Första säsongen av "nya" Top Gear bestod av 10 avsnitt och gick mellan 20 oktober och 29 december 2002. Begagnat-bilspecialisten Jason Dawe var en av de tre programledarna denna första säsongen men ersattes av James May till den andra. Då gick programmet mer åt det humoristiska hållet.

Denna säsong recenserade de bl.a. Pagani Zonda, Lamborghini Murciťlago, Aston Martin V12 Vanquish, Mercedes-Benz SL55 AMG, Maybach 62 och en MG ZR Lotus-modifierad Lada Riva.

I det nya segmentet "utmaningar" såg vi bl.a. en buss hoppa över cyklar, mormödrar göra "donuts" och handbromsparkera.


Stig tar runt bilarna på ett varv på Top Gears bana och tiderna hamnar på "Power Lap"-listan. Den första säsongen visas Stigs varv till stor del innifrån bilen med alla mätare - och tiden - digitalt i skärmkanterna. (Bättre om du frågar mig. Varför de tog bort det till säsong 2 fattar jag inte).

I det likaså nya segmentet "Stjärnor i en prisvärd bil" fick Clarkson besök av bl.a. skådisarna Ross Kemp och Sir Michael Gambon (som fick en kurva på TG-banan uppkallad efter sig), kändiskocken Gordon Ramsay och Status Quo-gitarristen Rick Parfitt. Bilen var Suzuki Liana och snabbast i år var Jay Kay med tiden 1.48.1.

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 1 (Den med fartkameran)
Totalt: 1
Datum: 20 oktober 2002
Gäst: Harry Enfield


Jeremy: This... is a car programme. There will be no cushions, there will be no rag-rolling, no-one will sing, and at the end of the series, no-one will have a recording contract. This is our new base, and this is our purpose-built test track. There are no traffic jams here, ooh... apart from this one, and no bus-lanes either. This... is Top Gear! And in the show tonight: I put two supercars head-to-head; Jason Dawe on "What to do when car dealers attack;" Richard Hammond tries to beat a speed camera; and the Star in a Reasonably Priced Car.


Första säsongen var det bokstavligen bara en handfull i publiken, jämfört med de tusentals som försöker få biljett nu för tiden.


CitroŽn Berlingo.


Stigs försök att undgå hastighetskameran.



"Nya" Ford GT40.


Pagani Zonda C12 S 7,3.


1. Clarkson testade CitroŽn Berlingo, som han sade var en prisvärd liten bil med karaktär och stort bagage. Med bensinmotorn har den samma motorstyrka som en Golf GTI Mark I.

2. Clarkson jämförde Pagani Zonda C12 S 7,3 (ca 4.000.000 kronor) med Lamborghini Murciťlago (ca 2.000.000 kronor). Han älskade Zondan och kallade den kungen av supersportbilar.


Richard har en genomgång av den "nya" testbanan och Jeremy introducerar The Stig, vars enda syfte är att köra snabba varvtider. Zondan fick 1.23.8 medan Murciťlagon fick måttliga 1.29.0 på en delvis fuktig bana.


Lambo & Zonda: första bilarna
på Power Lap-tavlan...


1: Hur tom Power Lap-tavlan var på den tiden.
2: Vi fick se stora delar av varvet från förarsätet. (Det saknar jag. Webbmaster)
3: Inga kommentarer från Jeremy under gästvarvet, endast deras eget "prat".
4: Inga applåder efter ett inslag eller ett segment.


3. Hammond testade Mazda's försök till en sportsedan, Mazda 6. Hammond och Clarkson var överens om att väghållningen var fantastisk för en Mazda, men brist på kraft och prestige gör den till en munsbit för tyska prestandavagnar.

4. Hammond kollar in "nya" Ford GT40, som skall produceras och kommer kosta runt 150.000 dollar (ca 1.000.000 kronor), som han påstår är identisk med den gamla, bara 10% större åt alla håll. Den har en turboladdad 5,4-litersmotor på 500 hästar.


En TVR Tuscan S i 270 km/t
undgår fartkameran.

5. Clarkson kollar in biodiesel (matolja från en lokal restaurang med 3 milliliter additiv per liter vilket innebär att det totalt kommer kosta ca 3-4 kronor litern) och tester användningen i en Volvo 740 diesel. Och det funkar alldeles utmärkt.


1. Hammond och Stig försöker köra snabbt nog för att undgå en hastighetskamera. Efter ett försök i en Honda Civic Type R i 207 km/t och en Mercedes-Benz CL55 AMG i 238 km/t lyckades han slutligen i en TVR Tuscan S i 270 km/t.


• Jeremy och Richard diskuterar att regeringen skall satsa 1,5 miljarder kronor på vägförbättringar och underhåll de närmaste åren vilket räcker till ca 5 kilometer väg per år.
• Jeremy påstaår att tekniken snart kommer att ta död på formel 1.
• De nämner Fiat, som blöder kopiöst och, om de går omkull, drar med sig Alfa Romeo, Lancia, Maserati och Ferrari.
• Nya Micran diskuteras
• Bentley Continental GT. (Testas i S03-A03)
• ...liksom nya Smart cabriolet turbo.


Komikern Harry Enfield berättar - apropå Vauxhallen - om när han besökte Rowan Atkinson och han, Hugh "Dr. House" Laurie, Stephen Fry och Robbie Coltrane (Rena "Black Adder"-träffen. Alla var ju med i den serien) stod utanför och diskuterade just sina flashiga bilar när Harry gjorde entrť i sin... Vauxhall. Han gör ett - som det visar sig senare - mycket långsamt varv på 2:01 i testbilen Suzuki Liana.


Det var här Jeremy gjorde sitt varv på 1.50.0 med Richard och Jason i bilen.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 2 (Den med dubbeldäckaren)
Totalt: 2
Datum: 27 oktober 2002
Gäst: Jay Kay


Jeremy: In tonight's show: a supercar from a shed in Leicestershire; a rock star in our Reasonably-Priced car; and how many bikes can you jump with a bus.


Hammonds tillbaka-blick på sin barndoms drömbil, Ford Escort RS1800 1977. Bara för att webbmaster hade en exakt likadan, rostbrun, vilket var praktiskt med tanke på att det var lika mycket rost som plåt så den såg nästan ny ut på håll.


1. Jeremy kör ut Ford Focus RS på de tomma vägarna i Wales och säger att den "uppför sig som en tecknad bil". Bortsett från en mycket positiv recension där Clarkson kallar den en "budgetsuperbil" hävdar han att differentialen och vridmomentet gör bilen okontrollerbar på dåliga vägar. Senare hävdar Jeremy att Ford RS ger "makt åt folket".

En SL-förare på droger?

Hammond håller med, men han gillar inte alla RS.


Stig testar Ford Focus RS på banan mot sina största konkurrenter, Subaru Impreza och Honda Civic Type R. Imprezan körs på 1.39 och Civic på 1.38.06. Överraskande slår Focus RS konkurrensen klart med tiden 1.33.8. Clarkson blev förbluffad eftersom RS toppfart är klart lägre än Imprezans. Han är överhuvudtaget mycket imponerad av bilens grymma väghållning... på småkrokiga vägar. På ojämna vägar är den fruktansvärd.


2. Noble M12 GTO. Trots bilens breda svängradie, risiga bromsljus och fönster som inte går enda ner älskar Clarkson bilen för sin fantastiska väghållning, motorstyrka

Webbmasters gamla trotjänare
(nästan)

och framförallt den totala frånvaron av understyrning.


Stig kör Noblen runt en mycket våt Top Gear-bana på 1.32.9.


Hammond tar en tillbakablick på sin barndoms drömbil, Ford Escort RS1800 1977. (bilden)


Hammond ville se hur många motorcyklar en dubbeldäckad buss kan hoppa över. Den lyckades hoppa över tre cyklar och kraschade in i de elva andra.



Mazda RX8


• Hammond nämner att amerikanarna blir överraskade av att biljakter ökar dramatiskt i samma takt som de visas i tv. (De har nog inte hört ordet "linslus")

• Jeremy pratar om Vauxhall Zafiras ersättare, Meriva, som han prisar för sin genialitet... på sätesfronten. De har geniala lösningar på hur man inreder en minibuss. De är dock enligt Jeremy inte lika bra på resten.
• Hammond visar upp nya Mazda RX8 med bakdörrar som öppnas framåt, 1.3-liters wankelmotor och 250 hästar! Däremot har den en säkerhetsaspekt som Hammond mer vill kalla säkerhetsrisk; bakdörrarna går bara att öppna när respektive framdörr är öppen (!) Nja, hamnar man i diket vill man nog ut även om framdörren är stängd...
• Hammond visar upp nya VW Touareg V12 som Jeremy kallar en Porsche Cayenne med annat märke i fronten. Den finns även med V10-diesel, varpå Jeremy somnar... (Testas i S02-A03)

• Här börjar en aldrig sinande "attack" från Jeremy på motorvägen M5's bussfiler. I dag hade han för första gången på 4.5 år sett en buss i bussfilen!!!
• Jeremy visar upp nya MG'n med en Mustang V8-motor och 900 hästar (!) för 700.000 kronor.


Jay Kay, sångare i bandet Jamiroquai, medger att han är en passionerad bilgalning. Han är bra på att gissa bilmärken genom att bara se små detaljer och sedan avslutade han sitt varv runt banan på 1.48.1 - under ständig pep-talk från sig själv, ett rekord som står sig i många avsnitt.


Högst upp på listan står Stigs tid; 1.46, vilket de had som en jämförelse. Den tiden flyttas senare till formel-förarnas lista.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 3 (Den med mormödrarna - del 1)
Totalt: 3
Datum: 3 november 2002
Gäster: Ross Kemp, Peter Horbury & Ian Callum


Jeremy: In tonight's show: Grannies doing Doughnuts; is the new Mini any good?; Ultimate Force in our Reasonably-Priced car; and the bed spring with a bike engine takes on the Zonda around our track.


Mormödrarna som försökte göra donuts.


Jeremy nämner två fraser för första gången som kommer bli standardfraser i kommande säsonger, fast i helt andra sammanhang; Han introducerar sitt val för vackraste bil med "Some say...", vilket är hur han numera introducerar Stig och han börjar teckningstävlingen med "How hard can it be?", vilket är numera är hans "påannons" för en utmaning.


En mormor i en sportbil.
UR VÄGEN...


Jeremy tittar på nya Minin och medger att den är lättkörd och fint inredd. Den är dock mycket stor jämfört med den gamla och använder sina utrymmen ineffektivt. Han tittar sedan på den funkiga Toyota Yaris Verso, en mycket mer praktisk bil som han föredrar.


Mormödrar försöker göra donuts (spinna runt på stället) i en Honda S2000. Rallyföraren och stuntmannen Russ Swift var på plats för att lära mormödrarna hur man gör.



Snyggast genom tiderna:
CitroŽn DS? (Hammond)
eller DB7:an? (Clarkson)


Hammond har fått mail från tittare som påstår att de kan slå nuvarande rekordinnehavaren Zonda. En tittare hörde av sig och rekommenderade att han kollade in 400-kilos-"leksaken" Westfield XTR2 (med 1.3-liters, 170-hästars mc-motor!!) som bara kostar runt 200.000 kronor. Han utmanade Zondan runt banan, och slog den med 1,2 sekunder (1.22.6). Hammond var tvungen att runda upp till 1.23, men den slår ändå Zondan med 0,8 sekunder. Så småningom togs XTR2 bort från Power Lap-listan.



Typiskt brittisk design (t.v.)
Typiskt svensk design (t.h.)

En allmän diskussion om snyggaste bilen genom tiderna. Inflytelserika designern Peter Horbury står vid en Volvo V70, som han designat, med typiskt svenk design (bilden). Själv föredrog han Porsche 928 (en 76:a) för sina runda, kantfria, flygplansliknande linjer. Hammond förordade CitroŽn DS (nedan) som Clarkson tyckte var för uppsträckt formell och pompös. Han nämnde Lamborghini Miura SV men valde Aston Martin DB7 (speciellt Vantage) och dess designer, Ian Callum, som är i studion.


Hammond visar historien bakom CitroŽn DS och dess revolutionerande design och teknik. Den kom 1955 och hade redan då detaljer och funktioner som andra bilar knappt har i dag. Den hade en futuristisk design men även skivbromsar långt innan alla andra. Det mest revolutionerande var dock den hydrauliska fjädringen som gjorde att den kunde köra över väggupp i vilken hastighet som helst, det sa bara "tjupp-tjupp", så var man över set utan att det märktes. Vidare var hjulbredden smalare bak än fram vilket var hemligheten bakom dess unika förmåga att kunna fortsätta att köra även om man tappar ett framhjul. Den var även först med strålkastare som följde med framhjulens riktning.



• Alfa Romeo 166's förmånliga leasingavtal.



• 1.5 år gamla Daewo som slumpas för runt 40.000 kronor.

• Köp en 3 år gammal Ford Mondeo för runt 50.000 hos en handlare (så du får garantierna) i stället för att köpa en sämre bil ny. (som Daewon ovan)


Skådespelaren Ross Kemp var inte lika duktig som Jay Kay från förra avsnittet på att känna igen bilar på små detaljer (vissa ur publiken var dock mästare på det), även om han kände igen luftintaget i den sista bilden, mest för att det visade sig vara hans egen bil. Han gjorde varvet på 1.54.0 på blöt bana.
Det var efter det här varvet av Ross som Stig fick ta ett varv på blött underlag och därmed bestämde tidsdifferansen mellan torrt och blött till 4 sekunder. (Stig gjorde 1.46.0 respektive 1.50.0)


1.54.0 kommer att bli den vanligaste tiden i Suzukins historia (delat med 1.50.0). Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Rich Hall, Martin Kemp, Stephen Fry, Tara Palmer-Tomkinson, David Soul, Alan Davies och nu även Ross Kemp.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 4 (Den med Richard Burns)
Totalt: 4
Datum: 10 november 2002
Gäster: Richard Burns & Steve Coogan


Jeremy: On tonight's Top Gear: Steve Coogan has a go in our reasonably priced car; buying a used Nissan Skyline; and we give world rally champion Richard Burns a taste of his own medicine.


Steve Coogans encyklopediska kunskap om Volvodelar och Porschedörrar.


Stora pojkar - stora leksaker...


1. För att fira premiären av Bond-filmen "Die Another Day" gjordes en kapplöpning mellan två klassiska Bond-bilar, Aston Martin Vanquish och Ferrari 575M Maranello (med Damon Hill i 575M-an). Aston har bättre ljud och är mer bekväm, men Ferrarin är snabbare, lättare, roligare att köra, kommer att hålla sitt värde bättre och har en m-y-c-k-e-t bättre växellåda.


Damon Hill: Aston Martin Vanquish, 1.36.2 (mycket våt bana). Stig: Ferrari 575M, 1.35.2.

2. Dawe testade Nissan Skyline GT-R och visade arkivfoton på racer-modifierade Skylines. Dawe kallar bilen en Playstation på hjul och noterar det omfattande elektroniksystemet för övervakning och feedback som visas på en datorskärm inne i bilen. Enligt Dawe var Skylines så dominerande i racingkretsar att reglerna så småningom ändras för att förbjuda bilen. Han presenterar R32, R33 och R34-modeller för jämförelse och understryker det faktum att Skyline-produktionen har upphört och att det enda sättet att få tag i en numera är på begagnat-marknaden. Han konstaterade att R34 är den bästa av dem men rekommenderar R33 som den med det bästa sammanlagda värdet.

3. Hammond testade mellanklass, 2.0-liters fyra-dörrars familjesedaner och besluter att Honda Accord är den bästa kompromissen. Den återkommer i utmaningen nedan.


Efter Hammonds test av familjesedanerna tog Stig dem runt banan i "medelklass-OS". På en torr bana kom Jaguar X-Type sist på 1.46 på grund av ett dåligt antispinnsystem, knappt slagen av Toyota Avensis och Renault Laguna på 1.45. Honda Accord kom i mitten på 1.44, vilket i sin tur slogs av BMW 3-serien och Mercedes-Benz C-klass på 1.43. Ford Mondeon var snabbast på 1.41 trots framhjulsdrift och mindre motorstyrka jämfört med tyskarna mycket på grund av sitt välbalanserade chassi.


Richard Burns - R.I.P.


1. Vanquishen och Jaguar XK från "Die Another Day" var med i studion. För att göra plats för prylarna under huven byttes originalmotorn mot en Mustang V8.

2: Richard Burns dyker upp och Clarkson visar honom vad rally verkligen är. Han tvingar Burns att stå utanför i kylan i väntan att på bilarna skall passera och när det kom en sprutade den grus i ansiktet på honom.


Komikern Steve "Alan Partridge" Coogan får tiden 1.53.0 i ösregnet vilket sedan används som riktmärke på våt bana för Lianan. Clarkson berömmer Coogans förmåga att placera folk i lämpliga bilar och Coogan visar encyklopedisk kunskap om Volvodelar och kan skilja mellan Porsche 911-modeller baserat på ljudet när dörren stängs.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 5 (Den med det automatiska telefonsystemet)
Totalt: 5
Datum: 17 november 2002
Gäst: Jonathan Ross


Jeremy: In tonight's Top Gear: The most relaxing way to spend 280,000 pounds on a car; Richard reveals our budget Bond car; and a floppy haired star in our reasonably priced car.


Clarksons tappra försök att få Mercedes-Benz S-Class automatiska telefonsystem att fatta vad han säger.


1. Mercedes-Benz S-klass. Efter en kort historielektion (som att 97% av alla regeringar har en Mercedes) och noterbara "förstagångs-detaljer" som nu finns på nästan alla familje- och småbilar (som låsningsfria bromsar och krockkuddar), att den har 140 motorer inklusive den längst fram och berätta om alla finesser, kommer Clarkson till telefonen. Han hinner inte ens provköra bilen då han vill visa hur det automatiska telefonsystemet fungerar... vilket det inte gör...alls... Det bara vägrar att acceptera telefonnumren Clarkson föreslår och Clarkson är inte den som ger sig.
Tillbaka i studion konstateras också att bilens instruktionsbok är 168 sidor tjockare än en nyutkommen bok om brittisk historia (!)
Jeremy sa i sin inledning "Den här bilen har en mycket ekonomisk, dubbelturbo på 6 liter... Jag menar väl inte ekonomisk, väl?... Jag menar 'massiv'".
(Mercedes innovativa tillbehör behandlas även säsong 8, avsnitt 4. Webbmaster)

S-klass-testet är ett klassiskt exempel på den nya, mindre konventionella stilen Top Gear har antagit.

2. Han tar sedan Audi A8 på en provtur och konstaterar att Audi är mer sportbil än lyxbil.



Maybach 62. Vräkig och
ofattbar lyx på hjul


Dawe tittar på begagnade Peugeot 206'or. Han berömmer bilen för att ha karaktär och klasslöshet och även om han erkänner att priserna är för höga av för stor efterfrågan, rekommenderar han fortfarande att man köper dem eftersom de kommer att behålla sitt värde vid försäljning. Clarkson och Dawe är överens om att det är det bästa begagnade bilköpet.


3. Hammond åker till Tyskland för att "provköra" (den skall inte köras, den skall åkas i) en 3,5-miljonerkronors Maybach 62 med en 5,5-liters V12:a som gör 0-100 på drygt 5 sekunder och levererar ett vridmoment på hiskeliga 900 NM. Han förbluffas också över bilens många funktioner. Den har allt man kan önska sig... och en


Rover 800 med skottsäker
tebricka och katapultstol
i passagerarsätet...(!)

hel del som man inte visste att man behövde, som till exempel fotoelektriskt soltak. Han säger att den är bättre än Rolls-Royce, men det är sånt som bara kan uppskattas av dem som har råd.

5. Clarkson provkör sedan en 3 tons Bentley Arnage och powerslidar helt respektlöst med bilen på Top Gear-banan.


Stig tar sedan lyxbilen (Bentley Arnage) runt banan på 1.40.8 (våt bana), vilket Jeremy tyckte var dåligt för en så kraftfull bil... men imponerande för en katedral, vilket han tycker denna bil motsvarar.


Gör en normal bil till en Bond-bil för mindre än 3000 kronor. Resultatet, en Rover 800 som innehåller ett paintballgevär, en skottsäker tebricka, en katapultstol på passagerarsidan, och rör-raketer. En parodi på många av de gadgetar som finns på många av James Bonds bilar. Den byggdes och presenterades av bilmekanikern Edd China.


Jonathan Ross kör på en mycket våt bana och bestraffas med två sekunder för att han genade i Hammerhead-kurvan och får tiden 1.57. Denna underlåtenhet att ta Hammerhead-kurvan på rätt sätt, har refererats till i senare "stjärna i en prisvärd bil"-segment, där Clarkson berättar för sina gäster om "Jonathan Ross som åkte vilse...".


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 6 (Den med mormödrarna - del 2)
Totalt: 6
Datum: 24 november 2002
Gäst: Tara Palmer-Tomkinson


Jeremy: In tonight's Top Gear: Evidence that the French have gone mad; evidence that the Germans have gone mad; and as an oasis of sanity, the grannies are back!


När mormödrarna får lära sig att handbromsparkera i en Mini.


1. Clarkson kör Renault Vel Satis genom Swindon. Han finner den för mjuk för att klara dåliga vägar och ser för knäpp ut för sin målgrupp. Men liksom Renault Avantime älskar Clarkson den djärva designen.

2. Hammond kör BMW Z4 i Portugal. Han medger att han inte gillar BMW Z3 men tycker att Z4 är utmärkt. Clarkson har en annan åsikt men låter den sättas på cool-väggen som en cool bil.


Hur proffs handbromsparkerar..

...och hur mormödrar gör det.
Rätt coolt.

3. Dawe kollar på begagnade Volkswagen Golf-modeller. Han beklagar de dåliga bensin-Golf-modellerna under de senaste två generationerna och rekommenderar en dieselversion för dem som vill ha vridmoment och prestanda. Han tittar sedan på en ärt-grön metallic Golf med beige inredning och svart instrumentpanel med anmärkningen att ett dåligt val av färg på lack och inredning kan göra en begagnad Golf värd 1000-tals kronor mindre än om den hade tilltalande färger och material.

4. Clarkson kör sin egen Mercedes-Benz SL55 AMG (vars föregångare han spridde ut över hela "Cool Wall"-väggen) runt banan mycket försiktigt. Hammond berättar för Clarkson att enligt en brittisk gay-orienterad webbplats anses SL55 AMG vara den fjärde fjolligaste bilen (Smart är etta). Hammond stjäl sedan bilen och lämnar över den till Stig för ett varv. (nedan)


Stig fick tiden 1.33.2 på en mycket våt bana, vilket gör den snabbast av alla "våta" tider. Snabb men bögig, alltså.


Dawe är med mormödrarna medan de lär sig att handbromsparkera i en Mini. (bilden)


Honda står i valet och kvalet om att sälja NSX i Storbritannien. Stig tar ut bilen på en våt bana. Han får tiden 1.33.7. Efteråt skämtar de om att Stig en vacker dag kommer att köra ihjäl sig och att de måste ersätta honom med en annan. Det var ju precis det som hände i säsong 3. (Inte att han körde ihjäl sig, bara att de tvingades byta ut honom då det framkom vem det egentligen var.)


Premiär för "the Cool Wall", som Jeremy refererar till som "the Cool Board" när han introducerar den för första gången. Just nu är fördelningen:
Seriously uncool: Chrysler PT Cruiser, VW Beetle, 90-tals Mercedes SL och Lexus IS200 (eftersom Alan Partridge har en. De satte den först på "uncool", men bilden ramlade ner. Då provade de på "Seriously uncool" och där fastnade den).
Uncool: massor av Vauxhalls och Fordar och BMW's inkl. X5 och Z3, Hyundai Coupť, Honda Civivc Type R, 80-tals Mercedes SL (för att Bobby Ewing i "Dallas" hade en) och Ferrari 360.
Cool: bl.a. Range Rover, CitroÍn C3, Audi A2, BMW Z4 (första coola BMW'n) och Fiat Multipla (sjukt ful, men tydligen cool)
Sub-Zero: Aston Martin Vanquish, Mini Cooper, Land Rover och Renault Avantime (Vilket Jeremy är ensam om att tycka) och 60-tals Mercedes SL.
Audi TT började på "Sub-Zero" men har dalat och ligger nu på skarven mellan "Seriously uncool" och "Uncool".


Tara Palmer-Tomkinson påminns om sitt tidigare framträdande i Top Gear och grillas om sina körvanor. Hon avslöjar också att hon tycker att stötfångare bara är parkeringshjälpmedel.
Hon får tiden 1.54. (Våt bana)


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Rich Hall, Ross Kemp, Martin Kemp, Stephen Fry, David Soul, Alan Davies och nu även Tara Palmer-Tomkinson.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 7 (Den med Jeremy och Lotusen)
Totalt: 7
Datum: 1 december 2002
Gäst: Rick Parfitt


Jeremy: In tonight's Top Gear: rock star in our reasonably priced car; I learn how to drive a Lotus Elise properly; and it's religious racing as we find the fastest faith.


Jeremy som får en lektion i hur man kör en Lotus Elise.


1. Hammond kör en Saab 9-3 efter regeringens riktlinjer om att "pendla miljövänligt".

Jeremy får en lektion i
Lotuskörning...

Han tycker att den är välutrustad och lite av ett fynd jämfört med tyskarna, men inte lika galen och intressant som gamla Saabar.

2. Jason Dawe tar ett antal bilar till en grundskola för att få barnens åsikt om hur coola de är. Bland dem fanns Ferrari 360 Modena, Pagani Zonda, Nissan Skyline GT-R R34, TVR Tuscan. Deras favorit var Lamborghini Countach, den äldsta, smutsigaste, minst bekväma och minst säkra av bilarna.

3. Clarkson kör en Lotus Elise som inte drar mer än 0,7 l/m, vilket gör att den hamnar i samma skatteklass som en Ford Fiesta. Det är enligt Clarkson på grund av dess låga vikt (760 kg). Men han kör illa då bilen understyr kollosalt och får en lektion i hur man gör det ordentligt, av Lotus chefsdesigner. Tricket är att sladda sig igenom kurvorna.


Stig kör den runt banan och får tiden 1.35.6 på våt bana.


Peugeot RC, världens första
supersport-diesel.

4. Hammond testar Peugeot RC, världens första supersport-diesel som gör 0-100 på under 6 sekunder men ändå bara drar en halvliter milen. Det är det enda exemplaret i världen så Stig fick inte köra. De skickade sin egen expert; f.d. rallyvärldsmästaren Richard Burns. (Tiden avslöjades aldrig)


Snabbaste tro, del 1.
Sökandet efter den "snabbaste tron" startar. De tävlande är en katolsk präst, en rabbi, en buddhistisk Lama, en anglikansk präst, en biskop - också från engelska kyrkan - och en anhängare av Hare Krishna. Alla får köra en trimmad Subaru Impreza WRX STI. Rabbin och


Spring till jobbet.
Du spar pengar...

Hare Krishnan snurrade av och de slutade på respektive 5:e och 6:e plats. Fjärde plats gick till laman, tredje till biskopen. Den katolske prästen blev slagen av den anglikanske prästen om bästa tid.


Hammond visar varför det är bättre att springa till jobbet än att köra en elektrisk bil; Dawe springer mot en eldriven Ford Think, vilket egentligen bara är en kundvagn med tak. Dawe vinner, men det beror bara på att bilens batteri tog slut 1 meter innan mållinjen...


Efter sketchen visar Hammond upp en kompromiss till el-bilen; Toyota Prius, med en elmotor OCH en vanlig motor. Jeremy räknar då upp kändisar som har en; Cameron Diaz, Leonardo DiCaprio, Donny Osmond, Alicia Silverstone, Jane Fonda, Jeff Goldblum, Billy Joel, Ted Danson, Dennis Weaver, David Duchovny m.fl. Trots det vill Jeremy sätta den så långt till vänster om "Seriously uncool" att han nästan hamnar utanför studion innan han deklarerar att den skall ligga vid "the gates of hell".
"Seriously uncool": FordKa.
"Uncool": VW Golf Diesel, Saab 9-3 (som började på cool-sidan men hamnade här då det var en diesel), ja, alla dieslar hamnar här, för att de är... tja, dieslar.
"Cool": VW Golf bensinversioner.


Rick Parfitt från Status Quo får tiden 1.52.0, vilket blir den tredje vanligaste tiden i Suzukin och samma som David Dimbleby, Eddie Izzard och Jordan.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 8 (Den med 1,4 miljonerkronors-Ladan)
Totalt: 8
Datum: 8 december 2002
Gäst: Michael Gambon


Jeremy: In tonight's Top Gear: A Knight in our reasonably priced car; Maserati's new coupe takes on our track; and lock out your door mirrors: we set out to find Britain's fastest white van driver.


Den Lotus-modifierade Lada Rivan som kostade 1,4 miljoner kronor att få trafikduglig.


1. Jeremy testar Audi RS6 och Mercedes-Benz E55 AMG. Här ser vi även Nick Mason från Pink Floyd.


Tiderna blev: Audi RS6 1.33.0 och Mercedes-Benz E55 1.35:0 (båda våt bana, dock betydligt blötare för Mercedesen)


2. Jeremy testar Maserati Coupť på banan. Han tycker det är ett förvirrande och otillfredsställande alternativ, någonstans mellan en Ferraris handhavande och en Jaguars komfort.


Stig uppnår den mediokra tiden 1.38.0 (mycket våt bana) i Maseratin.


3. Hammond kollar in superminis och väljer mellanalternativet 1,4 liter av varje bil. Han tycker Ford Fiestan är ganska bra att köra och ganska praktiskt, men väldigt tråkigt både in- och utvändigt. CitroŽn C3 är intressant, men långsam och slätstruken att köra. Honda Jazz är den mest praktiska och rymliga, ganska lik en mini MPV, samt rationellt avvägd inuti. Men Jazz har samma nackdelar som en MPV, såsom buller och dålig körkänsla. Nissan Micra är mindre praktisk men erbjuder en stor mängd teknik och alternativ för sitt pris. Hammond är till slut mest nöjd med MG ZR vilket känns speciell att köra även i det icke-heta mellanalternativet.



Ladan före... och
1 miljon kronor senare...



Pickup-förare tävlade med en Ford World Rally Transit van runt Top Gear-banan. Alla hade samma tid utom en. Clarksons favorit körde vilse och dök upp två minuter efter de andra.


En Lada Riva har modifierats av Lotus. Efter att ha kört den i originalutförande runt banan, fastslår Lotus testförare att det "lätt är den sämsta bil jag någonsin har kört". De tar ut den usla ryska 35-hästars motorn och ersätter den med en 180-hästars av identisk typ och storlek. Växellådan, fjädringen och karossen har ersatts eller väsentligen trimmats. Med en modifierad exteriör (utan en enda Lada-märkning), en uppfriskande uppdaterad interiör och en mycket bättre fjädring, spenderade Lotus

Gambon-kurvan

totalt 1000 timmar och 1,1 miljoner kronor (!!) för att få fram en Lada som faktiskt är bra både att köra och att synas i.


Michael Gambon berättar historien om när han fejkade en hjärtattack när han flög en flygrädd vän över London i ett privatplan. (Han har inte träffat honom sedan dess...). Hans körstil gör att han nästan bryter av bilens högra ytterbackspegel liksom han nästan rullade med bilen när han genade i sista kurvan på testbanan (bilden t.v; där ser man lyftet och den trasiga spegeln). Som resultat av detta namnger Clarkson kurvan "Gambon Corner", ett namn den har kvar än i dag. Gambon fick tiden 1.55 på våt bana.




Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 9 (Den med konstflygningsplanet)
Totalt: 9
Datum: 22 december 2002
Gäst: Gordon Ramsay


Jeremy: In tonight's Top Gear: The ultimate family cars; what is the best hot hatchback; and the Stig meets his match on our track.


När Stig åkte runt banan i en Westfield mot ett Radical konstflygningsplan.


Blå Ford, gul Seat,
silverGolf och röd Honda


1. Clarkson testar USA-designade Volvo XC90. Den har en 2,9-liters dubbelturbomatad rak 6:a. Köp dock inte bensinaren då den drar uppåt 2 liter milen. Clarksons omdöme: den är s-t-o-r, bränsletörstig, inte särskilt skön att köra (som att köra en giraff, enligt Jeremy) och går inte att köra off-road. Så vad är fördelarna? Jo, om man vill ha praktiskhet, utrymme och har barn. Då är den perfekt. Delad baklucka, utrymme för en häst (eller i alla fall en varan, som Jeremy faktiskt trycker in i bakluckan). Delade, fällbara och skjutbara baksäten, två extra - riktiga - baksäten med trepunktsbälten och individuella airbags, egna knappar för att styra det bakre luftflödet och egen fjärrkontroll till bakre dvd-spelaren. Jeremy tycker att den är en alldeles fantastisk familjebil. Han avslutar med att hävda; "de flesta bildesigners är 26 år, har små gula, fyrkantiga glasögon och polotröjor. Men den som designade XC90:an... han har garanterat barn". Och bäst av allt; priset. Dieseln kostar 330.000 kr och det är 130.000 mindre än största konkurrenten BMW X5.

2. Renault Espace, Subaru Forester 2,0 XT, VW Golf R32, Ford Focus RS, Honda Civic Type R och SEAT Leon Cupra R.


Stig kör Focus RS på 1.32.2. Han kör sedan R32:an på 1.33.3. liksom i avsnitt 2 är forden återigen snabbast men Clarkson föredrar Golfen i alla fall eftersom den är lättare att kontrollera.


Radical SR3 mot ett
CAP 232 akrobatplan



Stig åkte runt banan i en 550-kilos Westfield mot ett konstflygningsplan (Radical). Planet slår Westfielden med tiden 1.19.8. mot 1.22.6.


Om du strippade en bil på alla paneler och icke-väsentlig utrustning, hur mycket snabbare skulle den bli? En avskalad Jaguar XJS sänkte tiden från 0-100 med 1,2 sekunder.


Seriously uncool: Nu satt det en Skoda här. Allt med ett Skodamärke i fronten hamnar här, enligt Clarkson.
Uncool: Alla minibussar utom Hyundai och Kia, de hamnade i "seriously uncool". Här - fortfarande enligt Jeremy - hamnar alla minibussar därför att man inte köper dem för att man vill, utan för att man måste, TVR, Porsche Boxter S, BMW M3 som pendlade mellan "cool" och "uncool", Hammond och publiken ville ha den på "cool", men Clarkson satte tillbaks den på "uncool". ("Det här är ingen j-vla demokrati").

3000 rpm/2 timmar. Well done

Cool: Subaru Legacy Outback, VW Polo (Jeremy kallade den euro-chic) och så Fiat Punto som redan satt där.
Jeremy höll även upp Ferrari 575, men blev distraherad så vi fick aldrig veta var den hamnade.

(Från cool wall)
Lägg märke till att det gjordes ett litet klipp när han och Hammond bråkade om M3:an. Han har bilder i handen när han sätter upp Porschen i "uncool"-sektionen och säger till någon som pekar på "Sub-Zero"; "No, It's not that bad". Sen klipper kameran direkt till Hammond som flyttar M3:an till cool. Då har Jeremy inte längre någonting alls i händerna.


Kändiskocken Gordon Ramsay fick tiden 1.50.0.


1.50.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.54.0. Det är en del prominenta gäster (och en programledare) som prickar 1.50 framöver förutom Gordon; Patrick Stewart, Jamie Oliver, Jeremy Clarkson (med 2 passagerare), Lionel Richie och Martin Clunes.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10

Avsnitt: 10 (Den med Top Gear Award 2002)
Totalt: 10
Datum: 29 december 2002
Gäster: Inga


Jeremy: In tonight's top gear: The Mick Jagger of supercars; our quest goes on to find Britain's fastest faith; and the Stig sorts out TVR's new coupe.


Top Gear Award 2002-segmentet.


1. Terrängbilar: Toyota Land Cruiser, BMW X5, Jeep Grand Cherokee och Range Rover. Clarkson förlöjligar BMW X5's usla användbarhet som ett terränggående fordon. Han fastställer att Jeepen, Land Cruisern och Range Rovern är mer eller mindre lika bra off-road, men föredrar utan diskussion den dyra Range Rovern grund av dess enastående interiör, oförstörbarhet, och "ren och skära Range-Roveriness".

2. Hammond recenserar en TVR 350C som han finner svårkörd.



Lotus på Bonds tid
för 27 år sedan

Även Stig finner TVR 350C svårkörd - han snurrar under övningsvarvet. den får tiden 1.28.0.


3. Clarkson ser tillbaka på Lotus Esprit med ömhet efter nästan ett kvarts sekels tillverkning. Clarksons enda hake är den tafatta växellådan som ursprungligen kom från Renault 25 och den begränsade försäljningen som så småningom kommer att ta död på Espriten. Clarkson testade även Esprit V8 och den rent av dåliga tiden på Power Lap-varvet var ganska nedslående med tanke på Esprit's ställning som en av de största sportbilarna någonsin.


Lotus Esprit V8: 1.32:05.


4. Dawe tittar på ett antal begagnad bil-fynd, bland annat en CitroŽn AX, en Nissan Primera, och en Nissan 300C för 1500 kronor. I sitt sista inslag rekommenderar Dawe att vara modig och sikta på äldre, huvudsakligen slit-och-släng-bilar med potentiella tillförlitlighetsproblem för att spara pengar.


Snabbaste tro, del 2:
Jakten på den "snabbaste tron" fortsätter med en muslimsk imam, en Rastafari, en Druid och en sjundedags-adventist. Adventisten kom inte in i bilen alls vilket gav honom en fjärde plats. Rastafarin, som skämtsamt varnades för att "hålla sig borta från gräset", fick bästa tiden, med imamen på andra och druiden på tredje plats. Rastafarin slog också den anglikansk präst som var snabbast i den tidigare utmaningen vilket gav honom titeln "Snabbaste Tro".


Audi TT MTM Bimoto
(2 x 400 hästar!!)


Stig testar AS One och Audi TT MTM Bimoto (två motorer på vardera 400 hk). Audin fick tiden 1.28.06, medan As One fick 1.29.04.


Årets bil: Range Rover.
Mest meningslösa bil: Ford Fusion.
Konstigaste Renault: Nissan Micra.
Visst du behöver inte pengarna!-priset: Eddie Irvine för att han promotade en högtryckstvätt.
Snabbaste bil: Radical SR3.
Snabbaste kändis-gäst: Jay Kay dyker upp för att ta emot priset.