Säsongen bestod av 6 avsnitt som gick mellan 27 juni och 1 augusti 2010 följt av två avsnitt med det bästa från säsong 15 ("The Best Of Top Gear 2010").
Chevrolet Lacettin är nu utbytt mot en Kia Cee'd. Ett återkommande skämt blir nya Dacian (tidigare säsonger (12 & 13) var det Sanderon, nu är det Duster).

Denna säsong recenserade de bl.a. Aston Rapide, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte, Bentley Continental Supersport, Chevy Camaro, Mercedes E63 AMG, Audi R8 V10 Spyder, Porsche 911 Turbo cabriolet, Bugatti Veyron SS, Ferrari 458 Italia.... (Tråkigt jobb de har)

Här fanns bl.a. Jeremy på en isländsk vulkan, Porsche powertest, husbilar och de bästa billiga sportbilarna.

Clarkson fick besök av bl.a. f1-föraren Rubens Barrichello och Hollywood-skådisarna Andy Garcia, Tom Cruise, Cameron Diaz och Jeff Goldblum. Snabbast i Kian i år var Tom Cruise med 1.44.2. (Snabbast hittills)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II


























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 1 (Den med den isländska vulkanen)
Totalt: 118
Datum: 27 juni 2010
Gäster: Nick Robinson, Peta Todd, Bill Bailey, Peter Jones, Johnny Vaughan, Al Murray, Louie Spence och Amy Williams.


Jeremy: Tonight: in new "serious" Top Gear, James catches fire, Richard knocks something over, and I crash a Reliant Robin into a lamp post.


I slutkrediterna stod det att avsnittet var inspelat 2020 (MMXX), med ett extra "X" av misstag där inspelningsåret angavs med romerska siffror; programledarna erkände misstaget i nästa avsnitt.


När Jeremy testar Reliant Robin.


James på en isländsk vulkan...


Utmaning 1: James försöker köra nära en vulkan på Island med kameranmännens Toyota Hilux pickup från Polar-specialen. Han tar med sig en lava-sten, men bestämmer sig för att åka därifrån när ett av hans däck börjar brinna. Hiluxen som användes var modifierad med funktioner för att skydda bilen från nedfallande skräp och att kunna bekämpa eventuella bränder.


Reliant Robin -81. (Klassad som MC
men väghållning som en fisk)

Utmaning 2: Jeremy tar reda på varför Reliant Robin gick i konkurs genom att testa en 81:a. Jeremy påpekar att regeringen klassificerar 3-hjulsbilar som motorcyklar och därmed har lägre skatteklass. Han kör sedan en Reliant Robin från Sheffield till Rotherham och voltar massor av gånger längs vägen. Lyckligtvis "råkade" lokala celebriteter som Phil Oakey (från Human League), Peter Stringfellow, Dickie Bird, för inte att tala om ett helt cricketlag (när han kraschar in på en cricketbana) finnas till hands för att hjälpa till att vända bilen.

Till slut kommer Jeremy på en idť för att hålla den upprätt och monterar stabilisatorhjul i fronten. Tyvärr bryts stabilisatorerna så småningom sönder då de tidigare plåtskadorna gjorde att det inte satt så bra, vilket orsakade att den kraschade och rullade ner i en kanal nära Rotherham. Skador som Jeremy fick betala.


Jeremy testar Bentley Continental Supersport. Han blir från början imponerad, men avslöjar till slut att han inte gillar den för att den är för tung och skulle hellre köpa en Aston Martin DBS V12. Den får tiden 1:24.9 vilket Clarkson hävdar är rätt bra - för en måne (med hänvisning till dess tyngd). Under Stigs varv med bilen växlar plötsligt bilden till en "bil-fotbollsmatch", inspelad speciellt för detta ändamål. Det är en ironisk hänvisning till en incident två veckor tidigare då tv-bolaget ITV1 av misstag klippte till reklam sekunderna innan England gjorde sitt första mål i VM 2010.


• I detta nyhetssegmentetet (och hela avsnittet) försöker programledarna vara mer "seriösa".
• De diskuterar Ferrari 599XX som slagit nytt varvrekord på NŁrburgring för serietillverkade bilar.

Hej då, Chevrolet Lacetti...

• De diskuterar sedan bilar de kört i uppehållet mellan säsong 14 och 15.
• James visar en anordning för att steka hamburgare med hjälp av värmen från avgassystemet.


James: Everybody, good news! Wait, it's better than you think! The new Dacia Duster is coming to the UK! [Smattrande applåder och hurrarop]


Den gamla Chevrolet Lacettin fick en "vikingbegravning" efter att Richard Hammond berättat om minnen man har från gamla bilar och att deras död ska behandlas som familjemedlemmars. Han fortsatte sedan med att detonera en fabriksskorsten i Northfleet, Kent, och begrava Lancettin under skräpet. En ny prisvärd bil infördes, en Kia Cee'd, som Jeremy kallar Kia "Cee apostrof Dee". En ny varvtidslista infördes också och för att få lite tider på den bjöd Jeremy och Richard diverse kändisar på en sommar-grillfest.

Gästerna (och deras snabbaste varv):
1. Peter Jones - 1:45.9
2. Al Murray - 1:48.1
3. Peta Todd - 1:49.9 (Blött)
4. Nick Robinson - 1:49.9
5. Bill Bailey - 1:50.8 (Blött) (krediterad som Angelina Jolie)
6. Amy Williams - 1:50.9 (Blött)

7. Johnny Vaughan - 1:53.3 (Blött)
8. Louie Spence - 1:53.69 (Blött)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 2 (Den med de billiga sportsedanerna)
Totalt: 119
Datum: 4 juli 2010
Gäst: Alastair Campbell


Jeremy: Tonight: James gets wet, an actual spin doctor on our track, and the Stig laps a Reliant Robin.


När Stig kör ett Power-lap i Relianten.


Teamet försök att hitta en begagnad sportsedan som är lämplig för både vardagen och racing för max 50.000 kronor. James köper en Mercedes-Benz 190E 2,3-16 Cosworth, Hammond köper en BMW E36 M3 och Jeremy hittar en Ford Sierra Sapphire RS Cosworth.

Utmaning 1. Toppfart: De träffas i Berlin där deras första uppgift blir att testa toppfarten på Autobahn. Trots att all trafik klarar James 224 km/t i Mercedesen, Jeremy 227 km/t i Sierran och Richard får 243 km/t i M3:an.

Utmaning 2. Utrmme: Sen testar de passagerarutrymmet genom att köra en blåsorkester - komplett med trombon och tuba - runt staden. James anländer sent på grund av en överhettad motor. Orkestern väljer Richards M3 som den rymligaste trots protesterna från Jeremy.

Utmaning 3. Trafiksäkerhet: Bilarna blir sedan föremål för en omfattande trafiksäkerhetstest av ADAC. Hammond, som vid denna tidpunkt hade vunnit alla utmaningar och var

Richar och James "checkar ut
från hotell Colditz..."

säker på att hans M3:a skulle vinna utmaningen, upptäcker att bilen var dåligt reparerad efter en olycka och därför bara fich 6 poäng av 150 möjliga i ADAC-testet. James försöker försvara sin bils värdighet genom att ringa före detta Formel 1-föraren Martin Brundle för ett "professionellt" yttrande om bilen. Medan James bil testas överhettas hans motor igen vilket resulterade i poängförlust. (James fick 19 och Clarkson 58 poäng)

Natten tillbringas i Colditz, det ökända fängelset för krigsfångar under andra världskriget. Ett fängelse med fler vakter än fångar, även kallat "Oflag 4C" eller "Bad Boys Camp".


Utmaning 4: se löjlig ut...

Utmaning 4. Varvtid: Programledarna åker sedan till EuroSpeedways "Lausitzring" där deras bilar körs runt av Stigs tyska (långhåriga) kusin. Men först måste de klä ut sig i kläder från sina biltillverkares respektive katalog (bilden). Varven gick på; James Mercedes 2.19, Clarksons Ford 2.14 och Hammonds (trasiga) BMW 2.06.

Utmaning 5. YouTube: Programledarna måste sen ladda upp en video av sig själva när de gör ett varv och lägga upp det på YouTube, där poängen räknas efter antalet visningar. James försvinner, Jeremy fuskar genom att köra videon i snabbare hastighet och Richard - alltför rädd för sin bil för att göra en video - lägger helt enkelt in en tom video av sig själv medan han gör egna billjud. Jeremy hade enligt egen utsago 137 träffar, James 71 och Hammond 7.

Utmaning 6. Bränsleekonomi: Alla tre bilarna fylls med exakt 3 "kejserliga gallons" (14 liter) bränsle och får i uppdrag att köra ut ur Tyskland med endast denna mängd. På grund av tidsbrist visas inte själa loppet men James fick slut på bränsle innan han hade lämnat Tyskland och Jeremy lyckades komma före Hammond till Polen, vilket gjorde Jeremy till vinnare, även om han inte krediterades för det.


James segerdans.

James förklarades som segrare eftersom hans bil var den billigaste av de tre, han låg överlägset sist med 0 poäng och Jeremy hade runt 200 men sista poängrutan gällde en poäng per pund under 5000 som man köpte bilen för så där fick Jeremy bara 10 poäng då hans kostade 4990 pund, Richard fick 1010, hans kostade 3990 pund medan James fick 2010, hans kostade bara 2990 pund, så trots att James förlorade alla sina poäng då han körde slut på bränslet i ekonomitestet så vann han totalt. (bilden)


James testar Porsche 911 Sport Classic som han beskriver som en "Greatest Hits-version" av alla tidigare 911:or. Även om han gillar bilen avskräcker det sanslösa priset och i stället börjar han resencera Porsche Boxster Spyder. Han gillar också den bilen trots Porsches förmåga att ta bort standardfunktioner - som dörrhandtag - i sina andra bilar och sedan debitera kunden mer för det, och

Porsche 911 Sport Classic.

blir dessutom alldeles blöt när han försöker att fälla upp Spyders krångliga tygtak för att skydda mot regn. I slutändan gillar han att köra bilen och säger - trots att han sedan fyra år tillbaka äger en Boxster - att Boxster Spyder är bättre.


• Clarkson är trött på allt snack om Wayne Rooney - och utseendet på den splitter nya Range Rovern, så May föreslår att han kallar den "Wayne Rover" eller "Range Rooney".
• De visar sen den i deras ögon bästa småbilen i dagsläget, CitroÍn DS3, med samma motor som Minin.
• Sen visar de en bild på en upphottad version, kallad "Racing" (bilden) med 200 hästarsmotor. Den görs


CitroÍn DS3 Racing. (Mmmmmm)

bara i 1000 ex, vilket Clarkson förklarar med att det inte finns fler franska kommunister kvar som vill ha oranga fälgar.
• Jeremy kritiserar missnöjda tittare som - efter hans Reliant Robin-äventyr i tidigare avsnitt - hävdar att en "riktig" förare inte skulle ha upplevt samma rullningsproblem som han gjorde. Clarkson tar detta som en utmaning och ber Stig att köra ett Power-lap i Relianten. Han kommer knappt in i första svängen innan hans varv slutar på samma sätt som Clarksons - på taket.
• I slutkrediterna i förra avsnittet angavs att det spelades in år 2020 (MMXX), med ett extra "X" av misstag; programledarna erkände misstaget i detta avsnitt.
• De visar upp den kanadensiska 7 miljoner-kronors monsterbilen 9XV (dubbelt så stor som Hummer) som skall motstå eldgivining i 24 timmar, varpå Hammond påpekar att "...det är en bil... varför inte bara köra därifrån?"


James: Hey! Good news! No, I have secured some top secret film taken inside the factory of the new Dacia Duster being made.
Jeremy: Excellent! Excellent! [snabbt] anyway...


Clarkson intervjuer Alastair Campbell, informationschef under Tony Blair, och kandidat till samma position för Gordon Brown. Trots att Clarkson är raka motsatsen politiskt kan de två komma överens då Clarkson ställer frågor som är omsorgsfullt konstruerade för att vara så okontroversiella som möjligt, t.ex. "Vilken är din favoritfärg?" innan de tar en diskussion om bussfiler. Campbell fortsätter med att fixa en respektabel tid i Kian och slog politiska kommentatorn Nick Robinson med en tid på 1:47.0.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 3 (Den med fyra-dörrars superbilar)
Totalt: 120
Datum: 11 juli 2010
Gäster: Rupert Grin och Rubens Barrichello



Rallyföraren Ken Block hånar Jeremy som voltade i en Reliant Robin, varpå han gör samma sak.


Fyra-dörrars superbilar.
Clarkson, Hammond och May har till uppgift att hitta den bästa fyra-dörrars saloonen att köra bröllopsgäster i. Deras val blir Porsche Panamera - som är för ful - Aston Martin Rapide - som är för dyr - och Maserati Quattroporte - som är för krånglig. De möter upp i London och kör till ett affärscentrum utanför staden där de överlämnar bilarna till Stig för ett varv på bana (De tetas aldrig på TG's egen bana och finns därför inte med på "Power Lap"-listan). De får sen i uppdrag att köra gäster till en bröllopsmottagning.

-Jeremy glömmer sina kostymbyxor och tvingas improvisera genom att linda sina jeans med eltejp innan han eskorterar brudens mor till och tärnan - som han ger smeknamnen "Jenson" och "Lewis" - till bröllopet i hög hastighet.


My name is James. James Butler...

-James hämtar bruden och hennes far i Maseratin och trots att han till en början planerar att ta god tid på sig och komma fram "passande sent" kör han vilse och kommer över en halvtimme för sent.

-När det gäller Hammond hämtar han brudgummen och bästa mannen i sin Aston Martin men hans dystra humör och olämpliga val av musik gör brudgummen nervös och mycket nära att ställa in bröllopet helt och hållet.


Top Gear är skitkul...

Hellre än att stå och vänta på att ceremonin skall ta slut lämna programledarna kyrkan och åker, efter ett tips från brudens mor, till ett närliggande flygfält för ett dragrace och tillbringar resten av eftermiddagen med att "drifta" och glömmer att åka tillbaka till kyrkan. När de ombads att välja den bästa bilen är alla överens om att Maseratin är det bästa valet. Till sist ber de paret - som står i publiken - om ursäkt genom att överräcka en specialbyggd toalettsits i bröllopsgåva (bilden). Dessutom enas de om att välja Aston Martin varpå Clarkson avslutar med; Clarkson avslutade med att säga "Den bästa bilen här är den värsta!" (Vilket är EXAKT samma sak som han sa i säsong 9, avsnitt 2 efter utmaningen "hitta elegantaste kupťmodellen", då om Alfa Romeo)


Hammond granskar Mercedes-Benz E63 AMG och den femte generationens Chevrolet Camaro och beskriver både som "muskelbilar". Mercedesen får en respektabel varvtid, men Camaron är långsammare än Holden Maloo, en bil som Camaron delar chassi med. Ändå hävdar Hammond han skulle välja Camaron om han var tvungen att köpa en.


• Trion förkunnar att eftersom avsnittet är planerat att visas samma kväll som Storbritanniens Grand Prix i formel 1 och VM-finalen i fotboll är det ändå ingen som tittar så de beslutar sig för att inte anstränga sig speciellt mycket.
• Amerikanska rallyföraren Ken Block protester mot att Jeremy voltade i en Reliant Robin i första avsnittet och hävdar att Clarkson är en klantskalle som lyckades välta med den. Block får då testa den själv på ett "Power Lap", men han kommer knappt genom första kurvan innan hans varv slutar på samma sätt som Clarksons och Stigs före honom - på taket.


Stjärna 1: För andra gången i avsnittet slås rekordet i "Stjärna i en prisvärd bil" när skådespelaren Rupert Grint slår Peter Jones rekord i Kian med tiden 1:45.5.

Stjärna 2: F1-förare i en prisvärd bil: Rubens Barrichello kör ett "Power Lap" i den gamla Suzuki Lianan. Han får tiden 1:44.3, snabbare än någon annan förare, inklusive Stig, till dennes stora förtret.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 4 (Den med husbilarna)
Totalt: 121
Datum: 18 juli 2010
Gäst: Andy Garcia


Jeremy: Tonight: I wear a hat. Richard wears a hat. And James wears a hat.


Hela husbilsutmaningen.




Hammonds och Mays husbilar...

Trion fick i uppdrag att utforma en ny husbil, att göra dem "coola" igen. För att bli godkända måste de vara utrustade med övernattnings- och matlagningsmöjligheter och en "bog". Hammond kom i en Land Rover 110 med ett "skjul" på baksidan inrett som ett hus, fast det bara var en transporteranläggning för ett "utdragbart" hus, bestående av metallskivor till väggar och klar plast till tak (toalett och matlagningsfaciliteter togs in separat). Clarkson dök upp i en CitroŽn CX med ett litet trevåningshus på toppen, medan May dök upp i en Lotus Excel med en raketformad box på taket med en direktingång till bilen (dåligt placerad). Utmaningen börjar med att trion åker till Cornwall i sina nya "hem".

(HUR Clarkson ens fick tillstånd att köra sin skapelse på allmän väg är dock mer än jag begriper. Webbmaster)


...och Clarksons "Dubai Tower"...

May klarade sig utan problem medan Hammonds dekorationer gled av hela tiden och han hade korsdrag genom hela bilen där han skar upp hålet i karossen. Clarkson hade det dock värst då hans bil vinglade farligt i trafiken (till andra trafikanters stora nöje) och nästan krockade med flera broar och ett bensinstationstak även om han kunde undvika det genom att sänka CitroŽns hydralfjädring till botten. Hammond och May anländer till campingplatsen först och lämnar Clarkson och hans överhettade motor åt sitt öde. (Han hinner i kapp senare).

På campingplatsen "monterar" Hammond sin husbil som inte är något annat än ett tunt prefabricerat hus med många rum. På morgonen hade blåsten förstört Hammonds tak liksom Clarksons trevåningars-CitroŽn. Sedan utmanades de att köra till en närliggande strand, sätta på sig en våtdräkt inne i husbilen och ge sig ut och surfa. Clarkson lyckas ta på sig våtdräkten, medan May har stora problem med det begränsade utrymmet. Hammond, som lämnade kvar en stor del av husbilen på backen på campingen, hade bara en öppen plattform på baksidan av sin Land Rover och var tvungen att använda ett barntält för att få på sin våtdräkt. Medan de - försöker - surfa noterar Clarkson det inkommande tidvattnet och de skyndar sig att flytta sina bilar. Clarkson valde dock att ta av sig våtdräkten först och hans husbil fick bogseras därifrån.

Nästa utmaning bestod i att laga en tre-rätters middag med ingredienser från det man kan hitta på en bensinstation (choklad, blommor (?), spam, bröd, m.m.). James gör entrťrätten, Jeremy huvudrätten och Richard efterrätten. I en ironisk twist kommentarer Clarkson husvagnselden

...Bye, bye "Dubai Tower"...

från säsong 8, bara för att få se Hammond bekämpa en brand i sin husbil. Trion fick nöja sig med en "flytande diet" efter olyckan.

När de ger sig av från campingen nästa dag, efter att ha testat sina installerade toaletter - och den lokala får-populationen har använt Hammonds hela vardagsrum som toalett - ger de sig av till en utkiksplats. Medan Clarkson går till puben tänker Hammond och May jäklas med honom; de ämnar att lämna hans CitroŽn farligt nära en klippkant, men får inte stopp på den i tid... Clarkson är lyckligt ovetande om att hans CitroŽn faller ner från en klippa bakom honom när han proklamerar att det inte är så dumt att semestra i Storbritannien.

Stuntet filmades i närheten av Hartland i Devon. Ingen deklareras som vinnare, och alla beklagar att "glasfiber-galenskaparna" kommer att fortsätta med oförminskad styrka.



Audi R8 V10 Spyder.

Jeremy granskar Audi R8 V10 Spyder och Porsche 997 Turbo Cabriolet. Han nämner att medan Audi är mycket mer kraftfull än Porsche är Porsche mycket lättare. Detta bevisas i en kvartsmils dragrace, med Clarkson i Audin. Audi förlorar, de byter förare, och Audin vinner. Det kommenterar Clarkson med

Porsche 997 Turbo Cabriolet.

att Audin, med sin fyrhjulsdrift, behöver en kompetent förare bakom ratten, vilket han inte är.

Sedan kommenterar han hanteringen som han tycker lider av samma problem alla cabrioleter lider av - dålig styvhet tack vare att den inte har riktigt plåttak. Sedan får han en dam vid namn Lauren McAvoy (som James May's "dubbelgångare") för att testa dess praktiskhet med taket nerfällt. Båda testerna slutar med att Laurens hår är helt ihoptrasslat och i Porschen blev Jeremy dessutom stucken i ögat av ett bi.

Audi gjorde varvet på 1.22.3, en tiondels sekund långsammare än Porschen.


• May tar en snabb, informell, studiopublikundersökning och frågar vilka som tittade på Top Gear förra veckan i stället för fotboll. Clarkson medger att han inte kunde se det eftersom han var i Johannesburg och tittade på en holländare som sparkade en spanjor i hjärtat, enligt Hammond (Alltså själva VM-finalen). Clarkson kom tillbaka med en Vuvuzela och alla tre misslyckas med att få något ljud ur den.
• Trion rapporterar om en bil som kan köras av blinda, som använder sensorer, tryckluft och en speciell väst som vibrerar på vissa områden. Hela systemet hånas dock av programledarna då ett antal scenarier är hypotetiska. Clarkson visar sedan de - för oss svenskar så uppmärksammade - bilderna av Volvos system för att bromsa en bil när föraren bedöms ouppmärksam, vilket misslyckas - kap-i-talt.
• Trion diskuterar även Storbritanniens farligaste väg (A537 i Macclesfield) där de flesta motorcykelolyckorna sker. Denna information leder till ett gräl mellan Clarkson (som hatar motorcyklister) och Hammond och May (som äger motorcyklar). Enligt Clarkson bör Hammond statistiskt sett dö tre gånger varje gång han går ut och May lever förment sedan 12 år tillbaka på "lånad tid" då genomsnittsåldern på de som dör i motorcykelolyckor är 35 år. Sen påpekade Clarkson att May lever bara för att han inte ens kör om bussar, varpå May svarar "...den gick ju till Guilford och det var ju dit jag skulle". Argumenten ledde så småningom till en utmaning; Clarkson och Hammond uppmanar publiken att kolla vem som dör först: Clarkson genom att kedjeröka eller Hammond körandes runt banan så fort han kan på sin Suzuki Hayabusa.


Hollywoodskådespelaren Andy GarcŪa, med filmer som "The Untouchables", "Ocean's Eleven" och, öhhhh, "Beverly Hills Chihuahua" på meritlistan, får tiden 1:46.1, om än med hans nya "ansiktshår (som Clarkson kommenterar och hävdar att utan det skulle han ha varit högst upp på listan).


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 5 (Den med Tom och Cameron)
Totalt: 122
Datum: 25 juli 2010
Gäster: Tom Cruise och Cameron Diaz


Jeremy: Tonight: Cameron Diaz in our reasonably-priced car! I repeat: Cameron Diaz in our reasonably-priced car! And she's brought Tom Cruise along!


Richard och Touaregen


Hammond åker till Riksgränsen i Sverige i en ombyggd Volkswagen Touareg. Fast innan utmaningen (nedan) testar han en "riktig" Touareg, som han prisar som en kollossal förbättring jämfört med den de testade för 7 år sedan.


James "Captain Slow" May får ett unikt tillfälle att testa maxhastigheten i en 1200-hästars uppdaterad version av Bugatti Veyron som kallas Supersport. James slår bilens angivna toppfart och passerar 417.6 km/t. Men Bugattis testförare Pierre Henri Raphanel slog det strax efter genom att köra 431 km/t, ett officiellt rekord. Den slog även rekordet på Top Gear's testbana med 1:16.8.


Hitta snöskotrarna om du kan...
(Håll muspekaren över bilden)


Hammond åker till Riksgränsen i Sverige i en rally-version av Volkswagen Touareg, med kolfiberkaross, bionisk fjädring, dubbelturbo, 300 hästar som gör 200 knyck över vilket underlag som helst och som dessutom är den första dieseln att vinna Dakar-rallyt (vilket Hammond tycker är konstigt då han påstod att han byggde den samma natt) och tävlar mot extremskoterförarna Dan Lang och Daniel Bodin nerför en skidbacke, längs en skogsstig och över en frusen sjö. För ovanlighetens skull vinner Hammond, trots att snöskotrarna rusade rätt utför berget (bilden) medan Hammond tvingades köra runt.


Jeremy konstaterar att om Ayrton Senna hade levt idag skulle han ha fyllt 50 tidigare detta år. En liten dokumentär-liknande film visar en detaljerad beskrivning av hans racingkarriär med bland annat framträdanden av Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Jarno Trulli, Martin Brundle, Fernando Alonso, Felipe Massa, Rubens Barrichello, David Coulthard, Mark Webber, Nigel Mansell och Michael Schumacher.


• Trion hävdar att det är svårare att köra på sommaren än vintern på grund av alla kvinnor i korta kjolar. James föreslog att kvinnor bör bära burka för att förhindra detta. Jeremy redogör för en kvinna i en burka som snubblade framför taxin han åkte i och visade upp röda trosor och hängslen.
• CitroŽn tillkännagav sina nya försäljningschef. Ironiskt nog heter han Charles Peugeot. Trion skämtar om att han delar namn med den inhemska rivalen;

En överlycklig Cameron Diaz
tar 1:a-platsen med 1:45.2.

Hammond: "What's his e-mail adress? charles dot peugeot at citroen"...?
May: "Hang on. What if there are lots of people called Charles Peugeot working at CitroÍn so he ends up being called... (kiknar av skratt) ...charles dot peugeot 405" (!).
• Sen har Hammond hittat ett fordon som går på snacks...
• Till sist visas ett klipp med Hammond bredvid en Porsche som är klädd i folie - den ser helt äkta ut - tills man kliver in; det är en pedaltrampad Porsche-kaross. May förälskar sig i den på studs.


Cameron Diaz och Tom Cruise, från Hollywoods A-lista, gästar för att promota sin nya film "Knight and Day". (Toms bästa film i mina ögon. Webm.) Cameron slår inledningsvis Rupert Grints tid med 1:45.2, men Tom Cruise tar tillbaka rekordet med 1:44.2 (på 2 hjul i sista kurvan!), vilket gör honom till den snabbaste kändisen någonsin i serien.


Det var fjärde gången både "Power Lap"-rekordet och "den prisvärda bilens" rekordtid slogs i samma program. De tidigare tre var säsong 7, avsnitt 4, när båda rekorden slogs av Pagani Zondan och Ellen MacArthur, säsong 10, avsnitt 5, då Caparo T1 respektive Simon Cowell slog rekorden och säsong 11, avsnitt 6 när Gumpert Apollo och Jay Kay slog dem.




Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: 6 (Den med de brittiska sportbilarna)
Totalt: 123
Datum: 1 augusti 2010
Gäst: Jeff Goldblum


Jeremy: Tonight: Richard wears a towel, James and I eat some crisps, and a fly is in our reasonably-priced car.


Den fantastiska - och underhållande - hyllningen till brittisk sportbilsindustri.


Trion utmanades att köpa ett urval av gamla sportbilar från Lotus (Hammond), Jensen-Healey (Jeremy) och TVR (James) för max 50.000 kr vardera och ger sig ut för att ta reda på vad som orsakat nedgången i den brittiska sportbilsindustrin till förmån för europeiska halvkombiliknande GTI-bilar.


De tar sina bilar på ett varv på på Lotus-fabrikens provbana i Norfolk och jämför det med deras bilars "död"; GTI-bilarna. Stig åker ett varv i en gammal Peugeot 205 GTI... Hrmmm, okej en diesel, eftersom Clarkson inte kunde hitta en GTI som inte rostat bort... Stig var ändå bara 5 sekunder långsammare på ett drygt 2 minuter långt varv.

Nu skall de åka från den nerlagda Lotusfabriken, där de befinner sig, till Jensens nerlagda fabrik i Blackpool, via TVR's - just det - nerlagda, fabrik i Birmingham. En 50 mila-resa (även om Jeremy översätter 280 miles med 5000 kilometer) och Stig skall skugga dem i en gammmal Astra GSI, som dock sprängs i luften innan start. Under resan minns de gamla goda tider.


Sen blir det ett krocktest med Stig i en CitroÍn AX GT på Top Gears "hemliga testområde" (förmodligen samma som de testade lastbilar på i första avsnittet säsong 12). Stig skall dras mot

Stig riskerar vattenplaning...

sidan av en semi-trailer i 80 km/t. Trion beslutar sig för att de ju är ett team, alltså behöver bara en göra testet. Jeremy. Men bilen går förstås under släpet. Det är ju en liten låg cabriolet. Ronden klart till "gamla brittiska roadsters".


Sen åker de vidare och hamnar i Hammonds födelsestad Solihull där de får uppdraget att testa bilarnas vattentäthet. Hammond var den enda som inte klarade det, mest på grund av att inte kunde veva upp sin sidoruta helt. Sen tog Stig in en Ford XR3i i samma tvätt. Han sitter, trots plåttak och hela fönster, upp till taket i vatten (som en akvariefisk, se bilden).


En gammal sportbil rymmer en
hel del om man inte har en
massa tak i vägen...


Nästa utmaning blir att lasta upp en Golf GTI Mark I (som var den riktiga nådastöten för brittiska sportbilar på 70-talet) med trädgårdsprodukter och kolla hur mycket av det som ryms i deras bilar. Då trion förstås inte vill att deras gamla klassiker förlorar den här utmaningen heller så försöker de få in en 2x3 meters växtställning i Golfen. När det misslyckas konstaterar de bara att en "modern" GTI minsann inte heller rymmer så mycket. De ger sig iväg igen... med varsin lång, otymplig sak (ett 3-meters bambu-träd, en staty och ett redskapsskjul) för att bevisa att deras bilar rymmer en hel del. (alldeles bortsett från det faktum att om Golfen varit en cab hade den ju varit lika rymlig)

Till slut kommer de fram till TVR:ens "hem", fabriken i Birmingham, där James TVR faktiskt byggdes en gång i tiden. De går omkring i fabriken och blir nostalgiska och de konstaterar att den allvarliga sidan av denna utmaning förstås inte är att ingen längre köper brittiska sportbilar, utan att ingen längre köper gamla, brittiska sportbilar. Till sist var alla rörande överens om att alla bilarna var bäst och - som en låt som spelades i början av utmaningen konstaterade - den gamla tidens "Diamond Dogs".


Jeremy recenserar nya Ferrari 458 Italia och jämför det i det oändliga med den gamla F430:an. Han hävdar att det är en av de vackraste Ferraris någonsin och en av de bästa resultatmässigt vilket han bevisade genom att slå James egen F430 i ett dragrace med Stig bakom ratten.


Stig tar Ferrari 458 Italia runt banan på 1:19.1, bara en tiondels sekund bakom Enzon.


Många bilar blir det...


• Trion diskuterar helt kort nya Nissan Micra innan de inser att på grund av att avsnittet sänds halv tio på morgonen så är det ändå ingen förutom fyllon och småbarn som tittar.
• Trion kollar in ett urval av de senaste bil-prylarna och diskuterar vilken frisyr som är bäst när man kör bil i det "moderna" Storbritannien.
• De diskuterar också bilskrotningspremien som innebar att man fick 20.000 mer än bilens värde om man köpte en ny bil. Det var så många som nappade på erbjudandet att de inte hann skrota bilarna i samma takt. (bilden)


Hollywoodskådespelaren Jeff Goldblum blir den sista att köra den prisvärda bilen för säsongen och får tiden 1:48.5. Clarkson ansåg att eftersom Goldblum var en sådan "smartskalle" (med hänvisning till hans rollfigur i "Independence Day") borde han ha kunnat köra snabbare. Goldblum hindrades av sin brist på förtrogenhet med manuella växellådor, då han bara kör automatlåda, och ingen sådan bil var tillgänglig efter att den automatlåde-försedda Kia Cee'd:en, (som Clarkson kallar "Cee-apostrophe-dee"), som Goldblum från början fick hade gått sönder. Alltså tillbringade Goldblum nästan hela varvet på tredje växeln, men Clarkson noterade hans framförande fortfarande var ganska imponerande med tanke på detta faktum.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6,
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 15 del I
Datum: 8 augusti 2010
Gäster: Flera. Se nedan


Den prisvärda bilen Chevrolet Lacetti fick en vikingabegravning (från avsnitt 1)


Att köra en Reliant Robin från Sheffield Till Rotherham (från avsnitt 1)
Volkswagen Touareg vs snöskoteråkare (från avsnitt 5)


Audi R8 V10 Spyder och Porsche 997 Turbo Cabriolet (från avsnitt 4)
Bugatti Veyron Supersport (från avsnitt 5)


Celebrity Tea Party (från avsnitt 1)


















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6
Best Of - säsong 15 del I, del II

Avsnitt: The Best Of Top Gear säsong 15 del II
Datum: 15 augusti 2010
Gäster: Tom Cruise, Cameron Diaz och Rubens Barichello


Välj den bästa fyra-dörrars saloonen att köra bröllopsgäster i av Porsche Panamera, Aston Martin Rapide och Maserati Quattroporte (från avsnitt 3)
Framförande av Toyota Hilux till toppen av en vulkan i Island (från avsnitt 1)


F1 förare: Rubens Barichello (från avsnitt 3)
Kändisar: Tom Cruise och Cameron Diaz (från avsnitt 5)