Fjortonde säsongen bestod av 7 avsnitt inklusive ett specialavsnitt (Bolivia, avsnitt 6) som gick mellan 15 november 2009 och 3 januari 2010 följt av fyra avsnitt med det bästa från säsong 13 och 14 ("The Best Of Top Gear 2009"). Detta var första gången en säsong gick från ett kalenderår till ett annat.

Denna säsong recenserade de bl.a. Noble M600, Mercedes S63 AMG, Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder, Ferrari California, Aston Martin DBS Volante, Hawk HF3000, Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni och Vauxhall Insignia VXR.

Här fanns bl.a. en rumänsk road trip för att hitta världens bästa bilväg, May som försöker flyga ett husvagnsluftskepp, TG som gör sin egen konstutställning av bilar för att visa att bilar är mer populära än traditionella konst Clarksons lågbudget-översyn av BMW X6 som tar honom runt hela världen och sist men inte minst den hejdlöst roliga elbilsutmaningen i avsnitt 2.

Clarkson fick besök av bl.a. australiensiska skådespelaren Eric Bana, skådespelaren Michael Sheen, Madonnas förra man Guy Ritchie och skådisen Ross Kemp (igen). Snabbast i Chevrolet Lacettin i år var Michael Sheen på 1.46.3. Bland elitförarna hade Jenson Button 1.44.9 på fuktig bana i Suzuki Lianan (som bara F1-förare kör efter säsong 8), 0,2 sekunder långsammare än hans tid på torr bana säsong 8.

Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

























Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 1 (Den med världens bästa bilväg 2 (Rumänien))
Totalt: 111
Datum: 15 november 2009
Gäst: Eric Bana


Jeremy: Tonight, James gets lost in a Lamborghini. Richard drives over a bridge in a Ferrari. And I wear a small hat in an Aston Martin.


Rumänien special.


James Testar BMW 760Li och Mercedes-Benz S63 AMG efter att ha

Ferrari, Aston Martin, Lamborghini
vid Peoples Palace i Rumänien

Ferrari, Aston Martin, Lamborghini
under Peoples Palace i Rumänien

läst ett brev från "Bankirer som nu har pengar!" Han kan inte välja så han spelar en omgång "Finns i sjön" med Stig. May har alla Merceded-tillbehören och Stig har BMW's. Spelt avbryts när de kommer till första tillbehöret där Mercedesen vinner och Stig välter bordet i ilska. Trots att han kallar både bilarna helt onödiga (på grund av att båda har löjliga mängder motorstyrka), avslöjar James att han skulle köpa BMW'n i stället för Mercedesen.


Stig kör runt BMW'n på en fuktig bana på 1.31.2, och Mercedesen på 1.32.1 under samma villkor.

(Rumänien special)
Jeremy (i en Aston Martin DBS Volante), Richard (i en Ferrari California) och James (i en Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder) utmanades

Första Dacian...

andra Dacian...
(och nån 3-miljoners-bil)

att hitta världens bästa bilväg, som uppenbarligen finns i Rumänien - en slingrande bergsväg som heter "Trãnsfagãrãsãn".

Längs vägen har de tävlingar längs Rumäniens motorvägar, ett GPS-race till People's Palace, ett race under People's Palace och Jeremy köper en begagnad Dacia Sandero till James, som har drömt om en sådan i två år, tills en långtradare backade in i den.

Sen krockar James i sin Lamborghini med en annan Dacia (bilden) och sen åker de vilse och sover intill den enorma Vidraru-dammen, vilket de inte visste visste när de stannade. Clarkson insisterar på att Aston är den bästa långfärdsbilen

Världens bästa bilväg:
Trãnsfagãrãsãn i Rumänien.

vilket James och Richard motvilligt medger.


• Programledarna diskuterar de nya förordningarna för alkoholmängderna som åskådarna får ta med sig på Bathurst 1000 uthållighets-lopp. Nu är det begränsat till en "platta" (24 burkar) per person... per dag (!) (Är det verkligen en begränsning?)
• De diskuterar nya Porsche Boxster Spyder (där Clarkson jämför suffletten med ett tält) med en ny superlätt växellåda som det tar Hammond tre minuter att stava till: "D-o-p-p-e-l-k... u-p-p-l... u-n-g... s-g-e-t... r... i-e... b... e". De frågar då May - som kan tyska - vad det betyder men det enda han kan säga är "Aber ja, natürlich Hans nass ist, er steht unter einem Wasserfall" vilket betyder "Ja, naturligtvis är Hans blöt, han står ju under ett vattenfall".
• McLaren MP4-12C (som de får till studion i sista avsnittet säsong 16) blir en "budget"-version med första egna motorn, för ca 2 miljoner kronor. Sen diskuterar de McLarens barnvagnar som återkallats i USA för att den i 12 fall har

Dags att banta...

kapat av fingrarna helt på småbarn när man skall fälla ihop den! Jeremy blir lättad när han inser att det inte gäller McLarens riktiga bilar. Hammond berättar att det bara är i USA de återkallats och James kommenterar det med "ja, det beror på att engelska föräldrar är mer... hmmmm... vad heter det nu igen... INTELLIGENTA"..
• Jeremy testar en disponibel kartongtoalett som han inte kan vika ihop. Medan han sitter och försöker få ihop den jämför Hammond honom med en orangutang. "Han är lycklig... men förvirrad". Jeremy ger den då till en dam i publiken som gör det på 10 sekunder. Han frågar damen "Can you get that thing erected?" (hon svarar "Javisst, jag är ju kvinna") varpå Hammond i sin tur slår vad om att det är första gången någon ställt den frågan i ett motorprogram. (Begriper du inte skämtet? Fråga din mamma.. Webbmaster) Clarkson krossar den när han sätter sig på den (bilden).


Det blev en hel del Dacia i Rumänien-specialen.


Australiska racingfantasten och skådespelaren Eric Bana ("Star Trek", "Hitta Nemo", "Black Hawk Dawn") slår Jamie Olivers rekord och blev den snabbaste på våt bana med tiden 1.47.5.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 2 (Den med elbilen)
Totalt: 112
Datum: 22 november 2009
Gäst: Michael Sheen


Jeremy: Tonight, James drives a milk float. Richard says "look out" backwards. And I cut my finger on some aluminium.


Bygg egen elbil.


1: Clarkson testar nya Audi R8 V10. Han berömmer bilens prestanda och att den är praktisk. Dock kritiserar han prislappen på grundversionens 1.000.000 och även att den är tråkig att köra, trots sina höga prestanda.
(Du börjar bli riktigt bortskämd, Jeremy. Webbmaster)


bottenplatta från TVR...

batteri från en mjölkkärra...

blir en elektrisk "Geoff"...

...med plats för tre...

2: Därefter testar han Chevrolet Corvette ZR1. Han berömmer bilen för att ha betydligt mer motorstyrka än R8 (120 hk mer) och för att vara roligare att köra. Dock kritiserar han bilens funktion, dess design och dess oraffinerade hantering och kallar den "vulgär". Den visar sig inte kunna hålla jämna steg med R8:an på testbanan. Trots att R8 har snyggare design och bättre prestanda och kvalitet anser han fortfarande att Corvetten är bästa köpet. Eller som han själv säger: "Du måste vara galen för att köpa den. Det är precis därför du skall köpa den".


Stig tar R8:an runt en fuktig bana på 1.21.6. Corvetten visar sig dock vara snabbare i händerna på deras "tama racerförare" med tiden 1.20.4 under samma förutsättningar. Clarkson förklarar det med att både han och Hammond skulle klara att ta runt Audin på ungefär samma tid som Stig men skulle aldrig kunna matcha honom i Corvetten som är mycket mer svårkörd.


Jeremy, Richard och James försöker att bygga sin egen elbil. Richard väljer en TVR Chaimera för 50.000 kronor som byggobjekt då de måste ha en äldre bil med riktigt chassi.

Richard ansvarar för bilens chassi, fjädring och bromsar, medan James sköter batteri och kraftöverföring.

Jeremys "sinnesrum"
...och hans första skiss (?)

Jeremy skall designa skapelsen och drar sig tillbaka till sitt "sinnesstämningsrum" för inspiration. Han sneglar på både stora kattdjur, jetplan, Peter Bowles (bilden) och Fiat Multipla.

Bilen, som kallas Geoff, byggdes i "Top Gear Technology Centre". Den konstruerades genom att montera en av Jeremy handbultad aluminiumkaross på TVR-chassit med hjälp av en elektrisk motor och två batterier från en mjölkbil. Totalkostnaden blev 60.000 kronor, 5.000 mindre än en G-Wiz.

Sen tas den ut på jungfrutur runt Oxford. Det fick slut på ström i centrala Oxford och tvingades ladda den genom att dra in en förlängningssladd i en restaurang på andra sidan gatan, vilket orsakade trafikstockning. Sen åkte de ut på landet och där tog strömmen slut igen.

Interiören innehöll 3 trädgårdsstolar i plast och en transparent tak-box för Hammonds huvud då hans stol var monterad ovanför drivaxeln. Så småningom "dödades" Geoff när den rullade baklänges nerför en kulle in i ett träd.

Bilen blir om- och återuppbyggd och döptes om till "Hammerhead iEagle Thrust." Den nya designen inkluderar extra batterier, tillsammans med en dieselgenerator för att ladda batterierna medan bilen kör. Den är så högljudd att de måste skrika åt varandra inne i bilen vilket tvingar producenterna att texta deras "samtal". Så medan Jeremy frågar Richard om producentrna tänker jävlas med dem och sätta falska undertexter till det de säger och Richard svarar att de aldrig skulle göra något sådant, kommer det upp undertext till Jeremy som lyder "I am a big fat idiot" och till Richards svar som lyder "And I am a short arse".

Programledarna tog sen sin nya skapelse till MIRA's testanläggning för att se om den klarade EU-reglerna så den blir väglaglig. Testerna - som med hjälp av lite "teknisk" assistans klarades med bravur - bestod av...:

Två krocktest för att testa säkerheten: (Ladda ner videon t.v. och kolla själv)
1. Frontalkrocks-testet: De satt själva i bilen och filmade allt i "låtsas"-slow-motion, så när de spelade upp filmen i normal hastighet såg det ut som om de kraschade in i betongblocket i 100 knyck och slängdes runt som trasdockor fast de egentligen körde i 3 km/t och bara låtsades.
2. Sidokrocks-testet: De står vid bilen och säger "wow" baklänges (svårt) och filmade när pendeln höjs från bilen och sedan spelade de filmen baklänges...

Ett dragrace för att testa hastigheten.
1. hastighet: Ett race mot en G-Wiz, en cyklist, en bil och en kvinnlig kontorsassistent, som den slog med kraftig tjuvstart.
2. vibrationstålighet: Köra över en kullersenbelagd väg för att testa åkkomforten och hållbarheten, varpå hela bilen faller i bitar, men de "klarar" testet genom att hålla i dörrarna då det enda kravet för att bli godkänd ar att dörrarna sitter kvar.
3. Backtest: De skall köra uppför en backe med mer än 33.3% lutning, vilket de själva tycker att de klarat efter 1 meter, varpå de tycker att det viktigaste är att de slår G-Wizen som, med hjälp av en "oberoende testförare", dvs. James med lösmustasch, inte ens kommer en halvmeter.
4. Vindtunnel: Vid 60 km/t trycker vinden in bilen i fläkten utan att programledarna kan förhindra det. (De hittar inte stoppknappen).
5: Kvalitetstest: Ett test runt MIRA's testbana för att kolla dess uthållighet med Janet "Stig" Porter (Stigs vegetariska kusin, som är helt grön och bär sandaler) - som dör efter 35 minuter av röken från generatorn efter att avgasröret ramlat av.

Nu var de helt säkra (?) på att deras bil var väglaglig så de gav den till den tyska tidningen Autocar för ett oberoende test. Programledarna blev något modfällda av resultatet då "Hammerhead-i Eagle Thrust" endast fick betyget 1 av maximala 5 av tidningens skribenter (även om den åtminstone slog G-Wiz och en elektrisk golfbil som båda fick 0,5 av 5). Bland annat var stoppsträckan från 50 km/t... 180 meter! Däremot får bilen beröm för några av sina

Mitsubishi Electric.

egenskaper, såsom de vertikala A-stolparna som förbättrar sikten och dessutom hamnade de på omslaget!


• De pratar om hur Formel 1 kommer att tappa sin stjärnglans nästa år då fyra nya team gör entré, varav ett engelskt som ersätter Toyota.
• Jeremy börjar diskutera nya polisbilen, en Mitsubishi Electric (bilden), hur en snygg bil kan påverka en mans testosteronhalt (fullt naturligt, om du frågar mig.. Webbmaster) Det blir en diskussion om att James och någon i publiken får en pirrande känsla precis bakom penis i en häftig bil och efter en del midre seriöst "käbbel" säger Jeremy "Move along, I just got to touch on this..." Sen bryter en 200-hövdad skrattattack ut som pågår i en hel minut.
• Jeremy ville få feedback på nästa avsnitts inslag om den tillverkare som har gjort flest bra bilmodeller.
• Han avslutar med att komma in på nästa segment och berättar om nya Audin, R8, som fick knappt stryk av en Ferrari i ett test och visar det genom att hålla upp två fingrar med 3 centimeters mellanrum och säga "sometimes this little makes all the difference"... varpå skrattsalvorna bryter ut igen (med tanke på May's "pirrande känsla strax bakom"...)


Skådespelaren Michael Sheen ("Twilight - New Moon"), vars mormorsmor var Englands första kvinnliga lejontämjare på cirkusen "Barnum and Bailey", gjorde ett varv på 1.46.3 trots att han just flugit in från Los Angeles. Han fick officiellt namnet "Snabbaste walesare" runt banan.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 3 (Den med husvagnsluftskeppet)
Totalt: 113
Datum: 29 november 2009
Gäst: Chris Evans


Jeremy: Tonight: James wears a stripy jumper. Richard drives a stripy Lamborghini, and we name the greatest car maker in the world.


Husvagnsluftskeppet.


Jeremy och Richard granskar olika bilar från bilföretaget som de ansåg hade det största antalet suveräna bilar - Lancia. Trots det skrynkliga anseende Lancia hade på grund av den rostiga Beta-modellen älskade James och Richard bilarna som Lancia gjorde.


Stig gjorde sn ett Power Lap med en Hawk HF3000 (en vidareutvecklad Lancia Stratos) som gick sönder redan på första varvet. När den var lagad gjorde bristen på väggrepp och de mycket våta förhållanden att Stig snurrade två gånger under varvet (i Chicago-kurvan och näst sista kurvan ) vilket gav Hawk Stratosen 1.48.2, den långsammaste varvtiden i seriens historia.


Eftersom husvagnar tillverkas snabbare än Top Gear hinner förstöra dem föreslog James en genial lösning för att befria Storbritannien vägar från dem en gång för alla - bygg om alla husvagnar till luftskepp. Han gör ett husvagnsluftskepp och försöker att flyga den till en uppställningsplats för husvagnar. Men eftersom han inte har en dragbil bad han Richard att köra en bil till husvagnscampingen.

Richard valde den nya Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni. Richard tyckte om sin "husvagnsresa" i Lambon medan James hade problem med vindarna som förde hans luftskepp både hit och dit. Han tappade kontrollen helt och flög in i Norwich International Airports luftrum och kraschade. Efter filmen sa Richard att Lambon inte var lika bra som Ferrari F430 men samtidigt var den bättre. (?)


• Jeremy skämtar om Zenvo ST1 (utan att nämna den vid namn).


Chris Evans gjorde ett varv på 1.48.1 i blött väglag.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 4 (Den med flygplatsfordons-racingen)
Totalt: 114
Datum: 6 december 2009
Gäst: Guy Ritchie


Jeremy: Tonight: We drive down a sewer. We power-slide across a field. And we do some other things as well.



Jeremy testar Audi Q7 V12, BMW X5 M och en ny Range Rover Overfinch 580 S. Han är inte en fan av någon av dem och hävdar alla är korkade och opraktiska på grund av sin vikt och onödigt starka motorer.


Efter att ha fått ett annat brev från en missnöjd tittare genomför Jeremy ett "grundligt" test av Renault Twingo i Belfast där man omväxlande ser Renaulten parkerad på toppen av en varvskran, Ross Kemp i bakre bagageutrymmet under större delen av testet och till slut hur Clarkson kör ut bilen över kanten på en färjebrygga i ett misslyckat försök att hinna med färjan tillbaka till England. (Han drunknar uppenbarligen)



Flyplatsfordonsmarodörer...


I ett försök att lösa de problem som orsakas av långsam flygplatspersonal uppfinner Richard sporten "flygplatsfordonsracing" med hjälp av flera professionella bilförare och tänker sig att låta vinnarfordonet bli "mallen" för alla flygplatsfordon.

Detta segment filmades för säsong 13, men visades aldrig av okända orsaker. Richard hävdar att flygfältet som används för att filma utmaningen i själva verket var flygplatsen Heathrow och att flygplan och terminalbyggnader "hade flyttats därifrån".

I likhet med andra segment; husbilsracingen säsong 10 avsnitt 6 och Londonbuss-racet säsong 12, avsnitt 5, plockade man in ett gäng BTCC Touring Car-legender att köra bussarna: Tom Chilton, Matt Neal, Mat Jackson, Gordon Shedden och Anthony Reid. Nu dessutom med Truck race-föraren Stuart Oliver.

Under tävlingen gör sig Hammond av med dödvikt i brandbilen genom att köra vattenkanonen för fullt för att lätta bilen från 8 ton vatten även om detta gör att Hammond inte ser ett dugg och gör vägen extremt blöt. Catering-lastbilen försöker att bli av med dödvikt genom att höja förvaringsboxen till flygplansnivå och öppna bakluckan så att cateringvagnarna åker ut på baksidan. Föraren glömde dock att sänka förvaringsboxen och lastbilen välte i en kurva i slutet av loppet.

Hammonds brandbil vinner loppet efter att de flesta konkurrerna - en catering-lastbil, en mobil trappa, en ledbuss, ett bagagetåg och en flygplanslots - tar ut sig själva och varandra i loppet.


• Programledarna kommenterade en rapport i Daily Mirror som hävdade att homosexuella var bannlysta från Top Gear-studion. Medan detta hände skuttade en grupp Village People-imitatörer runt bakom dem.


Madonnas före detta man Guy Ritchie gjorde ett varv på 1.52.5 under mycket våta förhållanden.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 5 (Den med konstutställningen)
Totalt: 115
Datum: 20 december 2009
Gäst: Jenson Button (ej krediterat framträdande av David Coulthard)


Jeremy: Tonight: I get scared half to death on our track. We host our own art exhibition. And a world champion is in our reasonably priced car.


Konstutställningen.


Clarkson granskar Noble M600. Clarkson noterade att det är snabbare än alla superbilar inom dess konkurrentsfär, bland annat Porsche 911 GT3, Ferrari F430, Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni, Aston Martin DBS och Mercedes-Benz SLR McLaren 722 S. Han blev förbluffad över dess hastighet och kurvtagningsförmåga trots att han inte kunde hitta rätt "balans" och inte hade speciellt roligt med den.


Stig körde Noble M600 på 01.17:07 (i kyla) och slog både Enzo Ferrari, Bugatti Veyron och Pagani Zonda Roadster F.


Trion försökte bevisa att bilar är mer populära än traditionell konst. De hyrde Mima, ett galleri i Middlesbrough, och fyllde det med bilprodukter och fordon som de hade byggt tidigare säsonger.

Deras försök att producera egna verk slutar i olika grader av katastrof. James tänder av misstag på sin egen skulptur, Richards återskapande av "The Hay Wain" hamnar i en sjö, medan Clarkson av misstag skjuter sig själv i skrevet med en paintball från en Red Bull RB1 som kördes av David Coulthard.

Ett nytt försök att skapa konstgenom att dela en bil i två delar tar slut när Clarkson hjälpsamt påpekar att de har förstört en hyrbil.

Deras ansträngningar att inreda galleriet följer ett liknande spår då Jeremy kraschar sin BMW "konstbil" på vägen och av Richard som spenderar det mesta av sin tid som PR-agent och berättar om sin karriär som radiopratare i stället för konstutställningen. James, slutligen, försöker att skapa en "ljudbaserad" guide till galleriet. Den innehåller dock inte någon information, skickar besökarna på en rutt långt ifrån galleriet och han avbryts allt som oftast av ilskna telefonsamtal.

De satte ett mål på 30.000 besökare på en vecka och även om de bara lyckades få 15.000 var det ett nytt rekord för Mima.


Jenson Button did the lap in 1.44.9 in damp conditions, failing to beat his previous time.
Formel 1-föraren Jenson Button gjorde varvet på 1.44.9 på fuktig bana vilket var sämre än hans förra tid.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 6 (Den med Bolivia-specialen)
Totalt: 116
Datum: 27 december 2009
Gäster: Inga


Denna special börjar djupt inne i Amazonas i Bolivia. Utrustad med begagnade terränggående fordon som köps online i Bolivia för högst 50.000 kr vardera, utan att ens ha tittat på bilarna först. Den första utmaningen trion står inför är att åka igenom terrängen i regnskogen för att påbörja sin resa till Chiles Stilla havs-kust. Längs vägen möter de knarkkungarna och känner av effekterna av höjdsjuka när de kommer upp på 5000 meters höjd och passerar genom ett en 40 mil långt, notoriskt livsfarligt bergspass som fått det passande namnet El Camino de la muerte (Dödens väg).
För detaljer: se specialavsnitten.
























Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: 7 (Den med Top Gear Award 2009)
Totalt: 117
Datum: 3 januari 2010
Gäst: Seasick Steve


Jeremy: Tonight: The stupidest car in the world. A Vauxhall we might aktually like. And who's won what in the Top Gear's award ceremony.


Nyhetssegmentet.


Programledare står inför ett allvarligt problem - brist på pengar. De är budgeterade för fjorton avsnitt men har spenderat för mycket på de första tretton så de måste vara restriktiva med hur mycket de spenderar i detta avsnitt.


1. Hammond testar Lexus LFA (pris 350.000) men det slutar med att han spenderar ungefär lika mycket på animerad grafik vilket gör att hans segment ser ut som en serietidning, till James förtret.

2. Jeremy varnas om budgetbegränsningarna när han testar BMW X6, men det slutar med att han producerar det dyraste biltestet någonsin när han åker till Spanien för att se om bilen väghållning är annorlunda på spanska vägar (vilket den inte är), till Schweiz för att reda på hur väl X6 hanterar snö (vilket den inte kan), till Hong Kong i sökandet efter en metafor för att beskriva bilen (en skyskrapa) och till Australien för att se om bilens handskfack fortfarande fungerar (vilket det gör).

Till slut åker han till Barbados för att se om pengarna man spenderar på en X6 skulle kunna komma till bättre användning på en karibisk semester (och drar slutsatsen att det gör det). May är inte speciellt imponerad nu heller.

3. May granskar Vauxhall Insignia VXR men trots ett tio minuters segment finner han att han bara har tillräckligt med material för två och en halv minut. Han tillbringar resten av sin recension med att intervjua vägskyltdesignern Margaret Calvert. Även då tycks han få slut på relevanta saker att säga. Den ursprungliga intervjun var tänkt att visa ett inslag om Insignian och dess förmåga att läsa vägskyltar. Denna funktion har dock tagits bort från bilarna eftersom den inte fungerar korrekt med engelska skyltar.


Nu står programledarna inför ett problem. Detta avsnitt filmades den 9 december 2009, men sändes inte förrän året efter. Så i stället för att tala om bilar som har släppts pratar de om bilar som de ser fram emot att få testa, samtidigt som de försöker - och för det mesta, misslyckas - med att komma ihåg att säga "släpps i år" i istället för "släpps nästa år". .
• Clarkson diskuterar det framtida resultatet av FN's klimatkonferens 2009 och producenterna visar upp miljövänliga transportsätt. .
• James May introducerar Go-Cycle - och uttalar den fel - men får aldrig ihop den.
• Richard Hammond åker på en batteridriven skateboard (Boom Borda 2) utan att ha en aning om hur man styr eller bromsar. Clarkson använder en trehjulig scooter/ram kallad "Trikke" och kraschar omedelbart in i "Cool Wall" under ett lopp runt studion med Hammond.


Seasick Steve fick tiden 1.51.7. Clarkson noterade att han möjligen kan bli den sista "stjärnan i en prisvärd bil" som kör Chevrolet Lacettin.


Årets skada: Richard Hammond och James May kör Porsche Panamera.
Snabbaste kändis: Brian Johnson från AC/DC (som krediterades som Brain Johnson på pokalen).
Årets bil: Lamborghini Gallardo LP550-2 Balboni.
Årets truckförare: En truckförare som körde in i en lagerhylla och välte alla hyllor.
Golden Cock Award: The Stig, för att han låste in nycklarna till Jaguar XK120 inne i bilen.
Årtiondets bil: Bugatti Veyron. En mycket kort film visades tillsammans denna utmärkelse.


Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2009 (säsong 13 och 14 - del I)
Datum: 10 jan 2010
Gäst: Michael McIntyre


Aston Martin V12 Vantage (från säsong 13, avsnitt 7)


Top Gear Race i norr (från säsong 13, avsnitt 1)


Michael McIntyre (från säsong 13, avsnitt 3)


Racing med Ken Block i USA (från säsong 13, avsnitt 3)
Bugatti Veyron vs. McLaren F1 (från säsong 13, avsnitt 2)

























Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2009 (säsong 13 och 14 - del II)
Datum: 24 jan 2010
Gäst: Brian Johnson


Ford Focus RS vs. Renault Megane R26-R (från säsong 13, avsnitt 4)
Lamborghini Murcielago SV (från säsong 13, avsnitt 2)


Rumänska Grand Tourer Road Trip del 1 (från säsong 14, avsnitt 1)


Brian Johnson (från säsong 13, avsnitt 6)

























Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2009 (säsong 13 och 14 - del III)
Datum: 31 januari 2010
Gäst: Jay Leno


Audi R8 V10 vs. Corvette ZR1 (från säsong 14, avsnitt 2)
BMW 760Li vs. Mercedes SL63 AMG (från säsong 14, avsnitt 1)


Att göra en luftburen husvagn (från säsong 14, avsnitt 3)


Har Lancia gjort störst antal bra bilar? (från säsong 14, avsnitt 3)


Jay Leno (från säsong 13, avsnitt 7)

























Avsnitt 1 (Rumänien-specialen), Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 Avsnitt 6 (Boliva-special), Avsnitt 7
Best Of - säsong 13 och 14 del I, del II, del III, del IV

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2009 (säsong 13 och 14 - del IV)
Datum: 7 februari 2010
Gäst: Stephen Fry


Jaguar XFR (från säsong 13, avsnitt 5)
Lexus LFA (från säsong 14, avsnitt 7)


Bygga en elbil som är bättre än en G-Wiz: Försök 1 (från säsong 14, avsnitt 2)


Stephen Fry (från säsong 13, avsnitt 2)