Åttonde säsongen bestod av 8 avsnitt som gick mellan 7 maj och 30 juli 2006.
I stället för att lyssna på musik under uppstartsvarvet lyssnar Stig nu på en kurs i italienska.

Denna säsong recenserade de bl.a. Lamborghini Gallardo Spyder, Peugeot 207 1.6L Diesel, Ford S-Max 2.5L 200 PS, Mercedes-Benz B200 Turbo, Prodrive P2, CitroŽn C6, Koenigsegg CCX (2 gånger), Mercedes-Benz S500 och en rosa Nissan Micra C+C.

Här fanns bl.a. hur svårt kan det vara att leda ett radioprogram, Amfibiebils-utmaning, bli van-roadies för The Who och hela gänget åker på husvagnssemester - och sabbar det totalt.

Clarkson fick besök av bl.a. kändiskocken Gordon Ramsay (igen), fotbollspelaren Les Ferdinand, skådisen Ewan McGregor, Sir Michael Gambon (också för andra gången), F1-föraren Jenson Button och skådespelaren, imitatören och komikern Steve Coogan (för tredje gången). Suzukin var nu utbytt mot en Chevrolet Lacetti och snabbast i år var Trevor Eve på 1.47.0. Snabbast bland elitförarna var... Stig! Han testade Suzuki Lianan en sista gång och han lyckades få den snabbaste tiden på 1.44.4, precis före Nigel Mansell (snabbaste Formel 1-föraren).

Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

























Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 1 (Den med den hemmagjorda cabrioleten)
Totalt: 66
Datum: 7 maj 2006
Gäster: Massor (se nedan)


Jeremy: Tonight: I drive the scariest car in the world. James drives the least scary car in the world. And we all drive a car with a monkey on the roof.


Den hemmagjorda cabrioleten.


En ny introduktionsgrafik infördes. Detta avsnitt såg också den nya Top Gear-hunden, en Labradoodle, som fick det föga smickrande namnet... "Top Gear Dog".


Hammond's söta lilla rosa
Nissan Micra C+C.


1. Hammond kör runt i en rosa Nissan Micra C+C (till tonerna av ledmotivet till "Rosa Pantern") i Ledbury, Herefordshire, med en brun papperspåse över huvudet, eftersom det är där han bor. Men på grund av att det är "den mest pinsamma bilen i mänsklighetens historia" överger han den mitt i testet med motiveringen "Det är ju inte som om någon kommer att stjäla den i alla fall, eller hur"? I nyhets-segmentet säsong 1, avsnitt 1, beskrev Hammond bilen som en "ganska söt liten sak" - även om han refererade till den gamla modellen - som inte var rosa.

2. May berömmer den nyligen ombyggda Honda Civic, som han finner vara otroligt lockande för den stora massan.

3. Clarkson testar Koenigsegg CCX, en bil som Clarkson nämner som sitt nya sätt att sluta röka. Stig förlorade kontrollen över bilen efter ett andra försök att slå tiden och körde in i en däcksmur vid tidsförsöket gennom att attackera kurvorna mer aggressivt och inte växla så ofta. Han föreslog att genom att sätta dit en bakre spoiler skulle CCX'en kunna bli 4 sekunder snabbare. Koenigsegg har lovat att ta tillbaks bilen, sätta på en bakvinge och återkomma til England med den för ett rekordförsök... Nåt att se fram emot.


Koenigsegg CCX (utan vinge): 1.20.4.


Tillverka en fungerande hemmagjord cabriolet till en Renault Espace minibuss. Under ombyggnationen av Espacen hände flera obehagliga saker. Först krossade Clarkson och Hammond flera sidorutor som inte bör krossas. För det andra sydde Clarkson fast kavajen och så att ramen så småningom inte passade. Utmaningar som ingick var körning i 160 km/t (resultat: taket blåste bort), köra igenom en ap-inhägning på ett zoo (resultat: taket gick nästan sönder när en apa satte sig på det) och slutligen att köra igenom en helt ny biltvätt (som påstås ha kostat 14 miljoner kronor). Minibussen övergavs snabbt när tvättbortarna kollapsade taket och dränkte trion i vatten. Det trasiga och slitna taket fastnade sedan i biltvättens mekanism och orsakade en brand. Medan detta hände sågs gruppen fly, genomblöta.


• Clarkson förklarar att hans Ford GT är den mest opålitliga bilen någonsin. Han sade att "alla prylar som slängdes på i England blev fel" och att han drabbats av omfattande problem med likriktaren för underhållsladdning.
• James May introducerar JCB Dieselmax, JCB's försök att bryta dieselhastighetsrekordet på land.


Denna säsong har testbilen Suzuki Liana ersatts av Chevrolet Lacetti. För att få några tider för topplistan till den nya bilen bjöds flera kändisar in till detta avsnitt, bland annat Jimmy Carr, Les Ferdinand, Justin Hawkins och Trevor Eve. Den sistnämnde blir därmed den första gästen att medverka i två säsongspremiärer i rad, då hon även var med i förra säsongens premiärprogram. Då körde hon Lianan en sekund långsammare (1.48.0).

I den ordning de körde:
James Hewitt (introducerades som "Vältalande mannen" då programledarna inte kunde lista ut vem han var) - 1.47.6
Alan Davies - 1.50.3
Trevor Eve - 1.47.0
Jimmy Carr - 2.08.9 (snurrade av banan i sista kurvan)
Justin Hawkins - 1.48.4
Rick Wakeman - 1.55.3
Les Ferdinand - 1.47.4


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 2 (Den med trafikradioprogrammet)
Totalt: 67
Datum: 14 maj 2006
Gäst: Gordon Ramsay


Jeremy: Tonight: I'm ruining the tranquillity of the Yorkshire Dales. Richard ruins Iceland. And we all ruin a local radio show.


Programledarna tar över ett trafikradioprogram.


1. Clarkson granskar Chevrolet Corvette Z06 och finner den häpnadsväckande på bana och jämför den med Ferrari 575M. Men han konstaterar att bilen är för stötig för vardagskörning och hävdar att han hellre ville ha fågelinfluensa än att tvingas köra den varje dag.


Stig kör varvet på 1.22.4, vilket gör den något långsammare än den dyrare Ford GT'n som var GM's främsta konkurrent, men före italienska och tyska supersportbilar.

2. Clarkson testar Jaguar XK i Yorkshire. Han är kluven; BMW 6-serien och Porsche 997 är snabbare och en liknande Aston Martin kommer att vara snyggare och mer prestigefylld. I slutändan föredrar han fortfarande en Aston framför en XK, men medger att Jaggan blir mer tillförlitlig och drar slutsatsen att "...det är tillräckligt för att börja fundera".



Hammond tävlar mot en kanot på Island. Hammond kör en specialbyggd Tomcat Offroad 4X4, med chassi från en Range Rover och en TVR V8-motor. Kanotisten vinner.


Clarkson testar Chevrolet Corvette Z06:an mot ett brinnande spår av bränsle. Bilen vinner lätt.


Programledarna ville ta reda på hur svårt det kunde vara att vara värd för ett trafikradioprogram. BBC Southern Counties Radio i Brighton lät gruppen ta över ett tre-timmarsblock, vilket snabbt gick utför. Clarkson använde trafikkamerorna för att namnge och hänga ut ett antal bilister som han ansåg köra uselt. Stationen mottog flera klagomål om bristen på faktisk trafikinformation. Hammond körde dem till studion i en Cadillac BLS, en bil som de andra två programledarna dömde ut som en trång, kamouflerad Saab med en dålig klocka.


• Programledarna utröner hur polisen kan identifiera drogpåverkade förare. De utarbetade ett antal frågor i förhållande till specifika läkemedel.


1. Stjärnkocken Gordon Ramsay sätter nytt varvrekord på 1.46.3.

2. Stig står inför utmaningen att åka runt banan i den gamla Suzuki Lianan och han lyckades få den snabbaste tiden med 1.44.4 och slog därmed Ellen MacArthur (snabbaste kändisen) och även Nigel Mansell (snabbaste Formel 1-föraren), om än knappt.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 3 (Den med amfibieutmaningen 1)
Totalt: 68
Datum: 21 maj 2006
Gäst: Philip Glenister


Jeremy: Tonight: I get a hot head..".Ow! Ow! I'm on fire..".; Richard gets another Top Gear dog "Help!"; And James has some trouble with wind.


Cool Wall.


Clarkson testar en Lotus Exige S på Top Gears testbana och slog Stig i en Ford Mustang med tiden 1.25.1.


May's Triumph Herald segelbåt.


Teamet fick till uppgift att skapa amfibiefordon av vanliga bilar, köra dem 3 mil mellan Keele-verkstaden på motorvägen M6 och Rudyard Lake nära Leek, Staffordshire, sedan åka 3 mil på sjön. Hammonds "Dampervan" (Volkswagen Vanagon) sjönk tidigt och Clarksons "Toybota" (Toyota Hilux) kantrade nära mållinjen. Vinnare blev May som seglade i extremt låg hastighet i sin Triumph Herald segelbåt, men tog sig i mål (trots att kopplingen pajade på rampen upp ur vattnet).


Clarksons "Toybota" Hilux.

På land kämpade Hammonds van med backarna och Mays bil (med sin höga mast) brottades med låga föremål, såsom broar och träd. Både Hammond och Mays bilar led av överhettning då deras vattenskrov blockerade motorns luftintag. May anmärkte då att segling är verkligen tråkigt! I slutet av segmentet kunde inte Clarkson få igång "Toybotan" på grund av att den välte och därmed förstörde han Hilux rykte som "oförstörbar" - till May och Hammonds stora förtjusning.


• Någon skickar ett par Doggles (Dog Goggles) till Top Gears hund som ögonskydd när hunden lutar ut genom fönstret i hög fart.
• Det blir också en debatt om skicket på presentatörens bilar från Clarkson som skäller på Hammond för att han tvättar bilen - med familjen inuti, till May som har en pensel i handskfacket för att rengöra knapparna på instrumentbrädan.
• Samtalet svänger sedan till punktmatrisdisplayerna på de brittiska motorvägarna som avslutas med att May förlöjligas när han påpekar att han torkar sina byxor i en kompis mikrovågsugn (som har en punktmatrisdisplay som säger "Smaklig måltid"). Kommentaren som utlöste detta var att displayerna inte hade verklighetsförankring).


(<-- seriously uncool - uncool - cool - sub-zero -->)
Koenigsegg CCX är den första superbil som anses "cool" på grund av dess brutala utseende och skrämselfaktor.
Lotus Exige S förklaras "uncool" på grund av att en man i shorts gillar den och Proton Savvy anses "uncool" på grund av sitt namn.
Den rosa Nissan Micra C+C'n bedöms nästan som för "uncool" för att alls få sitta på väggen (den hänger utanför kanten på "seriously uncool"-delen).
Jaguar XK anses också vara "uncool" på grund av spelet golf som påverkar bilens prestanda (i Clarksons mening). Clarkson sa efteråt: "Det gör även vår chef pissförbannad eftersom han just köpt en!"


Skådespelaren Philip Glenister åke banan på 1.54.35, Lacettins första varv i våta förhållanden.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 4 (Den med Koenigsegg CCX)
Totalt: 69
Datum: 28 maj 2006
Gäst: Ewan McGregor


Jeremy: Tonight: I investigate some new in-car dogging technology. Richard races a man dressed as a squirrel. And with a wing and a prayer, the Koenigsegg is back on our track.


Clarkson testar nya Mercedes-Benz S-klass.


1: BMW Z4 M berömdes av Richard Hammond för att vara spännande på det mest primala sättet. Clarkson fortsätter att dissa Z4 och kallar coupť-versionen "otroligt ful". "Power Lap"-varvet gick på 1.26.

2: Clarkson testar nya Mercedes-Benz S-klass både för att recensera den och för att visa vilka funktioner de flesta andra bilar får vänta ytterligare tio år på att få. Den har automatbromsar, massage-stolar, infraröda lyktor, datastyrd fjädring, 388 hästar m.m, m.m... och allting är röststyrt.
(Mercedes innovativa tillbehör behandlas även säsong 1, avsnitt 5. Webbmaster)



Hammond åker till Cypern i en Porsche Cayenne Turbo S och tävlar mot en fallskärmshoppare från brittiska armťn. Fallskärmshopparen vann. Efter loppet kraschar Hammond bilen med filmteamets bil.


Clarkson utformade sedan sin egen bil-interiör. Han köpte en gammal Mercedes-Benz S-klass och utformade den "perfekta" inredningen baserad på på hans eget hem. Bilen, som döptes till "Anne Hathaway's Cottage", har en kamin, köksstolar, stenbelagt golv och trä med cementbas och plastade dörrar. May och Hammond testade sedan bilen. Inga säkerhetsbälten och lösa säten innebar att de till en början bara flög omkring, men så småningom, med May som höll fast Hammonds stol, kunde de göra 0-100 på 35,4 sekunder.


Koenigsegg CCX är tillbaka från Sverige, nu utrustad med en bakspoiler och den tas runt banan på 1.17.6, vilket är bättre än tidigare ledaren Zonda F. Programledarna var så stolta över den tiden att de uppgav att de inte bara var programledare, utan också bildesigners. Fast Koenigsegg hävdar att spoilern var verkningslös i de låga hastigheterna på Top Gears provbana och att den förbättrade tiden berodde på en mer anpassad fjädring.


• Programledarna talar om förbjudna registreringsskyltar, bland annat AA55 HOL, MI BUM och HA06 MAS..
• De talar också om en annons på eBay där annonsören har lagt in en bild på sin bil när den ligger i diket och hävdade att det var den enda bilden han hade. (högsta budet blev 139 dollar = ca 850 skr).


Skådespelaren Ewan McGregor fick tiden 1.48.0.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 5 (Den med Jackie Stewart)
Totalt: 70
Datum: 4 juni 2006
Gäst: Sir Michael Gambon


Jeremy: Tonight: The new CitroŽn C6: hovercraft or horse manure? Jackie Stewart teaches Captain Slow how to drive. And don't bother watching the World Cup, because we've sorted it for you.


Cool Wall.


Prodrive P2 konceptbil.


1. Konceptbilen Prodrive P2 provas på banan. Samtidigt försöker Clarkson att förklara vad "aktiv diff" och "anti-lag" är. En praktisk demonstration av den förstnämnda gör Clarkson åksjuk och tvungen att kliva ur när de åkte runt i cirkel i 100 kmh.


Stig får tiden 1.24.3 i Prodrive P2:an.

2. Sen testar Clarkson nya CitroŽn C6, arvtagare till en lång rad av stora, innovativa, franska bilar men blir besviken när bilen inte verkar "galen" nog att bli en värdig efterträdare till CitroŽn CX. Men bilen "återupprättar" sig själv när den används som en rörlig kameraplattform för att följa hästkapplöpningar.


James May's helvete:
en racingbana, en TVR
och en pedantisk skotte...



En "skotsk dam" (som Hammond kallar honom) vid namn Jackie Stewart hävdar att han kan få vem som helst att förbättra sin körtid runt Oulton Park-banan med 20 sekunder. Ingen tror honom. Så, för att bevisa att han har fel, skickas James "Captain Slow" May för att anta utmaningen, somde "förlorar"; I en TVR Tuscan cabriolet lyckas nämligen Sir Jackie att få May att kapa sin ursprungliga tid med precis 20 sekunder.


Toyota Aygo och VW Fox
i en tungviktsmatch.


Toyota Aygo utmanas av Volkswagen Fox i en omgång fotboll. När de använder nationella "fotbollsstereotyper" påpekar Hammond att Fox faktiskt tillverkas i Brasilien och May påpekar att Aygo görs i Tjeckien. I slutändan slår Hammonds pålitliga Foxar de gamla mästarna Aygos.


• Jeremy Clarkson lanserar årets (2006) Top Gear bilundersökning.
• De pratar om Audi RS4 cabriolet.
• Clarkson yrkar på att poäng bör tilldelas osportsliga, aggressiva F1-förare.


Nya CitroÍn C6. Inte lika
galen som CX men med
lika sjukt skön fjädring.


CitroÍn C6 - "sub-zero"
Peugeot 207 - "uncool". Hammond vill ha den under "uncool" medan Clarkson tycker den - liksom alla franska bilar - är "cool" och sms:ar glamour-skådisen Kristin Scott Thomas varpå Richard undrar hur full hon var när han fick numret. (Clarkson svarar att hon var bunden). Det hela avgörs när hon svarar på sms:et. Tills vidare hamnar den under "uncool", till Hammonds och publikens glädje. (I slutet av programmet får han ett sms från henne där det står att han "...borde respektera besöksförbudet, annars ringer jag polisen".)
Skoda Fabio VRS - "seriously uncool"
Saab 9-5 - "uncool", pga sina "Dame Edna-glasögon"-liknande strålkastare.


Michael Gambon pratar om hur han erbjöds rollen som James Bond innan Sean Connery, sin favoritpjäs som är 30 minuter lång utan en enda replik och hur han en gång sa i en intervju att han var homosexuell men tvingades "sluta med det", vilket den - något korkade - reportern gick på. Förra gången (s1/a8) avslutade han sitt varv på två hjul så han fick sista kurvan uppkallad efter sig. Nu gick det bättre. Nu fick han tiden 1.50.3 mot 1.55 på våt asfaltförra gången.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 6 (Den med husvagnssemestern)
Totalt: 71
Datum: 16 juli 2006
Gäst: Brian Cox


Jeremy: Tonight: we drive a Formula One car... indoors; Hannibal Lector is in our Reasonably-Priced Car; and we go on a caravan holiday!


Clarkson, May och Hammond åker på husvagnssemester.


Detta avsnitt sändes en månad försenat på grund av VM i fotboll 2006.


Ford Mondeo ST220.


Clarkson testar tre "heta" sportversioner av "skräpfabrikat"; Ford Mondeo ST220, Mazda 6 MPS och Vauxhall Vectra VXR. Jeremy visar med hjälp av ett låååångt ihoprullat papper hur långt han kan tänkas gå för att SLIPPA köra en Vectra; han slutar en bra bit in i nästa solsystem. Men Vectra VXR visar sig vara den femte snabbaste bilen man kan köpa för pengar. Framför ligger några italienska superbilar och en Maybach som alla kostar flera miljoner. Vectran kostar drygt 200.000 kronor.


Den alerta och delikata Mondeon får tiden 1.34.4, medan den energiska och kraftfulla Mazda 6 får en ännu bättre tid med 1.32.2. Trots att Vectra är snabbaste bilen med en toppfart på 250 km/t får den endast 1.35.5 på grund av K-A-T-A-S-T-R-O-F-A-L understyrning. (Man får faktiskt se på filmen hur Jeremy styr i runt 120 knyck... och bilen har inte ens minsta lilla tendens att vilja svänga. Det är bokstavligen som om framhjulen inte nuddade marken.)


Clarkson, May och Hammond
gör vägarna osäkra.



Clarkson, May och Hammond åker på husvagnssemester till Dorset för att försöka ta reda på mer om husvagnslivet. Trion tycker inte det är ett dugg kul och orsakar flertalet trafikstopp. Top Gear-hunden blir sjuk och May kraschar in i en reklamskylt och de lyckas blockera vägen (och dra till sig polisens uppmärksamhet) när de försöker att korrigera en felkörning.

Väl på plats visar May upp så dåliga back-kunskaper att han förstör grannarnas campingfaciliteter. Som ett resultat av detta blir Hammond och Top Gear-hunden "kidnappad" av ett äldre kvinnligt fan och Clarkson förstör misstag grannens husvagn (och grannen) när han försöker fritera chips.


Stig ger sig på ett icke-existerande inomhusvärldsrekord i ett av ExCeL Exhibition Centre's hallar med en Toyota TF105 F1-bil. Han kommer upp i 130 km/t, även om detta bara var något snabbare än de 112 km/t som Chevrolet Lacettin kom upp i på grund av det dåliga väggreppet (golvet var polerat).


• Clarkson och Hammond har en debatt om muskelbilar.
• Hammond orerar om nya Dodge Challenger.
• Clarkson klagar på sin senaste USA-resa där han körde en Chrysler 300 och kräver att både BMW M6 och Jaguar XKR kallas muskelbilar.
• May tystar dem slutligen genom att tillkännage att Daihatsu kommer att göra en ny Copen.


Skådespelaren Brian Cox fick den usla tiden 2.01. Inte konstigt med tanke på att han till vardags växlar mellan en Prius och... en Prius.


Angående segmentet där Clarkson, May och Hammond åker på husvagnssemester.
Av sina erfarenheter under segmentet lyckades de bli äcklade och de hånade också vissa aspekter av husvagnslivet som så småningom ledde till den brand som förstörde deras husvagn.
Top Gear fick ta emot 150 klagomål efter att avsnittet sändes i tv.
Tidningsreportern James Tapper skrev bland annat att det var en välrepeterad brand och att Dorsets brandkår hade fått ca. 10.000 kr i ersättning av BBC för en sexmannabesättning som deltog i "fuskbranden". En taleskvinna från BBC bekräftade att branden hade planerats av säkerhetsskäl men att tittarna inte vilseleddes på grund av hela segmentets "slapstick"-natur.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 7 (Den med Caterham-byggsatsen)
Totalt: 72
Datum: 23 juli 2006
Gäst: Steve Coogan


Jeremy: Tonight: Is a Peugeot faster than two men? Has Lamborghini gone mad again? And can we build a whole car in 8 hours?


James May tävlar mot två "traceurs".


1. Hammond och May testar tre familjebussar: Ford S-MAX, Mercedes-Benz B-klass och Vauxhall Zafira VXR. Mercedesen är snabbast på banan, men den är hopplöst dyr och för trång. Vauxhallen är tillräckligt stor och bra prissatt men den är svår att hantera. Även om de är negativt överraskade av de dåliga vägegenskaperna är hela Top Gear-teamet överens om att Ford är det bästa köpet, med den bästa stylingen, bäst körbarhet och mest praktisk.


Lamborghini Gallardo Spyder.

2. Clarkson testar Lamborghini Gallardo Spyder. Han har köpt en själv och säger att det inte är den bästa bilen i världen att köra men den är tillräckligt "lagom" för att kunna användas varje dag.


Stig kör varvet på 1.25.7 i Lamborghini Gallardon.



James May tävlar mot två "traceurs" (så kallas de som håller på med "parkour", vilket innebär att man springer och hoppar från, över och mellan byggnader och över och under hinder så fort som möjligt) genom Liverpool i en Peugeot 207 1.6L diesel, från utkanten av staden till Liver Building. Han åker naturligtvis vilse och förlorar.


Caterham Seven kit car.


Clarkson, Hammond och May samarbetar för att tävla mot Stig. Trion måste bygga en Caterham Seven kitcar från grunden i en depåverkstad på Knockhill Racing Circuit i Skottland, medan Stig kör upp samma biltyp från Caterhams huvudkontor i Caterham, Surrey.

Efter mycket inre konfikter mellan Clarkson och May medan man bygger bilen och en rad andra missöden ser teamet ut att förlora men de vinner i alla fall när Stig stoppas för fortkörning. Efter utmaningen säger Clarkson att "...jag skulle hellre häfta fast mina öron mot en häst än att någonsin göra det igen, särskilt tillsammans med James May".


• MG är tillbaka, typ.
• Clarkson vägrar att be om ursäkt efter 2 klagomål om kommentarer om muslimer, 3 klagomål om att visa upp en man i publiken som ser ut som Jesus och 150 klagomål efter förra veckans "husvagnsmissbruk".


Steve Coogan talar om att sitta i ett badkar mellan Jackie Chan och Arnold Schwarzenegger. Han nämner också ett avsnitt av Saxondale med en Clarkson-liknande karaktär. Han får tiden 1.50.9 i Lacettin och blir den förste att köra under rubriken "hett" då Stig hävdar att värmen hade gjort något antingen med Coogan själv, bilen eller banan. Coogan blev upprörd när han fick veta att komedikollegan Rob Brydon gjorde det snabbare i den mindre kraftfulla Suzuki Lianan.


Avsnitt 1, Avsnitt 2, Avsnitt 3, Avsnitt 4, Avsnitt 5, Avsnitt 6, Avsnitt 7, Avsnitt 8

Avsnitt: 8 (Den med 10.000 kronors-vanarna)
Totalt: 73
Datum: 30 juli 2006
Gäster: Jenson Button och Ray Winstone


Jeremy: Tonight: Noble's difficult third album comes to our track; the art of being a white van man; and the Suzuki Liana is back with some bloke called Jenson Button!


Hitta en van för max 10.000 kr.


I eftertexterna anges programledarna som "Lee Clarkson", "Wayne Hammond" och "Terry May".


Noble M15.


Hammond tar en tripp med en Noble M15. Han hävdar att den är en civiliserad och bekväm sportbil lämpad för vardagskörning, men fortfarande lika kul.


Stig kör ett varv i Noble M15 på 1.22.5.


Teamet beslutar sig för att testa skåpbilar genom att vara roddare för The Who. May väljer en ihålig Renault Master, Hammond en väl prissatt Ford Transit och Clarkson tar en resultatorienterad Volkswagen T30 TDI 174 Sportline.


Roddare för The Who.
Vem lider mest?

Efter The Who's konsert i Hyde Park, får Clarkson, Hammond och May ta en del av deras utrustning 15 mil till platsen för deras nästa konsert. De kan inte enas om att någon av funktionerna i deras skåpbilar (hastighet, ekonomi, säkerhet, storlek) är viktigare än någonannan och de erkänner att alla tre tillverkarna kan anpassa din van precis som du vill ha den. I brist på en klar vinnare kommer gruppen fram till att du helt enkelt bara kan leta efter den billigaste skåpbilen, oavsett märke, som kommer närmast dina behov. Därefter erkände Clarkson att segmentet inte var den bästa idťn de fått.


LDV Convoy, Ford Transit
och Suzuki Supercarry.


Som "straff" för deras tidigare skåpbilsrecension får programledarna i uppgift att hitta en van för max 10.000 kr. Clarkson köper en Ford Transit, May en LDV Convoy och Hammond en Suzuki Supercarry. De får en rad olika utmaningar relaterade till vad en distributionschaufför kan stöta på.

De har ett dragrace, ett lastnings- och lossningstest (varje programledare får ta hjälp av en "illegal invandrare"), ett test för att se hur nära en kaj de kan backa, byta en dörr på sina bilar så snabbt som möjligt, ett "tjuvmotståndstest", se hur länge de kan hålla sig framför Stig i en polisbil och se hur många svar de får på en annons. Hammond vinna totalt, trots att han voltade under polisbilsutmaningen.


1. 2009 års formel 1-världsmästare Jenson Button berättar om sitt ansiktshår, att få kvinnor och varför han ännu inte har vunnit en tävling (vilket han gjorde i Ungern endast en vecka senare). Han får tiden 1.44.7 i Lianan och förlorar ett 200-kronors-vad med Clarkson som slog vad om att han inte kunde slå Stig (som gjort det på 1.44.4) som han sa att han kunde.

2. Ray Winstone, 1.51.4.