Säsongen bestod av 6 avsnitt som gick mellan 22 juni och 27 juli 2008. Den föregicks av ett bidrag till Comic Relief-serien: "Top Gear Ground Force". En ny karaktär (Top Gear stuntman) infördes i det första avsnittet. I de fem första avsnitten av denna säsong blir "Stjärna i en prisvärd bil" till "Stjärnor i en prisvärd bil" då det är två kändisgäster varje vecka som kör var sitt varv.
Från och med nu skulle programledarna Clarkson, Hammond och May få bättre kontroll över innehållet i det populära nyhets-segmentet. Nu började ett löpande skämt i varje avsnitt: May läser upp en kort nyhet om Dacia Sandero innan Jeremy snabbt går vidare till nästa punkt.

Denna säsong recenserade de bl.a. Ferrari 430 Scuderia, Mercedes-Benz CLK63 AMG Black Series, Bentley Brooklands, Gumpert Apollo, Mitsuoka Orochi och Galue III och Alfa Romeo 8C Competizione.

Här fanns bl.a. Brittiska (Top Gear) vs. den tyska (D Motor), TG's stuntman provar det klassiska "korkskruvshoppet" från Bondfilmen "Mannen med den gyllene pistolen" i en MG Maestro och 1000-punds polisbils-utmaning.

Clarkson fick besök av bl.a. Peter Jones och Theo Paphitis från den engelska varianten av "Draknästet" - "Dragon's Den", skådisen Peter Firth och komikern Alan Carr. Snabbast i Chevrolet Lacettin i år var Jay Kay med 1.45.83.

Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

























Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: Top Gear Ground Force
Datum: 14 mars 2008
Gäster: Inga

Ett specialprogram som blandade de vanliga inslagen i Top Gear med det populära "trädgårds-makeover"-programmet Ground Force. James, Jeremy och Richard tar på sig en utmaning åt Sport Relief: de invaderar idrottsmanen Sir Steve Redgrave's trädgård för att ge råd om hur man skapar en underhållsfri gräsmatta, installerar ett imponerande vattenfall och blir av med oönskade växter. Naturligtvis blir det katastrof. De förstör gräsmattan med en dumper (innan den fastnar i ett hål), Jeremy sätter eld på ett skjul som James byggt och ett växthus - som stolt deklarerades som "det enda som gick rätt" - förstörs av ett vattenfall.

Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6


























Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 1 (Den med begagnade polisbilar)
Totalt: 90
Datum: 22 juni 2008
Gäster: Alan Carr och Justin Collins Lee


Jeremy: Tonight: Can an Austin Allegro fly? Can we solve the fuel crisis? And making a better police car: How hard can it be?


Gör en bättre polisbil.


Clarkson testar Ferrari 430 Scuderia. Efter fördömande av bilens elektronik, prisade han den som den bästa Ferrarin i år.


Stig körde sedan runt banan på 1.19.7 i Scuderian vilket gör den 0,7 sekunder långsammare än Enzo Ferrari, trots att Ferrari hävdade att det gick snabbare än Enzo runt deras testbana.


Austin Allegro
(i sin rätta miljö enl. många)


May introducerar en ny Top Gear medlem: Top Gears stuntman (krediterad som Jim Dowdall, men inte omnämnd i eftertexterna).


May ber stuntmannen försöka slå det icke-existerande rekordet att hoppa över flest fordon baklänges. De väljer en Austin Allegro och hävdade att dess aerodynamik gör den mer lämpad att åka bakåt.


Bränsleekonomi - del 1.
Top Gear-teamet uppmanas att diskutera bränsleekonomi så de bestämmer sig för att hitta den mest ekonomiska superbilen. Ferrari 599, Mercedes-Benz SLR McLaren, Lamborghini Murciélago LP640, Aston Martin DBS, och Audi R8 togs runt banan i full hastighet, alla med 4,55 liter bränsle, för att se hur långt de kom. Den som stannade först var Ferrarin. Den kom bara 2,7 km medan vinnaren, Audi, lyckades rulla 8 km (5,69 l/mil).

Bränsleekonomi - del 2:
I tio varv i full hastighet hade Toyota Prius förbrukningen 0.73 l/mil. En BMW M3 följer direkt bakom den i samma hastighet och förbrukar 0.69 l/mil med sin 4-liters V8-motor. Clarkson förklarar att det spelar ingen roll vad du kör, utan hur du kör.


Italiensk Polizia di Stato
kryssare (Fiat Coupé)


Top Gear-teamet försöker bevisa att billiga begagnade bilar skulle bli bättre polisbilar än den Vauxhall Astra diesel som brittiska polisen använder. De måste köpa sina egna fordon för max 10.000 kr och ändra dem för max 5.000 kr. Extrapoäng tilldelades bara för det man sparar på det ursprungliga inköpet.

-Clarkson köpte en 9.000-kronors turboladdad Fiat Coupé 20V på vilken han monterade vassa lie-liknande blad (som på en romersk stridsvagn) och kallar den en italiensk Polizia di Stato-cruiser.
-May köpte en gammal Lexus LS400 för lika mycket, på vilken han monterade en bakmonterad paintbollkanon och en "siren" från en glassbil.
-Hammond har köpt en 7.50o-kronors Suzuki Vitara som han "dränkte" med ljusramper och extraljus och på vilken han monterade en ambitiös självutlösande spikmatta.

Första uppdraget var att tävla mot Stig i hans Astra diesel och samtidigt tjäna stilpoäng. Ingen slog Stig och endast Hammond fick några stilpoäng (en, för att han körde igenom en hög med kartonger).

Sen skulle de rensa en väg med krockskadade bilar och blodiga skyltdockor, vilket de gjorde med framgång.

Slutligen var de tvungna att samarbeta för att försöka stoppa Stig när han körde runt banan i en BMW 7-serie. May sköt en färgstråle mot BMW'ns vindruta och skymde tillfälligt Stigs sikt tills han helt enkelt rensade bort det med vindrutetorkaren. Hammond försökte fånga Stig med sin spikmatta men den visade sig vara alldeles för kort. Slutligen försökte Clarkson att förstöra Stigs bil med sina vassa hjulvapen men lyckades bara vålla mindre karosseriskador på BMW'n innan hans eget bakhjul åkte av.

Hammond deklarerade sin seger och åt upp pappret som bevisade detta när en tvivlande Clarkson ifrågasatte resultatet.


De diskuterar...
• Hyundai Genesis Coupe.
• Tata Nano.
• Toyota Urban Cruiser .


James: Hey, great news!
Jeremy: What?
James: The Dacia Sandero is almost here.
Jeremy: When?
James: Next year!
Jeremy: Great! [quickly] Now the Toyota Urban Cruiser...


"The Sunday Night Project"-programledarna Justin Lee Collins (1.51.8) och Alan Carr (1.51.2)


Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 2 (Den med Bond-tricket)
Totalt: 91
Datum: 29 juni 2008
Gäster: Rupert Penry-Jones och Peter Firth


Jeremy: Tonight, Audi's Dynamic Ride Control tested to the limits in the Alps; variable torque-slip transmissions given a workout on our track; and Merc's hundred and ninety mile an hour Black on the edge in Wales.


Cool Wall.


1. Clarkson testar nya Mitsubishi Lancer Evolution X och Subaru Impreza WRX STI. Han öser enorma lovord över Evos egenskaper och dissar Imprezan som ful och mindre kul att köra. Evon förefaller vara mer exakt och snabb, medan Impreza (markant billigare att köpa) lär se ut som en "krigsskada" och låter som den går på droger. Även om Jeremy ogillar Imprezan visar den sig vara (marginellt) snabbare runt banan med sina 1.28.20 mot Mitsubishins 1.28.22.

2. Clarkson kör Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series. Den har mer effekt än standardversionens 481 hästar, den är lättare och mer kompakt. Det är den första bilen som Jeremy någonsin kört som kommer med en varning från tillverkaren själv. Däremot har den behållit komforten, lyxen, automatlådan och sin "hövlighet". Clarkson kör bara för att köra och finner den idealisk ur ett puristiskt perspektiv. Clarkson kallar den en perfekt blandning mellan rolig superbil och praktiskhet och han kallar den sin nya favoritbil. Enligt Clarkson konstaterar Stig också att det är den roligaste bilen han kört i år.


Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black series: 1:26.0.


Audi RS6 Avant. 572-hästar. V10:a


Hammond testar andra generationens Audi RS6 Avant nära Tignes och Villaroger i franska Alperna. Med sin V10-motor med dubbelturbo som producerar 572 hästkrafter är RS6 betydligt mer kraftfull än sina konkurrenter, BMW M5 Touring och Mercedes-Benz E63 AMG kombi. Men den är också mycket dyrare med ett grundpris på cirka 800.000 kronor. Hammond tester bilens vägegenskaper och motorstyrka genom att köra mellan Les Arcs och Villaroger i en kapplöpning mot två franska skidåkare som stiger upp till bergstopparna på Mont Pourri och sedan tar sig ned med fallskärmar och skidor. Hammond förlorar eftersom han kör vilse på smågatorna i slutet av loppet.


MG Maestro mitt i "skruven".
Ser bra ut...


James May ber Top Gears stuntman att försöka upprepa det extremt svåra tricket från Bond-filmen "Mannen med den gyllene pistolen", där en bil korsar en flod med ett 360-graders-spinn. Men eftersom han gör det med en framhjulsdriven MG Maestro snarare än den bakhjulsdrivna AMC Hornet som användes i filmen, måste May omarbeta hoppets fysiska förutsättningar. Hans beräkningar är uppåt väggarna och det blir ett riktigt "magplask".


• Top Gear-teamet fortsätter sin kampanj mot vägskyltar, särskilt de om ekorrar.
• De noterar också att Vauxhall Vectra är "död och begraven" och ersatt med den snygga Vauxhall Insignia.
• De tror att - med nya Citroen C5 och Ford Fiesta - blir "vanliga" bilar snart snyggare än alla dyrare bilar som designas specifikt för att se snygga ut.
• Clarkson jämför Stig med arkeologen i Doctor Who-avsnittet "Silence in the Library".


James: Aw, bad news!
Jeremy: What?
James: The Dacia Sandero, it's delayed.
Jeremy: Oh no! [quickly] Anyway, last week...


The Cool Wall är uppstånden.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
"The Cool Wall" är uppstånden.
De har en fullständig genomgång av prioriteringarna, till exempel anses alla BMW och Audi "coola".
Fiat Panda flyttas från "cool" till "seriously uncool" på grund av att James May äger en.
Hammond går för långt när han försöker flytta alla Aston Martins till "uncool".
När han rör vid DB9's kylskåp, håller Jeremy fast honom och sätter kortet högt upp i "sub-zero" så Hammond inte når. Han stjäl då Hammonds mikrofon så det finns inte mer att argumenta om.


"Spooks"-stjärnan Rupert Penry-Jones får 1.48.1 och blir slagen av sin kollega från samma serie, Peter Firth, som får 1.47.1.


Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 3 (Den med Alfa Romeos)
Totalt: 92
Datum: 6 juli 2008
Gäster: James Corden och Rob Brydon


Jeremy: Tonight, how much passion can you get for a thousand pounds?; how much soul can you get for a thousand pounds?; and how much pain can you get for a thousand pounds?


Cool Wall.


En handgjord Bentley kan
också flytta på sig...


Clarkson granskar Bentley Brooklands, en handgjord bil som etiketterats som det rymligaste två-dörrars-fordonet i världen och ändå har en toppfart på 300 km/t. Under en "power slide" spränger han ett av däcken på grund av bilens vridmoment. Den kördes aldrig på banan då Jeremy hävdade att "Stig lika gärna kunde köra hela den här studion runt banan".


Clarksons Alfa Romeo 75 3,0 V6
Hammonds Alfa Romeo Spider 2.0i
Mays Alfa Romeo GTV 2,0 Twin Spark


Top Gears programledare försökte bevisa för seriens producenter att för att klassas som en sann "bilgalning" måste du ha ägt en Alfa Romeo. Varje programledare blev tillsagd att köpa en valfri Alfa Romeo för egna pengar. Clarkson köpte en Alfa Romeo 75 3,0 V6 för 4.500 kr, Hammond köpte en Alfa Romeo Spider 2.0i för 10.000 kr och May köpte en Alfa Romeo GTV 2,0 Twin Spark för 9.950 kr.

Först skulle de åka till "allmänhetens dag" på Rockingham Raceway Circuit. De förlorar en poäng om de blir omkörda och tjänar en poäng för omkörning av andra fordon. Alla tre Alforna bröt på grund av mekaniska fel och trasiga delar. Deras konkurrenter hade mestadels mycket snabbare bilar,

Teamwork...

främst Porsche 911:or och varje programledare blev omkörd ett par hundra gånger, trots att de försökte skrämma sina "konkurrenter" med påhittade dolda fel som de påstår att "det varit mycket snack om" i tidigare Top Gear-program, som att styrningen låser sig på vissa 911-modeller, att bromsar exploderade och hjul ramlade av och trots att de ett tag körde i bredd så ingen kunde köra om. (bilden)

De skulle sedan göra en kalender med bilder på sina respektive bilar och sälja dem i en tidningskiosk. Alla gjorde en dålig insats och sålde inga kalendrar alls.


Allmänhetens dag på
Rockingham Raceway, men
kanske inte Jeremys...

Slutligen var de tvungna att dekorera och återställa sina bilar för att delta i en Alfa Romeo Concours-tävling. Richard var tvungen att bogseras då hans motorn överhettades när hans handvevade vattenpump gick sönder.

Richard och Jeremy fick de två lägsta betygen någonsin på tävlingsplatsen (9 respektive 23,5 av 150 möjliga). James's GTV hade polerats noggrannt och han fick - i sammanhanget - enastående 74 poäng, vilket ändå var lägre än han hoppats, då Jeremy och Richard som vanligt jäklades med May och lade ostskivor på hans motor som började ryka och stinka vilket förstås ledde till poängavdrag. Dock vann Jeremy hela utmaningen eftersom hans bil var så billig att köpa.


Nyheterna tar upp fenomenet
"skyltar som ingen läser".


• Clarkson förutspår att Storbritanniens Grand Prix vinns av en man eftersom den endast består av manliga förare. Detta sporrar till en diskussion om bristen på kvinnliga racerförare.
• Clarkson visar en undersökning om de 10 sexigaste kvinnliga racerförarna, där May (trots att han är man) fanns bland de tävlande
Nyheterna tar upp fenomenet "skyltar som ingen läser" (bilden).


James: Great news!
Jeremy: What?
James: The Da- [Everyone starts to laugh]
James: They know what it is. [Laughing continues, until James regains composure]
James: The Dacia Sandero has gone on sale in left-hand-drive market.
Jeremy: Nice. [quickly] Now, just one more thing...


"Gavin & Stacey"-stjärnorna James Corden och Rob Brydon. Under våta förhållanden, lyckades Rob få 1.51.7, långsammare än hans vän Steve Coogan i varma förhållanden, som han slog med Suzuki Lianan. James, som fram till nu bara hade kört med automatlåda, lyckades få 1.53.4.


Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 4 (Den med Japan-tävlingen)
Totalt: 93
Datum: 13 juli 2008
Gäster: Fiona Bruce och Kate Silverton


[Jeremy sade ingenting under öppningssekvensen i detta avsnitt.]


Cool Wall.


Alfa Romeo 8C Competizione.


Jeremy granskar Alfa Romeo 8C Competizione. Han kallar den helt opraktisk, inte särskilt trevlig att köra, inte särskilt välgjord, men vacker och graciös: ett rent konstverkt, att beundra men inte använda.


Stig får varvtiden 1.38.2 under extremt fuktiga förhållanden, vilket gör den till en av de långsammaste bilarna trots att många kraftfulla bilar, som Mercedes-Benz SL55 AMG, var snabbare (1.33.0) och trots att det då var ännu mer vatten på banan.


Alfa Romeo 8C concept-cab.


• Trion fortsätter sitt korståg mot överdrivna vägmärken och klagar på Boris Johnson för att han inte tar bort ledbussarna.
• Ferrari California diskuteras också.


James: Great news!
Jeremy: What?
James: The Dacia Sandero; I got a new picture. [shows a picture of the Dacia Sandero]
Jeremy: Oooh... [quickly] Anyway,...


Nissan GT-R.


Jeremy åker till Japan för att köra en Nissan GT-R och James och Richard hälsar honom med en utmaning: tävla mot oss genom Japan från Hakui till toppen av Mount Nokogiri i Chiba, där vi träffas på en "Buddha tillägnad trafiksäkerheten". James och Richard skulle ta en lång och komplicerad och kombination av snabbtåg, bussar, färja och slutligen linbana. Jeremy skulle ta en kortare väg i sin GT-R, men han måste passera genom ett fullsatt Tokyo och han måste förlita sig på en GPS som endast pratar japanska.

Båda lagen stöter på problem på vägen: Jeremy stänger av misstag av sin GPS, medan James och Richard tillfälligt separeras när deras sista tåg till Keikyu delades i två. Den sista biten till mål får alla tre springa och Jeremy vinner utmaningen med 3 minuter och 12 sekunder.


Nyhetsankarna Fiona Bruce och Kate Silverton körde i mycket blöta förhållanden på 1.57.4 respektive 1.54.7.


Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 5 (Den med rävjakten)
Totalt: 94
Datum: 20 juli 2008
Gäster: Peter Jones och Theo Paphitis


Jeremy: Tonight, we completely save the countryside; James and I completely ruin London; and there'll be dragons in our reasonably-priced car.


Cool Wall.


Nissan GT-R.


Clarkson testar Nissan GT-R (från utmaningen ovan) och testar sina förmågor på Fuji Speedway-banan. Han är imponerad av dess elektroniska hjälpmedel, känslan för detaljer och det jobb som lagts ner på varje - handgjord - bil för att hantera svåra kurvor, men är själv tvungen att stanna när de starka G-krafterna ger honom nackspärr och han tvingas lämna platsen i ambulans.


Stig, med en "vapen-liknande titan-nacke", överlever dock de starka G-krafterna i Nissan GT-R och får i den - sedan dess importerade bilen - tiden 1.19.7.



Clarksons hustru har köpt en Grosser Mercedes-Benz från 1969 i julklapp till honom och May har köpt en Rolls-Royce Corniche Coupé, "HJ Mulliner-Park-Ward"-upplaga, från 1972. De får en rad utmaningar, inklusive ett vägegenskapstest på en slalombana mot en 1,1-liters Hyundai i10, en toppfarts- och bromstävling, en kvartsmils "putt"-tävling och ett test för att framgångsrikt och lagligt parkera sin bil i mitt i London.

Ingen av dem lyckas slutföra de två sista testerna men Jeremy försöker hävda seger över

May's Rolls-Royce Corniche Coupé
"HJ Mulliner-Park-Ward" edition från
1972 och Clarksons Grosser
Mercedes-Benz från 1969

James's "Ford Zephyr" på grund av bättre prestanda och hantering, fler (hydrauliska) leksaker, att den ägs av fler kändisar (om än främst militära diktatorer), en kraftigare tuta och slutligen "att ha mer bensin kvar" när James får soppatorsk och måste slanga från Mercedesen, som fortfarande letar efter parkeringsplats. James's bil vann på vissa punkter eftersom den är lättare att putta och betydligt billigare att serva.


Med alla rävjaktsmotståndare och miljöaktivister som finns nu för tiden, "uppfinner" Clarkson och Hammond en ny, helt laglig, landsbygds-sport som kombinerar de två kontroversiella verksamheterna; "Liten japansk off-road-biljakt".

Jeremy tar en 4WD Daihatsu Terios, bogserandes en doftindränkt skolväska liknande "dragjakt" och ger sig ut över fälten mot Tewkesbury till en kulle utanför staden. Med två minuters försprång tar ett jaktlag, inklusive Hammond, upp jakten på Jeremy. Clarkson lyckas framgångsrikt hålla sig före efterföljarna i nästan 14 kilometer, vilket visar mini-SUV:ens offroadförmåga, trots aggressiv körning genom svår terräng. Han fångas dock in till slut när han hamnar i diket och fastnar samtidigt som han leter efter en bro över floden Severn.


• Jeremy visar upp nya Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series (som han testade i avsnitt 2), med en 6-liters V12:, vridmoment som är begränsat till 1000 Nm, och som är 1 miljon (!) kronor billigare än den mindre kraftfulla SLR McLaren.
• James påpekar att Citroën är den enda biltillverkaren som gör snygga bilar, men det skjuts i sank när Richard påminner honom om Pluriel.
• De diskuterar Vauxhall, delvis på grundval av den nya Agilan.
• Hilary Benns förslag om att högre bränslekostnader är en bra idé kritiseras.
• Richard klagar på att alla hans bys kommunikationer har dragits in och att en bil är det enda sättet att ta sig runt.
• Jeremy jämför Gordon Brown med Stalin, som han tycker begränsar rörligheten genom att höja bränsleskatten och att nästa steg är ID-kort och utegångsförbud.
• Fullmäktigeledamoten Peter Greenalls prisas för att han skrotar hela Swindons system med hastighetskameror.


James: Oh, good news!
Jeremy: What?
James: The Dacia Sandero will have electronic brakeforce distribution.
Jeremy: Great [quickly] Now...


Renault Megane Coupé Concept.


• James visar upp en Renault Megane Coupé koncept-bil, inklusive dess hydrauliska dörrar och nyckelfria motorstartare som kan fjärrstyras via mobiltelefonen. Bilen kommer dock inte att gå i produktion.
• Peugeot erbjuder ett verkligt alternativ med sin 308 RCZ coupé med en kompressormatad 1,6 liters 218-hästarsmotor (från 207 GTI) och en speciellt utformad bakruta som tar bort behovet av en bakre spoiler. Richard kritiserar dock de extremt trånga baksätena och förklarar att "till och med jag får kämpa för att komma in där!"


Peter Jones och Theo Paphetis är två av domarna från "Draknästet. Peters varvtid blir 1.46.9, och Theo's 1.48.5.


Top Gear Ground Force, Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6

Avsnitt: 6 (Den med Storbritannien mot Tyskland)
Totalt: 95
Datum: 27 juli 2008
Gäst: Jay Kay


Jeremy: Tonight, Richard spins off the track... twice; Jay Kay tries to get to number one; and Germany or Britain: which is best?


Utmaningen: Storbritannien mot Tyskland.


Mitsuoka Orochi

Mitsuoka Galue.


1. James utför två biltester i Japan; Mitsuoka Orochi och Galue. Han är imponerad av båda bilarna med sina eleganta utseenden och känsla för detaljer och att det gör dem till bra VIP-bilar. Men att köra två kända sumobrottare i Galuen slutar dock inte bra då James körning upprör passagerarna.


Gumpert Apollo,
snabbast på banan hittills.

2. Richard testar Gumpert Apollo och talar om dess märkliga utseende, justerbara fjädringssystem, fixerade säten och den enorma kraften från dess mittmonterade 4.2-liters V8-motor med dubbel-turbo.


Stig klockas för 1.17.1 på provbanan och slog Ascari A10 som hade det gamla rekordet. (Hammond är för kort för att nå upp till toppen på ledarpositionen på skylten i studion så han försöker ett "hoppsprång" men det slutar bara med att han välter hela rasket och förstör den)


Storbritannien mot Tyskland.
En rad bil-utmaningar gjordes för att bestämma det bästa bil-landet.
Det tyska laget bestod av programledarna från det tyska motorprogrammet "D Motor" (Sabine Schmitz, Carsten van Ryssen och Tim Schrick), medan Jeremy, James och Richard utgör det brittiska laget.
Utmaningarna gjordes på Zolder-banan i Belgien.


Dubbeldäckar-race.

Det brittiska laget lyckades bara vinna två (dragracet och off-road racingen) och förlorade i "dubbeldäckar".rallyt, autocross och Mini-utmaningen.

Storbritannien mot Tyskland.

Top Gear-teamet lyckades bärga segern i sista utmaningen, ett två-varvsrace mellan två tävlingsbilar (en Aston Martin DBRS9 och en Porsche 997 GT3 Cup), genom att, trots deras skepsis, få motståndarna att tro att Stig var James May.


James: Hey, great news!
Jeremy: What?
James: I've been sent more information on the Dacia Sandero.
Jeremy: Excellent, excellent. [quickly] Hey, now...


Jay Kay fick den snabbaste tiden runt banan och slog Simon Cowell med tiden 1.45.83. Det var tredje gången både "Power Lap"-rekordet och "den prisvärda bilens" rekordtid slogs i samma program. De tidigare två var säsong 7, avsnitt 4, när båda rekorden slogs av Pagani Zondan och Ellen MacArthur och säsong 10, avsnitt 5, då Caparo T1 respektive Simon Cowell slog rekordet. Dock underkändes Caparons tid på grund av dess låga markfrigång.