Trettonde säsongen bestod av 7 avsnitt som gick mellan 21 juni och 2 augusti 2009 inklusive "Top Gear Race to the North" som visades som ett segment i första avsnittet och en "Alp-special" som visades i avsnitt 5.

Denna säsong recenserade de bl.a. Lotus Evora, Ferrari FXX, HSV Maloo, Lamborghini Murciélago LP 670-4 SV och Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series.

Här fanns bl.a. Porsche Panamera S vs. Brittiska postverket, Jeremy som spelar British Bulldogs mot Britiska armén – med skarp ammunition och vilken bil under 35.000 skr är bäst för en 17-åring.

Clarkson fick besök av bl.a. F1-legendaren Michael Schumacher (som utgav sig för att vara Stig), Stephen Fry (igen), världens snabbaste människa Usain Bolt, AC/DC's frontman Brian Johnson och pratshowlegendaren och bilentusiasten Jay Leno. Snabbast i Chevrolet Lacettin i år var AC/DC's frontman Brian Johnson på 1.45.9. (Näst snabbast genom tiderna, delat med Kevin McCloud och Simon Cowell)

Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

























Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 1 (Den med Race to the North)
Totalt: 104
Datum: 21 juni 2009
Gäst: Michael Schumacher


Jeremy: Tonight. Richard tries to start a motorbike. James fill his car with petrol. And I get a British Rail sun tan.


Race to the North.


Jeremy Clarkson kollar in Lotus Evora.



Michael Schumacher
i en Ferrari FXX

1: Stig kör Lotus Evoran på 1.25.7.
2: Michael Schumacher utklädd till Stig tar en Ferrari FXX (bilden) runt banan på 1.10.7, vilket är bästa varvtiden någonsin, hittills och - efter säsong 16 - den fjärde bästa bil-tiden någonsin alla kategorier. (Det ligger ju även två flygplan framför honom på listan)

("Race to the North")
Teamet kör ett lopp från London till Edinburgh, Skottland med en nybyggd version av ett ånglok från 1949 som åkte via East Coast Main Line, mot 1949 års modeller av en bil och en motorcykel som kör på gamla A1. Jeremy - som för ovanlighets skull inte sitter i bilen - skyfflar kol i ångpannan på lok nr. 60.163 Tornado, medan James May kör en Jaguar XK120 och Richard Hammond en Vincent Black Shadow motorcykel. James vinner loppet med Jeremy på andra och Hammond klart sist på grund av att han glömde att stänga av sin reservtank och därigenom satte igen förgasaren.


Gruppen diskuterar....
• Veterinärer...
• En bil mindre än Peel P50.
• Land Rovers mobiltelefon.


[Jeremy börjar diskutera en bil som är mindre än Peel P50]
Jeremy: Now, we have some bad news.
James: [torrt] Dacia Sandero.
Jeremy: No, not the Dacia Sandero.


Det visade sig i detta avsnitt att The Stig var Michael Schumacher. Men efter att inte lyckas fullgöra ett varv runt banan förklarade Jeremy att han inte kan vara Stig, så hans identitet är fortfarande hemlig.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 2 (Den med ungdomsbilarna)
Totalt: 105
Datum: 28 juni 2009
Gäst: Stephen Fry


Jeremy: Tonight. We throw a chair over a hedge. A Quite Interesting man drives our reasonably priced car. And for the first time ever the Bugatti Veyron races a McLaren F1.


Stephen Fry.



Superbilar i miljonklassen...
...och hela vägen för sig själv.
(Trist jobb han har, Hammond)

1: Richard Hammond testar nya Lamborghini Murciélago LP670-4 SV på avstängda allmänna vägar i Abu Dhabi (bilden) och har ett dragrace mot en Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition, körd av the Stig. Mercedesen vinner.


Sen tar Stig Lamborghinin ett varv runt banan och får varvtiden 1.19.0, exakt samma som Enzo Ferrari.


2: Ett dragrace på samma vägar som ovan mellan världens två snabbaste serieproducerade bilar, den strippade, råa, och brutala McLaren F1 och den sofistikerade, teknikproppade och fruktansvärda Bugatti Veyron. (bilden). Dessutom bland de dyraste. 1000-hästars-Bugattin kostar 10 miljoner kronor och denna 800-hästars McLaren -95 kostar det dubbla. Begagnad! "Budget"-Bugattin, med Hammond bakom ratten, vinner till slut trots att McLaren, med the Stig, leder en bra bit in i loppet. Den första halvan handlar om ren acceleration, att få ner all kraft i backen. Där är den strippade McLaren överlägsen. Andra halvan handlar om toppfart och styrka. Där är F1:an ingen match för Bugattin med sin 1000-hästarsmotor som toppar en bit över 400 km/t.


Programledarna får i uppdrag att köpa bilar som är perfekta för 17-åringar, deras föräldrar och försäkringsbolag med en budget på 35.000 inklusive försäkringar. Jeremy köper en Volvo 940 Turbo kombi, Richard köper en Hyundai Scoupe och James köper en Volkswagen Golf Mk III.



Utmaning 3:
Laga den om du kan...

Packa upp en lägerplats och lämna den. Jeremy har inga problem att fylla sin stora VOlvo snabbt, men utfarten är hal och hans bakhjulsdrivna bil har stora problem att ta sig därifrån. May vinner före Hammond. Jeremy kommer inte ens sist. Han kommer efter snöskottarna påföljande vinter... (Poäng: Jeremy 0, Richard 120 och James 150.)


Parkera bilarna på en uppfart sent på natten utan att väcka ägarna. Richard får 50,4 decibel, Jeremy puttar in bilen i ett skjul under buller och bång och får 66,1 och James får 98,7, efter att Jeremy använt fjärren och dragit igång hans stereo på högsta volym. (Poäng: Jeremy 34, Richard 50 och James 1.)



Utmaning 4:
Bara toucha, inte krocka...

Åtgärda omkullvälta bilar. En truck knuffar bilarna och rullar dom ett helt varv, något som grabbarna nu skall åtgärda. (Poäng: Jeremy 2, Richard 4 och James minus 100.)


Omvänd hinderbana. De skall köra igenom en bana fylld med hinder som man skall träffa (läs: toucha så de rubbas) och avsluta med en handbromsvändnig mot en rad kundvagnar och till sist klämma sig förbi två bilar som står lite för tätt. Jeremy fixar allt utom att träffa första hindret och handbromsvändnigen, James fixar allt utom att träffa första hindret fram till bilarna då Richard och Jeremy - som alltid - jävlats med honom och satt dom så tätt att inte ens en cykel kommer emellan. Richard bestämmer sig för att inte missa första hindret (en bil) så han kör i full fart rätt in i baken... och - enligt Jeremy - tvärdör. (bilden) (Poäng: Jeremy 121, Richard minus 174, märkligt nog exakt lika många poäng minus som han redan hade... och James 103.)


Handbromsvändningen i förra utmaningen bedöms av tre tonårsflickor. Varken Jeremy eller James fick några poäng alls eftersom flickorna påstod att handbromsvändningar är "omoget beteende" (Nooooo!). Och eftersom Richard diskades efter förra utmaningen förklaras Clarkson som vinnare tre poäng före May. (Poäng: Jeremy 157, Richard DNF och James 154.)


• Med anledning av 17-års-utmaningen diskuterar de när de själva tog körkortet. May och Hammond missade första uppkörningen medan Clarkson tog det på första försöket. Han trodde, precis som alla andra 17-åringar, att han var världens bästa förare så döm om hans egen "förvåning" när han totalkvaddade sin mammas Audi på direkten.
• De diskuterar återigen den nya regeringens kassa bilskrotningssystem som enligt Jeremy betyder att eftersom nästan alla nya bilar kommer från Korea så betalar alla brittiska skattebetalare för Kim Jong Il's kärnvapen. Lite långsökt eftersom det - som James så riktigt påpekar - är skillnad på Nord- och Sydkorea. Men Jeremy hävdar att Sydkorea mycket väl kan bomba England om de siktar någon annan stans eftersom de använder amerikanska styrsystem (!)
• De tar upp nya Ariel Atom 500 V8 (som May testar säsong 16, avsnitt 3).
• De tar upp nya Vauxhall VXR Bathurst och kompressor-ljudet. Jeremy hatar ljudet och Richard älskar det.
Sen bemöter de kritik från ett tidigare program (som inte är bilrelaterat).


Direkt efter Hammonds race i Abu Dhabi plockar Jeremy bort tiden för FXX'en från listan (vars varv visades i föregående avsnitt), eftersom den hade slicks och därför inte var väglaglig. Publiken buar varpå Jeremy utbrister: "Jaså, det gillade ni inte? Men det här programmet är en diktatur. Vill ni ha demokrati, åk till Iran".


En r-u-s-k-i-g-t vältrimmad och nerbantad Stephen Fry, som har gått ned 40 kilo (!), är dagens gäst. Han berättar bland annat om en "hitta en homosexuell vän"-applikation som kallas "Grinder". Sen testar han den i studion och får ett svar i från någon i publiken som har samma app i sin mobil. Han får tiden 1.51.0. Säsong 3 körde han Susuki Lianan på 1.54.0 på "lindrigt fuktig" bana.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 3 (Den med billiga och glada småbilar)
Totalt: 106
Datum: 5 juli 2009
Gäst: Michael McIntyre


Jeremy: Tonight. We shout at the government. A man drives a Subaru through a building. And a dog goes in a car.


När James åker med stuntföraren Ken Block i hans trimmade Subaru Impreza.


Jeremy testar den nya ansiktelyfta Mercedes-Benz SL65 AMG Black. Den sätter en varvtid på 1.23.0, bara 0,1 sekunder bakom Ferrari F430.


I finanskrisens spår: De tre ger sig av för att hitta den bästa "billiga och glada" småbil som för närvarande säljs i Storbritannien. De testar en hel drös småbilar, inklusive Proton Satria Neo, Chevrolet Aveo och Perodua Myvi. Efter ett antal aktiviteter, inklusive att "terrorisera" bankirer och protestera i London via högtalare, bestämmer de för att de är billiga - men inte glada. Då blir de tillsagda att tänka på billiga bilar

Tre kundvagnar på drift:
Škoda, Alfa och Toyota.

som de gillar. Jeremy tar Škoda Roomster, Richard plockar Alfa Romeo MiTo och James plockar Toyota iQ. Teamet åker tillbaka till provbanan där de får tre utmaningar, valda åt varandra.

1: Richard valde en kvartsmils dragrace, varpå Jeremy förklarade - och hånades för Roomsters usla acceleration. Richard vinner, James kommer tvåa och Jeremy kommer inte bara sist utan fruktansvärt sist... De lägger in en skylt med "Later" och visar Jeremy som tittar på hastighetsmätaren och säger "femtio". Sen lägger de in en skylt med "Much later" och visar Jeremy som tittar på hastighetsmätaren och säger "femtiett". Sen lägger de in en skylt med "The next day" och visar hur Jeremy korsar mållinjen i sakta mak medan May och Hammond diskuterar alldagliga saker.

2: Den andra utmaningen var James idé, nämligen ett ljud- och vibrationstest, som James vann eftersom han hade den tystaste motorn.

3: Den sista utmaningen var Jeremy's, ett varv på banan, samtidigt som man håller i en hund. Jeremy hade en Grand Danois, James en Sankt Bernard och Richard en irländsk varghund. Efter att ha åkt igenom Notting Hill med en gata full av Fiat Nuova 500, beslutar de att Fiat är den bästa billiga och glada bil man kan köpa i Storbritannien.


James: Titta jaag flyyyyger!!


• De går igenom nya Citroën C3 och dess "Visio-drive".
• De kollar på en handväska gjord av sätet från en gammal Chevrolet Camaro.
• Efter värmebölje-varningar från regeringen tidigare i veckan, diskuterar de ett nytt spel som de kom på som heter "bil-bastu" som kan spelas under en värmebölja. (Se resultatet nedanför)


Bil-bastu. Spelet går ut på att parkera en bil med motorn på, alla fönster uppvevda, vrida av luftkonditioneringen och sätta på värmen på max. Den första personen som tvingas ur bilen förlorar och får betala de andra spelarna 150 kronor vardera. Jeremy förlorade efter att tempen inne i bilen klev över 60°C och överlämnade senare pengarna till James och Richard i studion.


James träffar den professionella amerikanska stuntföraren Ken Block som tar James runt sin egen Gymkhana i sin trimmade Subaru Impreza och tävlar mot motocross-legenden Ricky Carmichael. (Bilden)


Michael McIntyre är stjärnan och får tiden 1.48.7, samma som Mark Wahlberg. Under loppet voltade McIntyre nästan i Gambon-kurvan på samma sätt Michael Gambon nästan voltade i säsong 1.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 4 (Den med militärövningen)
Totalt: 107
Datum: 12 juli 2009
Gäst: Usain Bolt


Jeremy: Tonight. The fastest man in the world on our track. The slowest man in the world falls asleep. And we literally set fire to Dorset with a machine gun.


Clarkson bränner upp en Mitsubishi Lancer Evolution VII RS.


Jeremy testar nya Ford Focus RS och tävlar sedan mot Richard i en Renault Mégane R26.R. Focusen får 1.29.3 men blir slagen av Méganen med 1.28.1. Jeremy hävdade att Renaulten kördes på semi-blanka däck, men Richard satte upp tiden ändå.



Richard och James tävlar mot ett brev som levereras av Royal Mail (posten) från Isles of Scilly (England) till Birsay på Mainland, Orkney (Skottland) i nya Porsche Panamera. Richard och James förlorar.


Jeremy tar en Mitsubishi Lancer Evolution VII RS runt ett brittiskt militärt testområde i Dorset mot en rad militära fordon, bland annat en Mastiff PPV och en Trojan (ett bekämpningsfordon) i ett punkt-till-punkt-race. Det börjar med ett jämnt lopp som leder till att Jeremy gömmer sig medan en Titan AVLB lägger en bro över en klyfta som han lyckas smyga sig över och får ett försprång. Jeremy förlorar i slutändan loppet efter att bokstavligen ha krossats av Trojan som han försökte gömma sig bakom.

I del två kommer Jeremy till ett minfält och eftersom han inte kan passera det måste hanta en skumpig omväg och råkar ut för eldgivning efter ett överfall så hans bil sätts i brand tillsammans med den omgivande landsbygden.

Det är värt att notera att den brittiska domstolen hade begärt att bilen skulle förstöras eftersom dess ägare hade åkt dit för narkotikabrott och bilen användes i brottet. et är också värt att notera slutet där Clarkson visar skillnaden mellan en 7,62 mm och en 0,50 kalibers skada på kylaren.


• Programledare tittar på en ny Lamborghini Gallardo som har fått namn efter Valentino Balboni. Clarkson visar många bilder på brinnande Gallardos som en varning till folk som tänker köpa en.
• De hånar introdiktionen av Renault ZE på Goodwood Festival of Speed tidigare i veckan.
• En ny Zonda (Zonda R V12) avslöjas som Clarkson påstår kan gå från 200 km/t till stillastående på 4,3 sekunder. (vilket han bvisar när han testar den i avsnitt 6, säsong 16)
• De kollar sen in en dåligt gjord, falsk, Rolls Royce, kallad GE som skapats av det kinesiska företaget Geely (de som ville köpa Saab. Webbmaster)


Världens snabbaste man, Usain Bolt, är inte varldens snabbaste förare men får en varvtid på 1.46.5.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 5 (Den med alpresan)
Totalt: 108
Datum: 19 juli 2009
Gäst: Sienna Miller


Jeremy: Tonight. We save the entire world. We test a fat spaniel from Jaguar. And we annoy France's second best racing driver.


Framhjuls- kontra bakhjulsdfrift.



Jaguar XFR. Ett fynd.

Jeremy testar nya Jaguar XFR, en bil som han jämför med BMW M5, med mycket gott resultat. En 5-liters V8:a med 500 hästar som gör 0-100 på 4.5 sekunder. Toppfart: Vem vet? Jeremy fick bromsa då raksträckan tog slut. Då var han uppe i 275. Pris: 600.000. Klart billigare än M5. Han kallar den helt enkelt "fantastisk". Han avslutar med att konstatera att den inte nödvändigtvis är bättre än M5 men lika bra är en komplimang av högsta rang. Efter recensionen hävdar han att M5 är något bättre runt banan men Jaguaren är överlägsen på vägen.


Stig får tiden 1.26.7 i Jaguaren, 0,5 sekunder långsammare än M5:an.

(Alp-special)

Back to the 80's; Richard Nissan
Jeremy Porsche & James Ford..

När producenterna hävdar att framhjulsdrift är tillräcklig för bilentusiasten får de tre i uppdrag att hitta bakhjulsdrivna bilar för max 15.000 kronor som sedan kommer att gå igenom en rad utmaningar att bevisa sin "värdelöshet". Jeremy köper en Porsche 944 S2, Richard en Nissan 300ZX, och James en Ford Capri 2.8L.

Utmaningarna blir bland annat att köra "ett gäng" mil till en bana utan att gå sönder. Straffet om man misslyckas är att köra resten av resan i en Morris Marina, en bil som förlöjligades i en tidigare säsong, till Morris Marina-klubbens stora förtret.


När de kom fram sätter Stig en varvtid i en Renault Twingo (1.32.31), en framhjulsdriven bil, som de tre då måste slå. Alla tre misslyckades. Jeremy fick 1.36, James 1.48 och Richard diskades. (Poäng: Jeremy , James och Richard )



Sod off, Beethoven...

De skall sedan bromsa till stillastående från 100 km/t. Någonting som ligger dem varmt om hjärtat kommer att placeras i slutet av banan, liknande lastbilstestet i första avsnittet säsong 12. Clarkson och Hammond hinner stanna i tid, men James lyckas återigen krossa sitt (nya) piano. (bilden) Och - precis som i lastbilstestet - lyckas Hammond köra över Clarksons trumset - igen. (Poäng: Jeremy , James och Richard )


Trion får sedan i uppdrag att resa 180 km till Val Thorens, en skidort i Alperna. James Capri lider av många problem och till slut slutar att fungera helt vilket tvingar honom att använda Marinan som de upprepade gånger påstått tillhör hustrun till Frankrikes president. Jeremy stjäl hälften av T-top-taket på Richards Nissan och kastar ner det i dalen som en "bestraffning" för hans trumset tidigare. (Poäng: Jeremy , James och Richard )


Väl framme deltar trion i ett snö-race tillsammans med tre professionella racerförare, inklusive tidigare Formel 1-föraren Olivier Panis. De misslyckas alla kapitalt jämfört med de andra, men av de tre, kommer James först i Marinan, främst på grund av Richard och Jeremy ofta försöker trycka den andra av vägen. (Poäng: Jeremy , James och Richard )

De är därför tvungna att dra slutsatsen att den bästa bakhjulsdrivna bilen för 15.000 i själva verket är en Morris Marina. Liksom den tidigare säsongen faller det ner ett piano på Marinan för att avsluta segmentet, vilket leder till att programledarna springer därifrån medan efterkrediterna rullar, livrädda för Morris Marina-klubbens vrede.



Bilen som kör sig själv...
(Och dig, förhoppningsvis)

• De visar upp Autonomobile (en sammanslagning av "autonom" och "automobil"), en satsning från skaparna bakom Google Android, som hävdar att människor inte är menade att köra bil och därför skapat en bil som kör sig själv. (bilden). Jeremy hävdar då att inom fem år har någon smartskalle (troligtvis kallad Keith) bestämt sig för att hoppa över den obligatoriska servicen så det kommer att spåra ur rätt snabbt. James avslutar med att hävda att bilar som kör sig själv inte är något nytt. Det har funnits i åratal... De kallas "taxi".
• Jeremy nämner den indiska biltillverkaren Tarta som kommer ut med en ny... Jaguar (De har tydligen köpt upp företaget). De skämtar också om hur alla som äger en är tämligen "ohyfsade" och kan komma undan med vad som helst bara genom att referera till sin "Jaaaag". Till exempel; "jag råkade köra över din hund... i min Jaaaag. Detta ger en övergång till recensionen av Jaguar XFR.
Jeremy visar upp en fortkörningsbot från Kalifornien. Hastighetsbegränsning: 100 km/t. Verklig hastighet: 325 km/t. Fordon: En 2-dörrars Bugatti. (Jeremy gissade på en Veyron). Böter: 3000 kronor. (Till detta kom dagens längsta applåd) (?)
• Den 6-sitsiga Honda FRV skall sluta tillverkas och att det berodde på dess utformning. James menar att 6 säten är det sämsta. Han drar ett exempel där svärmor sitter framme med frun och mannen hamnar längst bak, med motiveringen "Du har gett mig en unge, nu kan du sätta dig där bak". (Till detta kom dagens högsta skrattsalvor)


Koldioxidfri Range Rover.


Jeremy fäster ett växthus till en Range Rover i ett försök att helt reducera mängden koldioxidutsläppet från avgaserna. Efter att ha kört för fort går växthuset sönder. Det visar sig att han behöver ett mycket större växthus än det han har för att eliminera allt koldioxidutsläpp. Han försöker sedan att minska utsläppen från en annan Jaguar XFR med en låda med sodakristaller, vilket han gör med framgång, men påpekar dock att en ny låda kristaller skulle kosta 75 kronor och räcker bara i en mil då de måste bytas ut.


Sienna Miller är stjärnan i den prisvärda bilen i dag. (Hon som är "Top Celeb in a glovebox" i efterkrediterna i avsnitt 3, säsong 16). Trots att hon tog körkort bara fem dagar innan detta spelades in (hennes körkort från Jungfruöarna tillät henne bara att köra i Storbritannien i ett år) och dessutom inte är van med manuella växellådor, får hon tiden 1.49.8.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 6 (Den med Mallorca-resan)
Totalt: 109
Datum: 26 juli 2009
Gäst: Brian Johnson


Jeremy: Tonight! I wear some goggles. Richard falls down a small slope. And James says "Hello" to a man!


Rally Clásico Isla Mallorca.


Jeremy recenserar nya BMW Z4 och Nissan 350Z's efterträdare, Nissan 370Z. Det involverade lite "Walking With Dinosaurs" och lite "Springwatch".


BMW'n gjorde varvet på 1.28.2 och Nissan på 1.27.5.



Teamet blev tillsagda att besöka en klassisk bilauktion med 30,000 var till att köpa en bil äldre än 1982. Richard köper det första han ser, en Lanchester LJ 200 från 1953, Jeremy köpte första cabriolet som såldes, en Austin-Healey Sprite Mk IV från 1969, som Richard envisades med att kalla MG Midget, för 36.000, så motvilligt tvingades han att spendera 6.000 kronor av egna pengar på den medan James, efter att ha blivit försiktig och utbjuden på en Bristol 401, hade motvilligt tvingats köpa den sista bilen, en Citroën Ami från 1976 som var utrustad med startvev i fronten.

Efter köpet fick de i uppdrag att åka till Mallorca för att delta i Rally Clásico Isla Mallorca (Mallorca Classic Car Rally). Innan de åkte ville Hammond, som upprepade gånger hävdade att hans farfar hade tillverkat hans bil, att den skulle gå genom besiktningen först. Detta visade sig bli svårt. Det blev en lång lista med fel (sånt som vi kallar 2:or).

Så småninngom gick bilen genom besiktningen, men då hade Richard slut på pengar att spendera på att förbereda bilen för rallyt. Jeremy hade tagit bort taket och målat gröna stripes på bilen och satt in racingstolar och en skyddsbur och James hade försett sin bil med ett reservhjul och en spade.


Första tävlingen bestod i att åka runt en förutbestämd färdväg och passera kontrollpunkter på en fastställd genomsnittshastighet av 50 km/t på allmänna vägar med trafik. Poäng gavs för att åka för fort eller långsamt och minst poäng vann. Producenterna hade också valt deras "medåkare".

Jeremy fick Joan Verger, chefen för baleariska Motorsportförbundet och tidigare SEAT's fabriksförare, som kände vägarna väl, men inte pratade engelska, Richard fick en engelsk mekaniker, Brian Wheeler, som är dvärg och ironiskt nog fick James glamourmodellen Madison Welch. Jeremy satsade 250 kronor på att han skulle vinna, vilket de andra två höll med om.

På startplatsen fanns det många bättre bilar som Lancia Stratos, Lancia Delta, Ford Mustang och många Porsche 911:or. Jeremy vann utmaningen, med cirka 3.000 straffpoäng, genom att köra för fort i början innan han minskade hastigheten på grund av ett kopplingsfel. James kom på andra plats med ca 44.000 poäng och Richard kom, efter många nödstopp, sist med 47.000 poäng, den lägsta poängen någonsin i rallyts historia.


Sista utmaningen var att köra tre varv runt en racerbana på samma varvtider i alla tre varven. Alla förstod, utom Jeremy som frågade på fullt allvar: "Om bilen går sönder, måste bilen då gå sönder på de andra två varven också?". Jeremy gjorde två mycket jämna varv i liknande hastigheter, men på sista varvet blev han galen när han blev omkörd av en Ford Mustang. Han tycker att bli omkörd är ett tecken på svaghet, så han trmapade gasen i botten för att komma ikapp medan James gjorde 3 varv på samma tid på en sekund när.

I slutet av avsnittet visade det sig att James hade vunnit i sin Citroën Ami och därmed fick 500 kronor. Då avslöjade Jeremy också att alla tre älskade sina bilar så mycket att de faktiskt köpte loss dem från BBC och behöll dem. Jeremy talade sedan om för Richard att han hela tiden vetat att hans Lanchester faktiskt byggdes i en fabrik i Wales, vilket innebar att även om någons farfar förmodligen arbetade på den var det absolut inte Richards.


• De diskuterar nya Range Rover, och dess många kameror. Jeremy nämner att han använde den bakre kameran för att zooma in en söt dam bakom honom. Han jämför detta med att leda Wimbledon.
• De diskuterar också tanken på att köra till en infartsparkering och sedan gå av och fortsätta med kollektivtrafik som att gå på bio och sedan se en skylt med texten "Har du funderat på att läsa boken i stället?".


AC/DC's frontman Brian Johnson gör ett snabbt varv runt banan på 1.45.9 vilket är delad 2:a-plats med Kevin McCloud och Simon Cowell och bara 0.7 sekunder från totalledningen.


Avsnitt 1 (Race to the North), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Mallorca-resan), Avsnitt 7

Avsnitt: 7 (Den med VW-annonsen)
Totalt: 110
Datum: 2 augusti 2009
Gäst: Jay Leno


Jeremy: Tonight, Richard has a crisis. Some sheep on our track. And James and I go to the lavatory.


Cool Wall är tillbaka! Tack för det.


Vauxhall VXR8 + en gammal
pick-up-truck = Maloo E.


Richard granskar Vauxhall VXR8 Bathurst Edition, en modifierad version av VXR8 med en kompressormatad LS2 V8-motor. Han testar också australiska pick-upen Maloo E, byggd på samma chassi med en konventionell LS3-motor.


Stig testar både bilarna på banan. Maloon klockas för 1.27.1 och VXR8:an för 1.26.3.



James och Jeremy utmanas att skapa en enkel men effektiv tv-reklam för nya VW Scirocco TDI. De får höra från sina reklamexperter att VW insisterar på att koncentrera sin reklam på sanning och att de bör åka en sväng med bilen för att upptäcka dess "inre sanning". De tycker att bilen är snygg, väl inredd och har bra bromsar och väghållning. På grund av sin 2-liters dieselmotor har den dock väldigt lite motorstyrka.

De kommer tillbaka till cheferna och klagar över detta faktum och säger att VW har sabbat Scirocco genom att ge den en usel motor men cheferna gör en helomvändning genom att antyda att VW i stället har gjort dieseln mer attraktiv genom att slå in den i ett snyggt paket.

Jeremy envisas med att annonsering är att säga så lite som möjligt med så stora gester som möjligt och han försöker införliva explosioner och avhuggna lemmar. James har en mer faktabaserad strategi och diskuterar bilens diverse bra egenskaper. Deras försök möts av stark kritik och grabbarna filar då på en annons som centrerar runt en begravning. Detta går inte heller bra så till sist gör de bara en "liten" ändring i den annonsen de blev visade i början av utmaningen, fast med ett negativt slut.

Till slut gör James en annons som visar en planta som växer med anspelning på att Scirocco kombinerar kraft och miljövänlighet. Jeremys annons visar klipp från evakueringen av Polen efter den tyska invasionen under andra världskriget, kryddad med olika nyhetsrapporter om händelserna som avslutas med slagorden "VW Scirocco: Från Berlin till Warszawa på en tank". Jeremy ber publiken att genom handuppräckning avgöra vilken annons som var bäst. Publiken röster överväldigande för


Ferrari F430 Scuderia Spider
Ferrari 458 Italia

Jeremy, som får ett par tunna glasögon i pris.


(Mycket Ferrari i detta nyhets-segment)
• Trion diskuterar två nya Ferraris, F430 Scuderia Spider 16M och den kommande 458 Italia (som Jeremy testar i avsnitt 6, säsong 15), som kommer att ersätta F430 senare i år.. De påpekar hur dumma alla 499 personer som förbeställt en Scuderia Spider känner när de inser att ersättaren redan har aviserats. Jeremy har gjort gällande att 458 kommer att bli en suverän bil, trots att ingen har kört den, på grund av ett uppenbart omvänt förhållande mellan Ferraris F1-teams framgångar och kvaliteten på deras "vanliga" bilar (Med tanke på att Ferrari gick "uselt" på F1-banorna förra året).
• Jeremy klämmer in en bild på en Smart halvvägs ner i en holländsk kanal. Han påpekar hur "fruktansvärt synd" det vore om det hände i London... med en G-Wiz... "Stackars" människor... (Känner man till Jeremys inställning till G-Wiz fattar man ironin), varpå Richard oroar sig för att alla fiskar skall bli massavrättade med elström (!).
• De diskuterar också Ferraris tillkännagivande att den legendariska F1-föraren Michael Schumacher kommer att ersätta den skadade föraren Felipe Massa resten av säsongen. De framför sina kondoleanser till Massa och kommenterar till deras förvåning att trots att han träffades av en stötdämparfjäder i 200 km/t, inte bara överlevde Massa utan är på väg att återhämta sig helt.
• De kommenterar "sammanträffandet" att Schumacher har tid att köra i Formel 1 nu när Top Gear är slut för säsongen och Stig inte har några fler bilar att testa förrän i november. Detta är en uppenbar hänvisning till "avslöjandet" tidigare under säsongen att Stig egentligen är Schumacher, men Clarkson och Hammond insisterar på att de bara konstaterar fakta.
• Slutligen tar Jeremy upp det faktum att en dålig bil betyder dålig förare på grundval av att dålig bil betyder inget intresse i bilar och inget intresse i bilar betyder inget intresse av att köra vilket betyder... dålig förare! (och bör få körkortet indraget) Sen visar Jeremy upp videos på RIKTIGT dåliga bilförare. (Ladda ner videon ovan t.v. och kolla själv)


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
The Cool Wall är tillbaka för första gången denna säsong.
Flera bilar rangordnas, bland annat BMW Z4 och Nissan 370Z som visades i förra avsnittet och Lamborghini Murciélago LP-670 SV och Ford Focus RS från tidigare avsnitt.
Hammond anser att 370Z är värd "cool"-status, men eftersom Jeremy inte håller med placerar han den i övre hörnet av "seriously uncool", utom Hammonds räckhåll. Hammond svarar med att köra fram en lift till väggen, ta bort 370Z och placera den högt över väggen på en ventilationstrumma rakt oanför "cool"-delen.
Clarkson then kicks the kill switch on the lift, leaving Hammond stuck up there while he places the Pagani Zonda (one of Richard's favourite cars) as well as various pictures of Hammond in the "seriously uncool" section.
Clarkson sparkar sedan på dödmansgreppet på liften och lämnar Hammond fast upp där medan han flyttar Pagani Zonda (en av Richards favoritbilar) samt olika bilder av Hammond till "seriously uncool"-delen.


Jeremy kör en Aston Martin V12 Vantage, en modifierad version av V8 Vantage med en V12-motor från Aston Martin DBS V12. Segmentet visar ett montage av yttre och inre klipp på Vantagen med Clarkson som säger väldigt lite om själva bilen (han säger i stort sett bara "Ja, vad tror du? Det är ju en Aston Martin Vantage med en V12-motor!" Med hänvisning till att självklart har den allt man kan önska), och mer om hur olika faktorer såsom miljö, ekonomi, hastighetsproblemen och problemen i Mellanöstern som i framtiden innebär att bilar som den här kommer att förpassas till historieböckerna. Clarkson avslutar avsnittet (och hela säsongen) genom att helt enkelt säga "God natt", medan slutkrediterna rullar och Vantagen fortsätter köra genom den bergiga brittiska landsbygden.


Gästen är den amerikanska pratshow-legendaren och tillika bilentusiasten Jay Leno. Efter att ha diskuterat hans omfattande bilsamling visas hans varv. Han kommer in på 1.48.8, snabbare än Dame Helen Mirren som han hoppades att han skulle slå och blev den näst snabbaste amerikanen bakom Mark Wahlberg.