Säsong 12 innehöll 8 avsnitt som sändes mellan 2 november och 28 december 2008, inklusive ett specialavsnitt (Vietnam, avsnitt 8) och ett "inbakat" specialavsnitt (Bonneville, avsnitt 2), följt av fyra avsnitt med de bästa bitarna från säsong 11 och 12 ("The Best Of Top Gear 2008"). Vietnam-specialen sändes två veckor efter resten av serien som en del av BBC's "julpaket".
Stig lyssnar nu på morsekod i stället för musik under uppstartsvarvet.

Denna säsong recenserade de bl.a. Fiat Nuova 500 Abarth, Dodge Challenger SRT8, Veritas RS III, Caterham R500 Superlight, Tesla Roadster och I-Real (världesns snabbaste stol).

Här fanns bl.a. TG's stuntman som utmanar Fifth Gear's husvagnshopp-rekord, hitta svaret på frågan om kommunisterna någonsin gjort en bra bil, May som övar finländsk folkrace med Mika Häkkinen och Jeremy Clarkson skapar en "smoothie" med en mixer som drivs med en Corvette V-8 motor.

Clarkson fick besök av bl.a. pratshowlegenden Michael Parkinson, skådisen Mark Wahlberg och sångaren Sir Tom Jones. Snabbast i Chevrolet Lacettin i år var Kevin McCloud på 1.45.9 (eller exakt 1.45.87).
Clarkson skadades under inspelningen, efter en krasch en lastbil genom en murad vägg i 90 km/t i första avsnittets "tunga" utmaning.
Skämtet om Dacia Sandero fortsätter från säsong 11 med den ändringen att det nu är Clarkson som gör tillkännagivandet med låtsad entusiasm i stället för May.
Till varje nyhets-segment har också en av värdarna något ovanligt på sig, som tofflor eller en gräll, mönstrad skjorta. Den enda hänvisningen till detta är att en av de andra två programledarna någon gång under segmentet frågar om det beror på någon form av vadslagning.

Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV


























Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 1 (Den med begagnade lastbilar)
Totalt: 96
Datum: 2 november 2008
Gäst: Sir Michael Parkinson


Jeremy: Tonight. The brighter, whiter way to ruin your underpants. How much lorrying can you get for five thousand pounds? And Michael Parkinson has a go in t' reasonably priced car.


"Begagnade lastbils"-utmaningen.


Clarkson testade Porsche 997 GT2 och Lamborghini Gallardo LP560-4 på Top Gear-banan. Han

Lamborghini Gallardo LP560-4.

Porsche 997 GT2.

beskrev Porschen som "skrämmande" och föredrog Gallardon, som åkte provbanan på 1.19.5, eftersom den var lättare att köra och snabbare i rakt fram. Clarkson avslöjade emellertid inte Porschens varvtid förrän i ett senare avsnitt och då avslöjade han att den fått samma tid som Lamborghinin, 1.19.5. Gallardon var snabbare än sin storebror, Murciélago LP640, som gjorde 1.19.8 i säsong 9. GT2 var också den snabbaste Porschen även om den delade tid med Porsche Carrera GT, 1.19.8.


Vem som helst kan köra en Lamborghini.

Stig sågs lyssna på morsekod medan han körde Lamborghinin. Morsekoden i de två sekvenserna löd "MELIKECHEESE" (jag gillar ost) och "STRICTLYISCRAP" (noggrant är skit).


Top Gear-teamet får i uppdrag att köpa en begagnad lastbil och åka till Top Gear's "hemliga alpina testområde" i Bedfordshire för att testa hur lätt det är att köra tung lastbil. Med sina 50.000 kronor köper May en Scania 94d, Clarkson köper en Renault Magnum och Hammond en ERF EC11.


De får i uppdrag att dekorera och personifiera sina lastbilar på samma sätt som förare i "mindre utvecklade länder som Australien och USA" gör. Richard gjorde om sin ERF till en amerikansk lastbil med en motorhuv som faktiskt var en hundkennel, James dekorerade sin "the indian way" och Jeremy gav sin lastbil ett "stealth"-utseende, vilket drastiskt minskade hans sikt.


Tungt truckrace...


Jeremy, Richard och James skall powerslida med sina lastbilar. De protesterade mot att det inte var möjligt men då fick de en demonstration av Stigs kusin, lastbilschauffören "Rig Stig", (vars favoritlåt är "Forever Autumn" av Justin Hayward och som har världens största samling av pornografisktl material) som satt i en modifierad MAN-lastbil. Alla tre försökte men ingen lyckades. Jeremy gled dessutom av stolen i sin lastbil på grund av G-krafterna och eftersom han inte satt på sig bältet - och skadade sig.


Nästa utmaning var att koppla till en släpvagn med värdefull last och köra runt den banan under tre minuter. Richards "värdefulla last" var en bil som inte var ordentligt surrad, James hade en bröllopstårta och Jeremy hade en bunt halm i ena änden av släpet och en glödande elektrisk värmare i den andra.
James kom först och avslutad banan på strax över tre minuter, men hans last var skadad (vilket inte blev bättre av hans försök att fixa till det), Richards bil föll av släpet medan han fortfarande var på banan (även om han senare sa att den blivit "stulen"); Jeremy kom sist med hela släpet i brand.


De skulle nu köra till High Speed Bowl i Millbrook och köra runt banan med fartbegränsarna avaktiverade (Lastbilar är begränsade till 90 km/t) för att ta reda på sina lastbilars maxhastighet.
James lastbil nådde som högst 103 km/t, Jeremys lastbil nådde 128 km/t, och Richards kom upp i hiskeliga 144 (!) km/t.


Tänt var'e här...!!!!


Nu fick de uppdraget att starta lastbilarna från stillastående i kraftig lutning, med något som ligger dem varmt om hjärtat bakom lastbilen för att hålla dem fokuserade. Vinnaren skulle få ett års förbrukning av "gentlemans-litteratur".
- Jeremy hade sitt älskade trumset bakom lastbilen och lyckades bra i backmomentet men Richard och James förstörde hans trummor i alla fall.
- Richard hade Oliver (Opel Kadetten från Botswana-specialen, som hade ny lack och personlig nummerskylt, "OLIV3R") bakom sin lastbil men fegade ur i sista sekunden.
- James hade sin flygel placerad bakom sin lastbil men när hans piano sänktes ner till marken föll ett av pianbenen av och fick stöttas med en trave porrtidningar. James misslyckades med utmaningen när han rullade in i pianot, till Clarkson och Hammonds stora glädje då de inte ännu hade berättat för James om det tidigare nämnda brutna benet.


På Top Gears testbana fick programledarna sin sista utmaning vilket var att köra sina lastbilar i högsta hastighet och tvärbromsa för ett "hinder". Richard körde in i en mobil byggnad, James i en trave vattentunnor och Jeremy i en tegelvägg. Jeremy skadades i denna utmaning.

Till slut utropade James sig själv som vinnare.



Pratshow-legendaren
Sir Michael Parkinson.

• Teamet diskuterar hur den ekonomiska krisen 2008 har påverkat bilpriserna, särskilt Clarksons Aston Martin V8 Vantage, som har minskat i värde med 440.000 bara i år.
• Clarkson släpper nyheten att Dacia Sandero (ett löpande skämt i säsong 11) inte kommer att släppas i Storbritannien.


Jeremy: James, bad news. The Dacia Sandero...
James: The what?
Jeremy: The Dacia Sandero is not coming to the UK!
James: Oh. Now...


James: Right, the news. And of course we've been off the air for a while...
Richard: God, he is such a child.
James: Yeah, where is he anyway?
Richard: I don't know; in the audience somewhere flicking people's ears and blaming the people next...
Jeremy: [inne bland publiken] Excuse me... excuse me...
[Jeremy kommer in i bild med en silkesskjorta och låtsas oförstående]
Richard: You ah, you wearing that for a bet?
Jeremy: Yeah. Aaah, anyway...


Pratshow-legenden Sir Michael Parkinson drar igång säsongen och får den respektabla tiden 1.49:04 på varvet.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 2 (Den med Bonneville-specialen)
Totalt: 97
Datum: 9 november 2008
Gäst: Will Young


Jeremy: On tonight's holiday programme we go to San Francisco in California. We have a night out in Reno, Nevada. And we end up on the salt flats of Bonneville.


Amerikanska muskelbilar på en road-trip.


Fiat Nuova 500 Abarth


...och föregångaren.
(Det har hänt mycket...)


Jeremy Clarkson tar ut Fiat Nuova 500 Abarth på testbanan. Trots att det är en småbil med en relativt liten motor hävdar Jeremy att han "älskar" den.


Stig får 1.35.5 på varvet i Fiaten. (Morsekoden i de två sekvenserna löd; "IVOTEDROSSPEROT" (Jag röstade på Ross Perot) och "MESMELLCATS" (det luktar katt))

(Bonneville-special)
Teamet åker till USA för att testa den nya generationens amerikanska muskelbilar på en bilresa från San Francisco till Bonneville Salt Flats i Utah. Hammond åker i nya Dodge Challengern, Clarkson i Chevrolet Corvette C6 ZR1 och May i Cadillac CTS-V. Som vanligt är resan kantad av svårigheter.


Cadillac CTS-V, Corvette,
Dodge Challenger

Teamet har bara visum som tillåter dem att vara sakliga och inte underhållande, vilket uppmuntrar programledarna att försöka ta bort alla "underhållande" aspekter på resan. Chrysler vägrar, i sista minuten, att ge dem en Challenger, vilket tvingade Hammond att köpa en för 100.000 med bidrag från en lokal återförsäljare. May hatar sin Cadillac så medan teamet besöker Reno tillbringar han hela natten på casinot och försöker vinna en BRP Can-Am Spyder Roadster för att slippa sin CTS-V.

Clarkson och Hammond stoppas av polisen två gånger för fortkörning, tävlar mellan rödljusen och använder varvningar av sina V8:or för att utlösa billarm och Clarkson använder fjärrstyrningen på Hammonds Challenger för att parkera mitt på en allmän väg medan Hammond var upptagen med att äta.

Efter att ha blivit uttråkade av den raka motorvägen åker de ut på slingrande småvägar. May ändrar omedelbart sitt omdöme om Cadillacen på grund av dess väghållning och Clarksons Corvette är ännu bättre. Hammonds Dodge är dock inte lika bra på grund av den i grunden är en "ren" muskelbil.

När de väl anländer till Salt Flats skall de delta i ett mile-race (1,6 km) för att testa hur hög hastighet de hinner upp i. Clarksons, May och Hammonds mål är respektive 270, 260 och 240 km/t. Efter att ha provat flera olika sätt att öka hastigheten, såsom pumpa upp däcken, når alla tre programledarna äntligen sina mål. De hävdar att alla tre fordonen har överskridit deras förväntningar, men avslutar med att säga att de var fantastiskt roliga att köra men kanske inte fullt så välgjorda som man kan förvänta sig.


• Clarkson ber om ursäkt för att han inte nämnde Porsche 997 GT2's varvtid föregående vecka (ett skämt med hänvisning till att han fick kritik för sitt skämt om lastbilschaufförerna som mördade prostituerade i föregående avsnitt), eftersom lappen med tiden hade "spontan-antänts". Han avslöjar att tiden blev 1.19.5, exakt samma som Lamborghini Gallardo LP560-4, trots att den var svårare att hantera. Det är också snabbare än Porsche Carrera GT, som gjorde 1.19.8. Hammond försöker sedan att placera GT2's tid intill Gallardos. Han hoppar upp för att försöka nå toppen av listan, men misslyckas (på grund av hans ringa längd) och välter hela skylten.


[May har en läderjacka på sig]
Jeremy: Are you wearing that for a bet?
James: Yeah.
Jeremy: He is, ah, okay.


Den första Idol-vinnaren, Will Young, berättar om sin egen Top Gear-tävling, hur Minis liknar Lego och kör på 1.48.9 på en fuktig bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 3 (Den med den begagnade racerbilen)
Totalt: 98
Datum: 16 november 2008
Gäst: Mark Wahlberg


Jeremy: Tonight. James goes racing in Finland. Richard tries out the future of motoring in Japan. And I cut up some wood near Godalming.


Hammond testar i-REAL.


i-REAL, en körbar stol
(Japansk, vad annars)


Hammond åker till Toyota City i Japan för att testa i-REAL, en "körbar" stol och kan berätta för dina vänner när du tar kafferast.



Teamet försökte förvandla en vanlig begagnad bil (en Renault Avantime som gjore ett referensvarv på 1.42.5) lika snabb som en Mitsubishi Lancer Evolution X, som gör varvet på 1.28.2. De fick hälften av kostnaden för en Evo (150,000 kronor) minus kostnaden för Avantimen (52.000) vilket lämnar 98.000 att spendera på att förbättra bilen.


Renault Avantime.

De bytte bromsarna, som var för stora för originalfälgarna, så de tvingades att satsa pengar på större fälgar och racingdäck, satte dit ett justerbart fjädringskit och bytte ut de främre sätena mot lättare racingstolar. May tillbringade hela första natten med att försöka trimma och återställa motorn till sin forna glans av 210 hk, han lyckats nästan då han fick upp det till respektabla 206 hk.

Nästa dag fäste Hammond en bakvinge från en Super Aguri SA07 Formel 1-bil på bakdelen, som Clarkson kommenterade skulle vara meningslös eftersom de var framhjulsdriven och en spoiler skulle bara trycka ner den bakre delen av bilen. Clarkson monterade även en egenhändigt tillverkad trä-spoiler längst fram som omedelbart fattade eld. Under Stigs varv såg trä-spoilern till att förstöra bilens vägegenskaper helt då den lossnade och orsakade att däcken låste sig.

Efter flera försök lyckades bilen komma ner i 1.35.4 på banan i händerna på Stig, vilket ledde trion till slutsatsen att det slösas för mycket pengar på att försöka förbättra bilarna trots att det i slutändan gör väldigt lite för att förbättra den generella kvaliteten och fordonets prestanda - de flesta av de faktiska förbättringarna de gjorde kom från att lätta bilen från onödig vikt kombinerat med Mays motorinställningar, varav inget kostar mer än tid och arbete.


F 1-världsmästaren Mika Häkkinen.


Som träning inför sin första "superbil"-recension följande vecka, åker James till Finland för att lära sig "det finska sättet att köra fort" av förra F1-världsmästaren Mika Häkkinen och startar i ett "Jokamiesluokka", en finsk variant av folkrace, med ett gäng glada lokalförmågor. Han slutar i mitten.


• De pratar bl.a. om Range Rover, Audi och BMW som erbjuder valfri färg på vissa av sina modeller... så länge man väljer svart, vitt eller silver.
• Sen pratar Hammond om Aston Martin 177 med 7.3-liters V 12:a för "endast" 16 miljoner kronor...(!) varpå Clarkson förutspår att Aston Martin snart kommer sälja fler nyckelringar än bilar, eller åtminstone tjäna mer pengar på dem.


Jeremy: Great news! They've done an off-road version of the Dacia Sandero! [photo appears on TV screen] Don't be fooled by the Renault badge; that's the Dacia, that baby!
James: What the hell are you on about?
Jeremy: It's Dacia!...
[audience member says something]
Jeremy: [to audience member] It's a Dacia! I know it says Renault, I just said that! Have you got a beard in your ears as well?


Corvette V8 livsmedel mixer.


Clarkson kommenterade hur V8-motorerna tycks försvinna, så han plockade bort en från en Chevrolet Corvette för att använda som "hushållsmixer". Han, May och Hammond drack en smoothie bestående av "manliga" ingredienser, såsom rått nötkött, Bovril, en handfull chilifrukter, en flaska tabascosås och en tegelsten. Hammond föreslog att de kallade drinken "Desperate Shag in a Skip", medan May kallade den "The Bloody Awful".


Hollywoodskådisen Mark Wahlberg lyckades få tiden 1.48.7 även om han inte var van vid manuell växellåda och högerstyrning.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 4 (Den med ekonomi-racet)
Totalt: 99
Datum: 23 november 2008
Gäst: Harry Enfield


Jeremy: Tonight. We have a race to Blackpool. The new Lamborghini comes to our studio. And at last, the Bugatti Veyron is on our track.


Ekonomi-racet.


Pagani Zonda Roadster F.


James testar Pagani Zonda Roadster F för första gången någonsin i ett "power test".



Pagani Zonda Roadster F
och Bugatti Veyron.

Efter två års väntetid kommer äntligen Bugatti Veyron till studion. Stig tar den runt banan på 1.18.3. Dess oförmåga att toppa "Power Lap"-listan förklaras av bilens tunga vikt. Han kör även ett varv med Zondan; 1.17.8.


Trion tävlade mot varandra i ett ekonomi-race från Basel i Schweiz till Blackpool i nordvästra England (120 mil) på en enda tank, där vinnaren får i belöning att slå på nattbelysningen i Blackpool. Varje programledare fick använda valfri - ej modifierad - standardbil. May väljer en Subaru Legacy diesel, Clarkson en Jaguar XJ diesel, och Hammond en Volkswagen Polo BlueMotion, sina landsmäns förakt. De har dessutom rätt att välja sin egen väg.

Clarkson ansåg omedelbart att loppet var meningslöst eftersom tillverkarnas uppskattade bränsleförbrukning visade att ingen av bilarna skulle komma fram till Blackpool i tid på en tank, så han försökte bara bli av med allt bränsle för att få bränslestopp lagom nära hans hus i Chipping Norton. Med detta i åtanke använde han luftkonditioneringen, radion, uppvärmda säten, laddade mobiltelefonen och körde i 130 km/t i Frankrike för att förbränna bränsle fortare i sin dubbel-turbo-försedda Jaguar.

På grund av hans hastighet låg Clarkson många mil före de andra två programledarna under större delen av loppet och lyckas komma med ett Eurotunnel-tåg trettio minuter före både Hammond och May. Men väl i England, efter att ha passerat sitt hem med en ansenlig mängd bränsle kvar, saktade han ner och insåg att han fortfarande kunde vinna. Men eftersom han åkte på M6 passerades han av Hammond. Clarkson kunde inte komma ikapp på grund av sitt behov att bevara det lilla bränsle som fanns kvar. Hammond förblev först under resten av loppet.

Under tiden tog May en längre väg via Leeds för att undvika den notoriskt överbelastade M6 och trots att han körde ombord på samma tåg som Hammond, kom han aldrig ikapp.




Lamborghini Estoque
Concept Car.

Trots hans bränsleslöseri i Frankrike lyckades Clarkson ändå fullfölja tävlingen och kom dessutom tvåa, bara en minut bakom Hammond. Hammond fick därför chansen att slå på belysningen, men Stig, som producenterna hade skickat till Blackpool ifall ingen skulle lyckas göra det i tid, slog på den själv. May kom fyrtio minuter för sent och missade ceremonin helt. Han medgav senare han offrade hastigheten framför ökad bränsleeffektivitet.

I pur förvåning över både resultatet och Jeremys bränsleslöseri gjordes en senare kontroll av Jaguarens bränsletank som visade att Jeremy hade nog med bränsle för att köra ytterligare 20 mil.


[Under nyheterna]
James: Oh! Big news!
Jeremy: Is it the Dacia Sandero?
James: [förbryllad] ...No, erm...


[Under nyheterna]
Richard: Jeremy?
Jeremy: Yeah?
Richard: The slippers?
Jeremy: Yeah?
Richard: Are they a bet?
Jeremy: Oh course they're a bet.


May och Hammond pratar om Lamborghinis koncept-bil Estoque som står i studion och är påtänkt som en bil för fler än två, dvs. en sorts "familjebil" (!)


Harry Enfield gör sitt andra framträdande för att få en tid i Lacettin. Enfield diskuterade sin "Clarkson Island"-sketch och den "mobbning" han hade fått utstå från sin son efter sitt första besök i Top Gear-studion. Harry Enfield fick varvtiden 1.49.6, vilket gjorde honom till den stjärna som förbättrade sin tid mest.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 5 (Den med buss-rallyt)
Totalt: 100
Datum: 30 november 2008
Gäst: Kevin McCloud


Jeremy: Tonight. The Stig climbs into a bucket of hot wallpaper paste. Richard sorts out public transport. And James gets beaten up by a boat.


Buss-rallyt.


Jeremy testade Lexus IS-F mot "kungen av muskel-sedaner", fyradörrars BMW M3. Båda körde ett dragrace med Lexusen i ledningen i början innan BMW'n snabbt tog sig förbi. Loppet slutade med en mycket knapp vinst för BMW'n men Jeremy påpekar att Lexus så småningom kommer att vinna på sin toppfart. Dess 270 km/t är vida överlägsen BMW's 250.


Båda togs runt banan av Stig och Lexusen gick runt på 1.26.9 medan BMW'n gjorde det på 1.25.3, vilket gör den betydligt snabbare än den modell den ersätter. (Stig lyssnade till morsekod som löd "TOOMANYGEARS" (För många växlar) och "ILIKEMRSULU" (Jag gillar Herr Sulu)).


May i en 16-miljoners motorbåt.



May, i en motorbåt för 13 miljoner kronor, tävlar mot Hammond i en Ferrari Daytona från Portofino till Saint-Tropez. För May blev resan tuff och den ombordmonterade kameran skadades. Både Hammond och May stoppas av polisen. May vinner, men Hammond tycker att båten möjligen var snabbast men bilen kommer ändå alltid att vara bästa resmetoden.


Londonbuss-race.


Hammond försöker hitta den bästa av busstypen för Londons gator genom att ha ett bussrally på Lydden Hills motorbana.

Dubbeldäckarna representerades av en Leyland Olympia från 1987. Singeldäckarna representerades av en Dennis Dart från 1993. Sen var det två ledbussar: Den första är en Mercedes-Benz O305 G (med motorn bak) och den andra är oidentifierad, men omnämns av Hammond som en "mittmototyp" under loppet. Den mindre bussen representerades av en Optare MetroRider från 1997.

I likhet med andra segment; husbilsracingen säsong 10 avsnitt 6 och flygplatsfordons-racet säsong 14, avsnitt 4, plockade man in ett gäng BTCC Touring Car-legender att köra bussarna: Anthony Reid, Matt Neal, Gordon Shedden och Tom Chilton. Dessa - tillsammans med Hammond - utgör förarna.

Tävlingen avslutas med att den lilla bussen blir hoptryckt, Hammonds ledbuss har förstörts av singeldäckare och dubbeldäckaren välter på den sista raksträckan när han försökte gå innanför singeldäckaren. Singeldäckaren förklarades som segrare på grund av dess högre hastighet.


• Hammond visade upp Infiniti G37 cabriolet som han beskrev som utseendemässigt nästan exakt likadan som Lexus SC 430 och därför beskriver den som "det mest avskyvärda och hemska bil som någonsin tillverkats"..
• Jeremy Clarkson kritiserade 4-dörrars Porsche Panameran och tycker att den ser "sjuk" ut och liknar Austin Maxi..
• Jeremy Clarkson förevisar, med hjälp av leksaksbilar, sin teori om att placera en magnet på huven på bilarna skulle hindra frontkollisioner på grund av att likadana poler repelleras. Men Hammond poängterar att om polerna är olika orsakar dragningskraften ännu mer kollisioner när en bil står bakom en annan eftersom polerna då attraherar varandra.


Jeremy: [pekar på Richard's väst] You wearing that for a bet?
Richard: No.
Jeremy: No?
Richard: No.


The cool wall...


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Nissan GTR


Kevin McCloud gjorde ett framträdande och fick tiden 1.45.9 i Lacettin, vilket gör honom till näst snabbast efter Jay Kay. Jeremy avslöjar att hans tid i själva verket är exakt 1.45.87, vilket gör att McCloud endast 5 hundradels sekunder långsammare än Jay Kay som hade exakt 1.45.82.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 6 (Den med öststats-bilarna)
Totalt: 101
Datum: 7 december 2008
Gäst: Boris Johnson


Richard: Tonight. Boris Johnson is the mayor in our Reasonably Priced Car. Jeremy attempts an old fashioned sensible road test of the new Ford Fiesta. And has communism ever produced a good car?


Kommunist-bil-testet.


Detta är första - och hittills enda - gången någon annan än Jeremy säger öppningsrepliken. Jeremy hade nämligen tappat rösten så Clarkson deltog inte heller i början av programmet.


Tyska Veritas RS.

Caterham Seven R500.


Richard Hammond testar den nya tyska superbilen Veritas RS III och Caterham Seven R500. Det finns inte så mycket att säga egentligen, det är ju bara leksaker för uttråkade personer med större plånbok än vad som är nyttigt.


Veritas RS III får 1.24.2 och Caterham Seven R500 får tiden 1.17.9.


Efter att ha mottagit klagomål från allmänheten om att de inte längre göra ordentliga tester som i gamla dagar, med "normala" bilar, testar Jeremy en Ford Fiestan på ett "seriöst" sätt.

Ford Fiesta som
landstigningsfordon.

Han testar hur den är rent praktiskt, bränsleekonomin, kvaliteten och körglädjen. Domen är att den ser bra ut, är ganska praktisk, lätt att parkera, väldigt speciell att köra, och byggd som en Volkswagen. Genom hela segmentet nämner Jeremy, med nollställt ansiktsuttryck, självklarheter som att den kan köras i 70 km/t, vilket är det snabbaste du får åka lagligt i England.

Testet blir sen än mer bisarrt då han tävlar inne i ett köpcentrum mot "huliganer" i en Corvette.

Köpcenter-racing med Corvette.

Forden tar sig ut ur köpcentret medan Corvetten kraschar. I det sista testet medföljer Forden en amfibieattack på Instow Beach tillsammans med engelska marinkåren. Fiestan klarar provet med glans.


Jeremy Clarkson och James May inte kan avgöra om importerade öststatsbilar skulle vara något att ha så de tog sig till Greenhams flygbas för att se om kommunisterna någonsin byggt en bra bil. De börjar med ryska bilar (Lada Riva, Moskvitch 408, Lada Niva, ZAZ-968) och den östtyska Wartburg.

Lada Riva och Moskvitch 408.

Både Clarkson och dömer ut alla dessa bilar som "verkligen fruktansvärda" och Clarkson utnämner Lada Rivan helt enkelt till världens sämsta bil, men May håller inte med honom och utnaömner Moskvitch 408 till den sämsta bilen i världen.

De tittar också på en FSO Polonez (och förstör den i en hyllning till den Toyota Hilux de misshandlade), en östtysk Trabant och tjeckoslovakiska Velorex för att representera hela östblocket. Deras favoriter är Niva och GAZ Tjajka men inte heller de visar sig vara bra eftersom de inte är körbara.

Testen omfattar en kapplöpning mellan en brittisk "kommunist"-bil, Morris Marina, och en Lada Riva. Marinan vinner även om de tycker att den är mer effektiv som brasa för strejkande arbetare än som bil. Inga av de bilar som testas faller varken Clarkson eller May i smaken. Richard Hammond påminner dem senare om att Ferrari, Maserati och Lamborghini har tillverkats på en italiensk kommunist-styrd plats i årtionden.


• James meddelar att Jeremy har förlorat rösten vilket roar Richard och James oerhört då de konstant hånar honom.
• De avslöjar att han har vunnit tidningen Heat's "knäppaste förälskelse"-utmärkelse och att han är med i samma tidskrift som sin "pojkvän", Will Young. Då avbryter Jeremy och avslöjar att James inte borde håna honom eftersom han själv har en ögoninfektion..


Londons borgmästare Boris Johnson körde Lacettin i mycket våta förhållanden på tiden 1.57.4.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 7 (Den med husvagnshoppet)
Totalt: 102
Datum: 14 december 2008
Gäst: Tom Jones


Jeremy: Tonight. I look at the future of sports cars. James investigates the future of quite literally everything. And Richard Hammond smashes up another caravan.


Tema; Julklappar.


Jay Lenos "lilla pojksamling".


1. James May tar en titt på bilismens framtid i Kalifornien med den vätgasdrivna Honda FCX Clarity. Detta segment har en cameoframträdande av Jay Leno. Leno hänvisar till alla amerikanska Toyota Prius-förare med kommentaren "I Amerika vi vill att alla ska veta om det goda arbete vi utför... anonymt". May beskriver Clarityn som "den viktigaste bilen på hundra år" på grund av att den är den första elbilen som passar en modern, bilberoende livsstil.

Morsekoden i de två klippen betyder "ILIKEGARYNEWMAN" (jag gillar Gary Newman) och "THATPORKTASTEDFUNNY" (fläsket smakade roligt).


Tesla Roadster och Lotus Elise.

2. Jeremy Clarkson testar batteridrivna Tesla Roadster på banan. Den spöar Lotus Elise i ett dragrace.


Efter mer ingående tester hävdar Jeremy att båda bilarna som lämnades till Top Gear gick sönder, men Tesla bestred detta och visade upp dataloggarna från bilarnas prestationer under segmentet för Top Gear och BBC, som i ett uttalande erkände att bilarna inte gick sönder och aldrig var under 20 procents battrikapacitet. Efter att dussintals bloggar och tidningar protesterat mot Top Gear's skildring av Roadsterns resultat, skrev Jeremy en blogg i The Times och medgav att "filmen var lite rörig" men utvecklade inte det påståendet närmare.


Stig fick tiden 1.27.2 på lätt fuktig bana i den batteridrivna Tesla Roadstern.


• De tre diskuterar hur ilskna Morris Marina-fans hade blivit, tack vare det föregående avsnittet. De försöker att "gottgöra" det genom att köpa en annan Marina som sedan av misstag blir krossat av ett piano.


Jaguar XJ6 med husvagn
...på villovägar.

Stunt:
Top Gears stuntman kommer tillbaka för att hjälpa Hammond i ett försök att slå ett rekord som deras "Femte växeln"-rivaler satt: att hoppa från en ramp i en Jaguar XJ6 -92:a med husvagn. Stuntmanen kommer nära men lyckas inte slå rekordet.


1. Richard Hammond tar en titt på Touring-cirkusens 50-åriga racinghistoria där kraschar är ett genomgående tema.

2. Jeremy beslutade att den arbetsinsats som krävs av äldre för att byta TV-kanal var för mycket så han fäste en V8 motor till en gungstol. Av säkerhetsskäl satte de en docka i stolen när de genomförde testerna, vilket resulterade i att både stolen och dockan gick sönder även om Clarkson tyckte att det var ett ännu större fel att tv'n var ohörbar över ljudet från V8:an.


I en numera två-årig tradition på Top Gear börjar pojkarna diskutera julklappar med bil-tema. Under detta segment glider de ständigt in på råa, sexuella skämt, som ett svärd med olika bitar av fläsk på hängt, en trollkarlsrock med ferrariemblem och en kyckling med fyra Audi ringar, varpå Clarkson vänder sig till publiken och utbrister; "Här har något gått fruktansvärt fel".


En avslappnad Tom Jones.


Här presenterar de sina årliga nyårsutmärkelser:
Bästa nya ljud: Will Youngs nya singel.
Bästa segerdans med en "Stjärna i en prisvärd bil": Jay Kay, som accepterade sitt pris i Top Gear-studion.
Mest smärtsamma skada en bilrelaterad kroppsdel: Max Mosley's rumpa.
Årets bil: Caterham 7, för sin snabbare tid runt TG's bana än Bugatti Veyron, samtidigt som den är mycket billigare.
Värsta flirten: Jeremy Clarkson när han intervjuar Will Young.


Tjuren från Wales, sångaren Tom Jones, körde ett varv i Lacettin och fick tiden 1.52.2.


Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 8 (Den med Vietnam-specialen)
Totalt: 103
Datum: 28 december 2008
Gäst: Inga

De tre programledarna åkte på en resa till Vietnam där de fick vardera 15 miljoner vietnamesiska dang att köpa en bil för att kunna köra 160 mil från Ho Chi Minh City i söder till Halong Bay i norr. På grund av bilpriserna köpte de billiga motorcyklar i stället. Målet var i huvudsak att göra på 8 dagar vad amerikanerna hade misslyckats med att göra under 10 års krig.
För detaljer: se specialavsnitten.


















Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 11-12 del I
Datum: 1 januari 2009
Gäst: Mark Wahlberg


Nissan GT-R (från säsong 11, avsnitt 5)
Gumpert Apollo (från säsong 11, avsnitt 6)
Ford Fiesta vägtest (från säsong 12, avsnitt 6)


Ferrari Daytona vs. Powerboat (från säsong 12, avsnitt 5)


V8 matberedare (från säsong 12, avsnitt 3)


Mark Wahlberg (från säsong 12, avsnitt 3)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 11-12 del II
Datum: 4 januari 2009
Gäst: Will Young


Toyota i-REAL (från säsong 12, avsnitt 3)
Pagani Zonda Roadster F vs. Bugatti Veyron (från säsong 12, avsnitt 4)


Alfa Romeos under 15.000 -del 1 (från säsong 11, avsnitt 3)


Will Young (från säsong 12, avsnitt 2)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 11-12 del III
Datum: 25 januari 2009
Gäst: Boris Johnson


Audi RS6 (från säsong 11, avsnitt 2)


Rävjakt i en Daihatsu Terios (från säsong 11, avsnitt 5)
Top Gear vs. D-Motor (från säsong 11, avsnitt 6)
Audi RS6 vs. hastighetsskidåkare (från säsong 11, avsnitt 2)


Boris Johnson (från säsong 12, avsnitt)

























Avsnitt 1, Avsnitt 2 (Bonneville-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5
Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8 (Vietnam-special), Best Of S11-12 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 11-12 del IV
Datum: 1 februari 2009
Gäst: Jay Kay


Mercedes-Benz CLK63 AMG Black Series i Wales (från säsong 11, avsnitt 2)
FCX Honda Clarity (från säsong 12, avsnitt 7)


Nissan GT-R vs. Bullet Train - del 1 (från säsong 11, avsnitt 4)


Jay Kay (från säsong 11, avsnitt 6)