Andra säsongen av "nya" Top Gear var 10 avsnitt lång och gick mellan 11 maj och 20 juli 2003 följt av ett avsnitt med det bästa från säsong 1 och 2 ("The Best Of Top Gear 2002-2003").
Begagnat-bilspecialisten Jason Dawe var nu ersatt av James May och Stig lyssnar på country-ballader.

Denna säsong recenserade de bl.a. Bowler Wildcat, Rolls-Royce Phantom, Volkswagen Touareg, Jaguar XKR-R, Peugeot 206 GTI, Koenigsegg CC8S, Hummer, Volvo S60 R och Volkswagen Phaeton.

Här fanns bl.a. hur långt kan du köra innan du blir uttråkad i en Mark 3 Jaguar XJR och ett hastighetsrekord för husvagnsbogsering.

Clarkson fick besök av bl.a. tuffingen Vinnie Jones, "Men behaving badly"-skådisen Neil Morrisey, "Starsky & Hutch"-stjärnan David Soul, "Star Trek"-stjärnan Patrick Stewart och kändiskocken Jamie Oliver. Bilen var fortfarande Suzuki Lianan och snabbast i år var Jodie Kidd med 1.47.7, 0,4 sekunder snabbare än Jay Kay förra säsongen.

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 1 (Den med nya programledaren James May)
Totalt: 11
Datum: 11 maj 2003
Gäst: Vinnie Jones


Jeremy: On tonight's Top Gear: Richard Hammond in a V8 tumbledryer; The classiest way to bankrupt yourself; And we turn up the heat on the world's dullest car!


James May testar sin egen Bentley T2.


Vissa bilar är som en musikvideo...


1. Jeremy kollar in den 3-cylindriga, 80-hästars, 600-kubikaren Smart Roadster och tyckte den var bra att köra trots dålig acceleration och en begränsad toppfart. Den är billig att köpa (runt 100.000 kronor), äga, köra och försäkra. Dock beskrevs bagageutrymmet som en bakplåt och den halvautomatiska växellådan visade sig vara nästan oanvändbart långsam att reagera på växlingarna. Jeremy sa att den enda fördelen med den är att du - utan att ljuga - kan säga att du har en bakhjulsdriven, turboladdad cabriolet med mittmotor från Mercedes. Just det, de äger Smart.

2. Även Volkswagen Beetle Cabriolet och Ford Street Ka testades. Både Clarkson och Hammond var överens om att de var omöjliga för män att köra med bibehållen värdighet.

3. Nya programledaren James May testade sin egen Bentley T2 som han påstår har förstört hans liv på grund av dålig bränsleekonomi (1,8 l/m) och att han tvingats hyra ett garage 11 km hemifrån för att förvara den. Clarkson gillar Bentleys löjligt mjuka fjädring men blir förvirrad när May kallar sin Bentley "så cool att vissa människor inte förstår det".


Bowler Wildcat,
en best på hjul.

4. Richard Hammond testar Bowler Wildcat och blir överväldigad under testkörningen och utropar att han är "en körande gud", till Clarksons och i May's förnöjelse. Sen får han en rejäl körlektion av ägaren.


Bowlern får 1.39 på torr bana. Långsamt för en bil, men oerhört snabbt för en hög off-road-suv.


Hammond använder en jetdriven drag-racer för att bränna upp bilen han ansåg vara det sämsta genom tiderna, en åttiotals Nissan Sunny med automatlåda. I slutet av programmet använde han också en drag-racer för att bränna upp en husvagn.


Peugeot 206 GTI kombi.




• Programledarna diskuterar nyinspelningen av "The Italian Job".
• Peugeot 206 GTI kombi visas också upp. (Jag bryr mig inte om vad de säger. Jag tycker den är snygg. (bilden))
• De distuterar även Renault Kangoo, Citroên Berlingo-kusin för 100.000.
• Saab 93 cabriolet visas också. Den är tydligen bara en Vectra med Saab-emblem.
• Jeremy får brev om att han bara bryr sig om dyra bilar., varpå Jeremy svarar; "Det har du f-n så rätt i" och visar upp Lamborghini Gallardo med 5-liters, 500-hästars V10:a för runt 1,2-1,3 miljoner kronor.
• Till sist visar Hammond upp vad som verkar vara en Ferrari 355 som visar sig vara en kit-car baserad på Toyota MR2, byggd för att likna Ferrarin. Den kostar 200.000 kronor att bygga och 3000 att försäkra. (Snyyyggt!) (Testas i S03-A04)


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
• Renault Avantime tas bort från väggen eftersom den inte tillverkas längre.
• VW Beetle Cabriolet och
• ...Ford Street Ka är coola, men bara för flickor...
• ...och Smart Roadster är sub-zero.


Jeremy introducerar älska/hata-listan. "Älska"-sektionen består av ett foto på Kristin Scott Thomas och ett på

Peel P50. Bättre
än en Vectra?

Terry-Thomas. "Hat"-sektionen är redan full med stereos med kamratliga meddelanden vid påslag, cyklister, paddel-

Nissan Sunny. Snacka om
passande namn...

växellådor och personliga registreringsskyltar.

Richard avslöjar sina topp-5 sämsta bilar någonsin:
1. Nissan Sunny (se utmaningen ovan) -- >
2. Suzuki X90
3. Vauxhall Vectra
4. Peel P50 (3-hjuling)
5. AMC Pacer



Murray Walker, före detta Formel 1-kommentator dyker upp som speciell gäst och kör en McLaren F1, den snabbaste bilen i världen vid den tidpunkten.


Vinnie Jones återskapar en klassisk scen från "Lock, Stock & Two Smoking Barrels" med en melon och en Smart Roadster. Han fick tiden 1.53.0, samma som Steve Coogan fick på en mycket våt bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 2 (Den med den ny regeringen)
Totalt: 12
Datum: 18 maj 2003
Gäst: Jamie Oliver


Jeremy: On tonight's Top Gear: Jamie Oliver's meals on wheels; A German sledgehammer in a velvet bag; And which is the fastest political party?


När Richard skall välja en ny regering... i en MG ZR.


Rolls-Royce Phantom
med bakvänd dörr


1. Jeremy kör nya Rolls-Royce Phantom i och kring Hull och Humber-bron. Han måste svälja sina förutfattade meningar om dess "tyskhet" och inser att den är trogen Rolls-Royce's varumärke. Motorn är en 6,75 liters V12 på 453 hk som kommer upp i 100 på 5,75 sekunder och toppar 240. Clarkson var imponerad av köregenskaperna och bränsleekonomin (Den där Jeremy är minsann lättimponerad. Den drar 1,6 l/m!). Till slut fann han det vara en magnifik bil (bakdörrarna stängs med en knapptryckning), men beklagade att britterna inte kunde göra den själva. May tröstar honom med insikten om att tyskar och britter kan göra fantastiska bilar tillsammans. May blir besviken när Jeremy säger "ingen som heter James kan köpa denna bil".

2. Richard provar drottningens Rover P5 och rekommenderar att lyxbilsspekulanter köper den begagnad, men endast de senaste V8-modellerna.

3. En jämförelse mellan Audi S4 och BMW M3. Jeremy kommenterar att han skulle välja M3:an för ett varv på banan men för vardagskörning han skulle välja Audi S4. James instämmer.


Stig kör M3:an på 1.31.8 men med 1.30.9 är S4:an snabbare.


1:a pris: en säker sits


Richard beslutar att välja en ny regering som grundar sig på vilket parti som är snabbast på banan i en MG ZR. Resultaten blev följande:
1. Liberaldemokraterna - 1.33.9
2. Legalisera Cannabis-alliansen - 1.36.5
3. Labour-partiet - 1.38.8
4. Miljöpartiet - 1.41.0
5. Konservativa partiet - 1.41.8
6. Monster Raving Loony Party - 2:13.0
Liberaldemokraternas företrädare vann en "säker sits" (ett riktigt framsäte) från en Volvo.



Räcker det med B(åt)-körkort?


• Jeremy pratar om Londons nya motorväg; Themsen. Med egen bussfil (bilden).
• Richard drar upp nya datingflugan; "bilflört". Man sätter på ett klistermärke i bak och när någon ser den kan de ringa ett nummer och skicka ett sms till dig.
• James visar upp nya BMW M5 med aktiv styrning som gör att den styr mindre j med samma rattrörelse ju fortare du kör. James gillar det men Jeremy kallar det "korkat". (Han är övertygad om att han kommer att glömma det när han skall parkera).
• Nya Lexus RX300 diskuteras. (Jeremy tycker den passar till droghandlare från Los Angeles). Den har airbags för knäna och back-kamera, vilket alla gör sig lustiga över.
• För första - och förmodligen enda gången - blir Jeremy upphetsad av en liten, billig bil. Han kallar den välutrustade Daihatsu Charaden "fantastisk" och noterar att den är prissatt till 60.000 kr trots ABS och elektriska fönsterhissar.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
• Rolls-Royce Phantom anses ''uncool''. Hammond säger att den får stanna där tills han ser en av AC/DC's medlemmar i den.
• Ferrari Enzo hamnar mitt emellan ''cool'' och ''uncool''.
• Audi A3 hamnar även den i ''uncool'', Jeremy flyttar den högst upp i ''cool'', så Hammond inte kommer åt den, men han ställer sig på en låda och hänger tillbaks den i ''uncool''-sektionen.



Jamie Oliver fixar en sallad.


Människor som sitter för nära ratten, människor som sitter för långt från ratten och hästar hamnade på "hat"-sidan.


Kocken Jamie Oliver berättar om när han kraschade sin scooter i direktsändning i Oprah Winfrey Show. Jeremy berättar om hur han ringde bordsbeställningen i en av Jamies restauranger, där väntetiden är 3-4 månader, och utgav sig för att vara Nigel Mansell och fick bord nästkommande fredag. Jamie kontrar med att han ringde samma restaurang och utgav sig för att vara Jeremy. Han fick inget bord förrän om ett halvår... Han utmanades sen att försöka laga till en sallad i baksätet av sin camping-buss med Porsche-motor samtidigt som Stig körde den (vilket han inte kunde). Han ville sen slå sin kock-kollega Gordon Ramsay i Suzuki Lianan och lyckades få exakt samma tid, 1.50.0.


1.50.0 är den vanligaste tiden under Suzukins historia, delat med 1.54.0. Det är en del prominenta gäster (och en programledare) som prickat 1.50 förutom Jamie; Gordon Ramsay, Jeremy Clarkson (med 2 passagerare), Lionel Richie, Martin Clunes och Patrick Stewart.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 3 (Den med Starsky men inte Hutch)
Totalt: 13
Datum: 25 maj 2003
Gäst: David Soul


Jeremy: Tonight: A new take on the world's worst BMW; A Starsky, in our reasonably priced Hutch; And the world's finest supercars, head to head.


Jeremys recension av Volkswagen Touaregs V10 diesel. Trots Jeremys sågning är den en av webbmasters farvoritbilar.


VW Touareg V10 diesel...
eller BMW M3...?


1. Jeremy förbluffades av vridmomentet i nya Volkswagen Touaregs V10 diesel. Vridmomentet är så starkt att det kan dra ner träd, men han fann inget annat bra att säga om bilen. Han klagade över två lika oacceptabla körinställningar: sjösjukligt "rullig" i normalläget och benkrossande hårt i sportläget. Väghållningen, inredningen, bakåtsikten, körkomforten och priset dömde ut Touaregen. Det var prissatt till 700.000 kr och Clarkson gav då sin mest svidande recension: han skulle hellre äta upp pengarna än spendera dem på en Touareg.


Hyundai Coupé eller
Lexus SC430?

2. Clarkson, May och Hammond frågar publiken vad de tycker är en dålig bil och rekommenderar först Audi A2. Hammond testar då programledarnas val för sämsta bil - Lexus SC430. Han nämner också Hyundai Coupé och påpekade att en tillverkare som inte tidigare var känd för sportvagnar har gjort ett mycket mer kompetent sportbil än Lexus för mindre än halva priset.


Perodua Kelisa från Malaysia

3. James testar Englands billigaste bil, Perodua Kelisa från Malaysia, som kostar runt 60.000 kr ny i England. Han och Richard är överens om den är mycket mjuk och lätt att köra. Jeremy säger att ingen skulle vilja köpa en och att namnet låter som en sjukdom. Eller som Hammond sa när May frågade "vad säger du om jag säger Perodua?". "Prosit".

4. Jeremy granskar BMW Z8 Alpina. Han säger att trots att Alpina

BMW Z8 Alpina...(?)

har omarbetat den i ett försök att förbättra den är Z8 som ett brottsligt barn - "en gång dålig, alltid dålig". Han jämför också den med ett par misslyckade byxor han gjorde under avsnitttet. Dessutom tycker han att den är som att köra en sopbil...(!)


BMW'n uppnådde den förvånansvärt goda tiden 1.29 på torr bana.



5 superbilar... och en... typ...bil

Vilket land gör snabbaste superbilen? Förra säsongens "avskalade" Jaguar XJS går upp mot Chevrolet Corvette C5, Ferrari 360, Porsche 996 Turbo, Venturi Atlantique och Honda NSX i ett linjelopp (bilden). I standard-utförande klarar Jaguaren bara kvartsmilen på dåliga 18.5. Den ges därefter en injektion nitroglycerin och ökar då från 300 till 500 hk och med det slår den alla andra supersportbilar. Sluttid: 13.0.


• Teamet diskuterar...:
• ...nya Citroën C2.
• ...nya Porsche 911 GT3. och hur förvirrande 911-serien är.
• James är intresserad av Bristol F2 Fighter men beklagar sig över att bara ytligt ha lärt känna Jeremy Clarkson förhindrar honom från att någonsin köpa en.


• Låna en Kia Rio mot 10 kronors deposition.


• Mazda MX-5.



David Soul... i en polisbil

David Soul från "Starsky and Hutch" blev den första amerikanska gästen och den första att förstöra två stycken Suzuki Liana. Han fick tiden 1.54.0 trots att han körde de sista 270 metrarna med en trasig växellåda. Till Soul's besvikelse kunde han inte förklara att han sabbade växellådorna på grund av sin ovana att köra högerstyrd bil och tvingas växla med vänster hand. Om inte för det problemet ansåg Stig att han kunde ha slagit Jay Kay, som för närvarande håller varvrekordet.


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Alan Davies, Martin Kemp, Rich Hall, Ross Kemp, Stephen Fry, Tara Palmer-Tomkinson och nu också David Soul. David och Rich Hall är dock de enda som gjort det på torr bana. Alla andra har gjort det på fuktig eller våt bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 4 (Den med Jaguarerna)
Totalt: 14
Datum: 1 juni 2003
Gäst: Boris Johnson


Detta är Jaguar-tema i detta avsnitt. Det avhandlas en 6-7 stycken.


Jeremy: Tonight: A Member of Parliament in our reasonably priced car; A nice relaxing smoke in a new Aston Martin; And a mad Jag, gone bad.


1. Clarkson redogör för en Jaguar R Coupé-prototyp och säger att den ser fantastisk ut (trots likheten med S-Type, som han hatar). May relaterar till den humoristiska historien om Duncan Hamilton och Tony Rolt i Jaguar C-typ Le Mans 1953 och Hammond kör en Jaguar Mark II från 1960 och överöser den med beröm.


Aston Martin DB7 GT

2. Clarkson kör Jaguar XKR-R, en racingversion av Jaguar XKR och sedan en Aston Martin DB7 GT. Clarkson säger att den är motsatsen till BMW Z8; långsam på en bana, men kul att köra i verkligheten. Jaguaren åkte in på provbanan men tvingades tillbaka till Jaguar i förväg. Jeremy avslöjade att differentialen hade plockats bort så den blev mycket svårkörd, vilket bevisas av Stig när han snurrar flera gånger.


Stig kör Aston Martin DB7 GT på tiden 1.30.4.


Jeremy kollar hur långt han kan köra innan han blir uttråkad och ger sig av i en svart Jaguar XJR. Han lyckades komma hela vägen till John O'Groats innan han konstaterar "Oj, landet verkar ha tagit slut". Han fortsatte sedan med att köra tillbaka och slutföra utmaningen utan att börja hata bilkörning.


Nya Vauxhall Astraaaah


• De visar upp den nya Vauxhall Astran... som är u-r-s-n-y-g-g!
• Sen pratar Hammond om att en vit, målad stripe på Ferrari F360 kostar... håll i er; 40.000 kronor!!. De pratar om att Hammond snurrade i en varpå James påpekar att det kanske är där den fått sitt modellnamn, F360; man kör, svänger och "ffffff...." så gör man en 360 (ett helt varv). (Det tyckte jag var kul.. Webbmaster).
• Programledarna ifrågasätter även sanningshalten hos en webbsida kallad www.reliability-index.com som påstår att Fiat är den tredje mest tillförlitliga bilen i England (stackars engelsmän), en bil som f.ö. ALLTID går sönder vare sig man kör eller står still och den näst mest opålitliga bilen är... Subaru (?), en bil som toppar tillförlitlighets-undersökningarna år efter år.
• James har fått en inbjuden till öppnandet av en parkeringsplats.


Inget snyggt grin...
jag menar grill...


Billiga gamla Jaguar XJS. Hammond vill prova den, men han avskräcks alltid av värdeminskningen.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Jaguar XJR är cool i svart (som den Hannibal Lecter ägde), men resten av XJ-familjen anses uncool.


Boris Johnson berättar om sin kärlek till cykling och sin bilkolumn i tidningen GQ. Jeremy säger åt honom att han (Jeremy) kör i bussfiler och på cykelbanor och Johnson utmanar seriens regissör att inte klippa bort det påståendet när det är dags för sändning. Johnson får 1.56 i Lianan.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 5 (Den med över- och understyrning)
Totalt: 15
Datum: 8 juni 2003
Gäst: Anne Robinson


Jeremy: Tonight: A man sized blast from the past; Renault puts a V6 rocket in your pocket; And which takes longer to change: a gearbox, or a woman's outfit?


När Richard förklarar skillnaden på över- och understyrning



En perfekt 10:a...

1. Jeremy Clarkson testar Porsche 996 Turbo. Med kunskap om hans hat mot 911.or, förklarar Clarkson tyst att de har lyckats åtgärda problemen med motorn bak. En gång hävdade han att Ferrari F355 var den bästa bilen någonsin, nu säger han att Porsche 996 Turbo är bättre. Clarkson kollar också in "996 light" - Porsche 996 C4S - men fattar inte vitsen med den.


Triumph TR6 -
May's våta dröm...


Stig kör Porsche 996 Turbo på varvtiden 1.31.0 på en mycket våt bana.


2. James jämför Ford Street Ka och Triumph TR6.

3. Tänk dig hela franska flygvapnet krascha in en fyrverkerifabrik - det är hur kul en Clio V6 är! lovprisade Jeremy. Han kollade in Renault Clio V6 med mittmotor som accar snabbare än en Porsche RS4 och har sånt grepp att den inte ens spinner vid fullgas från stillastående. Jeremy sa att den skulle stå i hans garage med bara "perfekta 10:or". Och detta för bara ungefär 300.000 kronor.


Stig fick tiden 1.36.2 i Renault Clio V6:an på en mycket mycket våt bana, vilket var snabbare än det mesta på torr bana. Dessutom korsade han mållinjen i sidled precis som med Morgan Aeron (S05-A05)


Kan ett mekanikerteam från Ford's rallystall riva, ändra och bygga en rallybil snabbare än fyra kvinnor kan göra sig redo för en utekväll? Ja det kan de. Mycket snabbare. Hammond tröttnade på att vänta och gick därifrån.


Hammond förklarar över-
och understyrning


1. Richard förklarar skillnaden på över- och understyrning; Det är egentligen ganska enkelt, ok? Understyrning fungerar så här: [drar en leksaks-Ford på golvet] du kör på vägen, vrider på ratten, men bilen går rakt fram och du kraschar in i ett träd och dör. Understyrning fungerar så här: [drar en leksaks-BMW på golvet] du kör ner samma väg, svänger, men baksidan av bilen kommer runt så här [visar hur bilen vänder 180 grader] , och du åker av vägen, kraschar in i ett träd och dör. Alltså, överstyrning är bäst eftersom du inte ser trädet som dödar dig.

2. Richard möter en Lotusingenjör och en Gumball Rally-förare som byggde en bil i köket och var tvungen att skära hål i väggen för att få ut bilen.

3: I anslutning till cabbarna i nyhetssegmentet nedan konstaterar James att de andra har fel när de hävdar att män inte kan köra nercabbat utan att se löjliga ut. Det gällar bara att ha rätt bil, varpå James tar ut en Triumph TR6 i regnet med taket nerfällt... och älskar det.


Vi fick se att gamla Renault Clio hängde i ''cool''-sektionen. Inte troligt att nya Clion hamnar lägre, med tanke på vad Jeremy tyckte om den.


Kanske inte begagnat, men dock massor av köptips och bra rabatter från James i Jason Dawes anda från säsong 1.


• "Nya" Ford Mondeon visas upp i form av den gamla... fast nya... De är identiska men ändå inte. Alla är överrens omm att den är en mycket bra bil. Urtråkig, men bra. Richard skulle välja den i detta segment (medelstor 4-dörrars). Jeremy skulle dock hellre välja Renault Laguna och James skulle välja Honda Accord.
• Vauxhall Vectra lanseras med att vem som helst kan ringa ett nummer och få en levererad till ytterdörren gratis att disponera i 48 timmar. (Kan det missbrukas tro? Bankrånare, ungdomar som vill ut och röja, m.m)
• Nya Volvo XC90 är ett fynd för runt 300.00 kronor. Dess konkurrenter BMW X5, VW Touareg, Range Rover kostar alla runt 500.000. Extrautrustningen är dock inte lika billig. Ex.vis kostar En DVD med två små skärmar i baksätet - 25.000! (Gungor och karuseller, du vet.)
• Honda kommer med ett nytt säkerhetssystem mot bilkapningar; ett knapptryck utlöser en 125 decibel hög siren, ljusen blinkar och en HÖG röst som ropar "Hjälp, jag blir anfallen. Ring polisen!"
• Cabrioleter; Peugeot 306 CC, Renault Megáne och Daihatsu Copen cab med metalltak för 120.000 kronor.


Anne Robinson diskuterar varför hon tycker att Audi TT är cool och varför hennes Mercedes-Benz SL är bättre än Jeremy's. Hon lyckades nå 1.57 i Lianan, samma som Jonathan Ross gjorde på en mycket våt bana som dessutom blev straffad för att gena i en kurva.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 6 (Den med hastighetsrekord för husvagnar)
Totalt: 16
Datum: 15 Juni 2003
Gäst: Richard Whiteley


Jeremy: On this week's Top Gear: The Driving God does a track day; A foie gras car with a luncheon meat badge; And we try to set a new land speed record.


När James försöker sätta hastighetsrekord för husvagnar.



Mitsu "Did You Spill My Pint"
Subaru "You, Outside, Now"

1. Clarkson testar Subaru Impreza STI mot Mitsubishi Lancer Evolution VIII i Skottland, men trots att de är fruktansvärt roliga att köra kan han inte ge någon bra anledning att välja den ena före den andra. Subarun är rå, elak, greppar som en sumobrottare och borde kallas Subaru "You, Outside, Now". Mitsubishin är mer teknisk och kontrollerad med ett system som flyttar kraften till det hörnet av bilen som behöver det bäst. Den borde kallas Mitsubishi "Did You Spill My Pint". Hammond och Clarkson föredrar Imprezan utan någon speciell anledning.


Stig kör båda runt banan där Mitsubishin är snabbast med en varvtid på 1.28.9 (snabbare än Lamborghini Murciélago). Subarun får 1.30.1, 0,3 sekunder snabbare än Aston DB7 GT från Avsnitt 4.


2. Clarkson testar Vauxhall VX220 Turbo och hävdar att den låga statutsen har tvingat Vauxhall att göra den mycket bättre än Lotusen - som den bygger på - för att tas på allvar. Jeremy är mäkta imponerad, och som han tydligt påpekar; DET händer inte ofta när det gäller Vauxhall.


Stig tar Vauxhall VX220 Turbon runt banan på 1.31.3 på en torr och solig bana.



The Driving god in action

3. Richard Burns testar Peugeot 206 GTI som dock inte är lika säker i en krock som en Peugeot 205.



Richard Hammond åkte till en racingbana under "almänhetens dag" med en Peugeot 206 GTi och hade fantastiskt roligt... i en Palmer Jaguar JP1 banracer.


Kom igen nu då...
ICA stänger snart


James försöker sätta hastighetsrekord för husvagnar. Det första försöket innefattar bogsering i hög hastighet bakom en Mitsubishi Lancer Evolution VII, men ett av fönstren imploderade då hastigheten närmade sig 160 km/t och tvingade det första provet att avbrytas. Fönstret förslöts sedan och ett andra försök gjordes och då kom man upp i 192 km/t innan Mitsubishins motor lade av. För det sista försöket beslöt James att utnyttja ett kryphål i reglerna för rekordet som inte uppger hur husvagnen skall nå sin slutliga hastighet... så i god Top Gear-anda så släpper han den från en hög kran (!). Husvagnen totalförstördes och trots att ingen riktigt kunnat räkna ut vad den slutliga hastigheten var avstod de från ytterligare försök.

(Även kallat "Power Lap")
Stig kör fem banbilar för att hitta den snabbaste, resultatet blev:
5: Lotus Elise Sport - 1.28.2
4: Caterham R400 - 1.25.0
3: Ariel Atom 2 - 1.24.0
2: Westfield XTR2 - 1.23.2
1. Radical SR3 - 1.19.8


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Jeremy's Mercedes-Benz SL55 AMG är "uncool", liksom Richards gamla vänsterstyrda Porsche 911. Både Subaru Impreza STI och Mitsubishi Lancer Evolution VIII anses mittemellan ''cool'' och ''uncool'', dvs. cool om det är en tjej som äger den, uncool om det är en kille. Jeremy ger Richard "tusen nålars"-behandlingen* för att han satte Peugeot 206 GTI på "uncool"-sidan.
* = Ta tag i en arm med båda händerna och vrida dem åt var sitt håll. Det s-v-i-d-e-r.


Framtidens elbil?


• De pratar om tullavgifter.
• Om Jaguar som den sista biltillverkaren erbjuder dieselmotorer på programmet (till programledarnas förtret).
• De pratar om en ny "revolutionerande fyrsitsig elbil för alla (E-Motion) med "cutting-edge"-teknologi (enligt tillverkarna själva) (bilden till vänster).


Mindre ansiktslyftningar kan orsaka stora prisfall för lätt begagnade bilar, särskilt Volkswagen Passat.


Jeremy spelar en omgång Countdown med Richard Whitely med ord som IMIN, SEXUL, NEVOR LARD, I MUSHI BITS och PIANOS SHIAZU, Whitely uppnår långsammaste tiden någonsin i Lianan (2:06).


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 7 (Den med Hammonds krocktest)
Totalt: 17
Datum: 22 juni 2003
Gäst: Neil Morrisey


Jeremy: Tonight: A man behaving quickly in our reasonably priced car; A piece of monument valley with wheels; And the world's best looking car, in our hangar.


Det är säkerhetstema i det här avsnittet.


Hammonds krocktest.



Världens snabbaste bil...
och den är svensk!

1. Clarkson testade den 655 hästkrafter starka Koenigsegg CC8S från Sverige som med en toppfart på 389 km/t vid den tiden var världens snabbaste serietillverkade bil (och en av de dyraste; runt 4 miljoner kronor). Clarkson gjorde ett hastighetstest på provbanan. Koenigsegg kom upp i 280 km/t och slog därmed det tidigare rekordet på 274 km/t som innehades av Pagani Zonda. Clarkson kommenterade senare hur han kände sig nervös inför loppet eftersom ingenjörer från Koenigsegg hade frågat honom om de kunde

Hummer H1...
en dinosaurie på hjul

Hummer H2...
en elefant på hjul

sätta tejp runt vindrutan. Han trodde att det var för att hålla vindrutan på plats. Jeremy har ofta hänvisat till Modular-motorn i Ford Mustang som en "fruktansvärd motor" men avböjde att nämna att Koenigseggs motor var en modifierad 4,6-liters Modular V8.


Stig kör Koenigseggen på en varvtid på 1.23.9, bara en tiondels sekund långsammare än Zonda.


2. Jeremy granskar Hummer H1 och tycker att den är för stor och klumpig för engelska städer. Han tittar sedan på H2 och säger att den är "oerhört bra", fast med en bränsleförbrukning på nästan 10 liter milen (!). Baserad på en Chevrolet Tahoe plattform har den en manlig inredning och massor av utrymme, vilket exalterar Jeremy på samma sätt som Range Rover. Ingen av de andra programledarna är imponerade.



Krasch i 50 km/t
sett från baksätet

Hammond provkör nya Renault Megane i London och sedan till Top Gear's testbana där de simulerar ett krocktest med en riktig chaufför. Bilen klarar sig mycket bra. Tillbaka i hangaren tittar Richard och Jeremy på hur andra bilar klarar sig i krascher. Överraskande nog överlever Ford Fiestan bättre än Land Rover Freelander. De fortsätter sedan med att kolla upp krocktestbetyg för publikens bilar.


James pratar om Volvo och hur deras värde inte sjunker på samma sätt som andra bilar i Storbritannien. Det finns dock några undantag som James räknar upp: S60 diesel och C60 som kan fås 30-40 tusen under listpriset. Sen

Världspremiär: Aston
Martin V8 Vantage

berättar han att Citroên har börjat rabattera momsen på sina minibussar.


1. Richard kör en Talon (ett kravallkontrollfordon). Han använder vattenkanonen för att släcka en brand och kör sedan över en portabel toalett i full fart.

2. Jeremy visar upp en världspremiär som han kallar den vackraste bil han någonsin sett: Aston Martin V8 Vantage till det förhållandevis rimliga priset 800.000 kr.


• Hammond pratar om nya instruktionsböcker i samma stil som 80-talets reparationsböcker man hittade på OK... fast om barn!! (Vete fan hur det går till).
• May berättar om den nya satelit-tekniken som nu kan kopplas till bil-larmet.
• Jeremy berättar om BMW som släppt en powerversion av sin toppmodell.
• Den senaste säkerhetsprylen; en apparat man sätter bakom örat som piper om man "nickar" till.


Jeremy har lite att prata med Neil Morrisey om, då de var med i samma Parkinsons-avsnitt. Morrisey får tiden 1.49.0. 1 sekund snabbare än Jeremy och sin "Hopplösa typer"-kollega Martin Clunes.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 8 (Den med campingsemestern)
Totalt: 18
Datum: 6 juli 2003
Gäst: Jodie Kidd


Jeremy: Tonight: Richard and James enjoy life under canvas; An Alfa Romeo waving its arms around; And Darth Vader, in a Honda Civic Type Fighter R.


Har man en cab skall
den ju användas...


Läsarnas bilder på sina hemmabyggen.


1. Jeremy Clarkson kör en Nissan 350Z. Han ger den betyget C-, dvs. 3 av 10, och "kunde göra det bättre". Efter en dag med bilen förklarar han att det är en av de mest utmattande bilar han någonsin stött på. Han har också kritiserat dess byggkvalitet och motorn. I säsong 3 fick vi veta att den gjorde 1.31.8 på varvet, samma som rivalen Mazda RX-8 coupé.

2. Alfa Romeo 147. Jeremy kör den i ett dragrace mot VW Golf R32 och Ford Focus RS. Alfa vinner lätt med sin överlägsna motor. Däremot har Alfa inte fyrhjulsdrift eller differential och Clarkson säger att chassit är "mycket, mycket ostabilt och löst". Han kallar Alfa "galen" och hävdar att "du måste vara lika galen för att köpa en". Han rekommenderar en av de andra två, förmodligen Golf, för den verkliga världen, men medger att han fortfarande föredrar Alfa.



Dart Vadars son på besök?

Titta, en glidflygare...
nej, det sitter ju en
bil i andra änden...


Stig kör sedan Alfan på varvtiden 1.35.6, långsammare än både Focus och R32.

3. James och Richard åker på campingsemester i englands regnigaste plats, Lake District och granskar nya cabrioleter som Volkswagen Beetle Cabriolet, Mercedes-Benz CLK55 AMG, Audi A4, Citroën C3 Pluriel, och Daihatsu Copen. VW-bubblan är sladdrig att köra och alltmer omodern, så ingen av programledarna gillar den. James och Richard förenas i ogillande av CLK'n, Pluriel är en bra idé, men dåligt utförd och till slut enas de om att Audi är bäst. Endast James tar Copen på allvar.


Cyberman på besök


Ett "race för universum" i en Honda Civic, resultatet var följande;
1. Cyberman (från Doctor Who) (Tiden tillkännagavs aldrig)
2: Darth Vader (från Stjärnornas krig) - 1.37
3: Klingon (från Star Trek) - 1.42
4: Sjätte Doktorn (från Doctor Who) (Colin Baker) - 1.43
5: Ming den skoningslösa (från Flash Gordon) - 1.49
6: Daleks (från Doctor Who) - bröt


De pratar om...:
• Nissans armbandsur.
• Kraschtester, där nya Renault Espace fick högsta betyget någonsin i Euro NCAP's testhistoria, visar sen en bild på en krockad Hummer, med tanke på förra avsnittet, som inte såg så "oskadad" ut som man skulle kunna tro att den borde vara med tanke på dess storlek.
• Mobiltelefonförbud i bilar (varför diskriminera enarmade?, enligt Jeremy).


Läsarna får visa bilder på sina hemmabyggen under rubriken "Jag är en klant och har förstört min bil". Det kom väldigt många bilder, fast under rubriken "Min granne är en klant och har förstört sin bil". (bilden)


Jodie Kidd talade om sin kärlek till hästar och Gumball 3000-rallyt och körde på 1.47.7, 0,3 sekunder snabbare än hittillsvarande ledaren Jay Kay.





Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 9 (Den med trehjulingen)
Totalt: 19
Datum: 13 juli 2003
Gäst: Patrick Stewart


Jeremy: Tonight: Captain Jean-Luc Picard at warp point nought nought nought one; The Dutch have made a car!; And be still my beating heart! A new Vauxhall saloon.


Hammond och Clarksons test av den hysteriskt roliga trehjulingen Vandenbrink Carver.


Bil? MC? BMC? Hmmm...


1. Vandenbrink Carver, en tre-hjulig cykel med 600-kubiksmotor, ratt och lutande tandemcockpit som kommer upp i 180 km/t - om man törs, och kostar 250.000 kr. Hammond och Clarkson försöka ta sig in i den med humoristiska resultat. Den är inte snabb eller billig men gimmicken med en lutande sittbrunn på en stadig bakre hjälpram är underhållande för dem båda. Enligt Clarkson måste den komma från ett land där droger är tillåtna, vilket den faktiskt gör. Den är holländsk. Den är så kul att Jeremy köpte en själv.

2. Jeremy testar nya Volvo S60 R och säger att den är "en billigare version av en Rolls Royce Phantom" snarare än en allvarlig konkurrent till en BMW M3.



James och framtiden...




Volvo S60 R får varvtiden 1.35.0.

3. James testar den revolutionära GM Hywire som körs på en blandning av vätgas från tanken och syre från luften, utan pedaler, kraftöverföring eller länkarmar, den är helt datorstyrd och man kan flytta den kombinerade ratten/gas/bromshandtagskonsollen till valfritt framsäte. -->

4. Vauxhall Signum. Jeremy föraktar dess Vectra-likhet och tycker att den är dålig att köra men medger att baksätet är mycket smart och bekvämt. Som resultat av detta försöker han att köra á la Mr. Bean, dvs. med hjälp av snöre knutet till ratten och stavar för att nå pedalerna. Han kraschade första gången, vilket vi aldrig får se, men Hammond visar upp försäkringspapprena och säger att det borde bli en kul förklaring; "Var befann du dig vid olyckstillfället? - I baksätet..."


De pratar om...:
• Nya Ford Focus C-Max.
• Om de konservativa som lovar höja maxfarten på motorvägarna, reducera antalet fartkameror och - till dagens högsta applåd - ta bort bussfilen på M4, om de vinner valet.
• James pratar om en ångdriven MC som tog 30 år att färdigställa, som han beskriver som "en föråldrad teknologi blandat med en utgången teknologi för att skapa något oanvändbart", eftersom den drivs med... bensin (!).
• Jeremy tar upp hur - speciellt tjejer - namnger sina bilar.
• Sen visar han upp Rovers nya CityMetro (som är byggd i indien av företaget Tatra och skeppas till England där de bara byter ut emblemen).
• ...och deras nya "Urban On-Road Streetwise"..(!) Okej. En "On Road"... en bil som skall köras på vägar? Till skillnad från andra bilar som skall köras på...?.
• Nyttoprylar: Hammond plockar fram en digital meddelande-skylt för bakrutan som du kan programmera själv, en väckarklocka från McLaren som låter som en accelererande McLaren, en navkapsel som inte roterar när man kör (uppskattad av programledarna då det stod Top Gear på den), en stereo som "lagrar" all information från CD-skivor automatiskt så man inte behöver skivorna mer än en gång, en skjorta som stryker sig själv medan man sitter i bilen.
• Till sist kollar May och Clarkson in den numera välkända två-hjulingen Segway.


Enterprise-kaptenen


James pratar om att biltillverkare vill höja priserna på alla nya bilar, vilket James tycker är meningslöst eftersom bara åsnor köper bilar till fullpris. Sen räknar han upp alla bilar han hittat hos bilhandlare till allt i från 20.000 till 100.000 kronor billigare än rekommenderat nypris.


Patrick Stewart ("Star Trek"), berättar om sin kärlek till Jaguarer och hur det är att bo i Los Angeles och gjorde 1.50.0 i Lianan.


1.50.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.54.0. Det är en del prominenta gäster (och en programledare) som prickat 1.50; Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Jeremy Clarkson (med 2 passagerare), Lionel Richie, Martin Clunes och nu även Patrick Stewart.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: 10 (Den med Cadillacen)
Totalt: 20
Datum: 20 juli 2003
Gäst: Alan Davies


Jeremy: Tonight: A 65,000 pound car for the people!; A Range Rover at 45 degrees; And the new Bentley coupé comes to our studio.


Cadillac-segmentet.


1. TVR T350C, som Richard tävlade mot en Harrier Jump Jet.


Stig gjorde ett varv på 1.27 i TVR'en. Det skall jämföras med Noble M12 som gjorde varvet på 1.25.0.


VW's svar på Maybach (!)

2. Jeremy testar Volkswagen Phaeton W12 som han säger är oerhört bekväm, trevlig att köra och bra då fönstren inte immar igen när man försöker göra en kopp te i den. Med den elektroniska fartbegränsaren bortkopplad kan den komma upp i 320 km/t (och man kan fortfarande inte höra motorn). Han är inte mångordig i sitt omdöme men föredrar den framför Jaguar XJ, BMW 7-serien och Mercedes-Benz S-klass trots att den kostar över 700.000 kronor.


Caddilacs svar på... tja,
allt med motor egentligen

3. James är den enda som är intresserad av Cadillacs öde, så han ger sig av för att se vad de gjort för att vända den vikande marknadstrenden. Han hittar en makalös 1.000-hästars 13,6 liters V16 Cadillac Sixteen konceptbil. Den stänger av cylindrar för att spara bränsle och har ett märke hugget i kristall i mitten av ratten. Interiören är behaglig och klockan är snofsig - James älskar den. Både han och Jeramy är överens om att detta är den bästa Cadillacen sedan 1966.

4. Overfinch Range Rover 580, som Jeremy kör off-road mot en Mercedes-Benz SLK320 på vägen (och vinner). Även om den är snabb på raksträckor, lutar den oroväckande i kurvor.


Range Rover 580 fick den långsammaste varvtiden hittills; 1.44. Stig säger att det var första gången han någonsin varit rädd i en bil.



Richard utmanar fem rullstolsbundna män att tävla i en handikappanpassad Porsche. Vinnaren fick tiden 1.47.0.


Tidigare under säongen skickade Clarkson en utmaning till Land Rover's VD; han skulle köra en Range Rover i sex månader utan avbrott under hot om att döda hans hund vid minsta lilla fel. Jeremy visar hur Range Rover har klarat sig med ett stort antal tester: den fungerade som en terränggående bil, en säkerhetsbil och en bil för att ta barnen till skolan (även om det var en enda röra). Dock gick spaken för att justera ratten sönder mot slutet av testet. Richard och Jeremy var överens om att bristen var inte stor nog att motivera en hunds död, så Jeremy stal VD'ns bonsaiträd från hans skrivbord och klippte bryskt av den på mitten.


• James är överförtjust över att de skall lägga ner tillverkningen av VW-bubblan och drar historien om hur Hitler stal ritningarna till den av en tjeck och lät ryska krigsfångar bygga den.
• Sen är det dags för nya Astran från avsnitt 4. Jeremy har lovat att äta sitt hår om den INTE såg likadan ut som konceptbilen. Nåväl, den ser inte likadan ut.
• Sen pratar Hammond om politikern John Prescott som åker taxi för 3,5 miljoner om året (!) (ca 1000 kronor per dag!!).
• Jeremy visar en bild på Jay Kay's Ferrari där någon skrivit i dammet "Jodie was faster", en referens till modellen Jodie Kidd som slog hans tid i "stjärna i en prisvärd bil" med 0,3 sekunder i avsnitt 8.
• Sen får Jeremy som första brittiska journalist åka med i nya McLaren SLR... och är onykter, så han minns inget.


24-timmarslopp för 2CV...
är inte 24 minuter i en
sådan straff nog?


1. Hammond har precis tagit racinglicens och ställer upp i ett 24-timmarslopp... för Citroên 2CV's. Han hade ursäkter för allt och slutade på runt 40:e plats. (av 42 startande, förmodligen)

2. Jodie Kidd tar emot priset som snabbaste gästen (inte bara årets) från en pub i närheten. Hon påbörjade ett tacktal via länk som Jeremy avbröt mitt i.


Alan Davies, som talar om hur det är att köra med Steve Coogan och en upplevelse han hade under en fortkörning med Steve Coogan, gjorde ett varv på 1.54.0 i "lätt fuktigt" väder, trots att han fick punktering under ett av provvarven.


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Martin Kemp, Rich Hall, Ross Kemp, Stephen Fry, Tara Palmer-Tomkinson, David Soul och nu även Alan Davies.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S1-2

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2002-2003 (säsong 1-2)
Datum: 27 juli 2003
Gäster: Vinnie Jones & Rick Parfitt


Bowler Wildcat (från säsong 2, avsnitt 1)


Mormödrar som gör dounuts (från säsong 1, avsnitt 3)
Race For The Universe (från säsong 2, avsnitt 8)
Snabbaste tron (från säsong 1, avsnitt 7 & 10)


Vinnie Jones (från säsong 2, avsnitt 1)
Rick Parfitt (från säsong 1, avsnitt 9)


The Cool Wall (från säsong 2, avsnitt 1)