2. Clarkson, May och Hammond tar tre bilar till Race Resort Ascari i Ronda, Spanien: BMW M3, Mercedes-Benz C63 AMG och Audi RS4. Hammond lovordar M3:an för dess utmärkta körglädje och dess "spektakulära bakdel".

Clarkson lovordar Mercedesen för sin "galenskap" och hur den är den mest kraftfulla med sin 6,2 liters 450-hästarsmotor och kallar den en "yxmördare med strålkastare" på grund av brister i antispinn-systemet. May kommer i en Audi RS4 som han kallar en mycket bra bil på grund av sin subtilitet och allhjulsdrift.

Clarksons Mercedes, som har störst benutrymme och bagageutrymme, vinner i ett dragrace, vilket fick May att börja mäta sin Audi för att se om den kan slå Mercedesen på någon enda punkt. Hammond kör en Powerpoint-presentation som bara bevisar att Clarksons bil har den bästa motorn.

Stig får tiden 2:15.16 i sin "hyrbil"; en Lotus 72 som Emerson Fittipaldi blev världsmästare i formel 1 med 1972, innan han testar de andra bilarna. BMW M3 var snabbast av de tre med 2:38.9, Mercedesen fick 2:43.5 och Audin 2:43.9.

När Stig hävdade att Mercedesen var för "egensinnig och okontrollerbar" hävdade Clarkson att Stig inte var tillräckligt tuff och hävdar att han kan träffa ett äpple som lagts ut på spetsen av en kurva i full fart. Clarkson misslyckas upprepade gånger varpå Stig träffar den på första försöket i M3:an och tvingar Clarkson att äta den krossade frukten. Clarkson hämtar då en "cock-o-meter" för att visa hur mycket cock (idiot) en M3-förare är. Tyvärr var mätaren inte byggd för att stå emot bilar som M3 och brakade ihop när de försökte analysera den.

När man byter och kör varandras bilar beskrivs Audin av Hammond som en "mycket trevlig plats att vara", och hur vettigt det är med fyrhjulsdrift. Mercedesen beskrivs av May som "ett hopsmäck" men han gillar motorn. Clarkson medger sedan att BMW'n är mycket bra och att Hammond hade rätt. I slutändan är alla tre överens om att BMW M3 var bäst och Clarkson tycker att alla andra bilar bara är kopior, hur bra de än är. Clarkson kan ändå inte låta bli att påpeka att han inte kan bortse från Mercedesens "vansinne" och skulle fortfarande vilja ha en själv.

Säsongen bestod av 10 avsnitt inklusive ett specialavsnitt (Botswana Special, avsnitt 4) som gick mellan 7 oktober och 23 december 2007 följt av fyra avsnitt med de bästa bitarna från säsong 10. ("The Best Of Top Gear 2007")

Denna säsong recenserade de bl.a. Mercedes-Benz C63 och A63, Aston Martin DBS, Vauxhall VXR8, Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé, Peel P50 (världens minsta trafikgodkända bil), Lamborghini Gallardo Superleggera och den brutala 650-hästars Golf GTI W12.

Här fanns bl.a. London-racet (bil vs. motorcykel vs. kommunala färdmedel vs. racerbåt), Husbilsracing, Fiat 500 vs. BMX-cyklister genom Budapest och en road trip för att hitta världens bästa bilväg.

Clarkson fick besök av bl.a. "London Live"-programledaren Jools Holland, Rolling Stones basist Ronnie Wood, "American Idol"-domaren Simon Cowell (igen) och "Helt hysteriskt"-skådisen Jennifer Saunders. Det är fortfarande Chevrolet Lacettin och snabbast i år var Simon Cowell med tiden 1.45.9 (Näst snabbast genom tiderna men det kommer framöver att delas med Kevin McCloud och Brian Johnson). Bland formel 1-förarna kör Lewis Hamilton runt på en våt och oljig bana på tiden 1.44.7 i tidigare säsongers Suzuki Liana som behållits just för formel 1-förarnas testvarv. Clarkson är MÄKTA imponerad över tiden då den är samma som F1-kollegan Jenson Button fick på torr bana och bara 0,3 sekunder efter all-time-banrekordet för elitförare. (The Stig)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 1 (Den med världens bästa bilväg 1 (Davos))
Totalt: 80
Datum: 7 oktober 2007
Gäst: Dame Helen Mirren


[Jeremy sade ingenting under öppningssekvensen i detta avsnitt.]


Cool Wall.


Clarkson introducerar säsong 10 genom att visa höjdpunkter från kommande avsnitt.


Golf GTI 650 hästars
W12 Concept-monster.


Clarkson granskar Volkswagen Golf GTI W12 Concept. Han säger att den har forcerats fram på åtta veckor och tillverkats av delar från olika märken, men de mesta av den inbyggda elektroniken fungerar inte i alla fall och den "kan inte ta sig runt hörn", vilket gör den värdelös trots den sanslösa uteffekten på 650 hk. Med tanke på Stigs Power Lap nedan avslutar Clarkson med "...om du vill ha en långsam bil som ser ut som en Golf, köp en Golf".


Stig får den frapperande dåliga tiden 1.29.6 i Golf GTI W12 Concept-bilen.


Porsche 997 GT3 RS
Aston Martin V8 Vantage N24
Lamborghini Gallardo Superleggera

(Davos-special)
Programledarna tog var sin lättade superbil till Europas fastland för att hitta den bästa bilvägen i världen. Clarkson körde en Lamborghini Gallardo Superleggera, Hammond en Porsche 997 GT3 RS och May en Aston Martin V8 Vantage N24. Clarksons Lambo och Hammonds 911 var snabba och civiliserade att köra, men Mays strippade Aston är outhärdligt varm och obekväm att köra. Till slut hittade de den "bästa bilvägen i världen"; från Davos till Stelvio Pass.

May medgav att hans Aston var fruktansvärd, Hammond och Clarkson tyckte deras respektive bilar var lysande men kunde inte rekommendera att köpa dessa lättade versioner eftersom prestandan inte var tillräckligt "överlägsen" för att motivera prishoppet.


.
• Programledarna diskuterar Top Gears "mordbrand/olycka" och skyller (på skämt) på "Fifth Gear" (Top Gears största konkurrentprogram). (En brand inträffade söndag den 12 augusti 2007 i Hill End Farm och förstörde ladan som används som lager för Top Gears rekvisita.) De visar upp de "nya" möblerna i studion då den gamla utrustningen brann upp.
• Hammond och May introducerade de nya superbilarna som visas upp under hela året, inklusive en kraftfullare Ford GT och den nya Lamborghinin, kallad Reventon.
• Clarkson tjatar om de nya bestämmelserna som förbjuder cigarettrökning under körning.


[Dialog som klipptes bort - del 1]
James: I've seen you [Jeremy] multi-task whilst driving.
Richard: No! You cant talk about that on telly, mate.
Jeremy: That's not in the highway code: Wank!
Richard: [Skrattar] Does it say anything about wanking in your Lambo?

[Dialog som klipptes bort - del 2]
Richard: Although it gives me an idea, because we got our track here, why don't we have track days, but instead of getting caught up on how fast you go, we just let people smoke while they're driving.
Jeremy: Or put their make-up on.
Richard: Or use their mobile phone. All the stuff you want to do.

Cool Wall. Inte så cool längre.

Jeremy: Or eat a pie.
Richard: Around our track.
James: Yeah! Yeah! And speed!
Jeremy: And have a wank. [Medan han gör masturbationsrörelser] I'm going round the Hammerhead now!
Richard: Ahh, none of that's going on the telly!


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Hammond och Clarkson talar om den nedbrunna väggen och försöker sedan identifiera några brända rester av bilder som en gång satt på väggen. Segmentet slutar med att "cool wall" läggs ner för gott. (Snyft, snyft...)


Dame Helen Mirren får tiden 1.52.8 i Lacettin.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 2 (Den med amfibieutmaningen 2)
Totalt: 81
Datum: 14 oktober 2007
Gäst: Jools Holland


Jeremy: Tonight: James May faces trial by water. Richard Hammond faces trial by fire. And I drive a Ferrari on the moon!


Amfibieutmaningen.


Clarkson och Hammond startar programmet genom att käbbla om Porsche 997 och Audi R8's egenskaper.


Audi R8, Audis första superbil.


Clarkson testar Audi R8, Audis första superbil. Hammond gör ett framträdande i sin egen Porsche 997 Carrera S för ett halvmils dragrace som han vinner med ett "morrhår". Hammond medger till slut att Audi är den bättre bilen men båda är överens om att den är för "kall och klinisk", liksom de flesta tyska, till perfektion hopmonterade, bilar ofta är. Efter ett dragrace påpekar Clarkson att Audi utvecklat en R8 med V10 som Hammond kontrar med att visa en bild på just den prototypen... som brinner för fullt!


Stig får tiden 1.26.2 i Porschen och 1.24.4 i Audin.


Clarksons "Nissank" med
Honda utombordare.


Amfibiebilarna gör ett återbesök när teamet utmanas att köra från Sidcup till Dover och sedan över engelska kanalen.

- Clarkson använder en ny Nissan pickup (döpt till "Nissank") med en Honda utombordsmotor och fäster två lätta oljetunnor som flythjälp.
- Hammond modifierar en andra Volkswagen Transporter (döpt till "Dampervan") med hjälp av ett glasfiberskrov och tätningsmedel.
- May använder sin ursprungliga Triumph Herald segelbåt och lägger till en hopfällbar mast och en insats för en centerbords-köl.

Under resan till Dover börjar Hammond och Clarksons bilar att ryka då deras skumisolering orsakar överhettning, medan Mays avger ett surrande ljud och även den börjar ryka. May är den första att sjösätta sin bil men insatsen till centerbords-kölen håller inte tätt och bilen sjunker på första försöket. Efter reparationen bryts masten och den är inte längre körbar.


Hammonds modifierade "Dampervan".

Hammonds nya "Dampervan" flyter framgångsrikt, men gropigt vatten förstör till slut hans styrning under första försöket och fordonet sjunker därefter under andra försöket nästa dag.

Alla tre ger sig så småningom iväg i Clarksons Nissan och försöker (men misslyckas) med att slå Richard Branson's tidigare rekord för att korsa kanalen i en amfibiebil (Branson korsade kanalen med hjälp av en Gibbs Aquada). De lyckas att ta sig till Frankrike, om än inte Calais där de hade planerat, utan Sangatte. Deras slutsats är att de har varit "ambitiösa, men usla".


SSC Ultimate Aero.


• Teamet visar en webbplats där man designar Porsche där de finner ett speciellt utformat pipa, "för Porsche-entusiasten". Clarkson sväljer nästan sin och bränner tungan då han satte i fel ände i munnen (det är ju "en Porsche så den varma delen är längst bak").
• De diskuterar också den nya Minin...
• ...och den nya SSC Ultimate Aero.


Musikern och programledaren, känd från sina jam sessions i kanal 5, Jools Holland får tiden 1.49.9.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 3 (Den med världens minsta bil)
Totalt: 82
Datum: 28 oktober 2007
Gäst: Ronnie Wood


Jeremy: Tonight: James drives a Rolls Royce, Richard drives a Bugatti Veyron and I drive something that isn't either of those things. [Visar video av Jeremy som kör en Peel P50 inne på BBC's kontor]


Jeremy Clarkson granskar Peel P50.


Jeremy Clarkson läser ett brev som kräver att Top Gear testar fler bilar som är prismässigt "överkomliga". Brevet påstås vara undertecknat av " R. Abramovitj i Chelsea.


1: Jeremy Clarkson granskade Ferrari 599 GTB Fiorano och konstaterade att han respekterar dess teknik, men blir inte upphetsad av den och skulle föredra en Ferrari 275 GTS.


Stig tar 599:an runt banan på 1.21.22.


Rolls-Royce Phantom
Drophead Coupé.


2. Hammond testar Lexus LS600's automatiska parkeringssystem utan att läsa manualen och finner att systemet "ganska komplicerad att använda".

3. James testar Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé. Han tycker att det är hans favorit bil för året och beundrar den för att vara modern och elegant, mycket likt hur han uppfattar sig själv, till Jeremy och publikens stora nöje (och råa skratt).


Peel P50, världens minsta
serietillverkade bil.

4. Jeremy Clarkson granskar världens minsta bil, Peel P50, för att se om det skulle vara praktisk i det dagliga livet och lyfter fram dess användbarhet i kontorsbyggnader. Bilen är liten nog att köras in i byggnader vilket gör Top Gear-teamet mer upphetsade än en Koenigsegg eller Ferrari. Clarkson, som är sen till ett möte, beslutar sig för att köra in BBC's tv-center och sitter kvar i bilen under hela mötet. I slutet av testet påpekar Clarkson att det även finnns en "sport-version", en Peel Trident.


Hammond kör en Bugatti Veyron mot en Eurofighter Typhoon för att se vilken som är snabbast längs den tre kilometer långa startbanan. Typhoonen flyger vertikalt i en och en halv kilometer innan den återvänder till start/mål, medan Bugattin kör längs banan lika långt innan den tvärvänder och accelererar tillbaka till start/mål-linjen. Typhoonen vinner med ungefär två sekunder.


Ronnie Wood från Rolling Stones.

This is Hammond's first race on Top Gear after his accident.
Det här är Hammonds första lopp Top Gear efter hans olycka.




• Jeremy Clarkson demonstrerar hur man betalar parkeringsavgifterna via mobiltelefonen i London.
• De erbjuder också en titt på Lamborghini Reventón.


Ronnie Wood från Rolling Stones får tiden 1.49.4.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 4 (Den med Botswana-specialen)
Totalt: 83
Datum: 4 November 2007
Gäst: Ingen

I denna special reser Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May till Botswana för att köpa en bil för mindre än 20.000 kr och resa från den zimbabwiska gränsen till den namibiska, en resa på 160 mil. Reglerna anger att bilarna måste vara begagnade, kosta max 20.000 kronor och vara tvåhjulsdrivna och inte på något sätt utformade för off-road-användning. Clarkson har köpt en Lancia Beta Coupe 1981, May en Mercedes-Benz 230E 1985 och Hammond en Opel Kadett 1963 som han gav smeknamnet "Oliver" (och senare importerade till England). Alla tre bilarna var med försedda sydafrikanska registreringsskyltar från Gautengprovinsen.
För detaljer: se specialavsnitten.


























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 5 (Den med London Race)
Totalt: 84
Datum: 11 november 2007
Gäst: Simon Cowell


Jeremy: Tonight: The Stig tests a tube train; Richard tests a pair of shorts; and I try my hand at running!


London Race: Bil vs. motorcykel vs. kollektivtrafik vs. racerbåt.


Caparo T1, tidernas snabbaste
runt banan.


1.Clarkson testar Caparo T1. Men på grund av dess våldsamma mekaniska historia och försäkringsbekymmer är han tvungen att svida upp sig i flamsäker overall och omges av en flotta med ambulanser, brandbilar, ambulanshelikopter och annan säkerhetspersonal strategiskt utplacerade längs testbanan.


Caparo T1 får 1.10.6 på varvet men är inte regelmässig nog för att hamna på listan då den är för låg för att kunna köra över hastighetsgupp.


Aston Martin V8
Vantage Roadster.


2. Aston Martin V8 Vantage Roadster, körd av Hammond, tar sig an, och förlorar mot, en tysk på rullskridskor med en 300-hästars turbodriven raketryggsäck i en halvmils dragrace.


Programledarna och Stig tävlar mot varandra i ett försök att komma först från London City till London City Airport i rusningstrafik.

Clarkson kör en motorbåt på Themsen, men var tvungen att börja lugnt, Hammond använder en specialbyggd Sirrus Limited kolfibercykel och May kör en Mercedes-Benz GL 500 (och betalar trängselskatt) och Stig använde kollektivtrafik (buss, tunnelbana och tåg). Hammond kommer först, Clarkson knapp tvåa, Stig trea och May sist.


Hammond, cykel - May, bil - Clarkson, motorbåt - Stig, tunnelbana

Då de var rädda att detta resultat skulle förstöra bilars och Top Gears anseende i allmänhet, bortsåg programledarna därför (under stor munterhet) från resultatet och hävdade saker som att Hammond hade dött i en våldsam krasch och att London inte ens har någon flod.


• Programledara diskuterade den nya Mitsubishin.
• Hammond meddelar att han skeppar "Oliver" - Opel Kadetten från Botswana-specialen - till England. Det meddelandet åtföljs av att May spelar ledmotivet till "Romeo och Julia" av Nino Rota på sitt bärbara keyboard.


Simon Cowell är tillbaka på toppen av ledarlistan med tiden 1.45.9, vilket filmades två veckor innan resten av avsnittet på grund av Simons fullspäckade schema.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 6 (Den med husbilsracing)
Totalt: 85
Datum: 18 november 2007
Gäst: Lawrence Dallaglio


Jeremy: Tonight, James races a man in wellies, Richard crashes some motorhomes, and I close down Manchester Airport.


Husbilsracing.


Tredje generationens
Honda Civic Type R.


1. Clarkson testar tredje generationens Honda Civic Type R. Han konstaterar att den tidigare generationen är mycket bättre än den nya på grund av den nya modellens högre vikt men med endast en (1) blygsam hästkraft mer. Den nya modellen saknar också individuell bakhjulsupphängning vilket den förra modellen hade. Dessa faktorer leder till en nedgång i priset. Clarkson förlöjligar den stora spoilern som döljer sikten bakåt. Clarkson kör den mot den gamla modellen som verkade snabbare.


Stig får tiden 1.33.5 i Hondan.


Graham Boanas i lervällingen.


2. May testar Alfa Romeo 159 och han måste lägga en tia i Top Gears "italienska biltesters clichébox" om han använder någon falsk italienska för att beskriva bilen (t.ex. själ, passion). Han tävlar mot Graham Boanas om att passera Humber River snabbast utan att använda Humber-bron. May förlorar loppet med ett par sekunder.
(Detta segment spelades ursprungligen in för att visas säsong 8 men fick då inte "plats")

3. Clarkson uppmuntrar förare till Range Rovers och Porsche Cayenner att dumpa dem för den 500 hästar starka BMW M5 Touring och den 507 hästar starka Mercedes-Benz E63 AMG kombi på grund av liknande praktiskhet, bekvämlighet och vida överlägsna kraft. Men han medger att han fortfarande hellre vill äga en Range Rover så att han kan reta upp miljöaktivisterna.


Husbilsracing.


Hammond inför en annan innovativ och destruktiv form av motorsport: husbilsracing. Motiveringen är att de flesta förare fraktar sina racingfordon i stora släpvagnar som ofta även fungerar som boende. Medan att köra till banan, köra tävlingen och sen köra tillbaka i samma fordon effektiviserar hela processen.

I likhet med andra segment; Londonbuss-racet säsong 12 avsnitt 5 och flygplatsfordons-racet säsong 14, avsnitt 4, plockade man in ett gäng BTCC Touring Car-legender att köra vanarna.

Tävlingen hölls på Essex Raceway med sex deltagare. Dessa var; Hammond i en Ford Midas, Matt Neal i en Mitsubishi L300, Anthony Reid i en spänstig Toyota LiteAce, Tom Chilton i en stor Chevrolet, Mat Jackson i en Fiat Ducato MV70 Globetrotter och slutligen en "desperat förare" i en Ford Transit.

Reglerna för husbilsracing är enkla: allt underhållsarbete på fordonen som måste slutföras före solnedgången dagen innan loppet och förarna skall tillbringa natten före loppet i sina fordon. Detta tvingade föraren att välja mellan att strippa ner sitt fordon och få en dålig natts sömn, eller ha ett tyngre fordon men att få en god natts sömn. Endast James May beslöt att strippa sitt fordon.

I loppet kom Toyota LiteAcen först följt av den klumpiga Chevrolet och Hammond kom trea trots att han drabbades av omfattande konstruktionsfel. May kom i sist efter att både ha åkt vilse och sedan kört in en takmonterad luftkonditioneringsenhet som fallit av Hammonds sönderfallande fordon, vilket gjorde att May kraschade in i räcket.

Tillbaka i studion tillkännager Clarkson en super-stor ny tyska husbil som kallas "Performance" med väldigt lyxig interiör. Clarkson beskriver den som perfekt för husbilsracing då man får in en Wiesmann MF i lastutrymmet.


• James May meddelar att Clarkson är förkyld men Clarkson påstår skämtsamt att han fått fågelinfluensan.
• En undersökning gjordes och Clarkson konstaterar att 4% av olyckorna på landsvägarna beror på fortkörning medan 96% fortfarande är okända. De nämner att det kan bero på vilt på vägen och Clarkson drar slutsatsen att fortkörning på landsvägarna är "relativt säkert".


[Diskussion om att bensinen gått upp till 1 pund (10 kr) litern:]
Jeremy: And it's a good job your car doesn't run on bull semen.
Richard: Well it is, yes. But why?
Jeremy: Because you know how much bull semen is?
James: Do you know? I can't remember off the top of my head.
Jeremy: 24,000 pounds a litre.
Richard: No way!
Jeremy: I filled my car up with petrol a couple of months ago, do you know how much that cost?
Richard: Well no...
James: 90 pounds.
Richard: ... big car, 85 pounds.
Jeremy: No! 35,000 pounds.
James: You filled it up with bull sperm you idiot!
Richard: Did you not notice the pump was different?
Jeremy: [skrattar tillsammans med publiken]
Richard: [imiterar en tjur]. It keeps moving! Now it's chasing me! I don't want it any more.
[publiken skrattar]
Jeremy: I've got bird flu. Be nice.


Englands internationella rugbystjärna Lawrence Dallaglio får tiden 1.47.4.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 7 (Den med British Leyland-utmaningen)
Totalt: 86
Datum: 25 november 2007
Gäst: Jennifer Saunders


Jeremy: Tonight, in a well-balanced show, James gets egg on his face, Richard runs himself over, and I powerslide the new Aston Martin DBS.


British Leyland-utmaningen.


Aston Martin DBS.


Clarkson granskar Aston Martin DBS och jämför den konstant med Aston Martin DB9 och säger att man bör kategorisera den som en DB9-S. Han säger att det är den bästa bilen han har kört under hela året, men de andra programledarna kan inte motivera prisökningen på en halv miljon jämfört med DB9.


Top Gear-teamet firar 40-årsdagen av British Leyland med en 12.000-kronors-utmaning (betald "ur egen ficka"), vilket slutar med att Jeremy skaffar en Rover SD1, Richard en Triumph Dolomite Sprint och James en Austin Princess. Clarkson kom först till mötesplatsen, följt av Hammond och May. De åkte därefter till ett "hemligt" resmål i England i bilarna, till synes till en av British Leylands gamla fabriker, bara att inse sig att anläggningarna antingen sålts eller rivits.


40-årsdagen av British Leyland.

Utmaning 1, 2 och 3 ägde rum på MIRA's testanläggning där de tjänade tillbaka pengar från köpeskillingen för varje utmaning de klarade.

(Prestanda)
Trion försöker slå en tid som Stig sätter i en Datsun 120Y av liknande årgång som deras bilar. Clarkson bil var två sekunder långsammare, Hammonds slogs med nio sekunder och May hamnade vilse på banan, varefter Clarkson och Hammond inte ens brydde sig om att läsa upp hans tid.

(Handbroms)
Bilarna parkeras, i neutral-läget, i en 33%-lutning, där de tjänar 1.000 kr om deras handbroms kan hålla dem stillastående. May lyckades med konststycket, Clarsons bil släppte ut ett stort moln av rök som skymde sikten vilket gav honom möjlighet att hävda att han lyckades medan Hammonds Dolly rullade baklänges ned för backen och nästan välte betygsplakatet.

(Körkomfort)
Bilarna körs över en stenbelagd väg i 50 km/t med flera ägg upphängda i ett durkslag över föraren, de skulle tjäna 100 kronor för varje ägg som återstod i durkslaget efter testet och förlora 100 för varje förlorat ägg och varje del av interiören som ramlade av. May och Clarkson förlorade två interiördelar (Clarkson i synnerhet då han förlorar hela sin vänstra bakdörr) och båda hade 4 ägg kvar och tjänade 200 vardera medan Hammond inte hade några ägg kvar, vilket kostade honom 600.

(Byggkvalitet)
Detta ägde rum på Top Gears testbana. Bilarna fylldes till brädden med vatten och sedan (med hjälp av en snorkel) körde de runt banan så långt som möjligt och stannade när vattnet läckt ut till en nivå under rattens nederdel, och fick en krona för varje meter de hann. Hammond avslutade ett halvt varv (1500 meter), May kom över 1 1/2 varv (4500 meter) och Clarkson kom endast 10 meter innan den högra bakdörren föll av.


Jennifer Saunders.

Efter att sista poängen var utdelad slutade Hammond sist, inköpspriset på hans bil var dock så högt att det jämnade ut hans bättre resultat mot Clarksons på det sista testet. May förklarades som segrare genom att tjäna tillbaka hela sin bilens värde - plus 200, vilket visade att hans Austin Princess var den bästa bilen British Leyland någonsin gjort.


• Top Gear tillkännager massor av nya bilar: Mitsubishi Lancer Evolution X, Nissan GT-R, Subaru WRX STI och Morgan Aero Max.
• Genomgång av koreanska bilar som nya Hyundai Genesis Coupe, Kia Picanto, eftersom de har sålts i Korea.
• De påpekar också att Australien köpt rättigheterna till Top Gear för att skapa en australisk version.


Skådespelaren från "Helt hysteriskt", Jennifer Saunders, får tiden 1.46.1, tvåa på ledartavlan, endast 0,2 sekunder långsammare än ledaren Simon Cowell.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 8 (Den med Lewis Hamilton)
Totalt: 87
Datum: 2 december 2007
Gäster: James Blunt & Lewis Hamilton


Jeremy: Tonight: Compo takes me for a spin in a car from his youth. Richard tries to drive a fast car without crashing, and Lewis Hamilton faces his toughest challenge yet: The Suzuki Liana.


Lewis Hamiltons Power Lap i Susuki Lianan.


Ford Modell T.


Clarkson testar Vauxhall VXR8 en omdöpt HSV Clubsport R8. Även om den har samma motorstyrka som BMW M5 är den "ladgårdsdörr"-konstruerade australiska bilen 300.000 kronor billigare, eftersom "den är 300.000 gånger mindre komplicerad". Clarkson älskar den men skulle ändå inte välja den framför en M5. Den får tiden 1.31.3 i våta och oljiga förhållanden.


Hammond kör en Renault R25 formel 1-bil som tog hem både förartiteln (Fernando Alonso) och konstruktörstiteln 2005. Han kör två varv på Stowe Circuit på Silverstone. Hammond försöker få bilen att rulla framåt och anti-spinnsystemet sparkar i gång åtta gånger innan han kommit ens ett halvt varv och han får tvjuvstopp igen när han snurrar på grund av dåligt grepp, vilket i sin tur beror på kalla däck och bromsar. Hammond lyckas komma två varv runt banan på andra försöket. May kommentarer att en telemeter visade att Hammond bara hade full gas i totalt 0,2 sekunder.
(Detta segment spelades ursprungligen in för att visas säsong 9, men fick skjutas fram på grund av Hammonds olycka)


Royal Enfield quad bike.


1. Clarkson och May ger sig ut för att hitta den första bilen som hade samma kontrollsystem som bilar använder idag.

F1-föraren Lewis Hamilton.

Efter att ha undersökt många gamla bilar, inklusive en Benz Motorwagen, en tidig Royal Enfield fyrhjuling, en De Dion-Bouton och en Ford Model T, enas de om att den första bilen med en modern layout är Cadillac Type 53 från 1916 som då populariserades av Austin 7.

2. Clarkson övervakar en förarlös BMW under ett varv på banan. Tiden för varvet avslöjades inte.


1. Sångaren James Blunt får tiden 1.48.3 på våt bana.

2. Lewis Hamilton kör på en våt och oljig bana och får tiden 1.44.7 i den ursprungliga bilen, Suzuki Liana, som behållits för att köras av formel 1-förare. Detta placerade honom trea totalt på F1 förar-listan med samma tid som Jenson Button fick på torr bana. Hans tid är så imponerande med tanke på de yttre villkoren och är mindre än en halv sekund bakom Stigs tid i torrt väglag att Clarkson kräver att få veta hur han hade klarat sig om det inte varit blött och ber honom att återkomma framöver för att sätta en tid i torrt väglag.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 9 (Den med 24-timmarsloppet)
Totalt: 88
Datum: 9 december 2007
Gäst: Keith Allen


Jeremy: Tonight: We take part in our first ever motor race. James tests the new Fiat 500 near some youths on bicycles. And the Ascari A10. Just how fast is this thing?


Britcars 24 timmars uthållighetslopp.


Ascari A10.
Snabbast runt banan hittills.


1. Då Clarkson har fått höra av producenterna att han inte tillåts att testa några fler supersportbilar resten av säsongen bestämmer han sig för att granska Daihatsu Materia halvkombi bredvid en "nära" rival - nya Ascari A10. Han säger att Daihatsu är mycket mer praktisk och ekonomisk, men den är för tråkigt i kurvor och är långt ifrån lika snabb som Ascarin. Clarkson meddelar då att han föredrar A10 och dess motorljud (Vilken överraskning!).

Fiat Nuova 500 årsmodell 2010...

Ascarin tar sig runt banan snabbare än Koenigsegg CCX med tiden 1.17.3, vilket är ny ledartid på "Power Lap"-listan.

2. May reser till Ungern för att provköra den nya generationens Fiat Nuova 500. Han tävlar mot några ynglingar på BMX-cyklar på gatorna i Budapest och leder ända fram till målsnöret.


... och dess 50-talsföregångare.


Förra säsongen planterade programledarna sin egen biobränslegröda (raps). Efter att ha skördat grödorna insåg de att de av misstag gjort 500 liter biodiesel eftersom May hade köpt fel utsäde. För att göra sig av med det deltar de i Britcars 24-timmars uthållighetslopp på Silverstone-banan med hjälp av en modifierad BMW 330d.

Vid ankomsten upptäcker de att det inte är ett lopp för nybörjare som de hade förväntat sig, utan snarare ett fullt ut professionellt uthållighetsrace och att teamet kommer att konkurrera mot rena superbilar som toppar åver 320 km/t. För att kvalificera sig skulle varje gruppmedlem köra tre varv vardera. Banan är mycket främmande för Hammond och May glömmer att göra sitt flygande varv.
Teamet avslöjar då sitt hemliga vapen: The Stig.
Efter hans tre varv blir teamet förbluffade över att de inte är i botten av tabellen.

Britcar 24 timmars uthållighetslopp.

Sen måste de göra tre varv nattetid. Hammond, Clarkson och Stig avslutar alla sina 3 varv. Men katastrofen är ett faktum när May kör sina varv. Turbon, kopplingen och svänghjulet kollapsar och bränslepumpen spricker, tack vare de stora mängder metanol i bio-dieseln som hade "ätit" bort packningarna. Teamet kvalificerar sig på 42:a plats av 59.

Mekanikerna arbetar dock som förgiftade råttor hela natten och gör historiens snabbaste motor-renovering, men teamet missar ändå loppets start och måste börja från depån. Bilen kommer till liv bara minuter före paradvarvet är över, med Stig bakom ratten.

Bilen startar loppet på sista plats men Stig klättrar 20 platser till 39:e. Bilen går sönder igen, vilket tar 30 minuter att reparera. May tar ut den härnäst. Efter att ha blivit uttröttad redan halvvägs (90 minuter) in i sin stint och nästan lyckas förstöra BMW'n tvingas May in i depå och byts mot Clarkson. När Clarkson har avslutat sin 3-timmars-stint tar Hammond över. Han kolliderar med en Mosler racerbil, snurrar runt och tvingas tillbaka till depån att få bilen reparerad.

Detta tar tre timmar och nu är de sist. Under loppet blir dimman mycket tjock och hela loppet stoppas omedelbart. Clarkson fick publiken att göra en mexikansk våg. Stig tar igen förlorad tid och de är med i matchen igen och trots de andras utmattning kör de snällt sina varv. Under Clarksons sista stint börjar främre däcket slitas snabbt så bilen tas in i depå för nya däck. De slutar på 39:e plats och 3:a i sin klass.


Keith Allen får tiden 1.51.7 på vad Stig sade var den regnigaste dagen någonsin.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 10 (Den med Top Gear Award 2007)
Totalt: 89
Datum: 23 december 2007
Gäst: David Tennant


Jeremy: Tonight: The great, the good and the rubbish on the Top Gear Awards. We go on a motoring holiday with The Stig. And Doctor Who travels through space and time a bit more slowly than usual.
(David [ropandes inifrån bilen]: SPEED UP!!)


Julklappstipsen.


1. May granskar nya Jaguar XF. Han berömmer motorn, moderniteten och Ian Callums design och inredningen. Han tycker dock att fjädringen är lite väl hård.


Audi RS4, Mercedes-Benz
C63 AMG, BMW M3.

Alfa Romeo 159 S10/A06 18 November 2007

G-Wiz och... nåt mer.
Båda fjärrstyrda.


Richard försöker göra en G-Wiz fjärrstyrd. Till slut efter, ett race mot Stig, spränger Hammond G-Wizen i luften med hjälp av en radiostyrd modellbil.


.
• De diskuterar Alfa Romeo 8C Competizione...
• ...och Koenigsegg CCXR.
• James May är tidningen "Heats" konstigaste kändis-förälskelse för året.
• Clarkson avslöjar att Hammond har vunnit ett pris för årets bästa kändisfrisyr medan James May hade röstats fram som den sämsta.


De visar också bilrelaterade julklappsidéer, som en sällskapskanin, ett kolfiberskohorn, en Ferraridesignad släde, en nickedockemodell av den tidigare styrelseordföranden för Nissan i USA, Yutaka Katayama, Lamborghinis julgranspynt, en 15.000-kronors aftershave i kolfiberväska från Bugatti och en t-tröja med Nissan Z-bilar. Under tiden förstör de merparten av julklapparna "i julens anda".


"Doctor Who"-stjärnan David Tennant får tiden 1.48.8 och klagar över att han är en halv sekund långsammare än Billie Piper eftersom hon genade genom Hammerhead-kurvan under sitt varv. Clarkson försvarade det med att Billie var klädd i en genomskinlig skjorta den dagen hon körde. En parodi på detta segment har gjorts där Jeremy Clarkson kommenterade när Tennant körde en Tardis.


Lifetime Achievement Award - Trafik-"Wombles" (tjänstemän) från Highways Agency för att de blockerar motorvägarna efter mindre olyckor.
Fulaste bilen - MINI Clubman
Värst bilen - G-Wiz
Top Gears sämst klädda programledare - Jeremy Clarksons torrdräkt i British Leyland-filmen (avsnitt 7)
Bästa (o)ljud - Richard Hammond - när Oliver sjönk (avsnitt 4). (Oliver visade sig sedan stå i studion).
Bästa förare - Simon Cowell
Årets bil 2007 - Efter många diskussioner och obeslutsamhet, antingen Ford Mondeo eller Subaru Legacy Outback.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best of Top Gear 2007 I
Datum: 1 januari 2008
Gäst: Ronnie Wood


T1 Caparo (från säsong 10, avsnitt 5)


Världens bästa bilväg, från säsong 10, avsnitt 1)
Kan Hammond köra en Formel 1 bil? (från säsong 10, avsnitt 8)


Ronnie Wood (från säsong 10, avsnitt 3)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best of Top Gear 2007 II
Datum: 6 januari 2008
Gäster: James Blunt, Jennifer Saunders


Audi R8 (från säsong 10, avsnitt 2)
BMW M5 Touring vs. AMG Mercedes E-klass (från säsong 10, avsnitt 6)
Aston Martin V8 Vantage (från säsong 10, avsnitt 5)


Bugatti Veyron vs. Eurofighter (från säsong 10, avsnitt 3)


James Blunt (från säsong 10, avsnitt 8)
Jennifer Saunders (från säsong 10, avsnitt 7)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best of Top Gear 2007 III
Datum: 13 januari, 2008
Gäst: Lewis Hamilton


Peel P50 från säsong 10, avsnitt 3)
Aston Martin DBS (från säsong 10, avsnitt 7)


Amphibious Bilar II (från säsong 10, avsnitt 2)
Motor-hem Racing (från säsong 10, avsnitt 6)


Lewis Hamilton (från säsong 10, avsnitt 8)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4 (Botswana-special), Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10
Best Of - Säsong 10 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best of Top Gear 2007 IV
Datum: 27 Januari 2008
Gäster: Simon Cowell och Lawrence Dallaglio


Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé (från säsong 10, avsnitt 3)
Daihatsu Materia vs den Ascari A10 (från säsong 10, avsnitt 9)


Race Across London (från säsong 10, avsnitt 5)


Simon Cowell (från säsong 10, avsnitt 5)
Lawrence Dallaglio (från säsong 10, avsnitt 6)