Säsongen bestod av 8 avsnitt som gick mellan 21 december 2010 och 27 februari 2011. De två första avsnitten är en två-delad julspecial med en "USA Road Trip"-special och en "Mellanöstern"-special.

Denna säsong recenserade de bl.a. Ariel Atom 500, Škoda Yeti, Ferrari 599 GTO, Rolls-Royce Ghost, Yugo, Mercedes-Benz S65 AMG, Cosworth Impreza STI CS400, Volvo C30 PCP, Pagani Zonda R, Jaguar XJ, Porsche 959, Ferrari F40 och NASA's senaste rymdfordon.

Här ser vi bl.a. när teamet åker till Albanien för att testa Rolls-Royce, Bentley och MB, när Jeremy kollar in den unika Volvo C30 PCP "Polestar", när de åker till Norge för att köra en "snördetröska", Richard kör pojkdrömmarna Porsche 959 och Ferrari F40 och när James åker till USA för att köra NASA's senaste rymdfordon.

Clarkson fick besök av bl.a. Boris Becker, Jonathan Ross, Amber Heard och John Prescott. Snabbast i Kian denna säsong var John Bishop med 1.42.8.

Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8




























Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 1 (Den med den amerikanska road-tripen (Top Gears julspecial del 1))
Totalt: 124
Datum: 21 december 2010
Gäst: Danny Boyle.


Nyheterna. (Jodå, resan var kul, men julklapparna var sjukt roliga)


Detta är det första specialprogrammet med andra segment än själva utmaningen (eller resan). Den innehåller både nyheter och gäst-segmentet med "en stjärna i en prisvärd bil".



Världens bästa bilväg...?

Teamet deltog i en Road-trip längs USA's östkust, försöker hitta Amerikas bästa väg - kanske till och med bättre än nuvarande "ledaren": Transfagarasan (DN7C) i Rumänien, och besöker NASCAR's högborg, innan de tävlar mot varandra i ett race om att komma först till en tv-studio mitt på Manhattan. De kör - och testar - en Mercedes-Benz SLS AMG måsvinge (Jeremy), en Porsche 911 GT3 RS (Richard, förutsägbart) och en Ferrari 458 Italia (James).
För detaljer: se specialavsnitten.



Doftgran med baconlukt...(!?!)

Intressanta presentförslag som en Porschedesignad löparsko, en Mercedes-tröja där det står "Trucker" (vilket Jeremy kallar en Bruce Willis-tröja; "Jippi-kayeei mothertrucker"), doftgranens (som Jeremy kallar en "doftspya") konkurrent - "doftbacon" (bilden) (som Jeremy tror att alla gillar utom judar, muslimer och grisar, som då tror att de brinner), en dimmer, en bilklocka, ett drinkuderlägg och en nageltång utformade som bilar eller rattar, en burk Pussy (just, det...kvinnans "h-mm") energidryck, en modell av en genomskinlig bilmotor (för att imponera på damer), och även en växel-knopp-tandpetare kommer upp.

Jeremy tar fjärrkontrollen till en Parrot AR.Drone och trots Richards protester om att han inte är tekniskt kunnig, flyger den runt i studion en stund innan den kraschar i elskåpet och slår ut all elektricitet i studion. Efter det tvingas presentatörerna att göra resten av nyheterna (som inte är speciellt seriösa längre) till levande ljus. Richard sätter sedan fyr på sina nyhetsanteckningar och Jeremy kastar in dem i studions julgran - som förstås antänds. Så småningom släcks branden av ovannämnda "Pussy" energidryck.


Regissören Danny Boyle ("Trainspotting", "28 Days Later", "Slumdog Millionare") diskuterar sin kommande film "127 timmar" och om hans hedersuppdrag som ansvarig för invigningen av de kommande olympiska spelen 2012. Han är den enda gästen som inte har "utbildats" av Stig, som har fått tillfälligt ledigt. Istället hjälper "extra"-Stig till i form av konkurrentprogrammet "Femte Växelns" programledare Tiff Needell. Ändå får han tiden 1:47.8, den snabbaste varvtiden hittills i blött väglag.

























Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 2 (Den med mellanöstern-specialen (Top Gears julspecial del 2))
Totalt: 125
Datum: 26 december 2010
Gäster: Inga

Trion skall köra samma sträcka som de tre vise männen reste för 2000 år sedan: 200 mil genom Irak, Turkiet, Syrien, Jordanien, Israel och Västbanken för att landa i Betlehem där de skall överlämna gåvor till jesus-barnet. Eftersom Israel inte tillåter bilar som registrerats i dess omgivande grannländer att komma över gränsen måste de köpa bilarna från Georgien innan de flyger till sin destination i ett ryskt fraktplan. Bilarna får max kosta 3.500 pund (ca 40.000 skr) vardera och de väljer tre öppna Roadsters. Jeremy köper en Mazda MX-5, Richard en Fiat Barchetta och James en BMW Z3.

För detaljer, se här.

























Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 3 (Den med Skoda Yeti)
Totalt: 126
Datum: 23 januari 2011
Gäst: John Bishop.


Jeremy: Tonight: A dog won't get in the car, a flip chart falls over and a man from Liverpool drives a car. (John Bishop: "Yeaheeee")


I slutkrediterna står det "Top Celeb in a glovebox: Sienna Miller" (?)


Skoda Yeti-testet.


Hammonds "favorit"-Porsche.
...och landningen...


Hammond försöker få en VW Beetle att slå sin ättling, en Porsche 997 Turbo S Cabriolet, i ett mile-dragrace, med den lilla haken att Beetlen skall drivas av enbart tyngdkraften. Han förlorar i slutändan loppet till den fallande bubblan med ca 2 sekunder på det sandiga underlaget, för inte att snacka om att Porschen ser bättre ut efteråt.


1: May testar Ariel Atom V8, den senaste utgåvan av Atom som kommer med en prislapp på över 1.5 miljoner kronor, 500 hästar, mycket racingteknik,

Ariel Atom V8. En raketmotor
på rullskridskor...

ett acc på 0-100 på 2.5 sekunder men ändå är förvånansvärt lätt att köra enligt May. Först testar han den i ett race mot två 550+ -hästars superbilar; 3.5-miljoners-monstret Lexus LFA och 2-miljoners-monstret Lamoborghini Gallardo; från 0 till 100 tillbaka till 0. Atomen utklassar motståndet.

För att återskapa tävlingen Jeremy hade mot en motorcykel för några år sedan, hade James tagit hjälp av "Femte växelns" Tiff Needell (bilden) för att tävla mot Steve Brogan på en BMW-cykel. Needell slår Brogan i loppet. Atomen toppar numera även "Power Lap"-listan (överlägset) i händerna på "nya" Stig (den snabbväxande "baby-Stig" från mellanöstern-specialen). (Se nedan)


Ny, överlägsen, ledare på "Power Lap"-listan; Ariel Atom V8, 1:15.1.

2: Jeremy genomför en ordentlig provkörning av Skoda Yeti. Han tycker att den är mer praktisk än en Maybach, snabbare än en Ferrari 308 GTS på Donington Park (en bana under

Skoda Yeti. Världens
minsta helikopterplatta.

kraftig ombyggnad) och ganska robust mot hårdhänt hantering.

Testerna blir sedan ännu mer bisarra när Jeremy tar reda på att den är bekväm nog att kunna tatuera sig i medan man åker omkring på landsbygden, men man kan inte göra detsamma i en Range Rover. Han upptäcker också att Yetin har tillräckligt bra luftkonditionering så en glass inte smälter medan han kör genom en brinnande byggnad och stark nog att inte bara ha en helikopterplatta på taket, utan även låta en helikopter landa på taket (bilden).

3: Som en inledning på nyheterna berättar Hammond om Jaguars födelsedagspresent till sig själv, koncept-bilen Jaguar CX 75. Den är snygg, hybrid (elektrisk och turbodriven gasturbinmotor) och man flyttar inte sätena fram och tillbaka; man flyttar hela instrumentbrädan, inklusive pedalerna och växelspaken! Den har katapultstolar och NASA-teknik. Den gör 0-100 på 3.5 sekunder och toppar 330 km/t. Gasturbinmotorn är som en wankelmotor; den kan köras på i stort sett allt alkoholhaltigt: bensin, diesel eller whisky (!)


• Jeremy meddelade att programledarnas favoritrallybil Lancia Stratos kommer att serietillverkas, med motor och chassi från Ferrari 430.
• Ett företag har erbjudit sig att göra en fullständig ombyggnad av Jensen Interceptor, med en ny motor, bromsar och fjädring.
• James nämner att Lamborghini utvecklar en ny bil med en V12-motor på 700 hästar, men det överskuggas av en "Dagger", som Jeremy börjat läsa innantill om från ett papper, som utvecklats av ett amerikanskt företag. Den har 2000 (!) hästar, gör 0-100 på 1,5 sekunder och toppar 480 km/t. Ingen av dem hade hört talas om den. (Enligt James troligen på grund av att den som byggde den svalde tungan av alla G-krafter). Jeremy stoppar sedan alla förvånade (och imponerade) kommentarer med att erkänna att han inte läst färdigt. Det står tydligen att "... de inte kommer ge sig förrän de uppnått dessa siffror...". Det visar sig bara vara en önskelista.
• Trion går sedan vidare till ämnet bränslepriser, och tar reda på om fordons bränsleförbrukning är relaterat till antalet barn ägarna har.


Bjud aldrig in en gäst
från Liverpool...



Reserv-Stig:
Tiff Needell.

Komikern John Bishop har alltid drömt om att få vara ovanpå Cameron Diaz. Han får 1:42.8, den snabbaste tiden hittills för Kian så han är ovanpå alla (på listan). Jeremy påstår att det beror på att han kommer från Liverpool där alla är vana att köra fort i andras bilar (!) Det låter som om Liverpool bara består av bankrånare och biltjuvar... (kanske inte helt fel, enligt James. Se bilden t.v.)


Det var femte gången både "Power Lap"-rekordet och "den prisvärda bilens" rekordtid slogs i samma program. De fyra tidigare var säsong 7, avsnitt 4, när båda rekorden slogs av Pagani Zondan och Ellen MacArthur, säsong 10, avsnitt 5, då Caparo T1 respektive Simon Cowell slog rekorden, säsong 11, avsnitt 6 när Gumpert Apollo och Jay Kay slog dem och säsong 15, avsnitt 5 när först Cameron Diaz och sedan Tom Cruise i Kian och Bugatti Veyron Supersport i "Power Lap" slog båda rekorden.


Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 4 (Den med Storbritannien mot Australien)
Totalt: 127
Datum: 30 januari 2011
Gäst: Boris Becker. (Och Top Gear Australia; Ewen Page, Steve Pizzati och Shane Jacobsen)


Jeremy: Tonight: A sausage gets burnt, a sheep falls over and our track is all wet.


Utmaningen: Storbritannien mot Australien.


På ett liknande sätt som mot sina tyska motsvarigheter, utmanas Clarkson, Hammond och May av programledarna i "Top Gear Australien" till en tävling i fem moment i en "Top Gear of the Ashes". Clarkson,

Dubbeldäckar-race "The Aussie
Way". (England i mitten)

Hammond och May tillbringar merparten av sin tid med att försöka fuska.


I den första tävlingen "Working Man's Drag Race", plockar de fram en Ford Transit med Jaguar XJ 220-motor som utklassar den australiska HSV Maloon.


I den andra tavlingen, en upprepning av "dubbeldäckar"- racet, tvingas australiensarna köra med en upp-och-nervänd bil som svetsas på taket på en annan så de skulle "känna sig hemma" medan våra grabbar fick köra med en "rättvänd" bil ovanpå. De brittiska programledarna vinner men australierna protesterar mot resultatet eftersom Hammond och May tillbringade ett varv stillastående och slutade egentligen på fjärde plats, inte första, så Top Gear Storbritannien får tio poängs avdrag.


Den tredje tavlingen är "Synkroniserad Drifting". Clarkson och Stig kommer i ett par högpresterande sportbilar, (Jaguar XKR och Aston Martin V12 Vantage) med Hammond och May som poängräknare eftersom de hävdar att BBC's hälso- och säkerhetsregler innebär att endast brittiska medborgare kan bedöma tavlingen. Clarkson och Stig får full pott (6.0 + 6.0 = 12.0) trots en stor miss från Clarkson som domarna inte kan se på grund av all

Ett fåraktigt beteende...

rök. Australiensarna får ett par gamla Vauxhall Omegor och kraschar in i varandra, men ett misstag på poängskylten från Hammond ger dem 11 poäng i stället för 1,1, till Clarksons stora irritation (1.1 + 11 = 12.1).


I den fjärde utmaningen måste båda lagen samla ihop får på motorcyklar. Clarkson, som tänkte ge australierna usla cyklar, ger dem av misstag österrikiska KTM som australierna påstår är marknadens bästa resulterar i att de samlar ihop alla fåren på två minuter. Britterna blir fråntagna tjugo poäng efter att ha förlorat alla fåren, så australiensarna vinner med 10 mot minus 20. Totalt; England: 22. Australien: 37.1, dvs ledning med 15,1 poäng.


Den sista utmaningen är ett rally med Stig i stället för James. Australiensarna får 15,1 sekunders försprång men "James" tar en genväg, passerar dem, och ser till att Top Gear Storbritannien vinner totalt.



en 4-miljoners laptop...

Jeremy pratar om en handbyggd Ferrari 250 GTO -63 (en av 36 tillverkade) med V12:a, som toppar runt 300 knyck, som en radio-DJ nyss köpte för... håll i dig: 120 miljoner kronor!!! BBC hade inte råd med försäkringen så Jeremy får "nöja" sig med att testa Ferrari 288 GTO (4.5 miljoner kronor på gatan). Bilen visar sig vara mycket svår att hantera i vått väglag trots sofistikerad elektronik. Den kan köra själv och den lär sig att bemästra kurvor efterhand.

Han drar slutsatsen att det är en utmärkt bil, men ovärdig namnet GTO eftersom det är en vägbil (en laptop på hjul) snarare än en racerbil. Han säger också att den helt enkelt är alltför aggressiv och för komplicerad att kunna njuta av.


I händerna på Stig får GTO'n (288:an, alltså. 250:an fick de aldrig testa, se ovan) endast en varvtid på 1:19.8, långsammare än Ferrari 458 Italia (han snurrade till och med en gång på ett testvarv).



Pagani Huayra.
("Star Trek" möter "Batmobil")

• Jeremy börjar med BMW-motorcykeln de hade med i Ariel Atom-segmentet och att de har fått klagomål på bristen på information om den. Jeremy ber då James att dra "specifikations"-listan på den. James: "Den har en kabelstyrd, anti-slir-koppling"... Jeremy: Tack för det. Nu över till....
• De pratar om nya Mini Countryman, som de finner meningslös då den annonseras som större trots att det extra utrymmet inte kan användas.
• Richard är glad över den nya ersättaren till Zonda; Pagani Huayran (bilden) med 6-liters 730 hästars V12:a och kolfiberkaross. Han "övertalar" Clarkson och May att låta honom få testa den i ett framtida avsnitt. James gillar färgen varpå Jeremy konstaterar att i så fall är det bara att skaffa barn. Då kan du få den färgen överallt - 8 gånger om dagen. Han tycker även namnet låter som en spya; "Huayra".
• Jeremy visr upp nya Ford Focus och nämner att det köps 275 stycken i England... varje dag. På samma gång (vet inte f-n hur) lyckas James komma in på att alla mördare i England verkar köra Renault Espace (Han räknar dessutom upp dem).
• Programledarna diskuterar sedan den första mexikanska supersportbilen, "Mastretta MXT" (hyfsat billig; 350.000 kr), som James kallar "Tortilla" när han inte kan komma ihåg själva namnet. Segmentet skapade kontroverser och anklagelser om främlingsfientlighet efter att två av programledarna beskev mexikaner som lata och att deras mat bara är friterad spya och att ingen ändå kommer att klaga eftersom de är alltför upptagna med att sova.
• Sen nämner Jeremy en radio-tävling där man kunde vinna en Mini om man gjorde något galet. Vinnaren hade tatuerat in "Mini" på sin "gentlemens sausage" (dvs. snopp).


Tennislegenden Boris Becker, som numera är (trefaldig) Mercedesåterförsäljare, får tiden 1:45.9, det snabbaste blöta varvet hittills.


Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 5 (Den med den albanska road-tripen)
Totalt: 128
Datum: 6 februari 2011
Gäst: Jonathan Ross.


Jeremy: Tonight: A fat man gets murdered, a donkey gets overtaken and James has ladys underwear on his head.



Review : Jeremy drives the Ford Focus RS500, the Subaru Impreza STI Cosworth CS400 and the one-off Polestar Racing Volvo C30 Performance Concept. He enjoys the Ford, but loathes the Subaru, as it's far too dull to be deserving of the Cosworth name; he likes the Volvo even more, but laments the fact that it's a concept (and therefore, cannot be timed around the track). Jeremy kör Ford Focus RS500, Subaru Impreza STI Cosworth CS400 och enda exemplaret av Polestar Racings Volvo C30 Performance Concept. Han njuter av Forden men avskyr Subarun eftersom den är alldeles för tråkig att vara förtjänt av Cosworthnamnet. Han gillar Volvon ännu mer, men beklagar att det är ett koncept (och därför inte kan få en varvtid).


Forden får tiden 1.30.8 medan Subarun får 1.27.7.



Rolls-Royce Ghost, Mercedes-Benz AMG
S-klass och en Bentley Mulsanne Yugo

(Albanien-special)
Killarna får ett brev från den albanska maffian som bad dem att testa nya Rolls-Royce Ghost mot en Bentley och en Mercedes. Trots invändningar åker de så småningom över. James tar Rolls-Roycen, Richard en Mercedes-Benz S-klass AMG och Jeremy väljer en Bentley Mulsanne. Tyvärr drar Bentley tillbaka bilen i sista sekund, vilket tvingar Jeremy att ordna fram en Yugo i dess ställe.

Under resan pratar trion på som om Yugon var en Bentley Mulsanne. De till och med kallar den lilla kombin för Bentley när de pratar om den. (En liten pik till fegisarna på Bentleys huvudkontor). Väl i Albanien genomför de flera tester för att avgöra vilken av deras bilar som skulle passa en maffiaboss bäst.



Oooh, jag skulle nog inte
tagit den sista drinken.

De "mördar" en fet man och försöker sedan lyfta in hans kropp i bakluckan på sina bilar (han är dock så tung att de så småningom ber mannen att själv klättra in), varpå de finner att medan han passar bekvämt i Rolls-Roycen innehåller Mercedesens koffert ett kylskåp som tar upp för mycket plats. "Bentleyn" har inga problem med utrymmet men den knäar betänkligt under tyngden och halvkombins karossform ger full insyn genom bakrutan.

Later, they disguise themselves (with pantyhose on their heads) and "rob" a bank, and are chased by the Albanian police. Senare förklädnad de själva (med strumpbyxor på huvudet) och "rånar" en bank, och är jagad av den albanska polisen. Jeremy makes off in the Mercedes; Richard takes the Rolls-Royce; and James is forced by default into the "Bentley". Jeremy gör sig i Mercedes, Richard tar Rolls-Royce, och James tvingas som standard i "Bentley". Jeremy and Richard easily outrun the police, but James isn't so lucky - his car is so slow, the police are nearly bumper-to-bumper with him the entire time, and the cops who had been chasing Richard and Jeremy form a roadblock, which James attempts to drive around, only to tumble off the side of the cliff to what looks to be his "death". Jeremy och Richard enkelt springa ifrån polisen, men James är inte så lycklig - hans bil är så långsam, polisen är nästan stötfångare till stötfångare med honom hela tiden, och polisen som hade jagat Richard och Jeremy sätter upp en vägspärr som James försöker köra runt, bara för att tumla över klippkanten till vad som ser ut att vara en säker "död".


Fiat 500 Twin Air.
En italiensk handväska.


En parningsdans vid
Serenegtis strand...


• De pratar om Honda som har kommit med en bil som vet vad du tänker genom att analysera håret. De undrar då vad som händer om kändiskocken Gordon Ramsey åker dit för förtkörning. Han har tydligen transplanterat håret så han kan ju bara säga att det inte var han som körde. Det var nån kille i Los Angeles... (!).
• Tillbaka till bilar. Ferrari har en ny bil ute kallad FF. En halvkombi med fyrhjuldrift, V12 och kommer kosta 2.5-3 miljoner kronor. (Som hittat).
• Fiat 500 kommer med en ansiktslyftning: Twin Air med en 850cc tvåtaktare. Den går som ett spjut med 0.8 liter milen är rätt mycket för en symaskin.


Jonathan Ross återvänder efter 15 säsonger. Han är tillbaka på BBC och Jeremy utmanar honom i handstående, vilket urartar något (bilden). Hans nya tid, 1:49.0, är mycket bättre från hans första försök på 1.57. Han vill även komma tillbaka och slå den nya tiden men Jeremy stoppar honom med att säga att Top Gear inte kommer att sändas i så många år.


Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 6 (Den med BMW-cabbarna)
Totalt: 129
Datum: 13 februari 2011
Gäster: Simon Pegg & Nick Frost


Jeremy: Tonight: Our tracks are a bit foggy, a man eat a snack and we move about in a caravan.




Pagani Zonda R V12.

Jeremy testar Pagani Zonda R (bilden), en högpresterande version av Pagani Zonda som sägs vara den sista Zonda-modellen. Den är otroligt snabb. Ingen vet hur snabb, dock. Däremot bromsar den från 200 till stillastående på 4.3 sekunder! Jeremy erkänner att det enda sättet att stanna snabbare är att köra in i ett träd. Med sin 720-hästars MB AMG V12-motor men den är också extremt högljudd och kräver att Jeremy använder headset i bilen för att höras över motorljudet. Och ändå får han skrika sig hes.

Bilen hade satt nytt banrekord på Nürburgring med 6:47, men eftersom bullernivån förhindrar att den tävlar på de flesta offentliga banor, beskriver Jeremy den som "värdelös". Dock har Pagani släppt en "förminskad" version av Zonda R kallad Zonda Tricolore. Zondan gör 1:08:01 på "Power Lap"-banan, den snabbaste varvtiden någonsin på Top Gear banan, men eftersom bilen inte är väglaglig blir den diskvalificerad. Ingen har väl ändå lust att köpa den. Den kostar sina modiga 15 miljoner kronor!


Programledarna får i uppdrag att köpa en fyrsitsig cabriolet för mindre än 20.000, men tyvärr köper alla samma bil: en BMW 325i. Richard köpte en -87:a, Jeremy en -88:a och James en -89:a. Jeremy beslutar att detta är

En BMW 325i, en BMW 325i
och en... BMW 325i

ett bra tillfälle att testa hur olika likadana begagnade bilar egentligen är, så de kommer med en rad olika utmaningar för att testa bilarnas pålitlighet, prestanda och skick.

Richard kunde inte delta eftersom hans bil inte startade och hans eftermonterade larm inte gick att stänga av, så James och Jeremy tävlar utan honom. Även om Jeremys bil är snabbare, vinner James eftersom bromsarna i Jeremys bil inte fungerar.


Efter detta test tar de in ett kriminaltekniskt team för att se vilket skick bilens interiör är i. Jeremy bil är renast, sätena innehåller bara chips, löv, och hans egen torkade hud. James är värre eftersom hans bil har rester av sårskorpor och hans ratt är täckt av saliv. Richards bil har dock spår av både blod, avföring, och könshår i klädseln och saliv på ratten, vilket föranledde honom att fortsättningsvis köra bilen iklädd en lufttät skyddsdräkt.


Nästa test är ett stöldtest, där de ordnar fram tre biltjuvar för att bryta sig in i deras respektive bilar och stjäla dem. Trots de dubbla låsen på Richards bil blir hans stulen, medan de andra två tar för lång tid.



Proffs i farten...

...inga proffs i farten.

Efter detta sätter Stig en varvtid i en 325i från 2011 som de tre andra måste försöka matcha. Jeremys bil är snabbast, men han förstör motorn på köpet.


De testar sedan om cabben är tät genom att fylla bilen med helium och sitta i den så länge de kan. Om hans röst är pipig och högfrekvent, innebär det att taket är lufttätt. James och Jeremys bilar håller tätt men Richards läcker som ett såll.


Sedan kommer tre bilförsäljare för att se hur mycket pengar skulle behöva investera i bilarna för att återställa dem till utställningsskick. James behöver ungefär 55.000 kronors arbete, Richards 70.000, och Jeremys 110.000.


Den sista utmaningen är att visa upp bilarna på en stuntshow på Essex County Fair, men tyvärr kraschar alla bilarna så fort tävlingen påbörjats. (bilden)

Poängen räknas ihop och James bil är klar vinnare med Jeremys >knappt< före Richards.



McLaren MP4.12C.

• Jeremy diskuterar hastighetskameror och eftersom de var avstängda på brittiska motorvägarna några månader tidigare, har det inte skett några förändringar i olycks- och dödsfallssiffrorna, så hastighetskameror är ett slöseri med pengar.
• Hammond önskar F1-föraren Robert Kubica ett snabbt tillfrisknande efter sin rallykrasch tidigare i år.
• Han diskuterar också den brittiska vidskepelsen att salutera skator och hur det kan vara farligt för bilisterna om de hyllar en skata under körning.
• Jeremy visar upp nya Lamorghini Gallardo Spyder Preformante som kostar runt 2 miljoner kronor och toppar 320 km/t. Hammond älskar den.
• Till síst visar James upp nya McLaren MP4.12C (bilden), som står i studion, med en 3.8-liters v8 med dubbelturbo, 592 hästar och datastyrd fjädring.


Skådespelarna Simon Pegg och Nick Frost pratar om sina husbilserfarenheter i USA och sin senaste film "Paul". Simon får tiden 1:44.9 (1.48.1 i Lacettin, säsong 9), medan Nick får 1:44.5. Nick börjar sitt varv med att - direkt efter sin "burn out" i starten säga "Åh, lukten av gummi. Det påminner mig om min bröllopsresa".


Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 7 (Den med snördetröskan)
Totalt: 130
Datum: 20 februari 2011
Gäst: Amber Heard


Jeremy: Tonight: Richard wears a blue hat, James wears a different hat and I wear a hat with things on it.


"Snördetröska"-utmaningen.


Jeremy kör BMW M3 Competition Pack och Audi RS5.

BMW M3 Competition Pack
Audi RS5... och Stig i båda.

Till slut säger han att han inte gillar någon av bilarna, då BMW inte erbjuder något av värde för de extra 30.000 jämfört med standardversionen - för att inte nämna den matta 18.000-kronors-lacken på testenheten som är värdelös eftersom man inte kan varken polera den eller köra den genom en biltvätt och Audin plågas av understyrning. Han gillar dock några av nyheterna på den. Audi får tiden 1:27.5 medan BMW får 1:26.5 - konstigt nog mer än en hel sekund långsammare än standard M3.


Efter alla snöproblem förra året (orsakad av brist på snöplogar, liksom på de pengar som behövs för att köra dem) beslutar programledarna att bygga en egen snöplog av en CLAAS skördetröska. Maskinen, som kallas The Dominator, har en salt-ströare och eldkastare. James "Captain Slow" är förstås vald att köra maskinen, som maxar 20 km/t.

De testar saltströaren på sidan av en gammal BMW 3-serie och krossar alla rutorna. De beslutar att eftersom England är snöfritt den dagen (i själva verket beräknas det bli ännu varmare), bör de ta med plogen till Norge där det finns hur mycket snö som helst (vilket de insåg i vinter-OS-specialen).


"The Dominator".
(Engelsk snördetröska)

Först försöker de att rensa en landningsbana på en frusen sjö så att ett plan kan landa. Jeremy nämner att snön förra året orsakade 3.700 inställda flyg på Heathrow, medan den bara orsakade två inställda flyg i Oslo. "Snördetröskan" bryter igenom isen men de lyckas rädda den till slut och deras insatser (eller bristen på sådana) resulterar i en bana som svänger fram och tillbaka som ett flipperspel och är full av bulor, vilket gör att planet kraschar.

Sedan försöker de att plöja på gatorna i en liten by men detta orsakar bara mer problem - de förstör ett hus (då James vänder och saltströar-armen slår i huset), krossar en bil (som var gömd i en snöhög), bränner upp en skidåkare och förstör en vägskylt och inslutändan sparkas de ut ur byn då de retat upp lokalbefolkningen tillräckligt. (och hamnat i tidningen)

Så de ger sig av ut i ödemarken och börjar röja vägen upp till ett bergspass. De välter ner i ett dike och Hammond förlorar sin vigselring men till slut har de röjt vägen hyggligt och förklarar arbetet som "ambitiöst" och "snördetröskan" ganska användbar.


• Programledarna diskuterar en ny elektrisk konceptbil från Nissan, S-Flow. Nissan har skickat en bilaga om bilens potentiella köpare (på engelska säger man ju "buyer" så Jeremy kallar bilagan en "buyography", vilket låter som "biography". Fyndigt!) som de kallar Daniel, vilket leder till att Jeremy och James sjunger sina versioner av Elton Johns "Daniel". Det är dessutom James andranamn.
• James nämner nästa bond-bil; Bentley Continental.
• Jeremy frågar om de hört om senaste Infinityn (Etherea), som betyder evighet, varpå Richard säger att det är det är det man kallar James när han skall förklara något. Sen diskuterar de Infiniti Etherea-konceptet (som Jeremy av misstag kallar för "urethra" (urinröret) på grund av liknande stavning).
• Jeremy tar upp Ferraris nya F1:a som skulle hetat F150, om inte Ford protesterat och hävdat ensamrätt till namnet då deras senaste pick-up heter F150. Så Jeremy påstår att Ferrari nu döpt sin bil till "Ferrari F Henry Ford is a massive peach".
• Sen pratar se om personliga registreringsskyltar ett tag (jag går inte in på allt de sa eftersom det fungerar lite annorlunda i England än i Sverige)


Amerikanska skådespelerskan Amber Heard, från "The Office" och "Drive Angry" med Nicholas Cage, är på besök och Jeremy spelar m-y-c-k-e-t på hennes sexighet. Han nämner att hon spelade naken i en hel film som han tittar på just nu (!). När hon nämner att hon kör en Mustang -68 hör han ett ljud från publiken och säger till denna (man) "Du fick just ett tredje ben". Hon är dessutom en stor vapenfantast och bisexuell, inte nödvändigtvis i den ordningen. Hon får en varvtid på 1:50.3, det långsammaste torra varvet hittills i Kian.


Avsnitt 1 (USA Road Trip), Avsnitt 2 (Mellanöstern-special), Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5 (Albansk road trip), Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 8 (Den med NASA's Space Exploration Vehicle)
Totalt: 131
Datum: 27 februari 2011
Gäst: John Prescott


Jeremy: Tonight: A spaniel in a moon buggy, a fat man in a Kia and a race against the Lord God All Mighty.


James kör NASA's "Space Exploration Vehicle"


DNS (t.v.) - DNF (t.h.)


1: Richard får sin våta dröm uppfylld, dubbelt upp. han får testa både Ferrari F40 och Porsche 959, samtidigt. Superdyra, superhäftiga och Richard var lyrisk över deras beteende på banan men när Stig skulle ta ut dom på banan fick Ferrarin en DNS (Did Not Start) och Porschen fick en DNF (Did Not Finish) (se bilden). Ferrarin fick motorproblem innan start och Porschens turbo lade av efter start.


Bertones framtida Jaguar.

2: Jeremy testar Jaguar XJ. Han hyllar den k-o-p-i-ö-s-t. Den har, kan och gör ALLT. Nog sagt. (Det enda han inte gillade var producenternas val av CD-skivor för att hålla honom vaken i utmaningen nedan; Richard Hammonds radioshow!). Dessutom gillar han inte utseendet speciellt mycket. Han sa att Bertone har formgett "framtidens Jaguar" (se bilden) och om den såg ut som den på bilden så skulle han inte tveka att utse den till världens bästa bil alla kategorier.


En utmaning som skulle ha sänts förra säsongen men

Ett race mot Gud.

inte fick plats: Jeremy kör en Jaguar XJ tvärs över England, från väst till öst. Han åker i solnedgången och skall ta sig till östligaste punkten före soluppgång och för att göra det svårare är det årets kortaste natt. Jeremy kallar det ett "race mot Gud", ett lopp han vinner med fem minuter tillgodo. Det är första gången Clarkson kallat Gud en förlorare...


1: James kör NASA's "Space Exploration Vehicle". Han kallar det den bästa bilen han någonsin kört med hänvisning till den mängd teknik som är inbyggd. Han får köra den på "allmän väg". Men trots all teknik lyckas han köra in i en lyktstolpe (!). Han sörjer också över att finansieringen för månresor har upphört 2010.

(Jag måste få säga att det är fantastiskt att dessa "galenpannor" ständigt får tillstånd att köra och testa dessa s-v-i-n-dyra och ibland oersättliga fordon. Webbmaster).


Space Exploration Vehicle.

2: James ger en snabb genomgång av Peugeots nya elbil, EX1. Hammond gillar det faktum att sätet är beläget i dörren, och att det har flygplanshandtag i stället för ratt. James berättar då för publiken att de kan förvänta att kunna köpa bilen... aldrig ...eftersom den inte kommer att massproduceras.


• De pratar om den inställda F1-premiären i Bahrain och tycker den kan flyttas till deras Power Lap-bana.
De pratar om en led in mot London som har haft för låg hastighetsbegränsning i många år (70). Nu har de styrande bestämt sig för att göra något åt det... alltså de sänkte den till 50!! Richard påstår att det är en tillfällig sänkning för vägarbete, men Jeremy påminner om en annan "tillfällig" sänkning för 46 år sedan som fortfarande är kvar och avslutar med att "hastighetsbgränsningar är som herpes. När du väl fått den blir du aldrig av med den". Sen dissar de en f.d. gäst, Boris Johnsson, som ansvarar för dessa beslut.
• Jeremy talar om den nya Ayrton Senna-filmen som kommer ut sommaren 2011, med hänvisning till den Senna-filmen de själva gjorde förra säsongen (avsnitt 5).
• James pratar om trenden med "i" före modellnamnet, som iPod, iPad, iPhone, BMW i121, iKEA osv, varpå Jeremy säger; "...and ifor one wouldn't like to have an iInfection". (*)
• Jeremy drar upp "six degrees of relation..." om Chryslers nya som egentligen är en Fiat 500 som ger den till Lancia som bygger om lite och ger den till Chrysler som sätter på nytt emblem och säljer den i England varpå James utbrister att Fiat ju faktiskt har kommit på ett sätt att återvinna sina bilar innan de ens sålt den.
• Nya Aston Martin Virage. Perfekt, snygg, dyr... fast egentligen bara en Fiat 500...

(*) (Ja, man kanske måste vara ordbajsare och hyfsad på engelska för att fatta den: i-infection uttalas som "eye infection", vilket förstås är en är ögoninfektion. Webbmaster)


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
För första gången på två år plockar Richard och Jeremy fram "Cool, Wall".
Alla BMW flyttas till "Sub-Zero".
Alla Audis flyttas till "uncool".
Alla småbilar flyttas till "cool".
Nissan Juke placeras i "seriously uncool".
Renault Wind placeras i "cool".
Toyota Yaris Verso sätts i "seriously uncool".
Både James och Richard har varsin Porsche 911 Carrera C2S så Jeremy ger bort den till en irländsk man.
En modern Morgan 3-hjuling diskuteras.
Richard och Jeremy slåss nästan med en stol och en hammare innan de avbryts av James.


Lord John Prescott kommer till studion under mycket burop. (Det var han som beslutade om Jeremys "käpphäst"; att göra en av filerna på motorvägen M5 till bussfil). Han kör på den långsammaste varvtiden hittills i Kian; 1:56.7 (i vått).