Tredje säsongen var 10 avsnitt lång och gick mellan 11 maj och 26 oktober och 28 december 2003 följt av ett avsnitt med det bästa från 3, inklusive ett segment från säsong 2 ("The Best Of Top Gear 2003").

Denna säsong recenserade de bl.a. Aston Martin Lagonda och V8 Vantage (1977), Holden Monaro, tre olika Hondor, tre olika Lamborghinis, Mercedes-Benz SLR McLaren, tre olika Porschar och en Smart Roadster (Brabus V6 Bi-Turbo).

Här fanns bl.a. att ta reda på om en Toyota Hilux verkligen är oförstörbar, hur en Saab 9-5 klarar sig runt testbanan mot en BAE Sea Harrier och hur man räddar sig ur en sjunkande bil.

Clarkson fick besök av bl.a. skådisen Stephen Fry, "American Idol"-domaren Simon Cowell, "Spandau Ballet"-sångaren och skådespelaren Martin Kemp och komikern Rory Bremner. Bilen var fortfarande Suzuki Liana och snabbast i år var Simon Cowell som satte nytt varvrekord med 1.47.1. (Numera tredje bästa tiden någonsin i Lianan)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3
























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 1 (Den där Stig dör)
Totalt: 21
Datum: 26 oktober 2003
Gäst: Martin Kemp


Jeremy: In tonight's programme: As you've just seen - The Stig has gone Top Gun; James will be looking at the new 5-series BMW and I'll be giving myself a brain tumour!


Hej då, Stig...


Stig's förberedelser på hangarskeppet HMS Invincible.


Ford GT. Clarksons drömbil...
tills han köpte den...


1. Den hett efterlängtade Ford GT'n. Jeremy återger sina minnen av den gamla Ford GT40 1960 och ser på GT'n i ljuset av alla sina konkurrenter. Han berättar att den känns som en Lotus Elise, går snabbare än en Ferrari 360, låter bättre än en Honda NSX, och chockar som en Lamborghini Murciťlago. Den är också betydligt billigare än Ferrarin och Lamborghinin med vilka den konkurrerar. För honom är det en nostalgisk anspelning på 1960-talets Detroit.

2. James testar nya BMW 5-serien.
Han försvarar Chris Bangle's aggressiva och kakofonisk styling och hävdar att den fortfarande är ett kap på grund av sin pålitlighet, teknik och image.

3. Richard testar nya Porsche 996 GT3. Han och Jeremy hävdar att på grund av sin snabbhet är det den bästa bilen de har kört under hela året.


Stig gjorde ett varv i Porsche 996 GT3 på 1.27.2 på en mycket våt bana.



Volkswagen Lupos

Ett varv på M25 i diesel- och bensinversioner av Volkswagen Lupo i konvoj. Jeremy gillar Lupo, och effektuttaget från den lilla turbodieseln gör den mer användbar i vardagliga situationer än den klart snabbare bensinmotorn. Han fann att dieseln hade en förbrukning på 0,4 l/m, vs 0,62 l/m för bensinaren och spenderar de pengar han sparar på bränslet på att köpa en smaklös gyllene tupp från bensinstationen.


1. Jeremy och Richard diskuterar läsarbrev och börjar med det förbluffande fenomenet att kvinnor skriver och klagar på sina manliga partners kärlek till bilar och på Top Gear, vilket leder till att Richard visar

Hej då, svarta Stig...

upp några fjärrutlösande rörelser och Jeremy (med framgång) testar det märkliga fenomenet att fjärröverföringens avstånd ökar om du håller nyckelbrickan mot huvudet.

2. Hej då, Stig: Original-Stig (svart overall) kör i 175 km/t i en Jaguar XJS på hangarskeppet HMS Invincible och flyger över däckskanten och efterlämnar endast en handske som flyter på vattnet.


Sångaren (Spandau Ballet) och skådespelaren Martin Kemp jämförs med Ross Kemp: både är med i såpan "EastEnders", båda gick till tv-kanalen ITV, både gillar Porsche 911, både heter Kemp och båda fick tiden 1.54.0 på våt bana.


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Rich Hall, Ross Kemp, Stephen Fry, Tara Palmer-Tomkinson, David Soul, Alan Davies och nu även Martin Kemp.





Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 2 (Den med Stephen Fry på Isle of Man)
Totalt: 22
Datum: 2 november 2003
Gäst: Stephen Fry


Jeremy: Tonight: we drive like this... [showing a corner being tackled sideways] on the road!!!... Stephen Fry in our Reasonably-Priced Car... and how many caravans can you jump with a Volvo?


Stephen Fry om sin Isle of Man-resa.


Jeremy tillkännager Stig's "död" och avslöjar den nya (i vit overall).


1. Jeremy testar BMW M3 CSL efter att ha introducerat oss till kulturarvet CSL från den ursprungliga Batmobilen. När det gäller den nya bilen sade Jeremy den 10 - 20% bättre än han hade

245 hoppar över husvagnar

förväntat sig - och han hade förväntat sig att den skulle vara fantastisk.


Stig's tid i BMW M3 CSL:en blev 1.28.0 på våt bana.


2. Teamet besökte Isle of Man för att testa gamla BMW sportbilar, M1 från 1970, den ursprungliga M3:an, och den andra generationens M5.


En Volvo 240 försöker hoppa över fem husvagnar sida vid sida men den klarar bara av att

Vad tänkte de på, egentligen?

hoppa över två och kraschar in i andra.


• De visar bilder på löjligt stora avgasrör som de bett tittarna skicka in.


Stephen Fry från "Svarte Orm"


Teamet testar tre tvåsitsiga cabrioleter på Isle of Man: BMW Z4, Porsche Boxster och Honda S2000. Då det är för svårt att avgöra vilken bil som är bäst bestämmer de sig genom att se vilken som är snabbast runt banan. (nedan)


Stig får varvtiden 1.37.4 med Hondan, 1.37.3 med BMW'n, men Boxstern är snabbast med 1.37.0.


Stephen Fry berättar att han inte kan åka till Isle of Man på grund av sin homosexualitet. Han berättar också om fördelarna med att inte vara taxichaufför men ändå köra en Londontaxi. Jeremy påpekar att Stephen kör en Saab och det är osannolikt att cyklande damer skulle ge honom sina "bil-hatande dödsblickar". Varvet tog honom 1.54.0 på "lindrigt fuktig" bana.


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Rich Hall, Ross Kemp, Martin Kemp, Tara Palmer-Tomkinson, David Soul, Alan Davies och nu även Stephen Fry.




Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 3 (Den där Hammond nästan drunknar)
Totalt: 23
Datum: 9 november 2003
Gäst: Rob Brydon


Jeremy: Tonight: James drives a car that you can hand on to your grandchildren; I engage reheat in a hot Saab; And Richard almost drowns!


Bentley Continental GT


1. Bentley Continental GT. Förra säsongen hade alla tre programledarna slagits för att få chansen att köra den, vilket det så småningom visade sig att Jeremy fått. Men han var inte imponerad. Även om bilen är bra för omkörningar (0-60 på 4,8 sekunder) och har en oerhört hög toppfart (319 km/t), fann han det vara för mycket av en Volkswagen och ganska trång inuti. Den verkade sakna karaktär. Jeremy var tvungen att dra slutsatsen att det var en bra bil, men han skulle aldrig kalla den en strålande bil.

2. May, som erkänner att adeln aldrig kommer att köpa nya Bentleys, försöker ta reda på vad de skulle köpa. Han granskar Subaru Legacy Outback och säger han att den är stadig och bekväm, sportig och perfekt för "aristokrater med barn som heter Reginald".


Saab 9-5 vs Harrier Jump Jet

3. Jeremy testar Saab 9-5. På banan var Saaben kraftfull men konventionell och påtagligt framhjulsdriven. Däremot hade turbomotorn styrka i mellanregistret samt att hanteringen var mycket säker och förutsägbar, om än dålig på banan. Trots att den hamnade på "cool"-sidan på Cool Wall erkände Jeremy att han inte kunde fatta varför tandläkare med Saabar alltid har "det där välkända grinet" i sina ansikten.


Stig kör en Saab 9-5 mot en Harrier Jump Jet. Sea Harriern gjorde varvet på 31,2 sekunder och Saab gjorde det på den något långsammare tiden 1.37.9.


Richard testar om bilen
är vattentät...


Med hjälp av en simbassäng visade Hammond faran med att vara inuti en bil som sjunker; han visade att du ska öppna bildörrarna så fort den slår i vattnet, snarare än att vänta på att bilen skall fyllas med vatten för tryckutjämningens skull.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Bentley Continental GT är "cool" så länge David Beckham inte äger en.
BMW M3 CSL är "Seriously uncool" på grund av kolfibertaket och att den köps av personer med "växelspaksaggressioner".
Ford GT är "uncool".
BMW 5-serie är också rejält "uncool".
Porsche 996 GT3 var bara cool tills en kvinna i publiken berättade för Jeremy att han skulle få en andra dejt. Då satte han den på "sub-zero" dvs. mer än bara cool.


Rob Brydon, Top Gear's allra första walesare. Jeremy berättar för Brydon om sin kärlek till Marion och Geoff. Brydon kom på tredje plats med 1.48.6.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 4 (Den med Lamborghini-SUV'en)
Totalt: 24
Datum: 16 november 2003
Gäst: Rich Hall


Jeremy: Tonight: Richard drives a green Lamborghini; James drives a blue Lamborghini; And I drive a yellow Lamborghini.


Mastodont-SUV'en Lamborghini LM002.


Nyheterna: Vilket kom först?
Bilen eller motorn?


1. Hammond tester flera nya Mini Coopers. Han har svårt att hitta skillnader mellan dem: BMW-officiella Works Cooper S, och den tredje-parts-stylade Hartge Cooper S, Digi-tec Cooper S och den vilda 275-hästars BBR Cooper S. Trots att det är den dyrast och näst långsammast väljer Richard den BMW-officiella

Jeremy räknar upp
Murciťlago-ägare

modellen med fabriksgaranti och mer tillförlitlig teknologi än de små förbättringar i prestanda som ges av de andra.

2. Clarkson testar den nya Lamborghini Gallardon. Han finner att Gallardo är en bra sportbil men lite tråkig i jämförelse med Murcielagon då den har förlorat en del av sin "eldighet och vansinne".


Stig får varvtiden 1.25.8 i Lamborghini Gallardon.


Tre klassiska Lamborghinis:
Miura, Murciťlago, Countach


Med Lamborghinis 40-årsdag i åtanke testar Hammond och May några klassiska bilar. Hammond testar en Lamborghini Miura från 1967 och kommenterar dess kontroversiella, trendsättande design och motorplacering och åker med i en förbättrad SV-version från 1971 med dess ägare, musikern och superbilsentusiasten Jay Kay.
May tester sin barndoms drömbil; en Lamborghini Countach, som han konstaterar är lika snabb och med ett lika fantastiskt ljud som sovrumsaffischerna utlovade, men hemskt att köra eller åka och alldeles särskilt hemsk att parkera.

Mastodont-SUV:
Lamborghini LM002

Clarkson visar upp en Lamborghini LM002, en mastodont till SUV med V12:a och förbluffas över hur mycket bränsle den sörplar i sig och dess komiskt dåliga körbarhet.


Den moderna Murciťlagon återvänder för ett andra varv (efter ett mycket blött varv säsong 1) och fick rekordtiden 1.23.7, vilket bevisade "döda" Stig's övertygelse om att den skulle toppat listan om den bara fick göra ett försök på torr bana.


Amerikanska komikern Rich Hall improviserar en countrylåt om en Rover 25 och berättar om sin karriär som en "storm-namngivare" och satte tiden 1.54.0.


1.54.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.50.0. Inte mindre än 7 stycken har den tiden; Alan Davies, Martin Kemp, David Soul, Ross Kemp, Stephen Fry, Tara Palmer-Tomkinson och nu också Rich Hall. Rich och David Soul är dock de enda som gjort det på torr bana. Alla andra har gjort det på fuktig eller våt bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 5 (Den med Toyota Hiluxen - del 1)
Totalt: 25
Datum: 23 november 2003
Gäst: Simon Cowell


Jeremy: Tonight: I attempt to destroy the indestructible; How fast can you go in a soft top before you lose your wig?; And we momentarily silence Simon Cowell.


Är en Toyota Hilux verkligen oförstörbar?


Dagens avsnitt hade tillägget "Xtra" i "Top Gear"-logon.


1,3L Mazda RX-8 Wankel


1. Clarkson testar 1,3 liters Mazda RX-8 med wankelmotor på banan och säger att trots den blandade stylingen (bl.a. öppnas de små bakdörrarna framåt) är det en bra bil och bra valuta för pengarna (drygt 300.000 skr). Även om det är en coupť är den i stort sett fyra-dörrars och har något av det praktiska i en fyra-dörrars sedan. Clarkson konstaterar att Mazdan är en bättre bil på alla sätt: prestanda, hantering, pris, praktiskhet och komfort.


Stig sätter en varvtid med Mazda RX-8:an på 1.31.8, samma som BMW M3 och Nissan 350Z.


2. May granskar nya Fiat Panda vid "St Albans och Tewin" i Hertfordshire. Han uttrycker förvåning över att italienarna har gjort en bil som är hållbar och väl prissatt. Den är långsam, men May anser det vara oviktigt för bilens karaktär.



Är en Toyota Hilux verkligen oförstörbar? - del 1.
Clarkson utför ett antal tester på detta robusta fordon inklusive drunkning, ramma rätt in i byggnader - och ett träd, slå den med en demoleringskula, släppa en husvagn på den och tända eld på den. Bilen fungerar fortfarande efteråt.




Släpp en husvagn på den...
En rivningskula och lite eld.
Är den förstörd... eller?


Teamet försöker hitta den bästa peruken för att kunna köra fort i en öppen cabriolet. De tycker att de billigare, syntetiska perukerna fungerar klart bättre i hög hastighet och att valfria vindavvisare är effektiva för att hålla peruken kvar på huvudet i hög fart.





VW Corrado VR6 och
MB 190E 2,5-16 Cosworth


Hammond och May tittar på flera bilar som anses vara goda investeringar som framtida "klassiker". De måste uppfylla två av tre krav; de skall vara sällsynta, intressanta eller vackra. Idag inkluderas Volkswagen Corrado VR6 och Mercedes-Benz 190E 2,5-16 Cosworth. De anses som framtida klassiker, liksom Ferrari F355, BMW Z1, CitroŽn XM och BMW 3,0 CSL. På "lerkruke"-sidan sitter redan Lexus LS400.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Daihatsu Copen är "uncool", Mazda RX-8 är "cool", Nissan 350Z är "uncool", Lamborghini Gallardo är "uncool" och BMW M3 är "seriously uncool". Jeremy säger, vilket han ofta upprepar, att M3 "uteslutande körs av kockar". (En åsikt som sedan tas tillbaka åtta säsonger senare)


Verkställande American Idol/X Factor-domaren Simon Cowell sätter ett nytt varvrekord med 1.47.1. (Till slut blir det tredje bästa tiden genom tiderna)


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 6 (Den med med Toyota Hiluxen - del 2)
Totalt: 26
Datum: 7 december 2003
Gäst: Sanjeev Bhaskar


Jeremy: Tonight: Richard drives a pair of wheeled accessories; I discover if the Australians are better at cars than they are at rugby; And James tries to finish the job of killing our Toyota.


Är en Toyota Hilux verkligen oförstörbar?


CitroŽn C2


1. Jeremy kollar in CitroŽn C2, efterföljaren till den gamla CitroŽn Saxo. Han fann att C2 var billig, extremt ekonomiskt, lätt att köra och perfekt för miljöaktivister och gamla människor. Som banbil är C2:an inte särskilt bra och har en fruktansvärt fladdrig växellåda. Men på grund av gratis försäkring, lågt pris och en dröm att meka med, konstaterar han att den är custom-intresserade ungdomars drömbil.


Det är inne med styling...

2. May recenserar Aston Martin V8 Vantage och anser att om han bara fick köra en enda superbil resten av sitt liv skulle det bli denna. May's test blir en slags historielektion som visar hur de brittiska supersportbilar differentierade dem från andra genom att vägra oortodoxa mitt- eller bakmonterade motorkonfigurationer och dessutom behålla ett minimum av funktionalitet. Men - åtminstone 1977 - var den en stor framgång: snabbare än en Ferrari Daytona, bekväm och ganska praktisk.

3. Hammond kollar in två bilar med fällbart plåttak; Renault Megane CC och Peugeot 307 CC. De är moderna och coola men löjligt motorsvaga och tunga, fladdriga att köra, och vurmiga i sitt segment.

4. Holden Monaro säljs som en Vauxhall i Storbritannien och är Australiens första bidrag sedan den roterande tvättlinan. Jeremy säger att det är en bra bil på grund av den roliga V8:an och hanteringen och gör flera uttalanden om Australiens förlust mot England i VM-finalen i rugby. Varvtiden blev 1.33.9 på våt bana.


Släpp den från ett tak.
NU är den väl förstörd?


Är en Toyota Hilux verkligen oförstörbar? - del 2.
James May placerar den misshandlade, men fortfarande fungerande, Toyota Hiluxen på taket till ett 80 meters höghus som skall rivas... vilket den också överlever!!! Programledarna beslutar sig för att inte fortsätta misshandeln och de ställer ut den i studion.


Sanjeev Bhaskar berättar skräckhistorier som han hört om indiska vägar, särskilt en han hört från Paul McGann. Han får tiden 1.51.5 trots en dekorativ vävnad bakrutan (som en hyllning till indiska taxiförare), samma tid som Joanna Lumley och storbrittanniens enda iranska komiker, Omid Djalili.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 7 (Den med Hammond i Sydafrika)
Totalt: 27
Datum: 14 december 2003
Gäst: Rory Bremner


Jeremy: Tonight: Richard drives the new McLaren Mercedes; I try Birmingham's latest head banger; and we stage the first ever Top Gear Boffin Burnout.


Hammond testar Mercedes-Benz SLR McLaren i Sydafrika.


Porsche Cayenne Turbo


1. MG Xpower SV, som Jeremy finner vacker och med en kraftfull, guttural Ford Mustang V8. Den är

MG Xpower SV

snabb på banan, men dåligt gjort, vansinnigt dyr och mindre tillförlitlig än en TVR eller motsvarande utländska konkurrenter. Richard hånar senare Jeremy när han slår sig i huvudet på interiören. Den gjorde ett varv på 1.28.6 i torrt väglag, vilket var bättre än en Porsche 911 Turbo på våt bana, men inte tillräckligt bra för att slå någon av sina rivaler i samma prisklass.

2. Clarkson testar nya Porsche Cayenne Turbo och testar dess offroad-förmåga i Bovington, Dorset. Det är en lysande bil ur teknisk synvinkel, lika skicklig både som en sportsedan och ett offroad-monster. Jeremy bryr sig inte, inte heller bryr han sig om att den sörplar omåttligt med bränsle, har små innerutrymmen och kostar en kall miljon. Men han står inte ut med utseendet och säger att den är "mindre attraktiv än ett kallbrandssår, är en marulk bland bilar och har sex appeal som en

MB SLR McLaren F1

kamel med tandköttsinflammation". Jeremy hatar den så mycket att han lämnar den på vägen och går tillbaka till studion. May håller med om att den är så avskyvärd att det inte bör köpas av någon.

3. Hammond testar av Mercedes-Benz SLR McLaren i Sydafrika. Han är inte imponerad, speciellt inte av bromsarna, hårda säten och den inre kvaliteten.


Hammond i Sydafrika.
Testar bilar... (Hmmmm)

4. Clarkson, Hammond och May åker iväg för att hitta den bästa brittiska bilen. Clarkson väljer Noble M12, Hammond tar Morgan Plus 8 och May tar Rover 75. Clarkson lyckas köra M12:an ett varv runt banan, kliva ur och läsa en bok ("The Very Hungry Caterpillar") innan Hammond passerar mållinjen. Ingen av dem ändrar åsikt men publiken väljer Noble som den bästa.


Morgan Plus 8, Rover 75
och Noble M12


Top Gear vetenskaps-burn-out! Vilken professor kan göra den bästa burn-outen? (Vem leder detta segment om inte allas vår "Brainiac-takes-science-seriously-but-fun"-programledare Richard Hammond.)


Rory Bremner läser bilannonser med Julian Clary, prins Charles och Nelson Mandelas röster och berättar om sitt möte med Murray Walker. Han talar om den höga förslitningsgraden av äldre Alfa Romeos på klassiska rallyn. Han kom tvåa på 1.47.9, samma som Chris Evans.




Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 8 (Den med Aston Martin Lagondan)
Totalt: 28
Datum: 21 december 2003
Gäst: Johnny Vegas


Jeremy: Tonight: Audi's new V6 ankle bracelet; A moment of madness from Aston Martin; And Johnny Vegas in our Reasonably-Priced Car - which should be interesting since he can't drive!


När James testar en Aston Martin Lagonda från 1970. (Ni har väl läst Norman Seger? det är ju hans bil)


Boeing 737 (BBJ-2) för
130.000 i timmen


1. Hammond jämför en Nissan Micra med en Boeing 737 (BBJ-2). Han hävdar att med en kostnad av 126.000 per timme är Boeingen inte särskilt mycket värde för pengarna, speciellt som du kan få en fullmatad Micra - i timmen - för ungefär samma pris.


Mercedes-Benz 280SL

2. Jeremy visar oss hur några bilar tål tidens tand. Han testar en Mercedes-Benz 280SL (Mercedes-Benz W113) från 60-talet och förväntar sig att hata den så att han kan släppa tanken på att äga en. Men det visar sig att mercedesar byggdes mycket pålitliga på den tiden och de kan byggas om billigt om det behövs. Han rekommenderar ett köp till alla som har veteranbilsfetischer, som James och han själv, och påpekar att de är bättre byggda än många moderna Mercedes-bilar.


Aston Martin Lagonda -70

3. James kör en 1970 Aston Martin Lagonda och påpekar att den är galen och djärv - men på ett bra sätt. Han börjar rekommendera det eftersom de har nedvärderats till intet och i dag kan fås för runt 200.000 kr, men inser sedan kostnaden för att tanka den (runt 200.000 kr), för att inte tala om att ersätta motorn (runt 200.000 kr) och att byta ut elsystemet (...just det, runt 200.000 kr) när det går sönder, skulle bli oöverkomligt.

4. Audi TT V6 testas. Jeremy tillbringar tre timmar med att klä sig bara för den sakens skull. Utseendet är perfekt för den modemedvetna mannen men inte tillräckligt snabb för att hindra dig från att komma för sent. Han säger att den är mycket lik den gamla, som han inte tyckte om. En del beröm är reserverad för den smarta växellådan men det räcker inte för att rädda TT'n. Varvtid: 1.31.4.

5. Jeremy visar den nya smäckra Aston Martin DB9 som ersätter DB7. (Nej, Jeremy fattar inte heller vad som hände med DB8) Liksom DB7 har den en 6-liters V12:a på 450 hästar. Pris? ca 1.5 miljoner svenska kronor.

Aston Martin DB9


I "Top Gear's generations-spel" möts fem av Richard Hammonds moderna bilar fem av Clarksons äldre bilar i ett 320-meters dragrace. De gamla bilarna vinner med 3-2. En gammal och en ny av vardera Golf GTI och Toyota MR2 utmanas. Den mytomspunna Ford Escort RS Cosworth går upp mot den nya Ford Focus RS, och Peugeot 205 möter Peugeot 206. Efter oavgjort efter de fyra första tävlingarna spöar den dubbelturbo-matade Nissan 300ZX sin nyare namne 350Z.


Hammond och May tittar på flera bilar som anses vara goda investeringar som framtida "klassiker". De måste uppfylla två av tre krav; de skall vara sällsynta, intressanta eller vackra. Idag hamnar Nissan Bluebird och Peugeot 405 Mi16 på klassiker-sidan medan Mazda MX5 och Subaru Impreza Turbo hamnar på "lerkruke"-sidan, liksom Fiesta RS 1800. Och detta trots att Clarkson gör allt för att pusha fram alla fordar som blivande klassiker då han enligt Hammond har köpt en av bara ett fåtal av de GT 40 som England fått sig tilldelade.


Komikern Johnny Vegas, som inte har något körkort, får 1.58.6 och slår därmed Harry Enfield och Richard Whitely som båda har körkort.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: 9 (Den med Honda Civic Type-R)
Totalt: 29
Datum: 28 december 2003
Gäst: Carol Vorderman


Jeremy: Tonight: Cameron Diaz tests Lamborghini's lightweight Murcielago naked; We drive Schumacher's F1 Ferrari; And our Star in a Reasonably-Priced Car is her Majesty, the Queen.
Det gjordes en "budgetversion" av öppningsrepliken av Richard Hammond:
"On tonights cut priced Top Gear: A small plastic car that's actually quite economical. We take a seasonal juletide trip to... Birmingham. And oh, we do have a supercar, all be it a quite cheap one".


Ett "budget-Top Gear" då de hävdar att de redan använt seriens hela budget. James spelar introt på ett Casio keyboard.


När Hammond testar Honda Civic Type-R.


Bränsle- och reseräkningar (!)


1. Jeremy kör Chrysler Crossfire, han har allvarliga problem med utseende, hantering, kraft, kvalitet och den manuella växellådan. Richard och James använder ett mycket "levande" språk för att förklara hur dålig den automatiska växellådan är. Jeremy är så nyfiken att han lovar att en dag köra en Crossfire med automatlåda.


Chrysler Crossfire

2. Hammond introducerar Honda Civic Type-R och kör den lilla ivriga hetsporren tills det visar sig att de har tillräckligt med pengar kvar för att testa en relativt billig superbil. Då plockar de ut Honda NSX Type R med sin 300-hästars trimmade V6:a. Hammond anser att bilen är århundradets köp och finner den bländande att köra på torr bana men alldeles för dyr för att vara en Honda. På våt bana gör den ett varv på 1.31.6, bara något långsammare än Porsche 996 Turbo på samma villkor, men med 100 färre hästar. (*)

(*) (De säger att "tiden inte är så imponerande"...? Knappt slagen av en tre gånger så dyr Porsche med 100 fler hästar tycker jag låter riktigt bra! Webbmaster)


Honda Civic Type-R

3. Hammond kör Smart Roadster Brabus V6 Biturbo. Som en enstaka modell som skapats genom att sätta ihop två tre-cylindriga turbomotorer har den ett massivt pris. Hammond rekommenderar det inte, trots den förbättrade prestandan, mycket på grund av den luddiga växellådan.


Stig och Simon Cowell.
Coola killar i en Noble M12





Simon Cowell accepterar priset som årets snabbaste kändis-gäst. Som den coola kille han är blir han inte ett dugg rädd ens när Stig snurrar av banan när han kör runt honom i en Noble M12.






Carol Vorderman berättar om sin kärlek till Jaguar och Formel 1 och gör varvet på 1.51.2 på lätt fuktig bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S2-3

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2003 (säsong 2 och 3)
Datum: 4 januari 2004
Gäst: Martin Kemp


Jaguar XK vs. Aston Martin DB7 (från säsong 2, avsnitt 4)
BMW 5-serien (från säsong 3, avsnitt 1)
Porsche 996 GT3 (från säsong 3, avsnitt 1)
Ford GT (från säsong 3, avsnitt 1)


Oförstörbar Toyota Hilux - del 1 (från säsong 3, avsnitt 5)
Oförstörbar Toyota Hilux - del 2 (från säsong 3, avsnitt 6)


Martin Kemp (från säsong 3, avsnitt 1)


Svarta Stig's död (från säsong 3, avsnitt 1)