Fjärde säsongen var 10 avsnitt lång och gick mellan 9 maj och 1 augusti 2004 följt av ett avsnitt med det bästa från säsong 4 (*). Dessutom sändes specialprogrammet "Stjärnor i snabba bilar" dagen innan avsnitt 7. The Stig lyssnar på powerballader denna säsong.

Denna säsong recenserade de bl.a. Aston Martin DB9, Cadillac Escalade, Dodge Charger, Ferrari 360 Challenge Stradale, Ford SportKa, tre olika Jaguarer och Chevrolet Corvette C6.

Här fanns bl.a. bildart, Ford SportKa kontra brevduvor, en nunna i en monstertruck, Richard Hammond blir hypnotiserad och kan en Lotus Exige undgå att bli träffad av en missil från en Apache-helikopter.

Clarkson fick besök av bl.a. Martin "Doc Martin" Clunes, Lionel Richie, snookerspelaren Ronnie O'Sullivan och hypnotisören Paul McKenna. Bilen var fortfarande Suzuki Liana och snabbast i år var Ronnie O'Sullivan på 1.47.3. (Fjärde bästa tiden någonsin)

(*) Lägg märke till att efter säsong 5 sändes "The Best Of Top Gear 2004 - del 2" som täcker både säsong 4 och 5. "The Best Of Top Gear 2004" som visas här täcker ju bara säsong 4, och borde väl så här i efterhand döpts till "The Best Of Top Gear 2004 - del 1".)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar
























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 1 (Den där James går undercover)
Totalt: 30
Datum: 9 maj 2004
Gäst: Fay Ripley


Jeremy: Tonight: an awful new car from Rover; a brilliant new car from Aston Martin; and the Apache helicopter gunship: can it get missile lock on a Lotus Exige?


James går undercover.


James går undercover för att provköra en Rover CityRover från en Rover-återförsäljare efter att Rover vägrat låna ut en till showen.

England - Monte Carlo

Med kameror i slipsen, i sin falska flickväns mobil och nästan överallt på gatorna i Kingston i sydvästra London, var han tvungen att provköra den utan att göra återförsäljaren i baksätet misstänksam. May säger senare att det är den värsta bilen han kört för Top Gear och föredrar Fiat Panda i alla avseenden.



I en kapplöpning mot Monte Carlo tar Hammond och May Eurostar och TGV medan Clarkson kör en

Hammond och May åker Eurostar

Aston Martin DB9. Clarkson vinner. Efter att ha legat miltals efter lyckas Clarkson på något sätt vinna, men bara precis. Han anlände till cafťet 2 minuter före de andra. Han kallar DB9 "bilperfektion" och prisar den konsekvent över alla sina konkurrenter och sin storebror, Vanquish.


Clarkson tog sig an utmaningen att se om han kunde undgå att ertappas i en "missil lock-on" (när en missil "låser" in sig på ett rörligt mål innan avfyrning) från en WAH-64D Apache attackhelikopter medan han akrobatiskt kör runt i en super-lätt Lotus Exige med Toyotamotor, gjord för amerikanska marknaden.

Lotus Exige med Toyotamotor

Helikoptern misslyckades att låsa in Exigen i siktet när den tvingades kvar inom gränserna för provbanan. Men när den tilläts att röra sig längre bort fick helikoptern Clarkson i siktet inom några sekunder.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
City Rover - "seriously uncool"
Ford Fiesta ST - "uncool"
Ferrari 652 Scallietti - "cool"
Aston Martin DB9 - "Zub zero/supercool" - räckte inte till så Jeremy plockade fram ett kolsyre-kylskåp i miniformat längst till höger om "zub zero" dvs. "coolare än supercool".


Fay Ripley får en tid av 1.53.3 sek på en lätt fuktig bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 2 (Den där Hammond blir hypnotiserad)
Totalt: 31
Datum: 16 maj 2004
Gäst: Paul McKenna


Jeremy: Tonight: A pink Ford; a black mans Caddilac; and I goes berserk in a Silver Arrow.


När Paul McKenna hypnotiserar Hammond.


1. Jeremy granskar även Alfa Romeo 166 V6 Selespeed som han ogenerat älskar och uppskattar och tar det till Hemsworth, en stad i West Yorkshire som en gång var ett kolbrytningssamhälle. Han rekommenderar att en sann bilentusiast borde köpa ett nergånget f.d. gruvarbetarhus och använda resten av pengarna han sparar på en Alfa med dess höga avskrivningar och reparationskostnader.


Lady Penelope's rosa
Rolls Royce custom (Brrr)

2. Jeremy Clarkson tittar på Mercedes-Benz SLR McLaren. Både i kurvor och på raksträckor är hanteringen och prestandan tyskt raffinerad råstark i kombination med McLarens brittiska påhittighet. Den garneras med bekväma funktioner från SL-serien vilket gör det till en intressant blandning av superbil och storslagen landsvägsslukare. Jeremy är mycket vänligare mot SLR än Hammond var förra säsongen.


När Stig tar den runt banan slutar den tyska Silverpilen med den snabbaste tiden på 1.20.9 och är även den

En nunna i en 4-tons,
1700-hästars monstertruck

snabbaste automaten någonsin. Det verkar som att Clarksons tidigare uppfattning om att Porsche Carrera GT är bättre blir reviderad.


3. Richard Hammond testar Cadillac Escalade på ett ortodoxt sätt och finner att den har fruktansvärt dålig kvalitet och är alldeles för dyr. Sedan ser han bortom enbart materialet och absorberar bilens själ och ser den som ett skrävlande, krimskrams-budskap som är helt i linje med allt det Top Gear älskar.


Hammond och hans nya 911

4. James May testar FAB 1 (Lady Penelope's rosa Rolls Royce custom, som Ford återskapade som en senaste generationens Thunderbird för den senaste Thunderbirdfilmen).


Richard Hammond tar reda på om en nunna kan köra en 4-tons, 1700-hästars monstertruck. Det kan hon, vilket Hammond avslutar med orden "A small step for a nun. A giant leap for nunkind".


Paul McKenna hypnotiserar Hammond och får honom att glömma bort hur man kör bil och tror att en trampbil är hans nya 911. Paul får varvtiden 1.48.0.


1.48.0 är den näst vanligaste tiden i Suzukins historia. Jodie Kidd, Justin Hawkins, Patrick Kielty, Trevor Eve och nu även Paul McKenna.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 3 (Den med 1.500-kronorsbilar)
Totalt: 32
Datum: 23 maj 2004
Gäst: Jordan


Jeremy: Tonight: Jordan makes a boob in our Liana; Ferrari and Porsche go to war on our track; And we have some crashes on purpose.


Trafiklagliga bilar för mindre än 1.500 kr-utmaningen.


Porsche 996 GT3 RS



Ferrari 360 Challenge Stradale

1. Porsche 996 GT3 RS jämfört med Ferrari 360 Challenge Stradale tävlar på bana. Båda bilarna är kraftigt avskalade med minimala bekvämligheter. Clarkson anmärker att Porschen är mycket enkel medan Ferrarin är mer komplex och tycker att Ferrarin är en mer uppseendeväckande race-bil. Men eftersom resultaten är så likartade och Porsche är så mycket billigare rekommenderar han Porschen om bantiderna är enda oron. Båda bilarna gjorde ett Power Lap-varv på tiden 1.22.3 i Stig's händer.

2. Richard Hammond testar en 1968 Dodge Charger 440 R/T och var frestad att köpa en, men fick reda på den får inte plats i garaget. Jeremy berättar för Hammond att Chargern är skräp och att Dodge Challenger är rätt Dodge muskelbil att köpa.


1968 Dodge Charger 440 R/T


Programledarna uppmanas att köpa trafiklagliga bilar för mindre än 1.500 kr. och se hur mycket bil de kunde få. Clarkson köper en Volvo 760 (med 23.000 mil på mätaren), som visade sig vara stabil och mest

Volvo 760 i engelskt krocktest

tillförlitlig men ha problem med vissa elektriska apparater. May köpte en Audi 80 1.8 E som var tekniskt kompetent men har en misstänkt skadehistoria och Hammond köpte en snabb, men annars förlöjligad, Rover 416GTi. Trots lägst poäng och en bruten tumme efter sviten av utmaningar vinner Jeremy när han avslöjar att Volvon endast kostade 1 pund (ca 14 kronor) som en symbolisk betalning för att ta bilen ur en återförsäljares händer. Dessutom var Jeremys bil den enda som fortfarande var körbar då de andra 2 bilarna förstördes under utmaningen att köra in bilarna i en vägg i 50 km/t.


Supermodellen Jordan fick varvtiden 1.52.0 vilket blir den tredje vanligaste tiden i Suzukin och samma som David Dimbleby, Eddie Izzard och Rick Parfitt.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 4 (Den med Ronnie O'Sullivan)
Totalt: 33
Datum: 30 maj 2004
Gäst: Ronnie O'Sullivan


Jeremy: Tonight: Some big challenges; Can you play darts with cars?; Which is faster, a Ford or a pigeon; And can this new Porsche break the lap record on our track?


Ronnie O'Sullivan spelar snooker medan Stig kör Ronnies egen bil.



Carrera GT -
Jeremys våta dröm

Clarkson kollar på Porsche Carrera GT - med en 5,7-liters V10 på 612 hästar som gör 0-100 på 3,9 sekunder och toppar 330 - ur "tysk synvinkel", förklarar dess mekanik och kiselkarbid-bromsar med fascination och tysta insinuationer och ger den sedan en recension ur brittisk synvinkel (full fart, sladdar, rök och däcksskrik) och låter sig överväldigas av dess brutala styrka. När han kör runt banan (mot Mercedes-Benz SLR McLaren med automatlåda med tiden 1.20.9 från avsnitt 2), slår den McLaren med 1,1 sekunder med en varvtid på 1.19.8. Clarkson är överraskad av bilens kvaliteter jämfört den med andra snabba tyska bilar. Den är oförsonlig och nervös,

"Jag heter Jeremy Bauer och
detta kommer att bli de 24
mest ekonomiska timmarna
i mitt liv"...

till skillnad från GT-lika SLR'en och även om Jeremy normalt inte tycker om kalla, kliniska tyska superbilar konstaterar han att denna bryter igenom stereotypen och vinner hans fulla respekt. Men jämfört med SLR är den mindre kraftfull, mycket svårare att köra, har inget bagageutrymme att tala om, och kostar mer.



Clarkson vill kolla om han kan köra ett Audi A8 TDI V8 från London till Edinburgh tur och retur på en tank (90 liter), en tur på 128 mil, vilket kräver ett genomsnitt på 0.7 l/m. för att bemöta Audi's påstående om god totalekonomi i deras stora och mäktiga lyxbil. Han försöker att köra bilen okaraktäristiskt ekonomiskt genom ta bort onödig vikt, inte ha något annat än väsentlig elektrisk utrustning igång och aldrig överskrida 1200 varv i 4,2 liters twin-turbo super-saloonen. Trots att han tycktes ha slut på bränsle med 5-6 mil kvar, underskattade färddatorn (och Audi själva) effektivitetspotentialen i dess dieselmotor och Clarksons snåla körning och han kom så småningom tillbaka till samma mack han startade från på en enda tank bränsle. Jeremy avslutade utmaningen efter två dagar på väg (med en övernattning), med gott om dramatisk musik och repliker från tv-serien "24" och filmen "Apollo 13".


Noble M14. Sexig liten sak...


Kan en Ford SportKa, utrustad med världens mest avancerade och dyra (30.000 kronor) satellitnavigeringssystem slå en (stoooooor) flock brevduvor? May glömde att använda postnummersökning och tappade 25 minuter på att nå rätt adress efter att från början ha kommit fram till en väg med samma namn i fel förort. Oavsett det så vann den snabbaste duvan med 30 minuter till godo även om man räknar bort May's misstag och med tretton andra duvor emellan. Clarkson kallade SportKa mycket, mycket bättre än en CitroŽn C2 och förlöjligade May för att han förlorade.
(Med tanke på antalet duvor där någon av dem rimligtvis klarar sig utan problem borde May haft sällskap av ett dussin andra i varsin SportKa för att se om den som råkade ut för minst trassel skulle kunna konkurrera med snabbaste duvan. Hur skall det annars kunna bli rättvist? Jo, jag vet att det är på skoj, men ändå... Webbmaster)


Reviderad version av Impreza vs. Evo-striden (från bl.a. säsong 2, avsnitt 6)

Inga 24-grammare här inte

med allt otympligare namn: Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ320 och Subaru Impreza WRX STI WR1. Impreza gör något bättre ifrån sig än den gamla versionens 1.29.4 och är fortfarande långsammare än den gamla Evo FQ300. Men nya Evon gör 1.26.0 och är nästan lika snabb som en Lamborghini Gallardo och markant bättre än den nya Subarun.


Hammond och May spelar en förenklad, megastor omgång dart av skrotbilar som körs ut från från en klippkant mot ett stort mål målat i botten av ett stenbrott. Efter två "kast" var, placerar May en husvagn mitt i "bullen". Hammond förstör då husvagnen på sitt sista försök (passande nog med en Volvo) och går därigenom förbi May och vinner matchen.


• De pratar om en stor motorshow i Birmingham där Jeremy är mest intresserad av den nya läckra Noble M14 som skall ta upp kampen med Ferrari med en toppfart på 306 km/t till det i sammanhanget rimliga priset 850.000 kronor.
• James tittar på Ferrari Scaglietti 612, som anses ''uncool'' av alla eftersom den är designad av en kille som heter Ken, varpå de visade upp... en tämligen ordinär Ken.
• Hammond kollar in en TVR som är designad av en yxmördare (bilden) som kommer att toppa runt 300 km/t för "rimliga" 550.000 kr. De hävdar också att showens stjärna är en 3,5-miljonerkronors Porsche Carerra GT och att BMW saknas helt. Jeremy tycker att det är konstigt då Storbrittannien är BMW's tredje största

TVR designad av en yxmördare?

marknad men det kan i alla fall inte bero på att de inte hittar till Birmingham, för då kan de bara fråga sina föräldrar...(!) (Jo, lite långsökt, men Jeremy refererar till att Birmingham bombades av tyskarna under andra världskriget och de (deras fäder) minsann inte hade några problem att hitta dit.. Webbmaster)

Dessutom var Luftwaffes bombplan utrustade med BMW-motorer. De har en plan dock, att ge igen genom att be 100 personer som funderat på att köpa en BMW närmaste tiden att köpa nåt annat. På det sättet har de kostat BMW lika mycket som det skulle kostat BMW att delta i motorshowen.
• Sen visar Jeremy en video med en Ford SportKa där en duva landar på huven som omedelbart slår upp och slänger duvan till

Ronnie O'Sullivan in action...
medan Stig kör HANS merca

marken, följt av texten "SportKa, Ka's elaka tvilling". Detta blev övergången till brevduveutmaningen ovan.


Snookerspelaren Ronnie O'Sullivan fick runt 1,9 miljoner kronor för det snabbaste "perfekta" snookerpartiet någonsin (*) som han klarade av på mindre än 6 minuter, vilket ger en timlön på knappt 20 miljoner. Han bevisar också att han kan spela en förkortad version av snooker (med fyra röda istället för femton) snabbare än Stig kan köra Ronnies egen bil (en Mercedes-Benz SL500) runt banan. I Lianan får Ronnie 1.47.3, näst bästa tiden vid det tillfället och bara två tiondelar efter snabbaste gästen, Simon Cowell. Och då var Ronnie ändå på ett ställe ute i gräset med alla fyra hjulen... Det är fjärde snabbaste tiden i Lianan någonsin bland "amatörerna".

(*) I snooker skall man sänka varannan röd och varannan färgad boll. Om man varannan gång sänker den svarta bollen, som ger mest poäng av de färgade, med varannan röd, får man 147 poäng = det perfekta snookerpartiet.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 5 (Den med Pendine Sands)
Totalt: 34
Datum: 6 juni 2004
Gäster: Johnny Vaughan och Denise Van Outen


Jeremy: Tonight: Thora Hird's wardrobe on our track; Richard gets whacked with 800,000 volts; and we take three cars to the birthplace of British speed.


Clarkson, May och Hammond snurrar runt på Pendine Sands.


1. Richard Hammond jämför Vauxhall Astra, Mazda 3 och Volkswagen Golf. Hammond konstaterar att (den tidigare ointressanta) Astran kommer med en överraskande antal standardfunktioner vanligtvis tillgängliga bara på dyrare bilar, men ändå bara lyckas vara "inte dålig" (i motsats till "bra") och en "trevlig bil för trevliga människor. Mazda 3 erbjuder mycket kit och praktiskhet för pengarna men är värst att köra och känns billig. Hammond rekommenderar nya Golf för dess byggkvalitet och image. Det är också "bilen folk köper för egna pengar", vilket innebär att det blir mer attraktiv både som ny och när det är dags att


Tre pojkar som leker

sälja. Men både Hammond och Clarkson skulle hellre ha en gammal Ford Focus än någon av dessa nya bilar, helt enkelt därför att den är så bra att köra - och eftersom "nya" Focus delar plattform med den oinspirerade Mazdan.

2. Clarkson, May och Hammond testade BMW 645Ci, Jaguar XK-R och Porsche 996 Carrera 2 på Pendine Sands i regnet och njuter av spektakulära men vilda tester på grund av deras dåliga grepp och krftiga bakhjulskraft. Clarkson gjorde en anspelning på varje bils natur och matchade varje presentatör till sina bilar i väntan på att Richard skulle tröttna på att köra runt i all oändlighet i de walesiska kullarna ("Du (May) fick Affärsjeten (645i), jag har fått Tornadon (XK) - och var är Hammond med sin Messerschmitt (996)?").

3. Clarkson granskar MG ZT 260, en uppgraderad version av MG sedan försedd med en 4,6 liters V8-motor från Ford Mustang. Bilen krävde betydande modifieringar, bland annat konvertering till bakhjulsdrift på en begränsad budget.


Stig tar MG ZT 260 runt testbanan. (Tiden avslöjas inte nu men visar sig sedan vara 1.33.7)


Hammond blir grillad...


Hammond visar att det är säkert att sitta i en bil som träffas av blixten genom att sitta i en Volkswagen Golf parkerad under en ledare i Siemens stora elektriska system som testar "blixt-generatorer". Han konstaterar att även om däcken är helt ineffektiva som isolatorer för att förhindra blixten att nr jorden är varje modern bil en effektiv Faradays bur och kan användas för att säkert skydda passagerarna från externa elektriska källor.


Koenigsggeggeggeggegg


• Priset på bensin har passerat 1-pund-strecket (drygt 11 kr i dag), kanske dags att köpa Jaguars nya diesel... Jeremy gör sitt "grill-face" igen (se säsong 2, avsnitt 4). Den är ju inte snygg.
• Sen pratar de om förlängda "limo"-versioner av befintliga modeller vilket egentligen bara är 10 centimeter mer benutrymme i baksätet.
• Sen visar de nya Koenigsegg med 806 hästar som toppar 395 km/t!
• Hammond nämner att USA nu tillåter att man kör utan hjälm... om man har en 10.000-dollars försäkring.
• Jeremy läser upp en del insända tittares förslag på vad Hammond kan extraknäcka som, med, för eller hos för att få råd att köpa sin älskade Dodge Charger (måla staket för 350 kr, bli någons bitch, osv).


Porsche Carrera GT. Hammond och HELA publiken vill ha den på ''sub-zero'', så Jeremy sätter den naturligtvis i ''uncool'', så långt till vänster att den gränsar till ''seriously uncool''.
Mercedes SLR... ''uncool''. Jeremy sätter den i "cool", men Hammond vill att Jeremy följer sina egna regler; superbilar är ''uncool'', men Jeremy hävdar att den har ett så "vanligt" utseende att hans mamma tror att det är en CitroÍn Berlingo (!)
Ford SportKa, ''uncool''. Den är söt... men inte cool.
BMW 6-serien, ''cool''. Den första coola BMW'n.


Denise Van Outen och Johnny Vaughan, som lyckas förstöra bilen. Johnny får en varvtid på 1.53.4, som Clarkson flyttar upp något till 1.53.2 eftersom det fanns två personer i bilen.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 6 (Den med mänskligt avfall)
Totalt: 35
Datum: 13 juni 2004
Gäst: Terry Wogan


Jeremy: Tonight: We ask, can you run a car on a poo?; Have the Americans made something which can go round corners?; And the 'new' Jaguar XJS, is it any good?



Japans mest populära bil

1. Clarkson testar den mest populära bilen i Japan, Nissan Cube, och gör allmänt narr av dess styling, dåliga prestanda och väghållning. Han tycker att det är ett bra "verktyg" i det att den är mycket rymlig och praktisk för pengarna, men säger att "den har den sämsta automatlådan någonsin i hela världen" i kombination med svag prestanda och konstig, tråkig och asymmetrisk styling gör den ovärdig att importera.

2. May kör en moderniserad Jaguar XJS som, befriad från en mängd lågkvalitativa delar, faktiskt fungerar som en trevlig sportbil till skillnad från det dåligt byggda originalet.

3. Hammond tittar på Cadillac CTS, som inte finns i Storbritannien. Han testar den på krokiga vägar och hänvisar till kurvor som en amerikansk bils naturliga fiende. Resultaten förvånar dock då den tar kurvor mycket bättre än de flesta amerikanska bilar, men Clarkson håller inte med, han säger bara att "Cadillacar är för hallickar och pensionärer".

4. Clarkson testar Renault Clio 182. Han gillar den även om han anser den oraffinerad, billig och osäker. De drar slutsatsen att det är som en hundvalp - bara busigt skojig trots bristande uppförande.


Hammond undersöker: "Kan du köra din bil på bajs?" (Eller mer exakt, på metangas från avförings-biomassa, med mänskligt och nötkreatursavfall i motsats till kommersiella fossila bränslen).
Svaret är ja, men besparingarna är inte värda det - även i beaktande av de pengar man tjänar på att mjölka korna.


Australiensiskt "busshopp".


• Fiat Barchetta är tillbaka, lite billigare än förr (ca 120.000).
• Lamborghini Murciťlago kommer med en cabriolet.
• James har hittat ett kit som gör metallföremål guldpläterade (kommer att användas mestadels av Lexusägare).
• Renault har släppt nya Modus, en Clio med högt i tak, sen gnäller de på Renaults allmänt sladdriga inredning. (James har en teori; du vet bottnen på en tom biskvi-ask, den där sladdriga, prasslande bottnen med formpressade hål där kexen legat? Det är dessa bottnar Renault tillverkar sina instrumentbrädor från. De bara stoppar in mätarna i hålen och, voila, instrumentbrädan är klar att monteras).
• Sen hånar Jeremy tyskar med engelsk accent och Hammond avslutar med bilder på australiska Top Gears "busshoppsförsök".


De plockar fram två soptunnar märkta "U.K. OKAY" och "U.K. NO WAY", för vilka, mestadels amerikanska, bilar de skulle vilja se på brittiska vägar eller inte.
U.K. OKAY: Hummer H2, Renault Logan (östeuropeisk, pris runt 35.000 kronor ny!).
U.K. NO WAY: Pontiac Solstice, Pontiac Aztec, Mustang, Chevrolet SSR, Lancia Thesis.


Terry Wogan får en mycket långsam tid på 2:03.4 och slog bara Richard Whitely.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 7 (Den med Lionel Richie)
Totalt: 36
Datum: 11 juli 2004
Gäst: Lionel Richie


Jeremy: Tonight: James and Richard try their hand at minicabbing; I drive a smoking jacket from Holland; and our Reasonably-Priced Car says Hello!... to Lionel Richie.


Smörsångaren Lionel Richie som tappar ett hjul på Lianan.



Mercedes-Benz CL 65 AMG
torsk mot dragkampare.

1. Clarkson kör Mercedes-Benz CL 65 AMG. Han får en pojkaktig entusiasm från dess omkörningsacceleration - när den verkligen kommer igång, eftersom den hidras av alltför mycket hjulspinn vid stående start (när antispinnsystemet är urkopplat, vars användning endast understryker hur onödigt kraftig motorn är). Eftersom den är begränsad till 250 km/t, ser ut som alla andra Mercedes-Benz kupťer och har svårt att få ner kraften i marken kan Jeremy inte rekommendera den, särskilt inte i ljuset av konkurrenten Aston Martin.

Då vidtas 800 meter dragrace: Mercedes-Benz CL 65 AMG vs. Aston Martin DB9 vs. Bentley Continental GT. Mercedesen och Bentleyn spinner, medan den lätta Aston tar en tidig ledning.
Men Mercedes-Benz återfår så småningom greppet, tar in på, och drar snabbt förbi, med Aston Martin säkert framför Bentleyn. Trots att den inte är snabbast föredrar alla tre programledarna Aston Martin.

2. En Spyker C8 (från Saab's nya ägare), somDen har en hel del power men chassit kan inte utnyttja det väl. Men stylingen lovordas som fantastisk av Jeremy. Den är utformad "för dem

Hammond undercover.

som vill se bra ut i 20 km/t snarare än de som bara vill åka i 200".


Stig kör Spyker C8 på varvtiden 1.27.3.


Hammond och May utger sig för att vara minitaxiförare för att testa Renault Scenic och Ford C-MAX. Hammond anser att höga bakluckor är bra och att ha stora dörrar är användbart. May håller med men anser att det ökade priset (ca 30.000 kr) är en "stöld" som ger små fördelar. Hammond och Clarkson är överens efter att de har konstaterat att långa människor fortfarande får huka sig, bagaget är fortfarande inte större och att den fortfarande bara tar fem personer.


Smörsångaren Lionel Richie, som tappar ett hjul på Lianan, får en varvtid på 1.50.0.


1.50.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.54.0. Det är en del prominenta gäster (och en programledare) som prickat 1.50 förutom Lionel; Jamie Oliver, Gordon Ramsay, Jeremy Clarkson (med 2 passagerare), Martin Clunes och Patrick Stewart.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 8 (Den med Martin Clunes)
Totalt: 37
Datum: 18 juli 2004
Gäst: Martin Clunes


Jeremy: Tonight: Richard says goodbye to a motoring icon; The fastest car in the world comes to our track; And how good is the CitroŽn 2CV in a crosswind?


Martin "Doc Martin" Clunes. En av webbmasters favoriter.


May testar Maserati Quattroporte och försöker ta reda på om bilen är en lyxsedan eller en prestandabil.

Recension och utmaning:

Ford GT. En tvärhand hög.

Ford GT40. En tvärhand hög.

Clarkson testar sin drömbil, Ford GT. Han gör många jämförelser med Ford GT40 och visar (bokstavligt) att trots att han knappt kommer in i GT'n är det en förbättring jämfört med den ursprungliga GT40 där han är så lång att hans huvud fastnar i dörren. Hammond och May förlöjligar GT'n på bränsleekonomin (7 l/m på banan, där den fick soppatorsk, eller "upp till" 2,5 l/m vid "officiella" tester) och de extrema svårigheterna med att komma in bilen på en offentlig parkeringsplats (då de långa, tjocka dörrarna går långt in på takutrymmet) trots att James inte har några som helst problem med Priusen i samma "generösa" utrymme.


Stig kör Ford GT på banan och klockar en varvtid på 1.21.9.


För att se om dieseltekniken har hunnit ifatt bensintekniken åker Clarkson och Hammond ut på banan med Clarkson i en Skoda Fabia VRS turbodiesel, medan Hammond kör en turboladdad bensindriven Mini Cooper. Till en början är Minin före men blir omkörd av den kraftfullare Skodan. Om skillnaden i talang mellan förarna har något att med det göra nämns inte. Det är erkänt att dieselmotorer nu är lika konkurrenskraftiga som bensinmotorer - "en sorglig dag".


Hammond tar farväl av den långlivade (37 år) och kraftigt spridda Rover V8-motorn, ursprungligen en kompakt Buick V8 som GM sålde till Rover efter tekniska problem. Hammond skickar sedan iväg motorn för gott genom att anmäla sig till ett touringlopp i en omodifierad Rover SD1.


Citroen 2CV möter Boeing 747.


1. Hammond gör narr av bilister som blockerar rutade områden i korsningar.

2. Hammond tar en Virgin Boeing 747 G-VAST och visar den enorma (och i övrigt svårt att visualisera) kraft som utlöses av bara två av dess fyra motorer vid start genom att skicka en modern Ford Mondeo och en mer primitiv Citroen 2CV (obemannade) genom jetstrålen cirka 50 meter bakom planet vilket lyfter båda bilarna högt upp i luften och förstör dem.


1. Clarkson tar "en titt" på miljövänliga Toyota Prius som en motvikt till bränsleslukarna som upptar mycket av programmet... och ignorerar den blixtsnabbt.


• De pratar om den nya Porsche 911... nej, förresten, den är inte ny. Den har inte förnyats på 50 år enligt Clarkson.
• James nämner den oförstörbara Toyotan och berättar att Toyotas nya pick-up är nanmngiven efter Top Gears eskapader; Toyota Hilux Invincible. Jeremy börjar då nämna andra bilar som borde namnges efter vad de tycker om den; Nissan 350 Noisy, Rover City Rubbish och BMW 52Ugly.
• De nämner att de inte tycker småbussarna är värd pengarna om de är 5-sitsiga utan bara om de är 7-sitsiga. Honda FRV går mittemmelan och gör sin 6-sitsig. Inte bra....
• Hammond meddelar att Tysklands regering funderar på att ta bort den fria hastigheten på Autobahn, varpå han kommenter det med; "om de gör det... vad skall man då med Tyskland till?".
• De pratar om piloten som i full fart slog ner en lyktstolpe... medan han flög!!!.
• Jeremy namner en bra och en dålig nyhet om husvagnar; God: de får numera bara köra i högerfilen på M5-motorvägen. Dålig: Det gäller bara några hundra meter över ett krön och bara fredagar mellan 16 och 20 och lördagar mellan 10 och 14... och endast i augusti.
• Sen fortsätter de med att hacka på husvagnsfolket och Clarkson avslutar med "...om du någonsin stannat och släppt förbi en lång kö med bilar bakom dig, skriv ett brev till..." (och så adressen till Top Gears redaktion) "...märk kurvertet 'lögnare'"...!.
• De avslutar med att visa upp nya Mercedes CLS, med sju växlar framåt... och två växlar bakåt (!)


Martin "Doc Martin" Clunes är gästen. De pratar om hans intresse för husbilar och gräsklippare. Han tog Lianan runt banan på tiden 1.50.0, en sekund långsammare än komedipartnern från "Hopplösa typer", Neil Morrissey, men samma tid som Clarkson.


1.50.0 är den vanligaste tiden i Suzukins historia, delat med 1.54.0. Det är en del prominenta gäster (och en programledare) som prickat 1.50 förutom Martin; Jamie Oliver, Gordon Ramsay, sagda Jeremy Clarkson (med 2 passagerare), Patrick Stewart och Lionel Richie från förra avsnittet, vilket gör det till andra raka programmet där en gäst prickat den tiden.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 9 (Den med fallskärmshoppet)
Totalt: 38
Datum: 25 juli 2004
Gäst: Ranulph Fiennes


Jeremy: Tonight: James and Richard take some cabrios to the wilds of Scotland; I go skiing on the B4796; And can you parachute into a moving car?


Att hoppa fallskärm ner i en bil i rörelse.


1. En roadsterjämförelse med Hammond, som börjar med Mercedes-Benz SL600. Hammond säger att den är alldeles för dyr och dess enorma kraft är meningslös när taket är nere. Tre andra billigare roadsters testas: Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta vs. Toyota MR2. Fiaten är stilren och väl prissatt men framhjulsdriven, MR2 är snabbast men alltför seriös och svårkörd, så MX-5 är den bästa allround-roadstern.

2. Clarkson kör fyrhjulsdrivna Jaguar X-Type kombi. Den har enorma utrymmen, är bra att köra (samma motor som Ford Mondeo) och trots dess primitiva 4WD-system är den opåverkad av normal hastighet i dåligt väder. Den är riktigt bra och kan fås för runt 230.000-260.000 kr med 2.5-litersmotor och 4WD.

3. Hammond och May gör en cabriolet-jämförelse i Lewis and Harris, där

Heeej! Vänta på mig!

färre cabrioleter köps per capita än någon annanstans i England. Mini Cooper Cabriolet är för dyr och pinsam. Vauxhall Tigra är mycket billig och attraktiv som en helhetslösning. Mercedes-Benz SLK350 är kraftfull och bekväm men för dyr. Audi S4 cabriolet har samma problem, men Hammond älskar den för dess smarta design, fyra säten, stora bagageutrymme och motorljudet.


Kan du hoppa fallskärm ner i en bil i rörelse? Svaret är ja efter många försök. Fallkärmshopparen heter Tim och Killen i Mercedsen heter Ben... just det. Ben Collins som alla tror är "the Stig"!


• Programledarna diskuterar länge den 10-åriga transportplanen som infördes den 20 juli 2004 av transportministern Alistair Darling som bl.a. består av vägavgifter per körd mil.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)

Cool Wall is back!!

- Minin flyttas från "Zub Zero" till "uncool"
- Mini cabriolet däremot är "cool" då James inte tycker den är cool. (Ny regel från Jeremy: Allt James tycker fast tvärtom)
- Fiat Barchetta: "cool". Jeremy frågar en man i publiken; "Inte bra. Den är ju fransk" (????) What? publik i ett bilprogram på tv och tror att Fiat är franskt (!)
- Maserati Quattroporte: "". Jeremy förklarar; "Om du kör Mercury ser du ut som en taxiförare, om du kör BMW ser du ut som en droghandlare, om du kör Jaguar ser du ut som en som - kanske spelar golf - ibland", men Maserati - frusen nitrogen.
- Ford C-Max: under "seriously uncool". Jeremy går bort till en kille i publiken - som står till vänster om tavlan och som tidigare fick en omgång för sin "o-coola t-shirt" - och sätter fast bilden på hans t-shirt.
- Toyota Corolla Verso: Nedanför "seriously uncool". (Den hamnar på samma t-shirt).
- Ford GT: "uncool", eller som Jeremy säger: "Ingen bil jag har kan vara cool".


Förra programmet hann de inte med att testa den nya Mercedes CLS, så Stig tar den runt banan nu i stället. Den är obegripligt snabb och - enligt Stig - lika obegripligt krabbig i kurvor. Den får tiden 1.29.0. (Exakt i mitten på tavlan)


Sir Ranulph Fiennes talar om att springa sju maratonlopp på sju kontinenter på sju dagar efter en större hjärtoperation. Han är förmodligen den största äventyraren som levat. Han har ett oooo-tal rekord i Guinnes rekordbok och de flesta är arktiska och antarktiska vilket ibland innebär ned mot 122 (etthundratjugotvå) minusgrader (!) i blåst. Han har dessutom amputerat sitt eget ben med en mikrosåg. Och han efter Sean Connery stod valet om att bli den nya James Bond mellan honom och nån suspekt typ som hette (Sir) Roger Moore. (Sir Ralph tycker förstås att de valde fel "sir".). Han får den respektabla tiden 1.51.0.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: 10 (Den med OS i längdhopp)
Totalt: 39
Datum: 1 augusti 2004
Gäst: Patrick Kielty


Jeremy: Tonight: James tries to get a sofa in a Volvo estate; The Hamster goes to see the 'Vette; And I go off road in a BMW that can't.


Olympiska spelen för bilar: Längdhopp.


407's knapphysteri
i äkta fransk plast.


Tonight: I go off road
in a BMW that can't.


Längdhopps-OS.


1. Hammond testar Peugeot 407. Den ligger fint på vägen och ser bra ut men låt bli dieseln även om det är turbo-versionen.

2. May testar Volvo V50.
Perfekta säten, snabb och pålitlig (åtminstone 222-hästars T5-versionen). De andra versionerna är tråkigare och med mindre bagageutrymme än Jaguaren förra veckan, för samma pris. Han testade utrymmet genom att gå till en antikaffär och köpa en soffa... men kom tillbaka med en tresitsig hårtork (!) då soffan inte gick in i bilen.

3. Hammond testar nya Corvette och finner att det är kraftigt förbättrad jämfört med de tidigare. Clarkson förlöjligar den ålderdomliga fjädringen.


Stig kör Corvetten på 1.26.8, snabbare än Lotus Exige och en Porsche 911 GT3 i vått.


4. Clarkson upptäcker hur bra BMW X3 är. Den har ett bra pris och en bra motor men en oacceptabelt hård fjädring, dålig kvalitet och en ohygglig exteriör. Som en offroader är den ännu värre (bilden), så de rekommenderar alla förnuftiga köpare att köpa en BMW 5-serie i stället.


Är nya Peugeot 407 bra som pace car (startbil)? Nja, den har fina vägegenskaper men alldeles för svag motor, åtminstone diesel-versionen.


Olympiska spelen för bilar: Längdhopp. Amerikanerna representeras av den äldre och tyngre AMC

Aston Martin DB9, racing-versionen.


Senaste bumperstickermodet.

Pacer, tjeckerna representeras av den mer moderna Skoda Favorit, den franska har den lätta CitroŽn 2CV, ryssarna kommer med sin Lada Riva 1,5 kombi och britterna slår dem alla med sin motorsvaga Austin Maestro.


• James pratar om nya CitroÍn C4 som har ett nytt säkerhetssystem; förarstolen börjar vibrera om man korsar vita heldragna linjer på vägen, vilket förstås trion går igång på. ("Alla flickor kommer att åka mitt i vägen med ett fånigt flin på läpparna").
• Richard pratar om en av deras favoriter; Aston Martin DB9, som kommer ut i en racing-version. (bilden t.v.).
• Jeremy har fått klagomål på sin husvagnskritik i tidigare program. (bilden t.h.).
• Sen gnäller Jeremy på hästsläpen vars ägare är så rädda om sina älsklingar att de aldrig "vågar" sig över 50 kkm/t och trion

Revolutionerande dörrar (!)
Nja, de har funnits på
transportbussar i 30 år.

diskuterar vilt, med betoning på vilt, om hur man skall komma från det problemet. "Gjut en två-delad styrolenform, sätt den runt hästen och sätt ett handtag på toppen", "fäst dem i väggen med kardborreband", m.m., tills en i publiken kommer med ett genialt förslag; köp två hästar och förvara en där du startar och en dit du är på väg. Då behöver du inte släpet.
• Sen drar de i gång ett resaureringsprojekt: kom med en bra historia till en specifik bil som du vill ha restaurerad så gör vi det åt dig, gratis, näst-nästa säsong.
• TVR är - liksom södra Frankrike och Chelsea - uppköpt av ryssar. Men trion tycker det är kul. Det ger oanade möjligheter till coola namn; "TVR Kalasjnikov", "TVR Jeltsin", "TVR Spetznatz", "TVR Gagarin" och "TVR Molotov". På minussidan är förstås att om de testar en TVR - och inte gillar den (som James) - riskerar man ett oväntat besök av två svartklädda män med Kalashnikovs klockan tre på natten.
• Till sist hyllar de den nya Peugeot 1007 (bilden) med skjutdörrar som kommer med utbytbara bitar så man kan ändra bilens färgtema. Allt för det facila priset runt 100.000 kr.


Pratshow-värden Patrick Kielty, som har ett horn i sidan till Clarkson efter att ha fått stryk i en tidigare tävling. Han berättar om sin nya Delorean DMC-12 och får den snabba tiden 1.48.0, trots att han knäckte den främre hjulupphängningen under ett av testvarven.


1.48.0 är den näst vanligaste tiden i Suzukins historia. Jodie Kidd, Justin Hawkins, Paul McKenna, Trevor Eve och nu även Patrick Kielty.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2004 (säsong 4)
Datum: 8 Aug 2004
Gäster: Johnny Vaughan, Denise Van Outen & Ronnie O'Sullivan


Dodge Charger 440 R/T (från avsnitt 3)
Porsche 996 GT3 RS vs. Ferrari 360 Challenge Stradale (från avsnitt 2)
Jaguar XJS (från avsnitt 6)


Eurostar vs. Aston Martin DB9 - Hastighetstävling till Monte Carlo (från avsnitt 1)
Reservdelsbil-dart (från avsnitt 4)


Johnny Vaughan och Denise Van Outen (från avsnitt 5)
Ronnie O'Sullivan (från avsnitt 4)


The Cool Wall (från avsnitt 1)










Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7
Avsnitt 8, Avsnitt 9, Avsnitt 10, Best Of S4, Stjärnor i snabba bilar

Avsnitt: Top Gear Special - Stjärnor i snabba bilar
Datum: 10 juli 2004
Gäster: Jeremy Clarkson (tävlande, inte programledare), Jodie Kidd, Patrick Kielty, Jimmy Carr, Darren Jordon.

Richard och James är värdar för en humoristisk Top Gear Special. En tävling med biltema där olika kändisar som tävlade i bilrelaterade utmaningar, bland annat genom att återskapa filmstunts och att "köra" racingmodifierade fåtöljer.
För detaljer: se specialavsnitten.