Säsong 7 innehöll 6 avsnitt mellan 13 november och 27 december 2005 följt av ett avsnitt med det bästa från säsong 6 och 7 ("The Best Of Top Gear 2005") och fyra andra "best of 2005 - del 2-5" med egna teman, taget från alla tidigare säsonger; "The Special Guests" 13 mars 2006, "The Challenges" 20 mars 2006, "The Supercars" 27 mars 2006 och "The Best Of British" 4 april 2006. Serien omfattade också ett specialavsnitt om de olympiska vinterspelen. Med 12 avsnitt, inklusive specialerna, var detta den längsta säsongen hittills.

Denna säsong recenserade de bl.a. Bugatti Veyron (vilket alla tre hade längtat efter i flera år), Volkswagen Golf R32, Ford Focus ST, Ferrari F430, Ascari KZ1 och Aston Martin V8 Vantage.

Här fanns bl.a. May och Hammond som provar på fullstora radiostyrda bilar, Renault Clio vs. störtloppscyklist, gamla mot nya generationens bilar och kan Clarkson slå sig själv i ett videospel vs. på riktigt.

Clarkson fick besök av bl.a. fotbollspelaren Ian Wright, "Little Britain"-stjärnan David Walliams, F1-världsmästaren Nigel Mansell och Dame Ellen MacArthur. Detta var sista året för Suzuki Lianan och snabbast i år var just Dame Ellen MacArthur med 1.46.7, vilket var all-time-rekord för Suzukin.

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British
























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 1 (Den med resan till Isle of Man)
Totalt: 60
Datum: 13 november 2005
Gäst: Trevor Eve


Jeremy: Tonight: How reliable is your car? How will this new British supercar fare on our track? And the new Baby Aston: how does it perform as an ark?


Resan till Isle of Man.


1. Richard Hammond tar upp fiktiva klagomål från tittare som vill ha en "budget-superbil" i 2,5-miljoners-klassen. Svaret blir Ascari KZ1, en brittisk superbil (även om den är designad av en holländare och har en motor från BMW M5).


Stig tar sedan Ascarin runt banan på 1.20.7, strax bakom Porsche Carrera GT.

2. Hammond, May och Clarkson reser till Isle of Man för att jämföra den nya Aston Martin V8 Vantagen med BMW M6 och Porsche 911 997 Carrera S. Den 23-minuter långa filmen innehåller fiske, fördelarna med bilar och tidtagna sträckor med alla tre bilarna med Stig bakom ratten längs samma A18-väg som Isle of Man's motorcykeltävlingar körs på. James och Richard föredrog Porschen medan Jeremy föredrog Aston Martin. Den totala vinnaren blev 911:an med rösterna 2 mot 1.


• De tre tittar på Mini Cooper Estate Concept från Tokyo Auto Salon.
• Clarkson hånar BMW's försök att göra en "väsentligen brittisk" bil genom att göra hänvisningar till Hitlerregimen och den tyska invasionen av Polen.
• Detta avsnitt markerar också början på internskämtet om ett rykte att Richard Hammond har blekt sina tänder.


Tillförlitlighet. Enligt en undersökning var 10 av de 13 bilarna i botten franska. De tre första var alla japaner; Honda S2000, IS Lexus och Lexus RX.


Trevor Eve visar Jeremy teckenspråk som han lärde sig när han spelade in "Children of a Lesser God". Varvet går på 1.48.0, men Stig trodde att han kunde ha kört snabbare om inte hjulet på Lianan gått sönder.


1.48.0 är den näst vanligaste tiden i Suzukins historia. Jodie Kidd, Justin Hawkins, Patrick Kielty, Paul McKenna och nu även Trevor Eve.


I nyhets-segmentet hånade Jeremy Clarkson BMW's försök att göra en "grundläggande brittisk" bil (i analysen av Mini Cooper Estate-conceptet från Tokyo Auto Salon) genom hänvisningar till Hitlers tredje rike och den tyska invasionen av Polen. Specifikt noterade Clarkson att satelitnavigeringen "bara går till Polen, "en fläktrem som skulle hälla 1.000 år" (en referens till tredje riket som skulle bestå i "1000 år") och gjorde nazisthälsningen när han talade om Mini-konceptet.
Den tyska regeringen kritiserade segmentet eftersom sådant beteende är olagligt enligt landets författning.


















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 2 (Den med radiostyrda bilar)
Totalt: 61
Datum: 20 november 2005
Gäst: Ian Wright


Jeremy:Tonight: the best toys in the whole world; a car made on Memory Lane; and Audi's new RS4 races a thin man up a thick cliff.


Nyheterna: RAC's trafikplanerare och Clarksons tomtbesök.


Clarkson testar Porsche Cayman. Segmentet förkortades av regissörens avsky mot att Clarkson klagar på allt om bilen (som han köpte som en investering, till Jeremys egen avsky). Clarkson var så säker på att det inte var annat än en Boxster Coupé-variant att han vägrade att kalla den nåt annat än en Coxster.


Stig körde runt på 1.26.7 i Caymanen.



Hammond och May leker med radiostyrda, riktiga bilar i naturlig storlek. Efter en sväng vid spakarna och en i passagerarsätet åkte en i bilen medan den andra försökte navigera igenom en bana i ett stenbrott och köra med husvagn och undvika att krossas av ett demoleringsklot. De två tävlade sedan mot den brittiska U15-mästaren i radiostyrning på en ny bana som avslutas med att de försöker hoppa över annan husvagn, och (naturligtvis) misslyckas. Tillbaka i studion visar Clarkson upp en fullskalig radiostyrd bil som flyger. Han flyger den över folks huvuden i studion.


Clarkson, i en Audi RS4, tävlade mot klättraren Leo Houlding om att komma först till toppen av Verdon Gorge i Frankrike. Efter att Clarkson förlorat utmanar han klättraren att ta sig ner fortare än honom, varefter klättraren base-hoppar till botten. Clarkson anser RS4 är en milstolpe gentemot normalt ljumt snabba Audis och hyllar den lätta, högvarvande V8:an som en av de bästa motorerna som någonsin gjorts.


England - Monte Carlo


• Hammond visar en åskådares försök att få en vägbeskrivning från Nottingham till Bideford och samtidigt undvika M5-motovägen via RAC's webbplats (en webbplats för reseplanering). Rutten tog henne över Atlanten, in i Frankrike och genom både Irland och Nord-Irland (bilden).
• Vidare berättar Clarkson om hur det i genomsnitt är fyra bilar som kraschar in på hans tomt och förklarar att det beror på att folk vet att han bor där och folk passerar med attityden "Kolla, jag kan också köra... inte". Sen förklarar han rätt in i kameran att han minsann har åkt runt en F1-bana med Michael Schumacher och att det är rätt imponerande, men en Vauxhall som skumpar över hans gräsmatta inte är

Volvo-IKEA-samarbete

lika kul. James påpekar då att det egentligen beror på att han i många år nu har åkt runt i otaliga kurvor i maxhastighet och skrikit "Poooweeer" och - eftersom han själv bor i en kurva - vad är då naturligare än att folk kommer till "hans" kurva med samma inställning. Alltså får han finna sig i att vakna upp med en Peugeot 106 i trädgårdsskjulet.
• Clarkson nämner även Volvos nya S60 T5 cabriolet, och visar hur den har tagit hjälp av IKEA för att designa taket. (Det fälls ihop i tre delar, se bilden).
• May pratar om Alfa Romeo Brera och hur långsam den är. Men Clarkson hävdar att han vill ha den ändå. Eller som han säger; "Vi vet att Cameron Diaz är vegetarian och miljöfanatiker men ingen säger nej till henne ändå. Breran är Cameron Diaz på hjul".

kom till jobbet i stil...

• May fortsätter med en undersökning som hävdar att 25 % av Englands befolkning hellre vill åka omkring i passagerarsätet med Clarkson än Angelina Jolie.... (Dagens högsta publikskratt).
• May har även en nyhet från Japan ("driftingens" hemland, var annars) om en ny typ av däck som är preparerade att ryka med röd rök när man burnar eller driftar (bilden t.h). De finns till det facila priset av 2000 kr styck.
(Allt detta sägs och visas medan vi ser en bild av Angelina Jolie som varken Clarkson och May kan ta ögonen ifrån)


Hammond berättar historien om den typiskt britiska färgen "racing-grönt", med en tur i en Bentley Blower och en Napier från 1903 och han testar återskapandet av en Vanwall F1 bil.


Ian Wright diskuterar varför fotbollsspelare som David Beckham, Wes Brown och John O'Shea skulle köpa en Lincoln Navigator. Varvet gick på 1.47.8.



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 3 (Den med den franska road-tripen)
Totalt: 62
Datum: 27 november 2005
Gäst: Stephen Ladyman


Jeremy: Tonight: the chav-tastic new Ford Focus. The Transport Minister is in our Reasonably-Priced Car. And Richard Hammond and I have a fight.


Cool Wall.


Clarkson testar Ford Focus ST (skämtsamt kallad ASBO), vilket innebär en modern touch till Britisk bilkörning. Med lika mycket effekt som den vassa Renault Meganen från förra säsongen överöser Jeremy bilen med beröm.


Stig tar sedan bilen runt banan på 1.34.9 i halka och dimma. Under normala förhållanden skulle den ha varit den snabbaste halvkombin av alla de testat.

(Frankrike-special)
Programledarna tar var sin favoritsuperbil - en Pagani Zonda, en Ford GT och en Ferrari F430 - på en trans-fransk road-trip till den nyligen färdigställda Millau-viadukten, ett exempel på fantastisk ingenjörskonst vilket förklaras av Clarkson. Noterbara händelser är att de skapade en allvarlig trafikstockning på bakgatorna i Paris när de försöker lämna en parkeringsplats, problemet var att på grund av vägens lutning i kombination med de låga bilarna skrapade fronterna i marken och de kunde bara köra därifrån (mycket långsamt) efter att ha improviserat en liten ramp och tagit bort de främre spoilerna. Dessutom trotsade May för en gångs skull sitt smeknamn "Captain Slow" och rattade Ferrarin snabbare än Hammond i Zondan och Clarkson i Ford GT'n på en slingrande bergsväg varpå han beskriver bilen som en ballerinasko jämfört med de andras arbetsstövlar.


• Top Gear meddelar att de vunnit en internationell Emmy i icke manusbunden underhållnings-kategorin. Clarkson förklarar att han inte kunde åka till New York för att ta emot priset eftersom han var för upptagen att skriva manus till det avsnittet.


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Clarkson och Hammond argumenterar om placeringen av varenda bil sedan väggens begynnelse och placerar Aston Martin V8 Vantage i kylskåpet och Vauxhall Astra VXR och Mercedes-Benz SLK55 AMG i "cool"-regionen (Hammond flyttar sedan Mercedesen till "uncool"-delen). I slutet slåss Clarkson och Hammond bokstavligen över placeringen av BMW M6 och kampen slutar i publiken. Hammond äter upp kortet, vilket får May att utbrista "Hamstrar äter kartong!".


Brittiska transportministern Stephen Ladyman avslöjar att han är en bilgalning och äger en Alfa Romeo trots hans orubbliga hållning angående fartkameror. Han skadar Lianan när han förlorar kontrollen över bilen och går baklänges in i däcksvallen. Trots detta bakslag får Ladyman tiden 1.48.8.



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 4 (Den med Ellen MacArthur)
Totalt: 63
Datum: 4 december 2005
Gäst: Ellen MacArthur


Jeremy: Tonight: Which is faster, a Renault or a bicycle? Ellen MacArthur sets sail round our track; And how much supercar do you get for 10,000 pounds?


Begagnade italienska superbilar.


Hammond testar kraftigt reviderade Pagani Zonda F, med kolfiberkaross, magnesiumfälgar, kol-keramiska bromsar, och en förbättrad design. Förbättringarna gör honom faktiskt mållös. (se nedan)


Förbättringarna hjälper Stig att nå den snabbaste varvtiden, 1.18.4 i Zondan.



James May kör den nya Renault Clion i Lissabon, Portugal mot mountainbikecyklisten Gee Atherton.


Programledarna blir tillsagda att köpa en begagnad italiensk superbil för max 100.000 kr och köra den från Bristol till en strippklubb i Slough, med utmaningar på vägen, inklusive ett varv runt Castle Combe Raceway där de försöker slå Stigs 1.35 i en Vauxhall Astra diesel, mäta hur mycket hästkrafter deras slitna motorer förlorat, en "trimning" på tid med olje- och tändstiftsbyte och ett försök att parkera i ett trångt utrymme på Marlboroughtorget.


Captain Slow's race-face...

Clarkson köper en misshandlad Maserati Merak - han menar att det är en SS tills hästkraftsprovet visar bedrövliga 80 hk- May köper en trasig 117-hästars Lamborghini Urraco och Hammond köper en 194-hästars Ferrari 308 GT4 med svåra rostproblem.

I slutändan kom ingen av supersportbilarna fram till Slough även om Urracon kom närmast slutmålet innan den packade i hop för gott. Merakens motor sprängdes på ett dramatiskt sätt under körning och de elektriska systemen i spökade i både 308 GT4 och Urracon. Det hela slutade med en rejäl trafikstockning i utkanten av Slough.


• Programledarna sörjer rallymästaren Richard Burns som dog två veckor innan sin 34:e födelsedag. Han hade gästat Top Gear två gånger, en gång då han försökte övertyga programledarna om att rally är mer tekniskt inflytelserikt och intressant än Formel 1, och ett annat tillfälle när han körde sin egen Peugeot RC på Top Gear-banan.


Ellen MacArthur berättar hur det är att sova på en jorden-runt-seglats och kör sen snabbaste varvet någonsin med 1.46.7, vilket gör henne till snabbaste amatören/gästen i Lianan genom tiderna. Nu skrotades ju Lianan efter säsongens slut så det var bara två till som fick chansen efter henne, förutom F 1-förarna.



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 5 (Den med dumma biltillbehör)
Totalt: 64
Datum: 11 december 2005
Gäst: Nigel Mansell


Jeremy: Tonight: We drive the new Bugatti in Italy; we drive the new Bugatti in Switzerland and France;


Marcos TSO GT2 är tillbaka...

and we drive the new Bugatti in London.



Test av dumma biltillbehör.

Hammond granskar Marcos TSO GT2. Han jämför den med den mycket omtyckta Monaro i fråga om sitt sätt att blanda amerikansk muskelkraft med kontrollerad och spänstig hantering. Under studiosegmentet av recensionen "upptäcker" Clarkson ett tandbleknings-set i Marcosen, varpå Hammond utbrister: "Det är en sammansvärjning!!"


Stig lyckas få tiden 1.28.2 i Marcos TSO GT2.



Stig jämförde kraftöverföringen på Porsche Carrera 2WD kontra 4WD på en av WRC's rallyuppvisningar på Millennium Stadium för att lösa en debatt bland Porschefans. 4WD var en halv sekund snabbare och enligt May hävdade Stig att 4WD även var trevligare att köra.


1000 hästar, 400 km/t
1-100: 2,5 sek. 8.5 mille...


Cessna 182, max 180 km/t
"Captain Slow" bakom spakarna.


Hammond och May försökte på nytt slå Clarkson i ett lopp över hela Europa med andra transportmedel än bil. Denna gång, då May nästan hade tagit ett fullfjädrat flygcertifikat, valde de en Cessna 182 (lätt flygplan), som hyrdes på västra Londons Aero Club. Efter en inledande skakig start på grund av att May insisterande på en rejäl säkerhetskontroll och en omväg för att undvika berg som var högre än planets maximala flyghöjd tog de in massor av tid på Jeremy men tvingades att göra en tidig landning och resa vidare med Eurostar då May inte hade tillstånd att flyga efter mörkrets inbrott. (Annars hade de vunnit med 6-7 timmar). Återigen vann Clarkson med hjälp av sin 1000-hästars, 8.5-miljonerkronors Bugatti Veyron (där bara blinkersarmen i borstad aluminium kostar 45.000 kronor) och nådde toppen av NatWest Tower före de andra två. De gjorde en snarlik variant på denna utmaning säsong 5 avsnitt 8, då i ett jetplan vs. Ferrari 612 Scaglietti från London till Verbier i Schweiz.


• Gruppen testar dumma biltillbehör.


F1- och IndyCar-mästaren Nigel Mansell tar täten på F1-listan med 1.44.6. Mansells tid visar att Stigs teori om att Lianan kan köras på under 1.44 stämmer.



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: 6 (Den med Gran Turismo 4)
Totalt: 65
Datum: 27 december 2005
Gäster: David Walliams och Jimmy Carr


Jeremy: Tonight: Can a Mazda go faster than a dog? Can a frog go faster than a Peugeot? And can I go faster than... myself?


"Little Britain"-skådisen David Walliams.


Volkswagen Golf R32 och BMW 130i. Efter att ursprungligen ha medgett att BMW var roligare och verkade snabbare på torr bana blev Clarkson förvånad att se att R32 spöade 130i med 1.30.4 mot 1.31.9. Dock var det i linje med hans kritik av bristen på praktikalitet och pris på BMW'n.


Hammond testar Mazda MX-5 mot en vinthund på en hundkapplöpningsbana. Hunden vann.


Hammond och May argumenterar om tillståndet för nutidens sportbilar vilket utlöste en showdown på Prescott Hills off-roadbacke. De satte en Austin-Healey Sprite som företrädare för den mestadels medelålders klassiska bilägaren mot en modifierad Peugeot 306 för den mer ungdomliga bilägaren. Stig tar båda runt banan och den seriöst "rallybantade" Austin-Healeyn besegrade den pråliga och stereo-tyngda 306:an med en hel sekund.


I det sista segmentet reste Clarkson till Mazda Raceway Laguna Seca i Monterey, Kalifornien för att jämföra ett varv i verkliga livet jämfört med i TV-spelet Gran Turismo 4. Clarksons tid 1.41.148 från TV-spelet var betydligt snabbare än de 1.57 han gjorde i verkligheten på grund av att tv-spelat utelämnade vissa detaljer på banan och Clarksons oförmåga att reproducera sitt "digitala mod" i verkligheten. Detta avsnitt var också ett farväl till NSX.


"Little Britain"-skådisen David Walliams och komikern Jimmy Carr kommer på besök. Walliams tid 1.50.7 är nästan fyra sekunder långsammare än Carr från säsong 5. Walliams berättar också om sin kärlek till Aston Martin.


Största överraskningen - Audi RS4
Fulaste bil - BMW 3-serie
Bästa bil - Bugatti Veyron
Bästa motorljud - Aston Martin V8 Vantage
Det mest okloka stycke ansiktshår inom motorsporten - Fernando Alonso
Bensinslukare - Ford GT
Bästa tyska - Sabine Schmitz
Best förare - Ellen MacArthur
The Golden Cock - James May
Coolaste bil - Aston Martin V8 Vantage (enligt Clarkson), Porsche 997 (enligt Hammond och manuset)



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: The Best of Top Gear 2005 (säsong 6 och 7)
Datum: 8 januari 2006
Gäster: Davina McCall och Christopher Eccleston


Ford Focus ST (kallad "ASBO") (från säsong 7, avsnitt 3)


Heathrow till Oslo-race (från säsong 6, avsnitt 6)
Världsrekordförsök i bilvoltning (från säsong 6, avsnitt 9)


Christopher Eccleston (från säsong 6, avsnitt 3)
Davina McCall (från säsong 6, avsnitt 10)



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: Winter Olympics Special
Datum: 12 februari 2006
Gäster: Inga, om man inte räknar de norska deltagarna Henning Solberg (bob-umaningen), Eskil Ervik (skridsko-utmaningen) och det ej krediterade norska olympiska bobsleighteamet.

Jeremy, Richard och James reser till Lillehammer i Norge för en specialutgåva av Top Gear med vinter-OS-tema. Avsnittet består av vinterolympiska sporter som har anpassats för att spelas med hjälp av bilar.
För detaljer: se specialavsnitten.



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: The Best Of Top Gear - The Special Guests
Datum: 13 mars 2006
Gäster: Jimmy Carr, David Walliams och Steve Coogan


Till att börja med tar Jimmy Carr med oss med på en kort rundtur i Top Gear-studion, inklusive kontoren, gröna rummet, sminklogen och Stigs hemliga sovrum. Han går sen ut på banan för att intervjua David Walliams och Stig. Sen går Carr runt på parkeringen och kommenterr bilarna som står parkerade där och intervjuar James May, som drar en historia om att vara "den andra killen". Slutligen intervjuar Carr studiopubliken vilket retar upp Stig.


Audi RS4 vs hastighetsklättrare (från säsong 7, avsnitt 2)
Transit-van runt Nürburgring (från säsong 6, avsnitt 7)
Mercedes-Benz SLK55 AMG och Porsche Boxster S armé-utmaning (från säsong 6, avsnitt 5)
Rysk roulette vägtest (från säsong 6, avsnitt 9)
Aston Martin Vanquish S vs. Ferrari 575M (från säsong 5, avsnitt 4)



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: The Best Of Top Gear - The Challenges
Datum: 20 mars 2006
Gäster: Inga


Begagnade italienska mittmotormonterade supersportbilar (från säsong 7, avsnitt 4)
Mazda MX-5 vs greyhounds (från säsong 7, avsnitt 6)
Top Gears tupétest (från säsong 3, avsnitt 5)
Renault Clio vs stadscyklist (från säsong 7, avsnitt 4)
Range Rover Sport vs Challenger 2-tank (från säsong 6, avsnitt 1)



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: The Best Of Top Gear - The Supercars
Datum: 27 mars 2006
Gäster: Inga


Lamborghini Murciélago Roadster (från säsong 6, avsnitt 11)
Pagani Zonda F (från säsong 7, avsnitt 4)


Bugatti Veyron vs. Cessna-plan (från säsong 7, avsnitt 5)
Aston Martin DB9 vs. tåg (från säsong 4, avsnitt 1)


Sammanställning av klipp från Stig's Power Laps och "The Cool Wall"



















Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Best Of S6-7
Winter Olympics Special, The Special Guests, The Challenges, The Supercars, The Best Of British

Avsnitt: The Best Of Top Gear - The Best Of British
Datum: 4 april 2006
Gäster: Se nedan


Rolls Royce Phantom (från säsong 2, avsnitt 2)
Ascari KZ1 (från säsong 7, avsnitt 1)
Lotus Exige S (från säsong 8, avsnitt 3)


Sir Ranulph Fiennes (från säsong 4, avsnitt 9)
Joanna Lumley (från säsong 5, avsnitt 3)
Ellen MacArthur (från säsong 7, avsnitt 4)
Stephen Fry (från säsong 3, avsnitt 2)


Jackie Stewart undervisar James May i hur man kör fort (från säsong 8, avsnitt 5)
Brittisk racinghistoria (från säsong 7, avsnitt 2)