Femte säsongen var 9 avsnitt lång och gick mellan 24 oktober och 26 december 2004 följt av ett avsnitt med det bästa från säsong 4 och 5 ("The Best Of Top Gear 2004")

Denna säsong recenserade de bl.a. Ferrari 612 Scaglietti, Morgan Aero 8 GTN, Pagani Zonda S Roadster, Aston Martin Vanquish S, Ferrari F40, McLaren F1 och Porsche 997 Carrera S.

Här fanns bl.a. kan en glassbil hoppa över en rörlig hoppborg?, skateboardåkare vs. rallybil, spela krocket med husvagnar, utställningsbilar vs. gamla racerbilar, Mitsubishi Evo vs. en bob och Stig som försöker köra en Renault F1-bil runt TG-banan på under 1 minut.

I år försökte James i varje avsnitt hitta en gammal bil med en intressant historia som var värd att bevara till eftervärlden.

Förutom att köra nästan alla bilar grabbarna recenserade, lyssnar Stig i år på one-hit-wonders.

Clarkson fick besök av bl.a. "Spice Girls" Geri Halliwell, komikern Eddie Izzard, sångaren Sir Cliff Richard, Roger Daltrey, sångare i The Who och skådespelaren, imitatören och komikern Steve Coogan (för andra gången, denna gång dock inte som "stjärna i en prisvärd bil" utan i en utmaning mot Jeremy). Snabbast i år i Suzuki Lianan var Jimmy Carr på tiden 1.46.9. (Numera näst bästa tiden någonsin)

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5
























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 1 (Den med håromeletten)
Totalt: 40
Datum: 24 oktober 2004
Gäster: Bill Bailey och Antony Worrall Thompson


Jeremy: Tonight: just the thing for an already confused world, another Porsche 911; we get sand in the trunks of 3 muscle cars; and how many bouncy castles can you jump in an ice-cream van?


När Clarkson äter "håromelett".


1. Clarkson granskar Porsche 997 Carrera S. Han förklarar att det är det lataste designjobbet någonsin. Men han säger också att detta är en bil för vassa förare, en 911 från den gamla skolan.


Chrysler 300C.


Stig kör ett power lap-varv i Porsche 997 Carrera S på 1.28.9 på en extremt våt bana.


2. May granskar Vauxhall Monaro VXR och Clarkson granskar Chrysler 300C. På ytan är de två bilarna utmärkta så de åker till Pendine Sands med Hammonds Jaguar S-Type R för att avgöra vilket som är roligast att köra. Chryslern har dåliga bromsar och trög fjädring och vill vara en sportsedan men misslyckas. Clarkson och May är överens om att Monaron är bäst av de tre även om Hammond fortfarande föredrar Jaguaren.


Glassbilen kommer... inte över.


En gammal glassbil försöker att hoppa över fyra hoppborgar. Den lyckas inte klara någon av dom.


Restaureringsprojekt 1:
James Dean's Lotus 10


May visar upp James Dean's Lotus 10, ett av endast sju tillverkade.


• Top Gear är nominerade till en National Television Award.
• Porsche 911... och 911... och 911... och 911. Nej, det är inte samma bilar.
• Maybach som tappar i värde med 12.000 kronor... i veckan!
• De visar nya Ferrari F430.
• Var i England skall de hålla nästa F1-Grand Prix?
• Reklamen längs motorvägarna är för långa. Det får enligt Jeremy endast vara max tre bokstäver, annars hinner man inte med att läsa dom.
• Clarkson måste äta sitt hår på grund av ett vad han förlorade om att den nya Vauxhall Astran inte skulle se ut som concept-versionen. Kocken Antony Worrall Thompson börjar preparera en "håromelett" för Clarkson.


Skådespelaren Bill Bailey talar om att vara en kommunist som äger en 2CV och sin förkärlek för att förstöra hyrbilar. Han får tiden 1.53.4 i Lianan på våt bana.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 2 (Den med alla supersportbilarna)
Totalt: 41
Datum: 31 oktober 2004
Gäst: Geri Halliwell


Jeremy: Tonight: the Ferrari Enzo, the Jaguar XJ220, the Pagani Zonda, the McLaren F1, the Ferrari F40 and the Porsche Carrera GT!


Cool Wall.


1. Hammond tittar på Ford Focus och jämför den med Vauxhall Astra och VW Golf.
Han beslutar sig för att Forden fortfarande är den bästa av de tre bortsett från den intetsägande

Nick Masons Enzo Ferrari.

nya stylingen.

2. Clarkson granskar Enzo Ferrari (F60) (lånad av Pink Floyds trummis Nick Mason). Han förklarar den vara ett mästerverk. 6-liters 650 hästars V12 som toppar 350 km/t. Han tycker att supersportbilar i dag kan närma sig teknisk perfektion men bilarna för femton år sedan var roligare att köra.
Han har koll på Pink Floyds musik också. Under provkörningen säger han; "Ummagumma! You set the controls for the heart of the sun, and just like that... you're on the dark side of the Moon. This is the division bell between the ordinary and the absolutely astonishing. That [refererar till ljudet från V12:an] is the delicate sound of thunder. Atom heart mother! It's a saucerful of secrets! Ohh.. wish you were here, just to feel this power!"


Stig får en varvtid på 1.19.0 i Enzon vilket är snabbast hittills.
Jeremy vågar sig till och med på att hävda att det är en tid som kanske aldrig blir slagen om inte Bugatti Veyron blir av. (Vilket den blev och gick under 1.19 med två olika modeller). Nu (2011) är 1.19.0 bara 12:e bästa tid.


3. Clarkson jämför två trios av supersportbilar: tre äldre superbilar, Jaguar XJ220, McLaren F1 och Ferrari F40 och tre nyare superbilar, Pagani Zonda, Porsche Carrera GT och Enzo Ferrari och kom till slutsatsen att några av de äldre bilarnas enkelhet gör dem roligare även om de är långsammare runt banan. Clarkson är mycket kritisk till nuvarande superbilstillverkare och hävdar att de "håller tillbaka" med bilar som Porsche Carrera GT men är också kritisk till McLaren F1 och säger att köra den liknar att rida på en kärnvapenmissil á la Dr. Strangelove.


En världsmästare i terräng-skateboardåkning tävlar mot en grupp N Mitsubishi rallybil med Ben Collins bakom ratten. (Som alla misstänker är Stig)
Bilen förlorar rätt klart. De byter sedan ut rallybilen mot en Bowler Wildcat och Wildcaten vinner med bred marginal.


Höger? Nej. Rakt fr... nej.
bakå...Nä. Uppåt, kanske?


• May börjar med att visa upp nya Citroên C4 med ett rattnav som är stilla när man svänger.
• May tjatar om Bill Bryson (Se citatsidan).
• Ferrari ger påven en F1-bil. (Han är 84 och ville förstås helst ha ett par sköna tofflor)
• Jeremy visar upp en bild på den löjliga skyltmanin. (bilden)
• Nya Mitsubishi Evon kommer att ha 400 hästar och dubbelturbo. De skämtar om allt den turbon kommer att suga i sig när man trampar gasen i botten. De slutar med att Jeremy tror att det kommer bli massor av anslag om förlorade katter på stolparna runt om där de nya Evo-ägarna håller till.
• De diskuterar den nya BMW 3-serien. Clarkson tycker den ser snygg ut och hävdar därför att BMW's chefsdesigner blev inlåst i en garderob när denna designades. Hammond håller inte med och tycker att 7-serien och Z4 är "superläcker", May håller delvis med och efter lite argumentering dem emellan avbryter Jeremy diskussionen med; "Ladies and gentlemen. Stevie Wonder and Ray Charles, offering their opinions..."


Restaureringsprojekt 2:
Adams Probe 16.


May visar upp Adams Probe 16 från filmen "A Clockwork Orange", en av endast tre tillverkade.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
• Vauxhall Monaro förklaras "cool".
• Porsche 911 är "uncool".
• Mercedes-Benz SLK är "seriously uncool"
• Enzo Ferrari är "seriously uncool".


Geri Halliwell berättar om alla bilar hon har förstört. Hon kör runt en våt bana på 1.55.4.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 3 (Den med världens galnaste bil)
Totalt: 42
Datum: 7 november 2004
Gäst: Joanna Lumley



2.7 ton Land Rover Discovery

Jeremy: Tonight: Richard finds the world's maddest car... in Switzerland; an absolutely fabulous Star in our Reasonably-Priced Car; and the new Viper attempts to write its own name... in rubber!


Världens galnaste bil.


Dodge Viper SRT10 testas. Jeremy kan bara konstatera att han älskar den.


Rinspeed Beduin.

Presto...

...och Pres...

Rinspeed Splash.


Stig får tiden 1.28.5 på blöt bana i Dodge Viper SRT10:an.


Clarkson försöker köra en Land Rover Discovery upp för ett berg i Skottland. Toppen han slutligen når är "Cnoc en Fhreiceadain" (Watch Hill) ovanför Coldbackie och inte "Ben Tongue" som påstods vid den här tiden. Bilen i sig väger 2.7 ton och är varken billig eller praktisk.


Aston Martin DBR9


• Första Discoveryn som Clarkson testar ovan har levererats till en man på Nord-Irland. (bilden)
• Nya PT Cruiser Cabriolet som kostar 170.000. Clarkson tycker den är så ful att han hellre äter upp 170.000 i mynt än köper den!
• De pratar om Bugatti Veyron's armbandsur för 1.4 miljoner (!), som du behöver en butler för att ta på dig.
• De pratar om hur de höga hastigheterna börjar bli ett problem för paddor.
• Kalifornien inför en lag på bilbälte för hundar.
• Aston Martin DBR9, Storbritanniens bidrag till GT-serien. 600 hästar, 1100 kilo.


Keith Moon's Chrysler Wimbledon 1938 som ursprungligen var en brittisk militärbil under andra världskriget och senare kördes ner i en ankdamm.


Restaureringsprojekt 3:
Chrysler Wimbledon 1938.


Hammond hittar världens galnaste bil i Schweiz. Han hittade ett antal bilar från Rinspeed, ett företag som specialicerat sig på udda bilar för den som har råd, som "Beduin", en Liberace/Vesacci-porsche för 300.000 kronor, eller Presto, en bil som kan tryckas ihop en hel meter. Men han fastnade för Rinspeeds 900.000-kronors-modell "Splash" som är världens första kombinerade bärplansbåt/bil. (bilderna)


Skådespelerskan från "Helt hysteriskt", Joanna Lumley, pratar med Jeremy om hur inkonsekventa British Leyland var "The New Avengers" och hur hon en gång förföljde en bil. Varvet på 1.51.5, samma tid som storbrittanniens enda iranska komiker Omid Djalili och den indiskfödde komikern Sanjeev Bhaskar.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 4 (Den där de spelar conkers)
Totalt: 43
Datum: 14 november 2004
Gäster: Jimmy Carr och Steve Coogan


Jeremy: Tonight: Richard wets himself in a small hatchback; we play conkers with caravans; and a clash of the titans: Aston vs. Ferrari on our track.


Aston Martin Vanquish S. Mmmmmmmarabou.


1. Pagani Zonda S Roadster, som Clarkson säger att Hammond förälskade sig i men att flickorna som kom dit och visade sina bara magar bara slösar bort tiden.

2. Aston Martin Vanquish S, som Clarkson testar i en kapplöpning med Steve Coogan i en Ferrari 575M GTC. Vanquishen har förbättrats mycket men den är fortfarande ingen match för 575:an på banan. Men som en allroundbil, med utseendet och komforten i beaktning skulle både Clarkson och Coogan välja underdogen Aston framför den stor-huvade Ferrarin.


24 timmar i en Smart
...är det verkligen så Smart?



Hammond och May tillbringer 24 timmar i en Smart Forfour för att se om påståendet "utformad som en salong" gör upplevelsen acceptabel. De tycker att den beter sig fint, den är snygg och den vänder folks huvuden tillräckligt bra för att få dem att köpa mat åt dem men den är helt enkelt för dyr för vad man får,

Conkers... The BIG way...

vilket i princip bara är en maskerad Mitsubishi Colt.


Hammond och May försöker spela conkers (*) med sex husvagnar, och uppvisar stor skicklighet i sitt val av husvagnar. Hammond slutar som vinnare.

(*) Ett spel med kastanjer på snören som man slår mot varandra tills den ena går sönder.


"DOWN-TO-EARTH"-listan. Köpråd för folk i cardigans som inte gillar dyra bilar; Honda Jazz eller Toyota Yaris.


HKH Dianas Range Rover.


En Range Rover 1978 som tidigare ägdes av prinsessan Diana. Den hade bara 5.800 mil på mätaren men motorn krävde fullständig renovering.







Komikern Jimmy Carr tycker motorvägarna borde bli Autobahn's på natten och talar om att äga en Rover 75. Stig beskrev honom som "den värsta föraren vi någonsin haft och den lyckligaste människan på denna jord" men Carr slår Simon Cowell's rekordtid och får bästa tiden med 1.46.9. (Till slut blir det näst bästa tiden genom tiderna)


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 5 (Den med minibussarna)
Totalt: 44
Datum: 21 november 2004
Gäst: Christian Slater


Jeremy: On tonight's show: James celebrates 50 years of guitar music... in a Mercedes; a Broken Arrow star in our Reasonably-Priced Car; and I tackle the world's most fearsome race track... in a diesel.


Tävlingsserien för minibussar.


Morgan Aero 8 GTN.


Morgan Aero 8 GTN. 750.000 kronor och bara 11 tillverkade. Jeremy och James hånar den ständigt på grund av dess estetik.


Varvtid i Aeron: 1.25.9 trots att den korsade mållinjen baklänges (!)


Buss på dig...!



Hammond startar en tävlingsserie för minibussar. Den inledande tävlingen börjar med två Renault Espace, en Toyota Previa, en Toyota Space Cruiser, en Mitsubishi Space Wagon och en Nissan Serena. Hammond i Espacen vinner loppet enkelt på grund av sin starkare motor.


Efter lång träning tog Clarkson en Jaguar S-Type med dubbelturbo och 2.7-liters dieselmotor runt Nürburgring på 9:59. Hans instruktör, Sabine Schmitz, utbrast "...jag kan göra det i en van". Hon tog då ut Jaguaren och körde runt på 9:12 redan på sitt första försök.


I en av kurvorna kommenterade Jeremy att "det var här Lauda blev av med öronen". En referens till Niki Laudas ökanda krasch på samma bana 1977 när han nästan brann inne i sin Ferrari och alla trodde hans tävlingskarriär var över, om han ens överlevde. 6 veckor senare var han tillbaka i bilen och torskade mästerskapet med 1 ynka poäng.


• Hammond får äntligen sin Dodge Charger, närmare bestämt en -69:a.


Den första superbilen.


Fender Stratocaster-gitarren och Mercedes-Benz 300SL Gullwing (måsvinge-mercan) firar både sin 50 år så - som en följd - i stället för att tala om renoverade bilar berättar May om skälen till att Gullwing är den första superbilen medan låtar spelas i bakgrunden på en Stratocaster; Voodoo Child (Slight Return) Sultans of Swing, China Girl, Layla & Get It On.


Köpråd för folk med barn i privatskolor som inte gillar trånga bilar; Land Rover Discovery och Subaru Legacy. Subarun gillas av all tre och beröms för sin kvalitet och vägegenskaperna.







Skådespelaren Christian Slater talar om att vara i en riktig polisjakt och att köra en hybrid. Han tar Lianan runt banan på 1.51.4.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 6 (Den med the Blind Man)
Totalt: 45
Datum: 5 december 2004
Gäster: Cliff Richard och Billy Baxter


Jeremy: On tonight's show: How fast can a blind man get round our track? How much Porsche can you get for 1500 pounds? And Britain's most successful recording artist ever is in our Reasonably-Priced Car.


Den blinda Billy Baxter kör en prisvärd bil... fort!


Volkswagen Golf V GTI. Clarkson jämför den med föregående GTI-versioner och särskilt till den mytomspunna Mark I och hävdar att Mark V är en återgång till "den sanna GTI-andan". Även om den har mindre hästkrafter än Honda Civic Type-R och många andra GTI-halvkombis så tycker Jeremy att den är bäst eftersom den vänder sig till alla typer av bilförare.
De testade den även mot de största konkurrenterna:
1. Honda Civic Type R 1.32.8
2. Seat Leon Cupra 1.32.9
3. Volkswagen Golf GTI 1.33.7
4. Renault Megane 225 1.34.0
5. Mini Cooper S 1.34.2
6. Citroen C4 VTS 1.35.8


Jeremy, James, Richard.


Hur mycket Porsche kan du få för 15.000? Programledarna får i uppdrag att köpa varsin Porsche för mindre än 15.000 kr vardera och utsätta den för en rad tester. Hammond köper en 924 med en WV-buss-motor för 7.500 kronor, May köper en 2,5 liters 4-cylindrig 944 för 9.500 och Clarkson köper en 928 med 4.7-liters V8:a med renoveringsbehov för exakt 15.000.


Att ta sig 11 mil från London till Brighton med 5 minuspoäng för varje gång man måste öppna huven. Det tog sex timmar innan de ens kom ut ur London. Jeremy öppnade huven 6 gånger men vill inte räkna sista gången då han ringde bärgare eftersom han ju faktsikt inte öppnade huven. Han förlorade där med. (Poäng:, Jeremy -35, James -5 och Richard 0.)


Bränsleekonomi. Målet var 1.1 l/m. Richards drog 1.05, James drog 1.1 och Jeremys drog 4 liter milen med läckande bränsletank. (Poäng: Jeremy -90, James 0 och Richard 10.)


Använd bilen i en kontaktannons. Richard fick inga svar alls, Jeremy fick två (han annonserade under "man söker man") och James fick tre svar, (Poäng: Jeremy 10, James 15 och Richard 0.)


Modifiera bilen för det du har kvar från inköpet med Porscheklubbens ordförande som domare. James lade mest på att tvätta motorn, Richard målade flammor, dödskalleknopp på växellådan och racingnummer och Jeremy målade hela sin med svart underredsfärg. (Poäng: Jeremy 3, James 10 och Richard 8.)


Ett varv med Stig bakom ratten. Mål: 1.35.0. Poäng för varje sekund under den tiden och minuspoäng för varje sekund över. Jeremy fick tiden 1.45, Richard 1.44 och James 1.43. (Poäng: Jeremy -10, James -8 och Richard -9.)


Vem gör längsta burnouten? Richards var 10.7 meter, James var 9.4 meter och Jeremy kom ingenstans då han hade automatlåda men han gjorde en "dounut" och påstod att i Kina hade den räknats som en låååång burnout. (Poäng: Jeremy 0, James 15 och Richard 20.)


Motor-rummet... förlåt
vardagsrummet...


Paddy Hopkirks Mini.


Sälj bilen. 100 poängs för varje tusenlapp över 15.000 och lika mycket avdrag för varje tusenlapp under. James fick 14.000 (-100 poäng), Richard fick inte bilen såld alls och Jeremy sålde bilen i delar och fick ihop 18.000 kronor, bland annat 6.000 på sitt vardagsrumsmöblemang (se bilden). (Slutpoäng: Jeremy 1678, Richard -1471 och James -73.)


En racing-stylad Mini Cooper som tidigare ägdes av Paddy Hopkirk. Detta är den sista bilen att tävla i detta segment.


• Vauxhall Astra coupé med 240 hästar för under 200.000.
• Vauxhall Tigra diesel cabriolet, och Jeremy gillar den.
• KGB har ändrat inriktning numera. De säljer motorhemligheter.
• Mercedes-chefen specialbeställde en säkerhetsbil med armarede dörrar, skottsäkra fönster, tak och däck. Han fick den, åkte till ett möte som tog 20 minuter, kom ut igen... och bilen var stulen...!

Sir Cliff när han
fick veta tiden...

• New Economic Foundation vill ha varningsmärken på bilar. 2020 kommer SUV:ar att vara världens tredje största dödsorsak.
• Lada är tillbaka... Den ser ut som en blandning mellan Fiat Bravo och Toyota Starlet för att "efterlikna" sina konkurrenter. Problemet är ju bara att Bravo och Starlet slutade tillverkas för tio år sedan. Den kommer bara att kosta runt 30.000 kronor ny (!), men Jeremy har bara en sak att säga; "Top Gear. Top tips. Avoid!".


1. Sir Cliff Richard (påannonserad under sitt riktiga namn, Harry Webb) ger en upphetsad Stig ett spår från sitt nya album (passande nog kallad "What Car") och berättar hur det är att ha dåligt fungerande monogramförsedda infartsgrindar. Han fick tiden 1.50.0.

2. Militärveteranen och hastighetsrekordsinnehavaren på land för blinda, Billy Baxter. Clarkson guidade honom muntligen runt banan och han kom in på 2.02, snabbare än Terry Wogan och Richard Whitely som båda har full syn. Hans namn noterades som "Blind Man".



Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 7 (Den med Top Gear Award 2004)
Totalt: 46
Datum: 12 december 2004
Gäst: Roger Daltrey


Jeremy: On tonight's show: Richard takes an American muscle car in a road movie... across Lincolnshire; a 4-door saloon goes head-to-head with a Lamborghini; and it's the Top Gear Awards for the best and worst of 2004.


Ford Mustang. Mmmmarabou.


Hammond testar Ford Mustang. Mmmmmmarabou. (igen)


1. Clarkson granskar Toyota Prius... och sågar "miljömaskinen" totalt. Den hade dålig inre kvalitet, var oacceptabelt motorsvag och de miljövänliga däcken med sitt dåliga grepp farliga. Han rekommenderar att köpa en Volkswagen Lupo diesel om man vill rädda världen. Prius enda fördel är att den är tyst i låga hastigheter.

[Detta sa Jeremy om Toyota Prius, dess motordisplay och motor]
"This, I think, is a particularly good way of distracting you from the child who's run into the road, having not heard you coming. Actually, I'm being unfair. The Prius is so slow, the child could run in to the road, retrieve his ball, and grow to puberty before you ever actually hit it. [Voiceover] Nought to sixty takes thirteen and a half second at the top speed is just 99 (miles/h). As a result, you couldn't even use it as a milk float, because, by the time you got to the end of your round, you'd be delivering cheese".

2. Hammond testar Ford Mustang. 300 hästars V8:a. 0-100 på 6 sekunder. Bra men långt ifrån max vad den motorn borde kunna leverera. Några av de otympliga detaljerna bekymrar honom men framtoningen och karaktären räddar den amerikanska ikonen i Hammons ögon Det och det förhållandevis låga priset (mellan 250- och 300.000 kronor). Den hamnar på "Cool Wall" så nära sub-zero (extremt cool) som det går.


Skaka av mig om du kan.


En 400-hästars Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ400, som gör 0-100 på 3.5 sekunder och toppar 280 km/t, mot Lamborghini Murciélago. Evon kördes av Clarkson medan Lambon kördes av BTCC-mästaren James Kay. Det visade sig efter flera varv att Lambon inte kunde skaka av sig Evon. Det avgjordes på sista varvet då Lambon spann runt. Clarkson föredrar den gamla Evo FQ340 trots Stigs Power Lap, eftersom den mer kraftfulla FQ400 har en njurkrossande stötighet, en hopplös koppling, löjligt dålig bränsleekonomi (7 l/milen!!) och en tendens att falla sönder i hög hastighet. Pris: En halv miljon kronor.


1: Efteråt körde Stig på 1.24.8 med Evon.

2: Den långa tvisten om vilken Boxster som är den bästa blir besvarad. Porsche Boxster eller Mercedes-Benz SLK 350? I slutändan vann Porschen med stor marginal. 1.28.7 mot 1.32.9.


• Ford Mustang. "Cool".
• Jaguar S-Type Diesel. "Uncool".
• Smart Fourfour. "Uncool".
• Morgan Aero 8 GTN. "Uncool".
• Toyota Prius. "Cool" - med tvekan.


James May med en snabb sammanfattande rapport om restaurerings-projektet.


• Citroên C1 kommer snart för ca 70-75.000. Meningslös tycker Hammond då de redan har C2 som är lika liten och mycket bättre.
• Man diskuterar förslaget att få lov att skjuta inbrottstjuvar. Jeremy tycker det skall "förlängas" till att även gälla biltjuvar.
• James tycker Murphys lag har tagit över tekninken. hjälpmedel för att förhindra saker funkar alltid (fartkameror, infartskameror, anti-spinn-system) men hjälpmedel för att underlätta körning funkar aldrig (GPS, röststyrning m.m.).


Roger Daltrey, sångaren i The Who berättar om ökända myter om The Who, särskilt om Keith Moon verkligen körde

Clarkson in action...

ner en bil i en pool. Daltrey hade den snabbaste "våta" varvet någonsin med 1.49.6.


Mest komiska vägegenskaper - Smart Fortwo (Inga alls)
Största överraskningen - Vauxhall Monaro (En bil man faktiskt vill köpa)
Årets värsta bil - Hyundai Accent 3-cylindrig diesel (Mindre rolig än att drunkna)
Bästa motorljud - Ferrari 360 Challenge Stradale
Golden Cock - Jeremy Clarkson (Åkte helikopter från toppen av ett berg i Skottland och bad kameramannen köra hem Land Rovern som stod där. Låååångt senare insåg han att han fortfarande hade bilnycklarna i fickan)
Årets bästa bil - VW Golf GTI
Pengar inga problem - "Bilen vi helst skulle vilja äga"-priset: Aston Martin DB9


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 8 (Den med den olympiska boben)
Totalt: 47
Datum: 19 december 2004
Gäst: Eddie Izzard


Jeremy: On tonight's show it's all about challenges! Which can get down a mountain the fastest: a rally car or a bobsleigh? Are modern-day showroom cars faster than racing cars from not that long ago? And can a Formula 1 Renault get round our track... in less than a minute?


Kan en Mitsubishi Lancer Evolution Rally bil slå en bob?


Clarkson firar...


Hammond och May tävlade, med hjälp av ett plan, mot Clarkson som körde en Ferrari 612 Scaglietti från London till Verbier i Schweiz. Clarkson vann igen men denna gång bara med några minuter. Det såg bra ut för Hammond och May när de anlände till Genève långt före Jeremy som fortfarande var i Frankrike. Clarkson var tvungen att stanna ett par gånger eftersom det började låta om bilen och han stoppades av polisen. Trots detta tjänade han tid medan de andra väntade på tåg och bussar. Jeremy vann med ca 10 sekunder.
(De gör en snarlik variant på denna utmaning säsong 7 avsnitt 5, då i en Bugatti Veyron vs. Cessna 182 genom hela Europa.)



Är dagens utställningsbilar snabbare än racerbilar från "inte så länge sedan"?
Tre par bestående av varsin klassisk racer och utställningsbil kämpade mot klockan i Stigs händer:
• Ford Focus RS mot en mer kraftfull Ford Escort rallybil från 1970. RS vinner med lätthet.
• Noble M400 mot fyrfaldiga Le Mans-vinnaren, den mindre kraftfulla Ford GT40. Det blev en fotofinish med GT40 som vinnare med en halv sekund.
• Mitsubishi Lancer Evolution 8 FQ mot den kraftfullare Audi Quattro, Evon vinner så det slutar 2-1 till utställningsbilarna.


16 man bara för att starta den.


Kan en Formel 1-bil (speciellt Fernando Alonsos Renault R24) komma runt banan på under en minut? Alonso var inte på plats för att köra, så Top Gear-teamet gav den till Stig. Han körde runt banan på exakt 59 sekunder.


Hammond och det norska olympiska bobsleighteamet tävlar i en tävlingsbob mot May och norska rallymästaren Henning Solberg (världsmästaren Petter Solbergs bror) i hans egen WRC-bil, en 300-hästars turboladdad Mitsubishi Lancer Evolution med 420 st 3-centimeters, sylvassa dubbar i varje däck, längs nästan identiska banor. Hammond vann på 0.59.68, medan May fick 1.02.24. May var ändå imponerad av att rallybilen var så nära boben i tid. Han skrek flera gånger under resan ner - medan han hyperventilerade och höll i sig för glatta livet - att; "det är omöjligt att köra nerför... så här fort ... på is". (Kommer även i Vinter-OS-specialen)


Telefonröstningen visar att Paddy Hopkirk's Mini Cooper vinner restaurerings-projektet. Pengarna till restaureringarna samlades in av telefonväljarna.
Resultat:
1: Paddy Hopkirks Mini Cooper. (Avsnitt 6)
2: Keith Moons Chrysler -38. (Avsnitt 3)
3: Prinsessan Dianas Range Rover. (Avsnitt 4)
4: Adams Probe från "A Clockwork Orange". (Avsnitt 2)
5: James Deans Lotus 10. (Avsnitt 1)


• Jeremy börjar med att prata om hastighetsbegränsningar. En nordirländsk polis som i ett tal sa att hastighetsbegränsningar skall vara i samklang med folkets vilja. (Jo, han sa så)
• James visar upp nya BMW M6 meden fem-liters V10, 507 hästar, 0-100 på 4,6 sek för 700.000 kronor. Jeremy vill ha...
• Största överraskningen på Top Gear Award i förra avsnittet - Vauxhall Monaro - har utvecklats ytterligare. Nu kommer en version med en 6-liters V8 för 370.000 kronor. Jeremy vill ha den också...
• Nya Peugeot 607 visas upp. Jeremy vill ha... inte alls.



Gillar man att åka fort
så gör man...

• 10 cm hög mobilhållare i form av en röd Recaro-stol. Enligt Jeremy i perfekt "Hammond-storlek".
• Drinkunderlägg i form av kromade bromsskivor.
• En Michael Schumacher väggklocka.
• En Jaques Villeneuve luftrenare i form av en hjälm.
• Porsche har släppt en hink och spade i hårdplast för småbarn för 150 spänn.
• Uppblåsbar Porscheformad jolle (bilden)
• Ett kylskåp som ser ut som en bensinpump.
• En röd Ferrari-morgonrock för 500 spänn. (Dagens högsta garv när Jeremy frågar en man i publiken med Ferrari-tröja om han skulle vilja köpa en och han svarade att han inte ens kör Ferrari utan en VW Jetta.)


Komikern Eddie Izzard berättar hur han kunde flyga en Spitfire och föreslår att GPS'er ska svära åt förarna för att få deras uppmärksamhet. Varvet gick på 1.52.0 vilket blir den tredje vanligaste tiden i Suzukin och samma som David Dimbleby, Jordan och Rick Parfitt.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: 9 (Den med Mercedes-Benz G55 AMG)
Totalt: 48
Datum: 26 december 2004
Gäster: Trinny Woodall och Susannah Constantine


Jeremy: Tonight: we splash about in a supercharged German army halftrack; the "What Not to Wear" girls show us how not to drive; and I go Bo! Selecta in an Ariel Atom.


Mercedes-Benz G55 AMG. Mmmmmmmmmarabou. (OOOh, vill haaaaaa!!!)


1. Ariel Atom, från ett företag i Somerset. Clarkson beskriver den som - inte bara det näst bästa efter en tävlingshoj, för överviktiga medelålders män som skulle se löjliga ut på två hjul och oundvikligen sluta som organdonatorer - utan faktiskt bättre. Han berömmer dess "exoskelett" plus hastigheten och att den ligger fint på vägen, vilket han demonstrerar genom att slå en 600-kubiks

Mercedes-Benz G55 AMG.

motorcykel runt testbanan. Han påpekar också att den är mer spännande än en tävlingshoj trots att den är säkrare (den är trafiklaglig och har en hel störtbåge och säkerhetsbälten så du behöver inte ens använda hjälm eller läderställ).


Stig tar Ariel Atomen runt banan på 1.19.5, långt in i "superbilsterritorium".


2. Hammond testar Mercedes-Benz G55 AMG. Den är inte så bra offroad som sina konkurrenter, men i stan ser den fantastisk ut och har ett mer civiliserat uppförande.

Allmän uppfattning...

Den kompressormatade V8:an ger 476 hk och pinnar upp i 100 på drygt 5 sekunder. Bra för höga hastigheter och acceleration. Hammond kallar den en "schweizisk armékniv" (bra för alla tillfällen) och "den coolaste bilen i världen". Pris: ca 800.000 kronor.

3. May testar nya BMW 1-serien och är nöjd med bakhjulsdrivningen men finner den för dyr, långsam och dålig kvalitetsmässigt för att köpa. Jeremy påpekar att det man betalar för är märket i fronten. (se bilden)


May och Clarkson testar en samling bilar från länderna kring Stilla havet: Malaysia och Korea. Bland dessa finns Kia Rio och Hyundai Accent, i en 3-cylindrig diesel. De drar slutsatsen att ingen av dem är värda att köpa på grund av att de är "byggda som vitvaror. Detta följs av en demonstration av ett hemmabyggt fordon som konstruerats av begagnade hushållsmaskiner.



Inga riktiga nyheter. De presenterar nya bilar som - förhoppningsvis - kommer nästa år.
• Mercedes A-klass.
• Mercedes CLS. Till "fyndpriset" 500.000 kronor. (lilla bilden 1)

Trinny i blåsväder.

• 100-hästars Suzuki Swift som James tror blir deras nästa "prisvärda bil" Det blev den ju inte. James sticker in med den här bilen under hela segmentet. (bil 6)
• Nissan Micra CC.
• Bugatti Veyron. Bilarnas bil. Kommer att få runt 1000 hästar. Vid den här tiden är det fortfarande osäkert om den kommer att tillverkas. Nu vet vi förstås att den gör det. Den återkommer ju flera gånger under åren framöver både i Power Laps och utmaningar. (bil 3)
• Land Rover Sport med Jaguars kompressormatade 4,2-liters V8:a. (bil 5)
• Aston Martin V8 Vantage med Porsche 911-liknande prestanda och pris. (bil 4)
• Aston Martin DB9 Volante med 400 hästar för ca 1.200.00 kronor. (bil 2)


Mode-ikonerna från "Styla om mig", Trinny Woodall (1.54.1 på blöt bana) som förklarar vikten av rätt skor till en outfit och Susannah Constantine (1.55.7 på lika blöt bana) som visar hur kläderna är viktiga till bilar. De misslyckas med att förstå vikten av en bra bil för att komplettera ett bra utseende.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8, Avsnitt 9, Best Of S4-5

Avsnitt: The Best Of Top Gear 2004 - del 2 (säsong 4 och 5)
Datum: 2 januari 2005
Gäster: Sir Ranulph Fiennes & Joanna Lumley


Porsche Carrera GT (från säsong 4, avsnitt 4)


Minicab-utmaning (från säsong 4, avsnitt 6)
Hoppa fallskärm ned i en bil i rörelse (från säsong 4, avsnitt 9)
Vauxhall Monaro vs. Chrysler 300C vs. Jaguar S-Type R på Pendine Sands (från säsong 5, avsnitt 1)


Sir Ranulph Fiennes (från säsong 4, avsnitt 9)
Joanna Lumley (från säsong 5, avsnitt 3)