Range Rover
och en Toyota Land Cruiser.
Inte helt lätt att komma i land.
Men den fick inte vara hel särskilt länge då Clarkson använde en vinkelslip för att skära luftventiler i huven på sin Range Rover för att kyla motorn och satte eld på Hammonds bil. Trots sitt hållbarhetsrykte visade den sig dock vara den mest opålitliga bilen av de tre och drabbades av flera drivline- och fjädringsbrott redan från början. Bilen genomgick flera modifikationer mot slutet av resan men ingen av dem gjorde bilen mer tillförlitlig. Den gick - oreparabelt - sönder vid nerstigningen från sanddyn några kilometer från målet. Bilen fick smeknamnet "Donkey" ("Åsnan").

Jeremy Clarkson köpte en röd Range Rover Classic som han trodde hade en 3,9 liter bränsleinsprutad motor. Men när han öppnade motorhuven konstaterade May att den hade förgasare, dvs det var bara 3,5 liters-modellen. Det blev ökänd för överhettning och att den slutade fungera vid vissa tillfällen, men den var mycket kapabel i svår terräng. Liksom Hammonds Toyota genomgick den en del modifieringar för att hantera de högt belägna delarna av resan. Till skillnad från Toyotan överlevde den dock resan.


Genom tät regnskog...

...över strida vattenstömmar...

...och över anderna på 5000 meters höjd.
Piece of cake.

James May köpte en röd Suzuki Jimny med en 1,3-litersmotor som både var den minsta av de tre fordonen - och den mest hånade. Trots detta behövde bilen inte några modifieringar och den gick sönder minst. En nackdel var dess trasiga 4-fyrhjulsdrift, vilket gjorde den 3-hjulsdriven. Han konstaterade också att när han köpte den från internetannonsen sades det att den var blå. Den var en mycket kapabel off-roader, särskilt när man beaktar dess lilla motor och storlek. Trots det anser dock Clarkson att Range Rovern är den ultimata vinnaren.


Vad gör vi nu då...?


De tre programledarna började på en flodstrand i Amazonas djungel där bilarna lämnades av på en bogserad flotte (Programledare skulle ha flugit in med helikopter men Clarkson sade att helikoptern hade kraschat innan inspelningen, så det blev en båttur till startplatsen) Vid ett försök att flytta flotten började Clarkson att sjunka ner i leran i floden och Hammond fick därför dra upp honom med Range Rovern.

De hade svårt att få av bilarna från flotten eftersom Hammonds bil inte startade och flotten var för kort på längden för att kunna putta igång den. Dessutom insåg de inte förrän nästa morgon att det fanns ett par extra plankor av trä på flotten som kunde fungera som ramp. James åkte av flotten först och han lyckades men fastnade på en liten kulle strax efter rampen. Då May blockerade vägen var de tvungna att ta två nya plankor för att få Range Rovern av flotten. Det gick och han lyckades även dra May's Suzuki upp för backen och in i en trädstam. Clarkson var också tvungen att bogsera Hammond av flotten och sedan ge honom en "kofångar-knuff".


Karamelliserat kokain för höjdens skull.
(Jodå. Det är fullt lagligt i Bolivia)

Första delen av resan var de tvungna att skära genom sly, följa avverkningsleder och tampas med både ormar och insekter. Hammond erkände att han hade insektsfobi och tillbringade natten klarvaken i ett tält. De gjorde en primitiv bro av trädstammar för att korsa en ravin som Clarkson trodde att han kunde köra över, men när han försökte fastnade han och May var tvungen att vinscha upp honom.

För nästa del genomgick bilarna mindre modifieringar för att kunna korsa en flod, inklusive något ovanliga lösningar: Tamponger för att vattentäta tanklocket och vaselin och kondomer till att vattentäta delar av motorn. Hammond kom över floden utan problem. Clarkson fick dock motorstopp så May fick köra runt honom, och fastnade även han. Medan Hammond vinschade loss May, fick Clarkson igång bilen, vilket irriterade May.


Livsfarligt möte på "Dödens väg".
Jeremy ytterst (!)

De körde sedan över Anderna till La Paz längs Yungasvägen, en väg som även kallas "Dödens väg" på grund av dess smala vägbana och lodräta stup. På grund av May's rädsla för höjder, hotade han (humoristiskt) att skära av huvudet på den som stötte till honom och han höll en machete nära Clarksons ansikte när han stötte till hans bil bakifrån honom av misstag.

Under tiden körde Hammond i diket för att undvika en förbipasserande buss, bara för att upptäcka att May's vinsch var trasig. På annat håll var Clarkson i stor fara när han mötte en bil och vägkanten intill stupet började falla sönder under hans hjul. Nära slutet av vägen, höll Clarkson en liten minnesgudstjänst för Hammond och May, och antydde skämtsamt att de måste vara döda. Han satte upp två minneskors, vilket egentligen bara var kvistar. En var märkt "Ted Nugent" och den andra "Ray Mears".

I La Paz modifierade de sina bilar. Clarkson monterade mycket större däck på sin bil, vilket hade en negativ inverkan på prestandan. Hammond skar av taket och ersatte det med en störtbåge och extraljus och satte på lite större hjul medan May bara "småfixade" sin bil lite lätt. Därefter korsade de Altiplano.


Hammonds bil efter att ha rullat
nerför ett b-r-a-n-t sandstup

James & Jeremy kör nerför
samma sandstup.

Utmattade på 5100 meters höjd
-"Grabbar, ska vi spela fotboll"?

De hade en bärbar GPS med höjdavläsare. Deras försök att ta en rak väg till Chile över Guallatiris aktiva vulkan misslyckades då de fick vända av ren utmattning och en "berusande" känsla på ca 5000 meters höjd på grund av svår höjdsjuka. De tog till och med varsin Viagra för att försöka förhindra höghöjds-ödem. Höjdhypoxi minskade också betydligt bilarnas faktiska kraft, vilket innebar att May's bil i praktiken hade mindre än 20 hk. Landskapet runt Guallatiripassagen var vulkanisk utan vegetation, minst två aktiva vulkaniska ångöppningarna sågs.

Under klättringen använde de en pulsoximeter för att läsa syremättnaden i blodet som ibland var nere på 84%, ett värde som i normala fall skulle rekommendera ett sjukhusbesök.

Mot slutet av resan befann de sig på toppen av en mycket brant sanddyn (runt 45 graders lutning) som de måste ta sig nerför för att komma till sin destination. De valde att öva först men Hammond klev ur sin bil för att prata med Clarkson och glömde att hans handbroms var trasig vilket orsakade att hans Toyota voltade nerför sanddynen och knäckte framvagnen. Toyotan var förstörd men Clarkson och May genomförde den farliga nedfarten och därför var det endast två av programledarna som avslutade resan i sina respektive fordon.

Clarksons Range Rover överlevde resan och förklarades som segrare mycket till trions stora nöje, då de tidigare hade ansett den mest opålitlig av de tre bilarna. Clarksons slutsats: "Den mest opålitliga bilen i världen är den mest tillförlitliga bilen i världen" (*).
(*) (Han har vid flera tillfällen, efter en utmaning, sagt "Den värsta bilen är den bästa". Han borde veta bättre än att döma på förhand. Webbmaster)


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Botswana Special (Avsnitt 4, säsong 10)
Datum: 4 november 2007


I denna special reser Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May till Botswana för att köpa en bil för mindre än 20.000 kr och resa från den zimbabwiska gränsen till den namibiska, en resa på 160 mil.


Hammonds lilla Opel Kadett -63:a, "Oliver"...

Clarksons Lancia Beta Coupé -81.

och May's Mercedes-Benz 230E -85.


Clarkson köpte en Lancia Beta Coupe 1981, May en Mercedes-Benz 230E 1985 och Hammond en Opel Kadett 1963 som han gav smeknamnet "Oliver" (och senare importerade till England). Alla tre bilarna var försedda med sydafrikanska registreringsskyltar från Gautengprovinsen.


Om någon bil gick sönder och inte kunde startas, skulle han tvingas fullfölja resan i en folkvagnsbubbla. Trots att bubblan visade sig vara ett mycket lämpligt fordon för en sån här utmaning är den kollektivt programledarnas minst omtyckta bil genom tiderna.


(Köp en begagnad bil för max 20.000 kronor)
Reglerna anger att bilarna måste vara tvåhjulsdrivna och inte på något sätt utformade för off-road-användning.


(Ta sig över Makgadikgadi-slätten)
Den första delen av Makgadikgadis saltslätt har en tunn fast skorpa, men strax under ligger en lerbotten. Nästan omedelbart

Botswana. Inte bara djungel...

May's tunga Mercedes fastnar
i gyttjan trots allt strippande...
började May och Clarksons bilar att sjunka igenom jordskorpan. I ett desperat försök att lätta vikten skalade de av sina bilar in på bara plåten genom att ta bort det mesta av interiören och de flesta paneler. (Vid det här tillfället hänvisar Clarkson till sin bil som en "Lancia Beta Coupe - Superleggera!") Hammonds bil var lätt nog att korsa saltslätten utan större förluster än reservhjulet och kylargrillen. Clarkson bil gick sönder ofta, till synes med elektriska frågor. Dag två på saltslätten blev dammet ett större problem än leran under saltskorpan.

May och Clarkson var tvungna att täcka sina ansikten och byta kläder för att undvika dammet då de var extra exponerade på grund av att de strippat bilarna in på bara skalet. Hammond klarade sig bättre då han inte ändrat sin bil lika drastiskt.

Strax innan de påbörjade resan över saltslätten stötte Top Gear-trion, informellt, på Botswanas dåvarande vicepresident (numera president), Seretse Ian Khama, som inte hade några betänkligheter när det gällde trions överfart. Men han verkade förvånad över det faktum att de tänkte försöka göra det i gamla tvåhjulsdrivna bilar.


(Ett varv runt en "rallybana" med Stigs "afrikanska kusin" - på tid)

Stigs afrikanska kusin...

...racar med skrotbilarna.

Hammonds Opel fick tiden 01:12 innan May's Mercedes-Benz slog honom med 01:06. Clarkson's bil startade dock inte så Stig gick därifrån.


(Korsa Okavango-deltat)
Programledarna blev tillsagda att göra sina bilar "vilddjurs-säkra". May kunde lättast ersätta flertalet Mercedes-Benz-delar på grund av bilens popularitet i Afrika.

Inga amfibiebilar här inte. Och...?

...i afrika har man sitt eget sätt att
fixa dräneringshål efter översvämningar.
Clarkson kunde dock inte hitta några reservdelar till sina Lancia Beta så han nödriggade nya dörrar från läskburkar, trä och korrugerad plåt, och bifogade en megafon. May målade "All Adders Are Puffs" på Hammonds Opel och "Lite Bite Cafe" på Clarksons Lancia Beta. Samtidigt gömde Clarkson och Hammond en koskälla liksom flera styckade köttbitar (inklusive ett kohuvud) inuti May's bil för att locka till sig vilt.


Både Hammond och May tog sig till gränsen före Clarkson som hade drabbats av ytterligare två haverier under den slutliga etappen. Även om Hammond's Opel hade överlevt relativt intakt (den enda större reparationen var bilens på elsystem) och May's bil knappt hade gått sönder alls, förklarade både Clarkson och May - till Hammond's förskräckelse - folkvagnsbubblan som segrare då den hade hängt med som reservbil på hela resan utan några dokumenterade missöden alls.


160 mil genom Botswana. Det syns nästan.


I första avsnittet efter att detta specialavsnitt tv-sänts, meddelade Hammond att han behållit sin Opel som hade restaureras och skeppas till England. Han äger den fortfarande och den har förekommit i ytterligare ett avsnitt av Top Gear (S12/A01) och flera avsnitt av "Richard Hammonds Blast Lab".


Och vinnaren är...folkvagnsbubblan (!)


Likt de flesta specialerna innehöll slutkrediterna alla inblandades efternamn med ett annat förnamn. I detta fallet "Ärkebiskop Desmond", dvs. "Ärkebiskop Desmond Clarkson, Ärkebiskop Desmond Hammond, Ärkebiskop Desmond May" osv. för att hedra ärkebiskop Desmond Tutu som fick Nobels fredspris 1984.


Miljörörelsen kritiserade BBC för att tillåta Top Gear att filma på Makgadikgadi-slätten som påstods vara miljökänslig. Som svar på anklagelserna från naturvårdare om att "lämna spår efter sig på Makgadikgadis saltslätt genom att köra fordon över den", förnekade BBC att de hade gått i närheten av naturskyddsområdena och hade följt alla råd från miljöexperter.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip,
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

USA Road Trip (Julspecial del 1)
Totalt: 124
Datum: 21 december 2010
Gäst: Danny Boyle.


Detta är det första specialprogrammet med andra segment än själva utmaningen (eller resan). Den innehåller både nyheter och gäst-segmentet med "en stjärna i en prisvärd bil". (För detaljer om detta: se säsong 16, avsnitt 1).


Världens bästa bilväg...?


Teamet deltog i en Road-trip längs USA's östkust, försöker hitta Amerikas bästa väg - kanske till och med bättre än nuvarande "ledaren": Transfagarasan (DN7C) i Rumänien, och besöker NASCAR's högborg, innan de tävlar mot varandra i ett race om att komma först till en tv-studio mitt på Manhattan.

Jeremy kör - och testar - en Mercedes-Benz SLS AMG måsvinge, Richard, förutsägbart nog, en Porsche 911 GT3 RS och James en Ferrari 458 Italia.

Under förevändning att få se om Virginias Blue Ridge Parkway kan avsätta Transfagarasan som den bästa bilvägen i världen blev de snabbt besvikna. Den genomsnittliga hastigheten på dessa 50 mil är bara 60 km/t.

Världens bästa bilar...?
Planen skrotas och de beger sig till North Wilkesboro, North Carolina för att i stället köra på den numera lerlagda North Wilkesboro Speedway-banan och, efter en överenskommelse med borgmästaren, började de testa bilarna. Jeremy skadade ett bakhjul i ett anfall av upphetsning (läs: "drifting") och kunde inte få det lagat förrän nästa morgon eftersom däcksverkstäderna i området inte lagerhöll däck som passade SLS:en. De hittade ett några kilometer därifrån och James och Richard åker iväg för att hämta det, allt medan de dissa Jeremy över kom-radion. Problemet är bara att Jeremy fortfarande kan höra dem i sin eftersom de har varsin.

Nästa morgon vaknade de tre männen upp till ljudet av bilracing i trädgården. Det visade sig att deras "chalet" låg brdvid Virginia International Raceway så de tog genast ut sina bilar på banan. Jeremy hade väldigt kul även om hans SLS var lätt i baken: när han försökte öka hastigheten började den sladda direkt. Som ett resultat av allt det roliga fick Jeremy återigen byta däck.

Ta skydd! Jeremy "Die Hard"
Clarkson är i farten...

Ute på banan hade Richard och James en tävling. Richard kom nästan ikapp James innan hann spann av banan. Då slog Jeremy och James vad om 50 kronor om vem som hade den snabbaste bilen i ett dragrace.


Efter det hade programledarna en drive-by-shooting genom att sitta på passagerarsätet i sina respektive bilar och pumpa kulor i en kartong som föreställer "The Stig". Speciella sektioner skulle ge dem mer poäng. James fick lägsta poängen medan Jeremy fuskade och använde ett maskingevär och förstås fick flest poäng.

Nästa dag åker de hela vägen till New York.

Välkommen till
"Sexuellt umgänge" (?)
Längs vägen blir de så uttråkade av hastighetsbegrändningen att de kör en massa accelerationstest från 70 till 90 km/h. (Världens kortaste bilrace). James och Jeremy försöker avgöra sin interna utmaning med ett nytt dragrace längs vägen, på Capitol Raceway. Tyvärr fungerade inte antispinn-systemet speciellt bra i blött väglag i någon av bilarna, och när de så småningom bytte till automatik lyckades James att slutföra sträckan genom att starta långsamt medan Jeremy tappade kontrollen på sin SLS - igen. De passerar

James "vinst"; att få medverka
i ett amerikanskt tv-program.
även en Amish-stad som heter "Intercourse" (!) (bilden) varpå James frågar om förra staden de passerade möjligen heter "Förspel".


Slutligen, i den stora staden New York, gavs presentatörerna sin slutliga utmaning: att vara först med att ta sig till inspelningsplatsen för en amerikansk pratshow. Till en början verkade som en walkover-seger för de två GPS-utrustade bilarna men det visade sig att Ferraris GPS skuggades av höga byggnader, medan SLS:ens GPS fungerade, men envisades med att leda Jeremy till Manhattans ringleder där programledarna inte tilläts köra under utmaningen.

Samtidigt åker Hammond (som Clarkson kallar Stuart Little på grund av hans rädsla för städer) vilse, då Porschen inte är utrustad med GPS. Så småningom nådde James studion först, trots hans usla lokalkännedom, bara för att upptäcka att han var tvungen att medverka i ett yoga-program.

Jeremy och James löser senare sin dragracing-tvist med ett sista lopp på Top Gear-banan. Intressant nog blev det en foto-finish där de inte kunde separeras med blotta ögat. Därför förklarades racet oavgjort.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special, 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Mellanöstern-special (Julspecial del 2)
Datum: 26 december 2010


Trion skall köra samma sträcka som de tre vise männen reste för 2000 år sedan: 200 mil genom

Från Irakiska Kurdistan till Betlehem.
Irak, Turkiet, Syrien, Jordanien, Israel och Västbanken för att landa i Betlehem där de skall överlämna gåvor till jesus-barnet.


Eftersom Israel inte tillåter bilar som registrerats i dess omgivande grannländer att passera gränsen måste de köpa bilarna från Georgien innan de flyger till sin destination i ett ryskt fraktplan. Bilarna får max kosta 40.000 kr vardera och de väljer tre öppna Roadsters. Jeremy köper en Mazda MX-5, Richard en Fiat Barchetta och James en BMW Z3.


En röd Opel Astra, eller som de säger i England; Vauxhall Astra.


Man anländer i stil.

Efter ankomsten till Arbil International Airport i irakiska Kurdistan beslutar att det är för farligt att köra direkt till Betlehem, eftersom det skulle innebära resa genom det terroristdrabbade Mosul. Istället föreslår Jeremy en omväg som innebär en resa österut och korsa gränsen till Iran och sedan tillbaka genom Turkiet och ner till Syrien för att undvika farorna i Irak. Men när de når den iranska gränsen kommer de underfund med att personal från BBC inte tillåts komma in i Iran av politiska skäl. De lyckas hitta en väg tillbaka genom Irak till den turkiska gränsen som kringgår Mosul.


Undrar hur stora de känner sig nu...

Väl inne Turkiet upptäcker de att de har ett större problem: ett kurdiskskt uppror försöker att överta de södra provinserna i Turkiet och att regionen har förklarats som krigszon och utrikesministeriet har utfärdat ett dokument som slår fast att alla icke nödvändiga resor bör undvikas. Programledarna ges fyra timmar att resa trettiotvå mil till en säker stad innan mörkret faller. Jeremy får problem med sin Mazda men alla tre lyckas ta sig till hotellet.


Irakisk smörjgrop...

För att straffa Richard för att han är så självbelåten med sin bils tillförlitlighet, installerar James och Jeremy i hemlighet ytterligare en stereo i Fiaten med en Genesis-CD (mer exakt "Live Over Europe 2007"), ett band Hammond är känt för att hata, och som han dessutom inte kan stänga av.

De vänder slutligen söderut och in i Syrien men deras framsteg stoppas av Z3:ans säkerhetssystem: bilen vägrar att starta.




Uppifrån: Clarksons MX-5
Richards Barchetta och James Z3

Väl i Syrien upptäcker de att Top Gear är enormt populärt, vilket de är mindre entusiastiska över eftersom Israel inte tillåter dem att komma in i landet om de har varit i Syrien och minsta lilla viskning om deras närvaro i landet kommer att sprida sig som en löpeld och tipsa israelerna innan de kan passera gränsen. Jeremy föreslår att de "smyger" igenom landet genom att modifiera sina bilar för ökenresor.

Richard modifierar sin Fiat med ett beduintält medan James tar inspiration från Afrikanska militärbilar och modifierar sin BMW till ett militärt ökenfordon. Samtidigt målar Jeremy sin bil med olikfärgade ränder för att efterlikna historien om Josef och hans multifärgade rock, vilket gör honom till "Jeremy and his Car of Many Colours". Han installerar även "Axel of Evil" vilket bara är ett extra hjulpar utanpå originalhjulen, även om detta snabbt visar sig hindra honom mer än det hjälper.


"You May have been in the way..."

På sin väg genom öknen ramlar Richards kylare nästan av och Jeremy blir biten av en oidentifierad insekt så hans arm sväller upp. Ännu värre blir det efter en olycka medan de försöker dra upp en bil ur en sandfålla. James slås omkull av bogserlinan, ramlar baklänges mot en sten och får ett stort sår i bakhuvudet. Han förs till ett närliggande sjukhus medan Jeremy och Richard fortsätter resan.

De hittar snart en väg i närheten av Palmyra och ändrar taktik: i stället för att maskera bilarna klär de ut sig och möter upp May utanför sjukhuset klädda i burka och försöker köra till Damaskus "inkognito". Deras ansträngningar är dock förgäves eftersom ryktet har spridit sig att de är i landet och det till och med finns en stor skylt som säger "välkommen Top Gear" framför hotellentrén.

Nästa dag korsar de gränsen mot Jordanien och anländer till Jerash där de uppfinner sporten "Gamla testamentets NASCAR" vilket är racing runt en två tusen år gammal romersk kapplöpningsbana för häst och vagn. Efter det kör de in i Israel och gör en liten avstickare till Galileiska sjön, där Jeremy försöker övertyga de andra att

Baby Stig... (?)
Herre jesus så han ser ut...
alla vardagliga aktiviteter och naturliga händelser (Jeremys arm och James sår i huvudet som redan har läkt, Richard som inte gillar fisk till lunch, att gå på vattnet och att uppfinna sporten simning) är mirakel som han har utfört.

På Oljeberget, med utsikt över Jerusalem, förklarar de enhälligt Richards Fiat som den bästa bilen, eftersom James hatade Z3:ans växellåda (som han beskrev som ha en utväxling så utspridd att han skulle kunna få in en annan växellåda mellan dem) och Jeremy

Top Gear kollar in Top Gear i Jordanien.
utvecklade inte någon närmare relation till MX-5:an.

Den natten når de äntligen fram till Betlehem, där de går till julkrubban med gåvorna som de köpte i Syrien: en medaljong i guld-relief, en flaska hotell schampo märkt "rökelse" och ett Nintendo DSi eftersom Jeremy inte kunde hitta någon myrra.

De drar undan förhänget framför krubban bara för att upptäcka att Jesusbarnet egentligen är en baby Stig (bilden)


Slutkrediterna rullar till tonerna av "A Child is Born". I sann Top Gear-anda får alla heta sitt förnamn följt av 'of... Westminister', 'Battersea', 'Bromley', osv;
Presented by:
Jeremy of Doncaster
Richard of Solihull
James of Bristol

 ...osv


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Indien Special (Säsong 18, avsnitt 1)
Datum: 28 december 2011 Gäster: Inga


The trio visit India in an attempt to improve economic relations between Britain and India. Trion besöka Indien i ett försök att förbättra de ekonomiska förbindelser mellan Storbritannien och Indien.

The opening sequence of the episode shows Clarkson, Hammond and May outside No.10 Downing Street, opening a letter sent by David Cameron refusing their request to go to India on an official trade mission. Inledande sekvens av episoden visar Clarkson, Hammond och maj utanför No.10 Downing Street, öppna ett brev från David Cameron Deras begäran Vägrar att gå till Indien på en officiell handel uppdrag.

Cameron then appears for a one-line cameo - shouting "Stay away from India!". Cameron själv ses i bakgrunden, ropandes - "Håll er borta från Indien".

Despite this, the trio decide to go ahead with the trip. Trots detta beslutar trion att gå vidare med resan.


The trio arrive in India and begin by arriving in their cars. Trion anländer till Indien och börjar med att anlända i sina bilar.

Clarkson chose to drive in a Jaguar XJS , May chose a Rolls-Royce Silver Shadow and Hammond chose a Mini Cooper. Clarkson valde att köra i en Jaguar XJS valde maj att Rolls-Royce Silver Shadow och Hammond valde Mini Cooper.


* Mumbai - In Mumbai, the trio aimed to beat the efficiency of the dabbawala by using a car instead of a train. Mumbai - I Mumbai, som syftar trion att slå effektivitet dabbawala med hjälp av en bil i stället för tåget. The mission fails when Clarkson, in a rush to beat the train, did not take enough cargo, leaving Hammond to carry Clarkson's load as well as his own. Uppdraget misslyckas när Clarkson, bråttom att slå tåget, inte ta tillräckligt jobbet, Leaving Hammond Clarksons last att bära liksom hans egen. Hammond accidentally loses and subsequently ruins some of his cargo, and May, trying to take a ring road approach to the station, takes a wrong turn and ends up in the countryside. Hammond förlorar misstag och därefter några av hans dåligt jobb, och kan försöka ta det tillvägagångssätt ringleden till stationen, tar fel sväng och hamnar i naturen. From there, they take a train to Jaipur. Därifrån tar de tåget till Jaipur.


* Jaipur - The trio host a motorsport challenge with local people and drive to Delhi. Jaipur - Trion värd ett motorsport utmaning med lokalbefolkningen och kör till Delhi. In the name of diplomacy, the presenters agree to set times near the top of the leaderboard but not to win; but in the end, Clarkson disregards the promise he made to the other presenters and takes the top of the leaderboard, rendering the event a diplomatic failure. I namn av diplomati, presentatörarna är ense om att lag nära toppen av leaderboard, men inte att vinna, men i slutändan bortser Clarkson löftet han gjorde till de andra presentatörerna och tar toppen av leaderboard, vilket gör den händelse diplomatiska misslyckande.


* Delhi - The mission was to host a trade fair. Delhi - Uppdraget var att vara värd en mässa. It is hosted in the exclusive embassy quarter Chanakyapuri and subsequently fails when a massive firework set up by Clarkson goes badly wrong and explodes into the building where the fair was being hosted, which causes the guests to leave, which at first they cannot do because when Hammond parked their cars, he simply threw the keys into a bucket and could not remember whose key was whose. Det är hosted i ett exklusivt ambassadområde Chanakyapuri och därefter misslyckas när en massiv fyrverkeri som inrättats av Clarkson går dåligt fel och exploderar in i byggnaden där mässan var att vara friskvård värd, vilket gör gästerna att lämna, som till en början De kan inte på grund av När Deras Hammond parkerade bilar, kastade han helt enkelt nycklarna i hinken och kunde inte komma ihåg Vems Vems var nyckeln.


Afterwards, they drive into the Himalayan region of Himachal Pradesh past Shimla towards the border with China at Shipki La to test their vehicles on the high terrain and played a game of cricket with local people. Efteråt kör de in i Himalaya regionen Himachal Pradesh förbi Shimla Mot gränsen till Kina på La Shipki sina fordon för att testa på den höga terrängen och spelade en omgång cricket med lokalbefolkningen. They commented on how their trade missions had been a failure but that the cars selected had tolerated the harsh road conditions they were not designed for. De kommenterade hur handeln uppdrag Deras hade varit att felet, men de valda bilarna har tolererat de hårda väglaget De är inte konstruerade för. None of them broke down during the trip and the only problems encountered with the cars were due to either sabotage from the other presenters or due to an attempt to help each other out - in particular when Hammond tried to winch the Rolls-Royce up a hill towards the end, the winch sheared off most of the front of his Mini. Ingen av dem under resan gick sönder och de enda problem med bilarna var antingen på grund av att sabotera från andra presentatörer eller på grund av ett försök att hjälpa varandra - i synnerhet när Hammond försökte uppför en backe vinscha Rolls-Royce Mot slutet, vinschen klippt bort det mesta av framför hans Mini. The show finishes by showing the cars left at a hill on plinths with the Union Flag on them. Showen finish genom att visa bilarna kvar på kullen på plintar med unionen sjunker på dem.

During the final leg of the journey, Clarkson plays Genesis' song "I Know What I Like (In Your Wardrobe)" out of his loudspeaker, a band that Hammond hates. Under den sista etappen av resan, spelar Clarkson Genesis 'song " Jag vet vad jag vill (i din garderob) "ur hans högtalare, bandet som hatar Hammond. This is a repeat of what he used as a prank in the Middle East special. Detta är en upprepning av vad han används som ett pojkstreck i Mellanöstern speciell.


The crew members names in the credits are given Indian cuisine themes (eg Korma Josh Jones) while the out-of-control lawn mower (advertised by May in the trade fair ) rolls slowly past. De besättningsmedlemmar namnen i de krediter ges indiska köket teman (t.ex. Korma Josh Jones), medan out-of-control gräsklippare (i maj annonseras i mässan ) rullar långsamt förbi.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special, 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Top Gear Polar-special
Datum: 25 juli 2007


Hammonds färdmedel.


I april 2007 tävlade Jeremy Clarkson och James May i bil mot Richard Hammond med hundspann från Resolute, Nunavut till magnetiska nordpolen, den väg som används i Polar Challenge.


Jeremy och James modifierade Toyota Hilux

Projektet samordnas av biltillverkaren Toyota och Top Gear, med hjälp av Arctic Trucks, ett isländskt bilmodifieringsföretag, specialicerad på arktiska fordon. Fordonet som användes var en modifierad Toyota Hilux. Toyota gjorde projektet under namnet Hilux Arctic Challenge. Terrängen är något av den tuffaste i världen - en blandning av bergmassor och taggiga havsisar där temperaturen kan sjunka till minus 65 grader celsius. Jeremy och James kör en specialanpassad Toyota Hilux pick-up medan Richard åker med en släde dragen av ett team av tio kanadensiska inuiterhundar, under den amerikanska upptäckaren Matty McNair's fasta hand.


Hammond med sällskap. Verkligen trångbott.


De fordon som används i utmaningen var två Toyota Hilux 2006 3.0L dieselpickuper med dubbelhytt och en Toyota Land Cruiser 120. En trailer på 38-tumsdäck som även användes för att ta en del av den utrustning och bränsle som behövdes ingick också.

En Hilux användes av programledarna och var utrustad med kamera och ljudinspelningsutrustning, de övriga två användes av filmteamet, två förare/mekaniker och en polarexpert. Alla fordon har genomgått samma omfattande modifieringar för att göra dem lämpliga för arktiska förhållanden. De stora ändringarna av bilarna var:


Tunn is...

...och tjock packis.

    1. Standarddäcken ersattes med skräddarsydda Arctic Trucks-hjul och 38-tums dubbade snödäck. Däcken kunde köras på ett så lågt tryck som 0,2 bar (3 psi) för bättre grepp över snön. Däcken kallas Arctic Trucks AT405. 2. Standardmotorn, en 3-liters D-4D-motor modifierades för att klara av mycket låga temperaturer. 3. Värmare byggdes in för att öka bränsle- och kylvätsketemperaturen. 4. Ett stort extrabatteri. 5. Luftintaget ändrades. 6. En 90 liters extra bränsletank monterades. 7. Växellådans utväxling sänktes till 1:4.88. 8. De tog med två vinschar som kan monteras antingen fram eller bak på varje fordon, om de fastnade i snön.

Hiluxen valdes eftersom den hade visat sig vara ovanligt slitstark. Biltypen hade medverkat i Top Gear-utmaningen "Är en Toyota Hilux oförstörbar?", där den utsattes för att flyta ut till havs, sättas i brand och slutligen placeras på toppen av ett höghus som sedan förstördes i en kontrollerad rivning. Efter allt detta var Hiluxen fortfarande körbar. Den var därför det självklara valet för detta uthållighetstest.


Aja baja. Somna bakom ratten så där.
För mycket gin och tonic, helt klart...


Förberedelserna började i december 2006 i Resolute, Kanada, varifrån expeditionen skulle börja. Testerna av fordonen började i februari 2007 och pågick fram till april 2007. Därefter gjordes ytterligare några ändringar - fjädringen höjdes och de ursprungliga 29-tumsdäcken ersattes med 38-tummarna och fordonen testades en sista gång upprepade kallstarter för att säkerställa att de skulle starta i alla förhållanden. Den 20 april 2007 anlände Top Gear's programledare och påbörjade sin "kallväders"-träning.

Denna intensiva utbildning bestod av en två-dygnsexpedition med camping på havsis där de lärde sig att resa ett tält, bygga en provisorisk landningsbana, dra en släde och ta itu med isbjörnar. Dessutom knuffades Clarkson ner i det iskalla vattnet av deras tränare, en SAS-veteran. Med hjälp av satellitbilder från BBC drog support-teamet ut rutten expeditionen skulle ta.


Ingen klaustrofobi här inte...


Expeditionen utgick från Resolute, Nunavut klockan 13.00 den 25 april 2007. Destinationen för den här dagen var Bathurst Island, en obebodd ö där de skulle göra läger. Efter att ha lämnat Bathurst Island måste teamet förlita sig på satellitnavigering för att planera sin vidare rutt.


Hotell Sheraton, ingång till höger

På morgonen den 2 maj 2007 bekräftade GPS-systemet att de hade nått platsen för den magnetiska nordpolen (vid 1996 års mätning) vid 78°35,7' nord, 104°11,9' väst (eller åtminstone nära, avläsningen visar på en dryg kilometer syd-sydöst om den), vilket gör dem till de första människorna någonsin att nå inom en mil från den magnetiska nordpolen i ett motorfordon. Därifrån evakuerades programledarna med flyg, medan resten av teamet körde vidare till den nedlagda Isachsens väderstation, där de gjorde läger och kontrollerade fordonen för att se om de var i tillräckligt bra skick för att göra återresan till Resolute.


Är det nån som har groggvirke...?

Clarkson och May var först i mål i sina Hilux och vann därmed tävlingen, trots att släden gick om dem när de passerade den första av två områden av isblock. Clarkson och May uppnådde därmed sitt mål att vara de första att göra detta i en bil. Vid ett tillfälle sjönk Hiluxen igenom isen och måste dras upp av ett annat fordon. Därför är det rimligt att dra slutsatsen att Clarkson och May inte skulle lyckats utan hjälp.

Richard Hammond kom aldrig fram till nordpolen eftersom det "verkade grymt att han skulle kämpa den sista biten bara så Clarkson kunde håna honom".


En övergiven DC 3:a. Hoppas den är tom...


Som vanligt manipulerades slutkrediterna så att varje medverkandes förnamn ersättas med "Sir Ranulph" för att hylla Sir Ranulph Fiennes (som i sin tur krediterades som Sir Ranulph Clarkson). Detta var det första avsnittet av Top Gear som visades i HD.


I programmet ses Jeremy dricka en gin och tonic medan han kör genom isfälten i Arktis. Trots att producenten hävdar att de befann sig på internationellt vatten och därmed utanför alla rattfyllerilagar vid den tidpunkten, konstaterade BBC Trust (ung. BBC's ansvarsavdelning) att scenen skulle kunna "glamorisera missbruk av alkohol" och att det "inte fanns redaktionella skäl att visa det i samband med en familjeföreställning".


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

USA hyrbils-special (Avsnitt 3, säsong 9)
Datum: 11 februari 2007


Lite att välja på...


Jeremy, Richard och James kollar om det är billigare att köpa än att hyra en bil för att utforska USA i två veckor. Trion påpekar trasslet med att hyra bil - från okunniga uthyrningsombud till att inte kunna hitta sin bil på parkeringen. Budgeten var 1.000 dollar (ca 8.000 kr) per person för att hitta en begagnad bil.



Gänget och deras bilar
Det tog ett tag eftersom fynden lyser med sin frånvaro och de fick höra att man inte fick passera vissa gator, då kunde man bli skjuten. I sitt letande gick de bland annat förbi "Happy Days", (Ex-)"Government Cars", "Adolfs Cars" och amerikas mest optimistiska bilhandlare; "We aim to please Motors". Hammond köpte till slut en bucklig Dodge Ram 150 pickup för alla sina 1000 dollar (med en nystulen radio som inte var inkopplad), Clarkson köpte en Chevrolet Camaro RS 1989 för 800 dollar (med en radio som bara kunde få in en radiostation med gospel) och May hittade en vattensäng/slagskepp; Cadillac Brougham 1989 för 900 dollar (om den hade radio förtäljer inte historien men den var enda som hade luftkonditionering).


Stigs amerikanska kusin: Big Stig

Alla hade komradio i sina bilar så de låtsades vara lastbilsförare under kommunikationen med lokala chaufförer och använde kodnamn under resan. Clarksons kodnamn var "Murderer" (mördare), Hammonds "Brokeback" och May's - ganska självklart - "Captain".

Målet var att ta sig från Miami till New Orleans, med utmaningar längs vägen.

(Snabbaste ban-varvet)
De skulle köra runt Moroso Motorsports Park på snabbast möjliga tid. Referenstiden var 1.10 med en poäng för varje sekund under den tiden och ett minuspoäng för varje sekund över. Eftersom Stig inte var med i USA fick de att göra med Stigs amerikanska motsvarighet, en något mer överviktig version av det brittiska originalet, som teamet kallade "Big Stig". När det var dags för Mays Caddilac kommenterade Clarkson att han inte behöver en stoppklocka för att mäta tiden. Han behöver en kalender... Clarkson's Camaro var snabbast (1.09) och förvånansvärt nog var May's Cadillac snabbare (1.14) än pickupen (1.17).

(0 km/t - 80 km/t - 0 km/t)

Hammond i trubbel efter
dragstripen...

Clarksons luftkonditionering...
På en dragstrip i hjärtat av Florida var de tvungna att nå 80 km/t och tvärbromsa så snart de kom upp i rätt hastighet. Framför dem var en flod med alligatorer. Närmast vattnet förlorar. Jeremy vann med någon meter före James och återigen var det Hammond som kom sist, då han både glömde kolla när han kommit upp i 80 och dessutom hade dåliga bromsar. Han klev snabbt ur bilen med kommentaren; "Jag körde just ner i alligatorernas vardagsrum".

(RoadKill)
Varje programledare fick 100 dollar för att köpa något till sin bil som skulle "göra resan bekvämare", Hammond köpte en jättegrill, Clarkson köpte en dusch för att simulera luftkonditionering (bilden) och May köpte ett skjortställ. De fick då veta att de skulle campa den natten och middagen skulle bestå av vad som helst de kunde hitta dött vid sidan av vägen.


Middagen är serverad...

Clarkson hittade en pungråtta men May körde över den. Då hittade han en sköldpadda men vägrade att köra den över och släppte den i ett närliggande träsk. Hammond hittade en ekorre och tillbringade en stund med att försöka lista ut hur han skulle flå den. James tittade på den och undrade om han någonsin talat om för de andra att han egentligen är vegetarian. När Hammond och May slagit läger gick Clarkson för att leta efter fler trafikdödade djur. Han kom tillbaka med en... död ko på taket! May vägrade att äta den. Under natten förstörde Clarkson och Hammond framgångsrikt Cadillacens luftkonditionering.


Välkommen till Bagdad:
Varmare än i helvetet...

(Bildekorering)
Teamet åkte sen till Bgdad (Jodå, det gjorde de visst det. Se bilden) och fick till uppgift att ta sig igenom Alabama utan att bli skjutna eller arresterade. De får dock poäng om de andra blir det...(!) Så de dekorerar varandras bilar med slagord för att tjäna extrapoäng.

May målade pro-homosexuella slagord på Hammonds bil ("Manlig kärlek är OK"), Hammond målade "Country and Western är skit" på Clarksons som i sin tur målade "Hillary for President", "NASCAR suger" och "Jag är bisexuell" på Mays bil. Alla tre förolämpade lokalbefolkningen vilket ledde till att både programledarna och kameramännen jagades ut ur staden av vänner till "State Line Pride", bensinstation i Seminole, Alabama, som bombarderade teamets skåpbilar med stenar. Kamerorna slogs sönder så kameramännen fick filma "uttåget" med mobilkameror.

(Sälj bilen)
Teamet skulle ursprungligen sälja bilarna i New Orleans och vinnaren skulle vara den som gjort största vinsten. Men efter att ha sett de skador som orkanen Katrina orsakat, beslöt teamet att ge bort bilarna gratis till en kristen mission. Då Clarkson's och Hammond's gavs bort, förklarades James May som förlorare eftersom han inte kunde hitta några som ville ha hans bil alls. Dessutom hotade en advokat att stämma Clarkson för vilseledande uppgifter efter att hon hört att bilen inte var en 91:a utan en 89:a och skulle ta tillbaka stämningen om hon fick 20.000. dollar (runt 150.000 kr)


Clarkson förklarade sig själv vinnare och May förlorare, även om inga poäng gavs. Clarkson sammanfattade resan med att det var lönsamt att köpa en bil i stället för att hyra och framförde sin sedan länge bekanta åsikt: "Åk inte till Amerika!"


Likt de flesta specialavsnitten, innehöll slutkrediterna alla inblandades namn med orden "Billy Bob" före, en hänvisning till den amerikanska bonnläpp-stereotypen. Programledarna krediterades som Cletus Clarkson, Earl Hammond Jr, Ellie May May och Roscoe P. Stig.


Både BBC och den brittiska mediatillsynsmyndigheten (OFCOM) mottog klagomål om kon som var bunden till Clarksons Camaro. Men BBC försvarade programmet med förklaringen att kon hade dött några dagar tidigare.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Vietnam-special (Avsnitt 8, säsong 12)
Datum: 28 december 2008


[Från studion] Jeremy: Hello and and welcome to a sea of disappointed faces. Because these people have driven all the way down here today only to find the show isn't actually coming from here today.
James: No, it is in fact coming from six thousand miles away, here [pekar på kartan] in Vietnam.
Richard: Yes, we were told to meet in the centre of Saigon and await further instructions.
Jeremy: So, sit back, enjoy the ride.


The three Stooges...


På åtta dagar reser trion 160 mil från Ho Chi Minh-staden i södra Vietnam till Ha Long nära Hanoi i norr. Till skillnad från andra specialer fokuser detta avsnitt mer på programledarna än på fordonen. På grund av bilpriserna köpte de billiga motorcyklar i stället. Målet var i huvudsak att på 8 dagar göra vad amerikanerna hade misslyckats med att göra på 10 år.

Till skillnad från vanliga avsnitt av Top Gear, där utmaningarna har samband med de granskade fordonens tillförlitlighet, såsom Toyota Hiluxen i "Polar-specialen", medgav producenten Andy Wilman att "filmens handling är lite mer riktad mot de tre killarna. "


Resan började i hjärtat av Saigon där de tre programledarna fick en varsin skolåda proppad med vietnamesiska Dong (närmare bestämt 15 miljoner) för att köpa fordon.

Från Ho Chi Minh i söder till Ha Long i norr.


De var till en början extatiska över den till synes stora mängd pengar de fick av producenterna här gången, men upptäckte snart att det inte var tillräckligt för att köpa en bil. James May upptäckte att en ordinär Fiat 500 kostade 560 miljoner (runt 250.000 kr), medan deras 15 miljoner bara motsvarade ca 7.500 kr. Som en sista utväg beslutade de att köpa motorcyklar - till Clarksons oerhörda bestörtning. Hammond köpte en rysktillverkad 125cc tvåtakts Minsk, May en 50cc fyrtakts Honda Cub och den-inte-så-förtjusta Clarkson köpte en grön Piaggio Vespa. (Enligt DVD kommentaren var Clarkson's Vespa utrustad med flera backspeglar för att dölja en styrmonterad kamera)


Jeremys "hjälm"
...och hans vrålåk
(notera spegelsalen i fronten)

Trots att Clarkson tidigare hade åkt tvåhjuling - utan hjälp - under ett besök i Vietnam för sin serie "Jeremy Clarksons Motorworld" 1995 hade han stora svårigheter med sin Vespa. Han fick ta hjälp av en australiensisk turist för att starta scootern och hade till en början stora svårigheter att köra den. Han hade tydligen glömt hur man gör på de fjorton åren som gått.

Hammond var den enda vars huvud var litet nog att få plats i en lokalt inhandlad hjälm medan May måste använda ett durkslag och Clarkson en metallhink som han senare ersatte med en riktig hjälm efter flera timmars övningskörning på Vespan.

Den första delen av resan var från Saigon till bergsstaden Dja Lat där de tillbringade natten med att dricka vietnamesiskt öl (Bia Saigon Export), äta lokala rätter på ormkött (som Hammond vägrade) och med vodkashots blandat med ormblod och galla, till Hammond's oerhörda avsky.

Nästa morgon hittade Hammond sin motorcykelhjälm helt tillplattad som en följd av May och Clarkson's eskapader föregående kväll och ersatte den med en ny - rosa. May skämtade, "Ta inte detta på fel sätt. Olika färger har nämligen olika betydelser i olika kulturer. För oss är det en feminin färg, för de lokala invånarna är det färgen på krigare." Strax efter satte de kurs mot staden Nha Trang. Längs vägen hamnade de i häftiga monsunregn och andra katastrofer, däribland fick May slut på bränsle och Hammond's kopplingsvajer gick av.


Helt rätt utseende för en
tripp genom Vietnam...

[Bilden t.h.]
Konstanta haverier orsakade problem för tvåtaktarna och på grund av Hammonds kopplingsvajer och att Clarksons vespa gick sönder i ett tidigare skede uppmanades producenterna att sluta betala för deras reparationer och istället straffa programledarna om deras cyklar går sönder igen genom att tvinga dem att avsluta resan i ett oattraktivt fordon (samma uppgift som folkvagnsbubblan hade i Botswana-specialen): en Honda Chaly mini-cykel, målad och draperad i en USA-färgad livré (liknande cykeln i filmen Easy Rider) och försedd med ett iPod-ljudsystem som kontinuerligt spelar Bruce Springsteens "Born in the USA" (iTunes-och DVD-versionerna av avsnittet hade "The Star-Spangled Banner" skrällande i stället, trots filmens hänvisningar till Springsteen). Programledarna hävdade att köra den skulle vara olämpligt eftersom minnena från vietnamkriget fortfarande var traumatiska bland lokalbefolkningen.
(Ironiskt eftersom "Born in the USA" är en protestsång mot vietnamkriget. Webbmaster)

I Nha Trang överlämnade Clarkson en skalenlig modell av en spansk galeon till Hammond som han nu tvingades transportera bakpå sin Minsk. I nästa etapp passerade de Tuy Hoa, Qui Nhon, Quang Ngai och Tam Ky och slutade i Hoi An (som beskrivs av Clarkson som "Vietnams Saville Row", dvs affärsgatan nr. 1). Här köpte de nya, skräddarsydda kläder och Clarkson fick en kort paus från sina problem på ett närbeläget hotell.

Hammond och May spenderade däremot dagen med att köra med sina cyklar på stranden. Där fick Hammond höra ett mycket gripande tal från en vietnames som hade deltagit i Vietnamkriget. Den dövstumma veteranen förklarade för Richard hur han hade kämpat på just den här stranden, genom att skriva i sanden på engelska. Han avslutade med att skriva ordet "B52", vilket innebär att stranden hade bombats,

"The Pink Panther"... och livbåten.
och ordet "Deaf" (Döv). Hammond lämnade honom med att säga "Den här stranden, din. Jag gå".

Den natten tillbringade Hammond med att reparera sin cykel efter att den hade delvis sänkts i havsvatten medan Clarkson retade honom genom att recitera texten till "Born in the USA".

På morgonen fortsatte de sin resa till Hué via Hai Vans bergspass som Clarkson prisade som "... ett öde band av perfektion - en av de bästa kustvägarna i världen." Innan det hade Hammond och Clarkson stannat till hos en marmorskulptör för att fixa en gåva till May: en liten, men tung, staty av en balettdansös, senare kallad "Darcy". Halvvägs genom passet gav Hammond och May Clarkson en skrymmande målning. Hammond - som ju redan fått en rätt skrymmande modellgaleon av Clarksons (bilden) - skadade den två gånger under resan: dels genom att stöta en sida av fartyget mot soptunnor vid vägkanten (vilket fick hans mast att kollapsa) och senare genom att han körde rätt in i en skylt vid en betalstation.


En stilikon på semester...

Väl framme i Hué övertalade Clarkson och May flera anställda på en lokal restaurang att vandalisera Hammonds Minsk genom att sprutlackera den ljusrosa, medan Hammond reparerade sitt modellfartyg i hotellets businesscenter.


Nästa dag, åkte de in i Nordvietnam genom Ðõng Hâ, där de tillbringade morgonen med att slutföra utmaningen att få sina mopedkörkort. Detta innebar en teorilektion i ett klassrum. Alla uppmanades att stå upp och svara på en fråga. May gestikulerade, Hammond gjorde sedan en godtycklig kommentar om att svängande fordon skall lämna företräde (på engelska) medan Clarkson gjorde ett obegripligt vietnamesiskt uttalande som - märkligt nog - ansågs korrekt. De gick sedan vidare till en praktisk test. Nu skulle de försöka att navigera mellan två målade sträck på marken. Hammond och May lyckade medan Clarkson upprepade gånger misslyckades, oförmögen att hålla sig innanför de målade linjerna.


Vatten... stan är full av vatten...

De drog slutsatsen att de klarat utmaningen genom resonemanget att Clarkson hade klarat teorin och de andra två hade som klarat praktikprovet så kollektivt sett hade Top Gear klarat provet. I slutet av utmaningen skadade Clarkson May's "gåva" genom att glömma att fälla ut stödet på May's cykel och släppa den så den föll rakt i backen (ett stående skämt genom hela avsnittet).

Efter att ha besökt den förstörda staden Hué (en av de viktigaste slagfälten under Tet-offensiven 1968), insåg Clarkson att trion inte skulle hinna till slutdestinationen inom den stipulerade tiden. De bestämde sig därför för att "fuska" genom att ta nattåget till Ha Long, en 13-timmarsresa som gick förbi Vinh, Thanh Hóa och Nam Ðanh. För att fördriva tiden försökte de "fixa" skadorna på de andras respektive gåvor: Hammond försökt att renovera Clarksons rippade målning genom att lägga till en Land Rover, Clarkson försökte limma May's krossade skulptur med superlim och May förvandlade Hammond's galeon till en kinesisk djonk. Vid avstigningen upptäckte trion att de hade gått ombord på fel tåg och hade anlänt till Hanoi, 128 km väster om den avsedda destinationen.

Under den sista strapatsen till Ha Long, föll Clarkson av Vespan, bröt två revben och skrapade sin högra arm och armbåge ordentligt. "Jag har alltid sagt till mina barn att om de köper en cykel ska jag bränna upp den och om de ersätter den med en annan skall jag bränna upp den också. Men nu, om de köper en cykel, kommer jag att förstå precis hur de tänker... och sedan ska jag bränna upp den."


Silja Lines nya kryssningsflotta...


I skymningen hade den utmattade trion anlänt till kajen i Ha Long - och med det fullgjort hela resan - bara för att få en sista utmaning: att navigera genom en labyrint av 1.969 kalkstensholmar i Ha Long-bukten och ta sig till Ba Hang Bar, som ligger i en vik någonstans i en

Typiskt Leonardo DaVinciskt
grotta genom att konvertera sina motorcyklar i vattenskotrar över natten. Efter avfärden nästa morgon sjönk nästan May's hantverk direkt och bogserades tillbaka till land för reparation.

Under tiden åkte Hammond och Clarkson vilse och fastnade i en grottmynning. Så småningom nådde Clarkson målet först, Hammond kom tvåa (efter att hans styre hade gått sönder) och May anslöt dem genom att simma från där hans "cykel-jetski" hade fallit i bitar och började sjunka för andra gången. I slutet summerade Clarkson sina äventyr och avslutade med orden "Vietnam: You don't know, maaan! You weren't there!" (sagt som en "hög" knarkare skulle ha sagt det.)


I sann Top Gear-tradition innehöll slutkrediterna en twist; förnamnen på alla inblandade hade ersatts av "Francis Ford", med hänvisning till filmaren Francis Ford Coppola och hans episka vietnamkrigsskildring "Apocalypse Now".


DVD'n, som släpptes i mars 2009, innehöll kommentarer från producenten Andy Wilman och andra inblandade. Ytterligare klipp som ströks från det visade avsnittet var: Clarkson's besök hos andra bilhandlare och Hammonds besök hos en John Deere traktoråterförsäljare, ett cykeltest av Stigs kommunistiska kusin (en rödklädd version av Stig), en kapplöpning mellan James May på en Honda Super Cub och ett plöjningsteam med två kor och en diskussion mellan Clarkson och May om Vietnams trafikbötessystem.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Olympiska vinterspelen
Datum: 12 februari 2006
Gäster: Inga


Bob-utmaningen.


Jeremy, Richard och James reser till Lillehammer i Norge för en specialutgåva av Top Gear med vinter-OS-tema. Avsnittet består av vinterolympiska sporter som har anpassats för att spelas med hjälp av bilar. Förlorarna i varje utmaning tvingas äta gyllene snö. (!)
Jeremys öppningsreplik: So, the Winter Olympics are being held in Italy, which when you look at the place, seems to be a bit too warm. That's why we're in Norway, a proper winter country. And we've got some proper winter sports lined up for you. So welcome then, to the Top Gear Winter Olympics. It's the Winter Olympics, speeded up a bit!



Skidskytte - the Clarkson way (K-pist)

Clarkson körde en Volvo XC90 mot May i en Audi Q7, terrängkörning, med två omgångar skytte i mitten av loppet, varje bom ger fem straffsekunder (förloraren var tvungen att äta "gyllene snö"). May använde ett standard skidskyttegevär kaliber 0,22, medan Clarkson valde ett H&K MP5 maskingevär. Trots den ökade eldkraften missade Clarkson alla måltavlor och fällde i stället ett träd långt in i skogen bakom skjutbanan. May missade bara två skott i den sista skytterundan. Men mot slutet kraschade han in i ett träd och var tvungen att gräva sig ut. Trots detta körde May åter förbi Clarkson i slutet och vann loppet.



Hammond höll ut längst

Hammond utsattes för arktiska temperaturer i en Citroën C1 i ett försök att se vem som kommer att ge sig första: man eller maskin? Efter att ha utsatts för en temperatur på cirka minus-40 Celsius, vinner Hammond knappt över bilen och drar slutsatsen att "om du ska åka till Nordpolen, köp en Hammond". (Ironiskt nog motbevisas det i Polar-specialen där han "bara" kom på andra plats)



Eskil Ervik varvar Jeremy 2 gånger
på tre varv... och hånar honom

Clarkson ("Torville Dean" utan skridskor, Bambi på hal is) tävlade i en Jaguar XK mot Eskil Ervik, världsrekordhållaren på 1500 meter, på isen i Vikingskeppet där de olympiska skridskotävlingarna hölls under vinter-OS i Lillehammer 1994. Clarkson, eller rättare sagt Jaguaren var värdelös på detta underlag och fick inget grepp alls så Eskil varvade honom två gånger på tre varv och åkte baklänges in i mål.



Översikt över slalombanan

May och Clarkson tävlade i en fyrhjulsdriven Land Rover Discovery och en tvåhjulsdriven Jaguar XK mot klockan på en sjö med bara cirka femton centimeter tjock is. May förklarade sig som vinnare då han var snabbast med 2:03.28, men Clarkson tyckte han hade vunnit eftersom han hävdade han körde mer graciöst och intressant. Han sa att det var vad isdans går ut på. Ingen verkade ha talat om för honom att det här var en slalomtävling.



Henning Solberg i en stilstudie

I en repris från säsong 5, avsnitt 8, tävlar Hammond och det norska olympiska bobsleighteamet i en tävlingsbob mot May och norska rallyföraren Henning Solberg i hans egen WRC-bil, en 300-hästars turboladdad Mitsubishi Lancer Evolution med 420 st 3-centimeters, sylvassa dubbar i varje däck, längs nästan identiska banor. Hammond vann på 59,68, medan May fick 1:02.24. May var ändå imponerad av att rallybilen var så nära boben i tid. Han skrek flera gånger under resan ner - medan han hyperventilerade och höll i sig för glatta livet - att; "det är omöjligt att köra nerför... så här fort ... på is!!"



Ishockey - Top Gear style...

Säsong 6 och 8 spelades det bil-fotboll med Toyota Aygos. Nu skall det spelas hockey med Suzuki Swift. Tio stycken spelar 5-mannahockey, med Hammond och May som teamkaptener och Clarkson som domare. Vid ett tillfälle ledde Hammonds team med 2-0, men en partisk Clarkson ingrep och såg till att May kunde utjämna till 2-2. Till slut kraschade Hammond in i May's bil och skickades till utvisningsbåset så May kunde göra ytterligare två mål. Slutresultatet blev dock 5-4 till Hammonds team.



En raketdriven mini kan flyga...

Trion försöker att ta reda på om en raketdriven Mini kan hoppa längre än en backhoppare i en hoppbacke. Det gick förstås inte. Den flög visserligen och den välte inte och den var hel när den kom ner men särskilt långt var det ju inte, trots raketerna. Utmaningen avslutades sedan av The Stig (*) när han åkte nerför hoppbacken på en snöskoter. Han välte inte heller. Men han hoppade bra mycket längre än Minin.


...det kan Stig också...
på en snöskoter!

(*) Egentligen är det den svenska extremskoterföraren Dan Lang som hoppar.



1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Stjärnor i snabba bilar
Datum: 10 juli 2004
Gäster: Jeremy Clarkson (tävlande, inte programledare), Jodie Kidd, Patrick Kielty, Jimmy Carr, Darren Jordon, Tiff Needell.


Kielty, Kidd, Carr, Davies, Clarkson, Jordon

Richard och James är värdar för en Top Gear Special för Sport Relief's räkning som samtidigt blev pilotavsnittet till tv-serien med samma namn. Specialen innehöll ett sällsynt framträdande i Top Gear av konkurrentprogrammet "Fifth Gear's" Tiff Needell.

"Stjärnor i snabba bilar" var en humoristisk kändistävlingsserie med biltema där olika kändisar tävlade i bilrelaterade utmaningar på Rockingham i Northamptonshire, bland annat genom att återskapa filmstunts och att "köra" racingmodifierade fåtöljer.

Bland några av de mer anmärkningsvärda segmenten var "Car Skittles", ett stunt där gästerna fick köra upp på en nerfälld ramp bakom en lastbil i rörelse innan alla får köra en Ferrari - med ett badkar med vatten monterat på baksidan som de inte fick spilla. De ombads att tävla i en mängd olika sorts maskiner från ovan nämnda fåtöljer till Formel 1 bilar.

Finalen i varje avsnitt mellan de två högst rankade gästerna består av en kanon monterad på en bil med vilken man skall försöka att träffa diverse saker.

Men i den här specialen var det följande grenar:


5 varvs race i supersnabba Legend-bilar.
Pole position får den som är mest känd, dvs den som är omnämnd i tidningen "Heat" flest gånger. Det blev Patrick Kielty trots att alla tippade modellen Jodie Kidd. "Minst" känd med endast ett omnämnande; Jeremy Clarkson. I tävlingen åkte Jodie, Patrick och Alan i depå med diverse problem och Jeremy åkte förbi Darren i sista kurvan.
DNF ger poäng i den ordning de bröt.


Kalle Anka-bilen

Resultat:
1: Jeremy Clarkson (6 poäng)
2: Darren Jordon (5 poäng)
3: Jimmy Carr (4 poäng)
4: Patrick Kielty (DNF, 3 poäng)
5: Jodie Kidd (DNF, 2 poäng)
6: Alan Davies (DNF, 1 poäng)


Bilbowling.
En bil som skjuts iväg med högtryck mot ett antal bilar som står på baklyktorna som käglor. Man får själv avgöra lufttrycket och vinkeln på "bollen/bilen". Jeremy får ner fyra "käglor". Alan skjuter bilen (en Volvo) rakt fram längs marken och rullar faktiskt ner alla käglor (till Abbas "Super Trouper"). Jodie kör på maxpower, 1000 psi och mindre vinkel - och får också ner alla sex. Patrick missade varenda bil.


STRRRRRRIKE!!!

Resultat:
1: Jodie Kidd (6 träff, 6 poäng)
1: Alan Davies (6 träff, 6 poäng)
3: Darren Jordon (5 träff, 5 poäng)
4: Jeremy Clarkson (3 träff, 3 poäng)
5: Jimmy Carr (2 träff, 2 poäng)
6: Patrick Kielty (0 träff, 0 poäng)


Slalombana i en Mini med distraktioner.
Ingen av dem klarar av både den tuffa banan, TP-frågor och distraherande bikinimodeller samtidigt. Dessutom lyckas de förstöra tre minis innan tävlingen är över.


Det gick åt 3 st.

Resultat:
1: Patrick Kielty (6 poäng)
2: Alan Davies (5 poäng)
3: Jeremy Clarkson (4 poäng)
4: Jodie Kidd (3 poäng)
5: Darren Jordon (2 poäng)
6: Jimmy Carr (1 poäng)


Dubbeldäckar-racing (Även kallat "Piggy Bag").
Två bilar uppe på varandra. Den underst har pedaler och växelspak, den överst har ratt. Jeremy och Jodie lyckades vinna. (Samma koncept som de senare använde i tävlingarna mot sina tyska resp. australienska kollegor)


Ser jag dubbelt...?

Slutresultat:
1: Jodie Kidd
1: Jeremy Clarkson
3: Alan Davies
4: Jimmy Carr
4: Darren Jordon
6: Patrick Kielty


Jo, jag vet att det bara är på lek, men hur de kom fram till slutresultatet vet jag inte. James sa att Jodie och Clarkson delade segern på 28 poäng. Då måste Jeremy ha fått 15 poäng för segern i sista grenen och Jodie 17 eftersom hon låg två poäng efter inför sista. Hur är det möjligt när de delade bil och rimligtvis fick samma poäng? Dessutom är det inte möjligt att Patrick ensam kom sist. Han hade två poäng mer än Jimmy inför sista och poängfördelningen kan bara ha varit 6-5-4 eller 6-4-2 i sista grenen och eftersom Jimmy kom tvåa och Patrick trea så kan det skilja maximalt två poäng mellan dem i sista grenen. Alltså kom Jimmy och Patrick delat sist (vid fördelningen 6-4-2) eller Jimmy kom ensamt sist (vid fördelningen 6-5-4). Enda sättet för Jimmy att kunna ta sig förbi Patrick är om han som tvåa fick 5 poäng och Patrick som trea fick 2 eller 1, men det verkar orimligt med ett så stort poänghopp.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Top Gear of the Pops
Datum: 16 mars 2007
Gäster: Travis, McFly, Supergrass, Lethal Bizzle, Justin Hawkins

Ett specialprogram som ingick i Comic Relief 2007 och blandade de vanliga inslagen i Top Gear med det populära musikprogrammet Top of the Pops.


"Lethal Bizzle" började framföra sin nya singel, men under framträdandet döpte Clarkson honom "Jizzy Tissue" och kopplade ur högtalarna innan han förkunnade att "det var den typen av musik som tog död på 'Top of the Pops' från början".


Travis spelade sin nya singel Closer.


Supergrass spelade en fan-favorit med skådespelaren Adrian Edmonson ("Bottom") på gitarr.
During the performance, the presenters were given the job of special effects, with Clarkson on a dry ice machine, Hammond on a wind machine and May throwing birds onto the stage.
Under framförandet hade programledarna fått i uppdrag att sköta specialeffekterna, med Clarkson vid en torr-is-maskin, Hammond på en vindmaskin och May som kastade fåglar på scenen. Detta ledde till klagomål från tittarna.


Showen avslutades med en cover på Billy Ocean låten "Red Light Spells Danger" med Justin Hawkins som sångerska, Jeremy på trummor, James på keyboard och Hammond på bas.


Trion utmanade pojkbandet Mcfly att skriva och framföra en sång i slutet av avsnittet. Låten fick inte inkludera orden "kärlek", "baby" eller "hjärta", men måste inkludera orden "soffa", "Hyundai" och "administration" (som blev låtens titel).


Trion diskuterade banden för en kommande musikfestival, varför man inte kan plugga in en Ipod i de flesta bilar och att Phil Collins inte var en äkta medlem av Genisis.


James presenterade den dåvarande topp-fem singellistan, men innan han kunde tillkännage ettan drog Clarkson ur strömmen till May's monitor. Han fortsatte med att förkunna att "det enda folk bryr sig om nuförtiden är hur snabbt låten tar slut", innan han (Clarkson) räknade upp de tre kortaste låtarna i listan för tillfället.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Top Gear Ground Force
Datum: 14 mars 2008
Gäst: Sir Ranulph Fiennes

Ett specialprogram som blandade de vanliga inslagen i Top Gear med det populära "trädgårds-makeover"-programmet Ground Force. De lånade formatet från "Top Gear of the Pops", ett liknande specialprogram som sändes som en del av Comic Relief 2007. Det, liksom "Top Gear Ground Force", kombinerar musikprogrammet "Top of the Pops" med "Ground Force", en trädgårds-makeover-serie som gick på BBC mellan 1998 och 2005.

"Top Gear Ground Force" var med som en sida i "Stora Boken om Top Gear" 2009, med råd om trädgårdsproblem som att att lägga betong över hela trädgården, göra bensinbomber och bränder.


ETT enda hål i marken.
...och Richard hittar det.




Jeremy Clarkson, James May och Richard Hammond tar över idrottsmannen Sir Steve Redgraves trädgård för

Ogräsborttagning...
"the Clarkson way".
att skapa en underhållsfri gräsmatta, installera ett imponerande vattenfall och bli av med oönskade växter. Naturligtvis blir det katastrof. De förstör gräsmattan med en dumper (innan den fastnar i ett hål), Jeremy sätter eld på ett skjul som James byggt och ett växthus - som stolt deklarerades som "det enda som gick rätt" - förstörs av ett vattenfall. Top Gear-teamet med Jeremy Clarkson, James May och Richard Hammond i spetsen beslutar att för Sport Relief's räkning återuppliva trädgårdsserien Ground Force och ge en av Storbritanniens sportlegender, Sir Stephen Redgrave, en trädgårdsmakeover. Till deras hjälp fanns en grupp polacker och till hands för att ge råd om Sir Steve's smak var Ann Redgrave (som felaktigt kallades "Lady Ann").

Som gruppens enda "bonnläpp" blev Hammond utsedd till gruppledare. Men hans trädgårdsplanering misslyckades att imponera på Clarkson och May som även ville ha ett vattenspel och ett skjul, respektive. De skickas till Wyevale Garden Centre för att hämta varorna och återvände med önskad utrustning.


Finn Fem Fel...

Det där skjulet var inget
snyggt i alla fall...

Hammond använde en liten grävare för att gräva ett dike som ska användas för att skapa en "flod av grus". Clarkson avslöjade tidigare sin unika metod för att dra upp ogräs och skära grenar från träden; med hjälp av ett hagelgevär. Hammonds grävare välte ner i diket så han återvände med en mycket större grävare för att dra ut den lilla, vilket resulterade i att han lämnade larvspår över hela gräsmattan. Under tiden avslutade James och polackerna skjulet, men Clarkson sköt av misstag ett hål i ett av fönstren.

Hammonds trädstol är klart men den färdigställdes utanför trädstammen så han hämtade en 14-tons kran och krokade stolen så han kunde glida den över trädet. Kranen var för tung och sjönk ner i gräsmattan och lämnade enorma hål i den. Den var dock tillräckligt lång för att haka på stolen. På grund av sin oerfarenhet med kranar vinglade han av misstag sätet i sidled, och förstörde både skjulet och stolen. Clarkson och May låtsas attackera Hammond med spadar.

Clarkson har beslutat sig för att ta bort ett stenparti med hjälp av en hemmagjord bomb. Under explosionen krossades samma vägg i skjulet av explosionen som James hade återuppbyggt efter att det förstördes av Hammond. Efter detta klev May ur skjulet med en planka av trä och frågade vilken tid avsnittet kommer att sändas. Efter att ha blivit

Två stora mot en liten. Inte snällt.
informerad om att det kommer sändas sent på kvällen utbrast han "du är en jäv-....". Då klippte man till nästa scen.


Titta han brinner...

Jeremy beställde cement att lägga över trädgården men han beställde för lite så det räckte bara till en liten del av trädgården. Hammond fastnar i cementen och Jeremy fick lyfta ut honom. James skjul återuppbyggdes för tredje gången medan Jeremy satte upp några rugbystolpar (trots att han fick veta att ingen i Sir Stephen Redgrave's familj spelar rugby). Däremot tappade han och polackerna av misstag stolparna på James skjul, krossade taket och delar av väggarna. Detta ledde till att James argt säger åt Clarkson att be om ursäkt samtidigt som han pekar på honom med en två-tum-fyra-planka. Hammond visade upp sitt grillsystem som använder en jetmotor att rotera köttet och koka det. Men de roterade bladen snurrar för fort och kycklingen kastas av grillspettet och elden från motorn sätter James nyligen ombyggdaskjul i brand för fjärde gången.

De fick sedan veta att Sir Steve Redgrave var på ingång. Redgrave var upprörd över förstörelsen av sin trädgård

Fjärde gången gillt.
så polackerna sprang iväg. Så småningom, efter att Jeremy pratat med honom privat, lättade hans humör. Jeremy visade sedan sin turboladdade vatten-funktion som blåste av toppen på sig själv på grund av vattentrycket och kraschade in i växthuset som

Fontän med turbo-
matad kompressor i
sann Top Gear-anda.
polackerna hade byggt och krossade alla fönster. Fram till dess var växthuset det enda som fortfarande var intakt (och det enda i hela trädgården Steve Redgrave var nöjd med).


I vanlig Top Gear-special-stil anpassades slutkrediterna till Ground Force - programledarnas namn nämns som Alan Clarkson, Handy Hammond och Charlie May May (med hänvisning till respektive Ground Force-programledare Alan Titchmarsh, Tommy Walsh och Charlie Dimmock). Resten av de inblandade uppges alla heta Monty i förnamn. Denna parodi användes även i polar-specialen där presentatörernas förnamn ändrades till "Sir Ranulph", som en hänvisning till Sir Ranulph Fiennes.


Precis som i "Top Gear of the Pops" ändrades introduktionen och musiken i "Top Ground Gear Force" för att passa programmet. Istället för att ha bilar i bakgrunden såg man bilder av trädgårdsarbete i stället. Bilderna bar en stark likhet med Top Gear's intro (t.ex. att smuts kommer ut en snurrande kruka, likt en bil vars hjul snurrar och sprutar upp vatten från marken) Hammond sågs trycka ner en spade i marken och sedan hålla den över axeln. May höll i en skottkärra och bröt itu en gnom (i stället för att trycka på en knapp på en fjärrkontroll som han gör i Top Gear's intro). Clarkson sågs med en öppen häcksax som han sedan "klippte till" och stängde.


Titeln "Top Gear Ground Force" visas under förtexterna och omtalas av programledarna under hela avsnittet. Men de isolerade jackorna som bärs av tre programledarna har tryckt "TGGGR" på framsidan och "Top Garden Ground Gear Force" på baksidan. Annan utrustning, t.ex. en lastbil, är märkt med den faktiska titeln "Top Gear Ground Force". Det här är liten detalj som inte förklaras och kan vara ett enkelt misstag eller ett avsiktligt skämt.


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Africa Special
Datum: 3+10 Mars 2013




Challenge, Part 1 : The trio are told to buy three used estate cars for up to £1,500 in Britain and report at a small village in rural Uganda .


Jeremy arrives in a BMW 528i Touring , Richard in a Subaru Impreza WRX Estate and James in a Volvo 850R Estate . Jeremy anländer i en BMW 528i Touring , Richard i en Subaru Impreza WRX Estate och James i en Volvo 850R Estate


Reservbilen var en Ford Scopio.


Trion får höra att köpa tre begagnade kombibilar för upp till £ 1500 i Storbritannien och rapportera vid en liten by på landsbygden i Uganda . . Their challenge is revealed once they arrived: to find the true source of the river Nile . Deras utmaning avslöjas när de kom: att hitta den verkliga källan till floden Nilen .

They set off, and discover that exploring isn't as difficult as first thought when they go on a nice easy drive and find Lake Victoria , which the Victorian Explorers thought was the source of the Nile . De iväg, och upptäcker att utforska är inte så svårt som första tanke när de går på en trevlig enkel enhet och hitta Victoriasjön , vilket de viktorianska Explorers trodde var källan till Nilen . However, once there, they are then informed that it is not the actual source of the Nile and there were two other disputed locations for it, one in Rwanda and one in Burundi . Men en gång där, de är då veta att det inte är själva källan till Nilen och det fanns två andra omtvistade platser för den, en i Rwanda och en i Burundi . However, Jeremy insists that both of these locations are wrong and decides they should head west towards Lake Edward to see whether there is a river that links it from Lake Kivu in Rwanda, which he believes is the source. Dock insisterar Jeremy att båda dessa platser är felaktiga och bestämmer att de ska bege västerut mot sjön Edward för att se om det finns en flod som länkar den från sjön Kivu i Rwanda, som han tror är källan.

On their journey west, they stop to visit the Entebbe Airport , scene of an important hostage rescue by Israeli Special Forces, and discover that their back-up car for the trip is a Ford Scorpio Estate . På sin resa västerut, de slutar att besöka Entebbe flygplats , skådeplatsen för en viktig gisslan räddning av israeliska specialstyrkor, och upptäcker att deras back-up bil för resan är en Ford Scorpio Estate . They soon continue onwards into Kampala , Uganda's capital city, where they get held up in a heavy traffic jam overnight, finding it to be some of the most horrendous traffic they'd ever seen; De fortsätter snart framåt in i Kampala , Ugandas huvudstad, där de får höll upp i en tung trafikstockning natten, finna det vara några av de mest fasansfulla trafik de någonsin hade sett; while still stuck in it in the morning, the trio buy breakfast from local vendors. samtidigt fortfarande fast i det på morgonen, trion köpa frukost från lokala leverantörer.

Once out of the jam, they continued westward on well-maintained highways, finding their trip relatively easy, before stopping in Jezza, a village in Mpigi District , in which they buy Hammond a present (a large living-room chair). Väl ute ur sylt, fortsatte de västerut på väl underhållna vägar, hitta sin resa relativt lätt, innan du stoppar i Jezza, en by i Mpigi District , där de köper Hammond en present (en stort vardagsrum stol). After driving along tracks past tea plantations in an attempt to find a teahouse hotel which Richard had seen on various TV programmes, the group arrive in Mbarara , where they stay in a hotel they eventually find, only to find their rooms in filthy condition, with soiled mattresses. Efter att ha kört längs spåren senaste teplantager i ett försök att hitta ett tehus hotell som Richard hade sett på olika TV-program, gruppen anländer i Mbarara , där de bor på ett hotell som de så småningom hitta, bara för att finna sina rum i smutsiga skick, med nedsmutsade madrasser. Next morning, they leave the hotel, where Richard has the idea (in an effort to make up for the horrible hotel) to make their cars into 'mobile campers'. Nästa morgon, de lämnar hotellet, där Richard har idén (i ett försök att kompensera för den fruktansvärda hotellet) för att göra sina bilar i "mobila campare". Each go out to find what they want and change their estates - James modifies his Volvo by adding a library and a workshop (which Jeremy admits was a smart idea); Varje gå ut för att hitta vad de vill och ändra sina egendomar - James ändrar sin Volvo genom att lägga ett bibliotek och en workshop (som Jeremy medger var en smart idé); Richard adds a stove, sink, and cupboards for cooking for the trio; Richard lägger en spis, diskbänk och skåp för matlagning för trion; and Jeremy adds a coffin (to put his clothes in), a fridge mainly for beer, a bed lined he would be sleeping on with Egyptian cotton, along with attachments to the side for a portable bathroom. och Jeremy lägger en kista (att sätta sina kläder i), ett kylskåp främst för öl, en säng fodrade han skulle sova på med egyptisk bomull, tillsammans med bilagor till sidan för en bärbar badrum.

They soon leave for Lake Edward , camping overnight there because of its beauty before heading in search of the river heading for Lake Kivu . De lämnar snart för Lake Edward , camping över natten där på grund av sin skönhet innan på jakt efter floden på väg till sjön Kivu . While James suffers problems from rough roads and is left behind to recover, Richard and Jeremy check the rivers flowing into the lake, only to find none of the rivers connect the two lakes as they all flow in the wrong direction, just as James returns. Medan James lider problem från dåliga vägar och hamnar på efterkälken att återhämta sig, Richard och Jeremy kontrollera floderna som rinner ut i sjön, bara för att finna någon av floderna koppla ihop de två sjöarna som de allt flöde i fel riktning, precis som James återvänder. This destroys Jeremy's theory, and so that night, he checks the map and devises a new one; Detta förstör Jeremy teori, och så den natten, kontrollerar han kartan och utarbetar en ny; he believes that the source of the Nile must be on the other side of Lake Victoria . han tror att källan till Nilen måste vara på den andra sidan av Victoriasjön . His reasoning is that the Mediterranean Sea is effectively an inland sea and so Gibraltar is the true mouth of the Nile, rather than Alexandria in Egypt making him believe the source is somewhere around the east side of the lake. Hans resonemang är att Medelhavet är ett effektivt sätt ett innanhav och så Gibraltar är den sanna munnen av Nilen, snarare än Alexandria i Egypten gör honom tror källan är någonstans runt den östra sidan av sjön. After resolving this, they decide that they must drive straight to the other side of Lake Victoria to get to the southeast coast in Tanzania near the Serengeti . Efter att lösa detta, de beslutar att de måste köra direkt till den andra sidan av Victoriasjön för att komma till den sydöstra kusten i Tanzania nära Serengeti . They start this journey by heading south into the Rwenzori Mountains , finding the going hard, while most of the time their vehicles get stuck in mud on the tracks they use. De börjar denna resa genom söderut in i Rwenzori bergen , hitta går hårt, medan det mesta sina fordon fastnar i leran på spåren som de använder. James' Volvo, having lost its protective skid plate the day before, is fixed by using a piece of metal from the passenger door of Jeremy's BMW, something he later discovers and accuses him of theft; James 'Volvo, efter att ha förlorat sin skyddande hasplåt dagen innan, fixeras med hjälp av en bit metall från passagerardörren Jeremy BMW, något som han senare upptäcker och anklagar honom för stöld; in addition to this, Jeremy's estate is also struck by a falling branch, which cracks the windscreen. i tillägg till detta, är Jeremys egendom även träffas av en fallande gren, som sprickor vindrutan. With no protection for the BMW's underside, the handbrake fails and with the throttle problems growing worse, he is unable to perform hill starts. Med inget skydd för BMW: s undersida, misslyckas handbromsen och med gasreglaget problemen växer värre, han är oförmögen att utföra start i backe. Richard's Subaru, being the most suited to off-roading, fares relatively well in comparison. Richards Subaru, som är de mest lämpade för terrängförhållanden, biljettpriser relativt väl i jämförelse.

Challenge, Part 1 (continued) : After spending the night in the countryside, James wakes up to find out that Jeremy has taken a piece of metal from the bonnet of the Volvo to fix the damage James did to his BMW. Utmaning, del 1 (forts): Efter övernattning på landsbygden, James vaknar få reda på att Jeremy har tagit en bit metall från motorhuven av Volvo för att åtgärda skadorna James gjorde med sin BMW. James is left in a bad mood, angered more by the shoddiness of Jeremy's work than the theft itself. James är kvar på dåligt humör, förargade mer av tarvlighet av Jeremy arbete än själva stölden. As well as "fixing" his car, Jeremy attaches a log to the back of his BMW to resolve his problems with hill starts. Samt "fastställande" hans bil, fäster Jeremy en logg på baksidan av sin BMW för att lösa sina problem med start i backe. Although it works, it backfires when the trailing log bounces up and shatters his rear window. Även om det fungerar, slår bakut när det bakre loggen studsar upp och krossar hans bakrutan. After driving across Rwanda and crossing into Tanzania, both James and Jeremy find replacements for what they lost from their cars off Richard's bonnet and rear window. Efter att ha kört över Rwanda och korsa in Tanzania, både James och Jeremy hitta ersättningar för vad de förlorat från sina bilar utanför Richards motorhuv och bakruta. Richard replaces those missing bits by stealing Jeremy's toilet and placing it on the bonnet and a piece of cardboard for the rear window. Richard ersätter de saknade bitarna genom att stjäla Jeremys toalett och placera den på motorhuven och en bit kartong för bakrutan.

As they travel eastwards, the trio are stopped by a river and realise it is too deep to wade through with their cars, especially since there are crocodiles lurking within it. Som de reser österut, är trion stoppas av en flod och inser att det är för djupt för att vada igenom med sina bilar, särskilt då det finns krokodiler som lurar i den. Using a flying drone with a camera attached to it (that Jeremy invented for the trip), they learn there is no bridge or crossing point both up-river and down-river, thus Jeremy comes up with the idea of making their own car-ferry, designed specifically to take their cars across the river, (similar to one they had seen in Albania) using wood and rope to fashion it. Med hjälp av en flygande drönare med en kamera fäst vid den (att Jeremy uppfann för resan), de lär sig det finns ingen bro eller gränsövergång både upp-floden och ner-floden, vilket Jeremy kommer upp med idén att göra en egen bil- färja, som utformats speciellt för att ta sina bilar över floden, (liknande som de hade sett i Albanien) med trä och rep till mode den. While both Jeremy and Richard manage to get across with it but nearly get stuck at the other end (along with Richard losing his present), and James almost sinks the ferry with his car since the weight of it isn't evenly distributed (which the danger was further heightened when Jeremy decided to pull the ferry using his car), the trio manage to get across safely. Medan både Jeremy och Richard lyckas komma över med det men nästan fastnar i andra änden (tillsammans med Richard förlora sitt nuvarande), och James sjunker nästan färjan med sin bil eftersom vikten av det inte är jämnt fördelad (vilket faran ytterligare förhöjd när Jeremy beslutat att dra färjan använder sin bil), trion lyckas få över på ett säkert sätt. However, when the producers tried to get the Ford Scorpio back-up car onto the ferry, the ferry wasn't secured, so the car missed it and went straight into the river, much to the three's amusement, to which they drove off to leave the producers to clean up their mess. Men när producenterna försökte få Ford Scorpio back-up bilen på färjan, färjan var inte säkrad, så bilen missade det och gick rakt ut i floden, mycket till de tre s nöjen, som de körde iväg till lämna producenterna att städa upp sin röra.

Upon reaching Lake Victoria, the three decide to use a proper ferry to get across it to Tanzania. Vid ankomsten till Victoriasjön, de tre väljer att använda en riktig färja för att komma över den till Tanzania. When they reach the other side the next day, Richard decides to disembark at a beach and show off his 4X4 Subaru, but gets it stuck in the sand, and when trying to repay the 40 locals that helped him to get it out, he ended up losing his lunch to them. När de når den andra sidan nästa dag, Richard bestämmer sig för att gå i land på en strand och visa upp sin 4X4 Subaru, men får det fastnat i sanden, och när man försöker att återbetala de 40 lokalbefolkningen som hjälpte honom att få ut det, slutade han förlorar sin lunch till dem. The others disembark at a proper jetty and later reunite to find the river they believe leads to the source. De andra iland vid en lämplig brygga och senare återförenas för att hitta floden de tror leder till källan.

While stopping for a moment, all three decide that the cars are all great, but when separate, they each claim that their car is the best. Medan stopp för ett ögonblick, alla tre besluta att bilarna är allt bra, men när separata, de var hävdar att deras bil är det bästa. Eventually, they finally find the river they were looking for and begin to follow it to the predicted source of the Nile. Så småningom, de äntligen hitta floden de letade efter och börja följa den till den förväntade Nilens källa. However, they come across a rough road they have to travel down, which Jeremy describes as a true "Car-Killer", and it soon starts to take its toll -Jeremy's airbags deploy from the sheer force of the ride, James has several punctures, and is forced replace a damaged alloy, while Richard's car, however, suffers the worst damage when the left wheel's rod steering, which was rusted to begin with, finally snaps apart, and he he is forced to fix it with minimal parts during the night, with the back-up car no longer available. Men de kommer över en grov väg de måste resa ner, vilket Jeremy beskriver som en sann "Car-Killer", och det börjar snart ta ut sin rätt - Jeremys krockkuddar distribuera från blotta kraft rida, har James flera punkteringar och tvingas ersätta en skadad legering, medan Richards bil, dock lider den värsta skada när det vänstra hjulet stav styrning, vilket var rusted till att börja med, snaps äntligen isär, och han tvingas han att fixa det med minimala delar under natten, med back-up bilen inte längre tillgänglig. Despite usual Top Gear behaviour in such a situation, the other two, decide to wait for Richard for a while longer the next morning before setting off. Trots vanligt Top Gear beteende i en sådan situation, de andra två, besluta att vänta på Richard ett tag till nästa morgon innan avfärd. Just as their deadline is nearly reached, James and Jeremy spot their third arriving, Richard having fixed his car enough to survive the last leg. Precis som deras deadline är nästan nått, James och Jeremy upptäcka deras tredje anländer, Richard har fasta hans bil nog att överleva den sista sträckan.


James and Jeremy decide once Richard is back, that since only one person can be remembered for finding the source, and the other two will be forgotten, that they should have a race to find the source. Utmaning, Del 2: James och Jeremy bestämmer när Richard är tillbaka, att eftersom endast en person kan bli ihågkommen för att hitta källan, och de andra två kommer att glömmas, att de skulle ha en tävling för att hitta källan. At first, Jeremy decides to go slow to avoid more incidents, but soon speeds up when he realised he was getting nowhere. Först bestämmer Jeremy att gå långsamt för att undvika fler olyckor, men snart snabbar upp när han insåg att han kommer ingenstans. After many blind decisions had been made, and many wrong turns, the rear suspension in James' Vovlo collapses close to the site of the source, and he is forced to search on foot, though Jeremy and Richard soon follow suit. Efter många blinda beslut hade gjorts, och många fel varv, bakvagnen i James 'Vovlo kollapsar nära platsen för källan, och han tvingas att söka till fots, men Jeremy och Richard följer snart efter.

In the end, James finds the source first, which turns out to be merely a very small pond being fed from somewhere beneath large rocks, arriving seconds before Jeremy, with Richard following a little later. I slutändan, James finner källan först, vilket visar sig vara bara en mycket liten damm som matas från någonstans under stora stenar, anländer sekunder innan Jeremy, med Richard efter lite senare. The pair congratulate James, and two flags, the Top Gear one and the British Flag, are planted at the spot, with the three posing for a photo like the Victorian explorers. Paret gratulerar James, och två flaggor, Top Gear en och brittiska flaggan, planteras på plats, med tre poserar för ett foto som den viktorianska upptäcktsresande. A caption over the photo, says "James May, Discoverer of the True Source of the Nile, and Two Other Blokes." En bildtext över fotot, säger "James May, Discoverer i den verkliga källan till Nilen, och två andra gubbar." As the credits roll, each member of the crew, like in previous specials and such, has their name altered with each displaying their surname with "Dr." Som eftertexterna rullar, varje medlem av besättningen, som i tidigare special och sådant, har deras namn ändrats med varje visning deras efternamn med "Dr" before and ", I Presume?" före och ", antar jag?" afterwards (such as "Dr. Clarkson, I Presume?" and so forth). efteråt (t.ex. "Dr Clarkson, antar jag?" och så vidare).


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Burma Special
Datum: 9+16 Mars 2014


De tre programledare utmanas att köpa inhemska lastbilar, köra genom hela Burma och avsluta med att bygga en bro över floden Kwai.


Isuzu TX, Isuzu TX, Hino FB110


The three presenters are challenged with building a bridge over the River Kwai . De tre programledare utmanas med att bygga en bro över floden Kwai . The journey starts off with a drive through Burma towards Thailand, where they head off on the wrong road and end up having to go through a mountain pass. Resan börjar med en biltur genom Burma mot Thailand, där de ger sig iväg på fel väg och sluta med att gå igenom ett bergspass. Clarkson constantly moans about his Isuzu and saying how rubbish the gear box and the comfort level is. Clarkson moans ständigt om hans Isuzu och säga hur skräp växellådan och komfort är. Hammond and May also have problems with their vehicles. Hammond och maj har också problem med sina fordon. In a near by town Clarkson puts bricks into his truck to make it heavier thus improving the ride. I en nära av staden Clarkson sätter tegelstenar i hans lastbil för att göra det tyngre vilket förbättrar attraktionen. May gets stuck in a creek where a local man helps him get out. Maj fastnar i en bäck där en lokal man hjälper honom komma ut. Clarkson's weight addition ends up slowing his truck eventually causing it to not move at all, he then dumps all the bricks onto the road leaving May and Hammond behind. Clarksons vikt Dessutom hamnar bromsa hans lastbil till slut gör det inte röra sig alls, då dumpar han alla brickor på vägen lämnar maj och Hammond bakom. The three then make modifications to their cars; De tre gör sedan ändringar sina bilar; Clarkson adds blue and white Shelby paint, Mercedes AMG badges on the side, a sleeping compartment, and removes the roof in the cab to make it a convertible "sports lorry". Clarkson tillägger blått och vitt Shelby färg, Mercedes AMG emblem på sidan, en sovkupé, och tar bort taket i hytten för att göra det en cabriolet "sport lastbil". Hammond adds a viewing platform, two tall truck exhausts, a hammock, cooking facilities and a shower. Hammond lägger till en utsiktsplattform, två höga lastbilsavgaser, en hängmatta, kokmöjligheter och dusch. May adds a brake cooling system, lucky animal figures, and a tent which he hangs on his truck's crane. Maj lägger en broms kylsystem, lyckliga djurfigurer, och ett tält som han hänger på sin lastbil kran. The three presenters have a drag race in the vast, empty streets of Naypyidaw , the capital of Burma, after which they proceed into the Shan State . De tre presentatörerna har en dragrace i den stora, tomma gator Naypyidaw , huvudstad i Burma, varefter de går vidare in i Shan State .



After attending a party in the Shan State , the presenters reach what they believe is the River Kwai, where they are challenged with building a bridge over the river, and are not allowed to go home until all three lorries have driven over it. Efter att ha gått ett parti i Shan State , presentatörerna når vad de tror är floden Kwai, där de utmanas med att bygga en bro över floden, och får inte gå hem förrän alla tre lastbilar har kört över den. The next morning, they realize the river is wider than they had imagined. Nästa morgon, inser de floden är bredare än de hade föreställt sig. May plots a bridge meanwhile Hammond goes into town looking for supplies and Clarkson goes into town looking for food and other workers. Maj plottar en bro under tiden Hammond går in till stan söker leveranser och Clarkson går in till stan letar efter mat och andra arbetstagare. Clarkson gets workers and brings back a large crane which eventually fails and tips over destroying a part of the bridge, nearly killing May in the process. Clarkson får arbetare och ger tillbaka en stor kran som så småningom misslyckas och välter förstöra en del av bron, nästan döda maj i processen. Halfway through construction, Clarkson discovers that the river is actually River Kok . Halvvägs genom konstruktion, Clarkson upptäcker att älven är faktiskt River Kok . In the end the bridge is completed and each of the vehicles are driven over it, completing the challenge. I slutändan bryggan är avslutad och var och en av fordon körs över den, slutföra utmaningen. During the end credits, each member of the cast and crew's first name was credited as "Sir Alec", in homage to Sir Alec Guinness , who starred in the movie, The Bridge on the River Kwai . Under eftertexterna, var varje medlem av skådespelare och film förnamn krediteras som "Sir Alec", en hyllning till Sir Alec Guinness , som spelade i filmen, Bron över floden Kwai .


1. Afrika, 2. Bolivia, 3. Botswana, 4. Burma, 5. Indien, 6. Mellanöstern, 7. Patagonia, 8. Polar-special 9. USA hyrbils-special, 10. USA Road Trip
11. Vietnam, 12. Olympiska vinterspelen, 13. Stjärnor i snabba bilar, 14. Top Gear of the Pops, 15. Top Gear Ground Force

Patagonia Special
Datum: 27028 December 2014


Åk från Bariloche till Ushuaia


Porsche 928 GT, Lotus Esprit V8, Ford Mustang Mach 1